IPPP2/443-979/10-7/IG
Pismo z dnia 1 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-979/10-7/IG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lutego 2011 r. Nr IPPP2/443-979/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 17 lutego 2011 r., oraz pismem z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 marca 2011 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15 lutego 2011 r. Nr IPPP2/443-979/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 17 lutego 2011 r. oraz pismem z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 marca 2011 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 22 marca 2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową polegającą na organizacji imprez sportowych. Do końca 2010 r. działalność sportowa była zwolniona z kas fiskalnych. Wnioskodawca jest również organizacją pożytku publicznego. 1 stycznia 2011 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących. Działalność sportowa została w nim usunięta ze zwolnień. Natomiast w nowym rozporządzeniu istnieje pozycja zwolniona 31 Symbol PKWiU 94 "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie". Stowarzyszenie sprintu samochodowego tworzą członkowie-osoby fizyczne oraz prawne w ilości ponad 400 sztuk. W imprezach sportowych organizowanych przez stowarzyszenie biorą udział członkowie oraz osoby z zewnątrz (widzowie). Imprezy są ogólnie dostępne dla wszystkich chętnych i służą wypełnieniu wyłącznie celów statutowych (w tym Organizacji Pożytku Publicznego). Wnioskodawca prowadzi niekiedy sprzedaż biletów wstępu opodatkowaną podatkiem VAT (dotychczas stawka 7%). Stowarzyszenie jest również członkiem polskiego związku... od 2002 r..
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że w związku z organizacją imprez sportowych w 2010 r. obrót na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej wyniósł 111.939,26 PLN netto.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy stowarzyszenie ma obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Czy Stowarzyszenie jest zwolnione jako organizacja członkowska.
Jeżeli taki obowiązek zaistnieje zgodnie z nowym rozporządzeniem wchodzącym w życie 1 stycznia 2011 to od jakiej daty Wnioskodawca ma stosować kasę fiskalną, od 1 stycznia 2011 r., 1 maja 2011 r., czy od innej daty..., ewentualnie od jakiej wielkości obrotów.
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, więc powinno być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w 2011 r..
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Natomiast na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej nowym rozporządzeniem, obowiązujące od 1 stycznia 2011 r.
Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 tego nowego rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Natomiast punkt 2 lit. a) tego ustępu stanowi, że - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwane dalej starym rozporządzeniem, niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
W pozycji 29 załącznika do starego rozporządzenia określającego czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania były wymienione pod pozycją PKWiU ex 92 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach (wg PKWiU 2004).
Zauważyć należy, iż w treści rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi związane z rekreacją i sportem nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia, jako korzystające ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zatem usługi te z dniem 1 maja 2011 r. z mocy prawa będą musiały być ewidencjonowane na kasie rejestrującej, o ile przekroczony został limit 40.000 zł określony w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia na podstawie w/cyt. § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) nowego rozporządzenia.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się organizacją imprez sportowych (PKWiU z 2004 r. 92.62.12-00.00). Do końca 2010 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, z tytułu usług związanych ze sportem, na podstawie poz. 29 załącznika do starego rozporządzenia (PKWiU z 2004 r. ex 92). W 2010 r. obrót podatnika z tytułu organizacji imprez sportowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniósł 111.939,26 PLN.
Według PKWiU z 2008 r., stanowiącego podstawę do korzystania ze zwolnienia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w latach 2011 i 2012, usługi związane z organizowaniem imprez sportowych są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.12.10.0 - usługi związane z działalnością klubów sportowych. Jednakże usługi sklasyfikowane pod powyższym symbolem PKWiU 2008, od 2011 r. nie korzystają już ze zwolnienia objętego nowym rozporządzeniem.
Ponieważ podana przez Wnioskodawcę kwota obrotu osiągniętego w 2010 r. z tytułu organizacji imprez sportowych przekracza kwotę 40,000 PLN, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 nowego rozporządzenia, to Wnioskodawcę dotyczy § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) nowego rozporządzenia i zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w jego przypadku traci moc z dniem 30 kwietnia 2011 r. W związku z tym u Wnioskodawcy wystąpi obowiązek ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących z dniem 1 maja 2011 r.
W opisanej sytuacji bez znaczenia jest fakt, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, oraz, że jest członkiem Polskiego Związku....
Należy zauważyć, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania zawarte w poz. 31 PKWiU 94 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie - jest związane z zupełnie innym rodzajem usług, aniżeli sprzedaż biletów wstępu na organizowane przez Wnioskodawcę imprezy sportowe. Według PKWiU 2008 symbol 94 zawiera usługi świadczone przez: organizacje komercyjne i pracodawców, organizacje profesjonalne, związki zawodowe, organizacje religijne, organizacje polityczne, organizacje członkowskie mające na celu ochronę praw człowieka, środowiska, ochronę i poprawę sytuacji pewnych specjalnych grup społecznych, usługi świadczone przez związki młodzieżowe, stowarzyszenia kulturalne i rekreacyjne oraz usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca nie spełnia żadnego z powyższych warunków, gdyż usługi przez niego świadczone związane z organizowaniem imprez sportowych są klasyfikowane obecnie jako usługi związane z działalnością klubów sportowych PKWiU 93.12.10.0. W związku z tym Wnioskodawca - klub sportowy, w zakresie sprzedaży biletów na organizowane przez siebie imprezy sportowe, nie może od 1 maja 2011 r. korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, z uwagi na przekroczenie limitu obrotu 40,000 zł na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej z tytułu takiej działalności w 2010 r.
W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w całości za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.