IPPP2/443-99/10-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-99/10-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy wykonane w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy wykonane w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej L) jest gospodarstwem pomocniczym Urzędu Wojewódzkiego, utworzonym w celu wykonywania w imieniu Wojewody zadań z zakresu administracji przejściami granicznymi woj. Majątek, którym administruje L jest własnością Skarbu Państwa.

Zgodnie ze statutem L w C zadania realizowane są w dwóch podstawowych obszarach. Pierwszym, jest bieżące utrzymanie przejść granicznych. Drugi to realizacja zadań inwestycyjnych, począwszy od przygotowania (planowanie), poprzez pozyskanie środków finansowych, wybór wykonawcy zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych, nadzór inwestorski nad realizacją aż do realizacji płatności i rozliczenia finansowego.

Uboczną działalnością L. jest sprzedaż usług z tytułu wynajmu składników majątku znajdujących się na przejściach granicznych, takich jak pomieszczenia, grunty urządzenia, itp. Na pokrycie kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem przejść granicznych L w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy wykonane w związku z realizacją projektu przeznacza całą wartość przychodu ze sprzedaży usług administrowania dokonywanej na podstawie faktury sprzedaży wystawianej na rzecz Urzędu Wojewódzkiego. L. otrzymuje środki finansowe z budżetu państwa za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego oddzielnie na bieżące utrzymanie i oddzielnie na realizację zadań inwestycyjnych.

L. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozlicza się z podatku miesięcznie w formie deklaracji VAT-7. Podatek należny odprowadza ze sprzedaży usług wynajmu oraz usług dostępu do mediów. Sprzedaż usług administrowania jest zwolniona z podatku na podstawie poz. 6 Załącznika Nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług. L. nie odlicza podatku naliczonego z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług są w przeważającej części związane ze sprzedażą zwolnioną z podatku tj. z administrowaniem. Jedynie niewielka część zakupów dotyczy sprzedaży opodatkowanej. Ponadto istnieje problem z wyodrębnieniem części opodatkowanej, dlatego L. zrezygnował z odliczania podatku naliczonego za zgodą Urzędu Skarbowego, który ówcześnie był właściwym dla L. organem podatkowym.

W grudniu 2009 r. L. zakończył realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa lądowiska dla śmigłowców - drogowe przejście graniczne w H" finansowanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (w skrócie FGZ), który jest częścią programu SOLID "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi".

FGZ został ustanowiony Decyzją z dnia 23 maja 2007 r. Parlamentu Europejskiego i Rady UE m.in. w celu skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych oraz zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób. Projekty wspierane przez FGZ z założenia nie mogą być nastawione na zysk (non-profit). Środki finansowe w ramach FGZ pochodzą z budżetu Wspólnoty Europejskiej i przekazywane są przez darczyńcę na zasadzie refinansowania, to znaczy, że najpierw strona polska musi wyłożyć środki z własnego budżetu a następnie zwracane są przez darczyńcę.

L. nie otrzymał środków finansowych na realizację projektu z budżetu WE. Środki finansowe na uregulowanie zobowiązań L. uzyskał z rezerwy celowej budżetu państwa - część 83 poz. 8 budżetu państwa, za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego.

W ramach realizacji projektu L. przeprowadził procedurę udzielenia zamówienia publicznego na realizację robót w trybie "projektuj i buduj" (wyłoniony wykonawca miał za zadanie najpierw zaprojektować, a następnie wykonać lądowisko dla śmigłowców). Umowa została zawarta z wykonawcą zarejestrowanym jako podatnik w Polsce. Dla wykonanych prac została przyjęta stawka 22% podatku. Wykonawca wystawił fakturę VAT na rzecz L. w złotówkach. L. uiściło zobowiązanie w złotówkach ze środków przekazanych z Urzędu Wojewódzkiego na wydzielony rachunek bankowy. Po dokonaniu płatności L. złożył do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o poświadczenie wydatków i na tym zakończyła się rola L. Dalej procedurę rozliczenia finansowego i uzyskania refundacji kontynuuje MSWiA w porozumieniu z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Środki z budżetu Wspólnoty Europejskiej zwracane są bezpośrednio do budżetu państwa (Ministerstwa Finansów), który wcześniej sfinansował projekt.

Według dokumentacji programowej FGZ podatek VAT może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy Beneficjent końcowy udowodni, że nie jest w stanie go odzyskać.

W związku z tym, że L. realizował przedmiotowy projekt został pisemnie zobowiązany przez MSWiA o przedłożenia interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania VAT. Brak posiadania interpretacji będzie równoważny z uznaniem podatku od towarów i usług za wydatek niekwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy wykonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu wg art. 86 ustawy.

2.

Czy istnieje możliwość zwrotu podatku naliczonego dla L. z faktury dokumentującej zakupy wykonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy

Ad. 1)

Wg art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. L. nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakupy dokonane w ramach realizacji projektu, ponieważ zakupy te tj. zakup projektu budowlanego i wykonanie budowy (usługi budowlanej) lądowiska dla śmigłowców nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu. Obiekt będzie użytkowany przez służby użyteczności publicznej nieodpłatnie. Natomiast po przejęciu obiektu w administrację będzie on związanym, a dokładnie koszty jego funkcjonowania, ze sprzedażą zwolnioną z podatku tj. sprzedażą usługi administrowania zaklasyfikowaną w zgrupowaniu PKWiU 75, zwolnioną na podstawie poz. 6 Załącznika Nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług. Administrowanie nie ma na celu generowania dochodu; jest tylko formą obciążenia Urzędu Wojewódzkiego kosztami funkcjonowania obiektu, a tym samym pozyskania środków na jego utrzymanie - L. nie posiada własnych środków na pełne utrzymanie.

Ad. 2)

L. nie może również odzyskać podatku w ramach zwrotu podatku wg § 22 ust. 1, § 24 ust. 2 i 25 ust. 1 Rozporządzenia MF w sprawie wyk. niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 28 listopada 2008 r. ponieważ mimo tego, że z założenia projekty z Funduszu Granic Zewnętrznych (FGZ) są finansowane z budżetu Wspólnoty Europejskiej, L. w całości opłacił fakturę ze środków otrzymanych z budżetu państwa, więc nie są spełnione warunki zawarte w przedstawionych przepisach. Środki, którymi sfinansowano projekt nie zaliczają się do środków określonych w przepisach § 8 ust. 3 i 4 cytowanego rozporządzenia. Według L. nie ma innych możliwości odzyskania podatku naliczonego od zakupów związanych z tym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że grudniu 2009 r. L. zakończył realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa lądowiska dla śmigłowców - drogowe przejście graniczne w H" finansowanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (w skrócie FGZ), który jest częścią programu SOLID "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi".

Zakup projektu budowlanego i wykonanie budowy (usługi budowlanej) lądowiska dla śmigłowców nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu. Obiekt będzie użytkowany przez służby użyteczności publicznej nieodpłatnie. Natomiast po przejęciu obiektu w administrację będzie on związany, a dokładnie koszty jego funkcjonowania, ze sprzedażą zwolnioną z podatku tj. sprzedażą usługi administrowania zaklasyfikowaną w zgrupowaniu PKWiU 75, zwolnioną na podstawie poz. 6 Załącznika Nr 4 do Ustawy o podatku od towarów i usług. Administrowanie nie ma na celu generowania dochodu; jest tylko formą obciążenia Urzędu Wojewódzkiego kosztami funkcjonowania obiektu, a tym samym pozyskania środków na jego utrzymanie - L. nie posiada własnych środków na pełne utrzymanie.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Ad. 2.

Zgodnie z § 8 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 212, poz. 1336 z późn. zm.) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., zwanego dalej rozporządzeniem

1.

Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

2.

W przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

3.

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

4.

1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

5.

2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

6.

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

7.

1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

8.

2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W § 22 do 34 zostały określone przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

I tak § 22 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

§ 24 ust. 2 stanowi, że zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4.

Natomiast § 25 ust. 1 stanowi, że zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w grudniu 2009 r. zakończył realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą "Budowa lądowiska dla śmigłowców - drogowe przejście graniczne w H" finansowanego w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych (w skrócie FGZ), który jest częścią programu SOLID "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi".

FGZ został ustanowiony Decyzją Nr 574/2007/WE z dnia 23 maja 2007 r. Parlamentu Europejskiego i Rady UE m.in. w celu skutecznej organizacji kontroli granic zewnętrznych oraz zarządzania przez państwa członkowskie przepływami osób. Projekty wspierane przez FGZ z założenia nie mogą być nastawione na zysk (non-profit). Środki finansowe w ramach FGZ pochodzą z budżetu Wspólnoty Europejskiej i przekazywane są przez darczyńcę na zasadzie refinansowania, to znaczy, że najpierw strona polska musi wyłożyć środki z własnego budżetu, a następnie zwracane są przez darczyńcę.

L. nie otrzymał środków finansowych na realizację projektu z budżetu WE. Środki finansowe na uregulowanie zobowiązań L. uzyskał z rezerwy celowej budżetu państwa - część 83 poz. 8 budżetu państwa, za pośrednictwem Urzędu Wojewódzkiego.

W ramach realizacji projektu L. przeprowadził procedurę udzielenia zamówienia publicznego na realizację robót w trybie "projektuj i buduj" (wyłoniony wykonawca miał za zadanie najpierw zaprojektować a następnie wykonać lądowisko dla śmigłowców). Umowa została zawarta z wykonawcą zarejestrowanym jako podatnik w Polsce. Dla wykonanych prac została przyjęta stawka 22% podatku. Wykonawca wystawił fakturę VAT na rzecz L. w złotówkach. L. uiściło zobowiązanie w złotówkach ze środków przekazanych z Urzędu Wojewódzkiego na wydzielony rachunek bankowy. Po dokonaniu płatności L. złożył do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o poświadczenie wydatków i na tym zakończyła się rola L. Dalej procedurę rozliczenia finansowego i uzyskania refundacji kontynuuje MSWiA w porozumieniu z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie. Środki z budżetu Wspólnoty Europejskiej zwracane są bezpośrednio do budżetu państwa (Ministerstwa Finansów), który wcześniej sfinansował projekt.

Z dalszego opisu wynika, że L. w całości opłacił fakturę ze środków otrzymanych z budżetu państwa, więc nie są spełnione warunki przedstawionych wyżej przepisów rozporządzenia. Środki którymi sfinansowano projekt nie zaliczają się do środków określonych w przepisach § 8 ust. 3 i 4 cytowanego rozporządzenia, a wnioskodawca nie świadczy żadnych usług i nie importuje usług, na które została zawarta pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, o których mowa w § 8 ust. 1.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie był podmiotem, który na realizację tego projektu otrzymywał środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z tym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w w/cyt. przepisach rozporządzenia.

W kontekście powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zadanych pytań należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl