IPPP2/443-993/09-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-993/09-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi wykonywane przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów podlegające opodatkowaniu w Polsce - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy usługi wykonywane przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów podlegające opodatkowaniu w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 14 maja 2007 r. rozpoczęłam działalność gospodarczą. Podstawowym przedmiotem mojej działalności gospodarczej jest działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju (51.19.Z). Jestem zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystałam ze zwolnienia na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 5 października 2007 r. zawarłam kontrakt z firmą A.... z siedzibą w USA na reprezentowanie ww. firmy na terenie Polski poprzez wyszukiwanie kontrahentów i udział w przetargach na dostawę urządzeń Skateparku. Kontrakt określał procentowo prowizję w wysokości 15% od zrealizowanego zamówienia. 21 lipca 2008 r. firma A... wygrała przetarg na dostawę i montaż urządzeń Skateparku na zadaniu "Budowa zespołu terenowych obiektów sportowo - rekreacyjnych na Osiedlu....". Moja działalność polegała na zgromadzeniu i przetłumaczeniu oraz złożeniu dokumentów do przetargu. Cena netto oferty wynosiła 648.339,83 zł oraz transport, montaż, cło i podatek VAT w kwocie 145.059,53 zł. Faktura za sprzedaż urządzeń dla UM wystawiona została przez A... w dniu 3 października 2008 r. Dokument SAD potwierdzający przywóz towarów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Polski z dnia 3 grudnia 2008 r. Wg dokumentu celnego były to karuzele, huśtawki, strzelnice i podobne urządzenia do zabawy na powietrzu oraz urządzenia do jeżdżenia na wrotkach i deskorolkach. Urządzenia zostały zamontowane przez firmę A... i w dniu 15 grudnia 2008 r. został podpisany protokół odbioru końcowego zadania Dostawa i montaż urządzeń Skateparku na zadaniu "Budowa zespołu terenowych obiektów sportowo rekreacyjnych na Osiedlu....". W dniu 15 grudnia 2008 r. wystawiłam dla A... fakturę za prowizję w dostawie i montażu urządzeń do Skateparku w kwocie netto bez podatku VAT. W dniu 8 stycznia 2009 r. otrzymałam wpłatę prowizji wysokości 25.815,57 USD tj. 76.313,40 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyżej opisany stan faktyczny można zakwalifikować zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) jako usługi wykonywane przez pośredników, działających i imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów nie podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ogólna zasada określająca miejsce opodatkowania przy świadczeniu usług wyrażona w art. 27 nakłada obowiązek podatkowy na świadczącego usługę. Ale od tej zasady są wyjątki zawarte w ust. 2-6 i art. 28 ww. ustawy. Art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) stanowi, że w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Otrzymana przeze mnie prowizja jest moim zdaniem związana z dostawą towarów (karuzele, huśtawki, strzelnice itp.) a dostawa towarów nastąpiła z USA do Polski (potwierdzenie list przewozowy i dokumenty celne), czyli miejscem dostawy towarów jest USA. Zgodnie więc z powyższym przepisem świadczone przeze mnie usługi pośrednictwa w dostawie towarów z kraju trzeciego do Polski nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w tym państwie, tj. te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

I tak, w myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) powołanej ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 powołanego artykułu, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zawarł kontrakt z firmą, która ma siedzibę w USA na reprezentowanie ww. firmy na terenie Polski poprzez wyszukiwanie kontrahentów i udział w przetargach na dostawę urządzeń Skateparku. Kontrakt określał procentowo prowizję w wysokości 15% od zrealizowanego zamówienia. Firma wygrała przetarg na dostawę i montaż urządzeń Skateparku na zadaniu "Budowa zespołu terenowych obiektów sportowo - rekreacyjnych na Osiedlu...". Natomiast działalność Wnioskodawcy polegała na zgromadzeniu i przetłumaczeniu oraz złożeniu dokumentów do przetargu. W dniu 15 grudnia 2008 r. Wnioskodawca wystawił dla amerykańskiej firmy fakturę za prowizję w dostawie i montażu urządzeń do Skateparku.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie jest mowa o dostawie towaru wraz z montażem. Nie może mieć więc zastosowania art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) oraz art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem pośrednictwo dotyczy nie tylko dostawy towaru ale także jak wynika ze stanu faktycznego i jego montażu. Tak więc zastosowanie w przedmiotowej sprawie będzie miał art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy zgodnie z którym, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane.

Zgodnie więc z powyższym przepisem świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa w dostawie towarów wraz z ich montażem z kraju trzeciego do Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl