IPPP2/443-973/13-6/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-973/13-6/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) oraz pismem z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania planowanego nabycia Nieruchomości za zorganizowaną części przedsiębiorstwa i opodatkowania tej transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania planowanego nabycia Nieruchomości za zorganizowaną części przedsiębiorstwa i opodatkowania tej transakcji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) oraz pismem z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nowo utworzona Spółka A. (Poland) sp. z o.o. (obecnie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji), wchodząca w skład międzynarodowego holdingu A., zajmującego się produkcją podzespołów dla przemysłu samochodowego, zamierza nabyć od polskiego podmiotu zespół składników majątkowych opisany poniżej. Po dokończeniu procesu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, A. (Poland) sp. z o.o. zostanie podatnikiem podatku VAT czynnym.

Sprzedawcą zespołu składników majątkowych będzie Spółka Z. Sp. z o.o. (zwana dalej "Sprzedawca") powstała w wyniku połączenia metodą łączenia udziałów dwóch Spółek: Z. Polska Sp. z o.o. - C. Sp. z o.o.

Postanowienie Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 4 stycznia 2011 r.

Podstawowym przedmiotem działalności Z. Polska Sp. z o.o. z PKD 2920Z jest:

* produkcja wybranych elementów metalowych do samochodów osobowych,

* produkcja pokryć tapicerskich do samochodów osobowych różnych typów,

* świadczenie usługi malowania metodą kataforezy.

Wnioskodawca zamierza nabyć część zespołu składników majątkowych Sprzedawcy w postaci części nieruchomości, maszyn i urządzeń technicznych oraz wyposażenia z lokalizacji w G. przy ulicy L.

Do kupowanych składników majątkowych zaliczać się będą w szczególności:

* prawo wieczystego użytkowania części gruntów położonych przy ulicy L. należących do Sprzedającego;

* budynki i budowle posadowione na gruntach objętych transakcją, nr działki 3356/6, 3356/7, 3356/8, 3356/16;

* elementy wyposażenia wnętrz budynków i budowli (np. instalacje, klimatyzatory itp.);

* obiekty inżynieryjne wodne i lądowe (np. drogi dojazdowe, place, rurociągi);

* maszyny i urządzenia techniczne oraz wyposażenie.

Majątek ten jest obecnie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej przez Sprzedającego.

W ramach Transakcji planowane jest również przekazanie przez Sprzedającego na rzecz Kupującego kopii posiadanej dokumentacji prawnej (np. kopii umów dotyczących budowy sprzedawanych składników majątkowych) oraz posiadanej dokumentacji techniczno-budowlanej dotyczącej aktywów będących przedmiotem Transakcji (np. pozwolenia budowlane), w celu umożliwienia Kupującemu zapoznania się z nią na potrzeby wykorzystania aktywów w działalności Kupującego lub ich przyszłej modyfikacji oraz możliwości wypełnienia przez Kupującego obowiązku wynikającego z prawa budowlanego dotyczącego przechowywania dokumentacji budowlanej.

Przedmiotem sprzedaży nie będą jakiekolwiek wierzytelności ani zobowiązania Sprzedającego związane z tym majątkiem, nie będzie również przedmiotem sprzedaży oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo tj. graficzny znak towarowy.

Przewidziany do sprzedaży majątek nie jest wyodrębniony:

* na płaszczyźnie organizacyjnej tj. nie stanowi wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

* na płaszczyźnie finansowej tj. nie posiada samodzielności finansowej.

Zespół składników majątkowych nie posiada własnych służb finansowo-księgowych, czy kadrowo-płacowych. W stosunku do powyższego majątku nie jest sporządzany wyodrębniony bilans jak również nie są prowadzone księgi rachunkowe. W związku z planowaną Transakcją nie zostaną przeniesione na Kupującego przez Wnioskodawcę składniki przedsiębiorstwa takie jak:

1.

firma Sprzedającego ani nazwa przedsiębiorstwa;

2.

środki pieniężne Sprzedającego (w kasie i na rachunkach bankowych);

3.

księgi handlowe Sprzedającego;

4.

długi obciążające Sprzedającego;

5.

należności i zobowiązania handlowe oraz zobowiązania publicznoprawne Sprzedającego.

Nieruchomości (budynki i budowle) zostały zakupione przez T. Polska Sp. z o.o. w G. (w 2006 r. została zmieniona nazwa Spółki na Z. Sp. z o.o.) od D. Sp. z o.o. (obecnie F. Spółka Akcyjna) Akt Notarialny z 30 grudnia 1997 r. za fakturami VAT z zastosowaniem stawki VAT 22% i podlegały amortyzacji.

Budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości były ulepszane w kwocie nie przekraczającej 30% ich wartości początkowej.

Od momentu pierwszego zasiedlenia budynków i budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata licząc od dnia zakupu 12/1997 r.

W ramach planowanej transakcji do Kupującego nie przejdą pracownicy Sprzedającego, którzy pracują w budynku i na maszynach wchodzących w skład planowanej transakcji.

Sprzedający zamierza rozwiązać z nimi istniejące umowy o pracę na mocy porozumienia stron. Jest wysoce prawdopodobne, że niektórzy z tych pracowników zostaną w przyszłości zatrudnieni przez Kupującego. Kupujący będzie kontynuował część produkcji Sprzedającego jak:

* produkcja wybranych elementów metalowych do samochodów osobowych (wzmocnienie podłokietnika oraz usługę produkcji ramek szyberdachów, wsporników i listwy z blach stalowych powierzonych przez kupującego),

* świadczenie usługi malowania metodą kataforezy (szyberdachy, wsporniki, listwy, ramy podłokietnika).

W tej sprawie wniosek o interpretacje skieruje również Sprzedający Z. Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego przedmiotem Transakcji będą składniki majątkowe niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji Transakcja będzie podlegała VAT na zasadach właściwych dla poszczególnych składników majątkowych.

2. Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż budynków i budowli korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia i wyboru opodatkowania z zachowaniem warunków wynikających z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

3. Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie zawarte w punkcie 2 oraz rezygnacji z powyższego zwolnienia i wyboru opodatkowania podatkiem od towarów i usług, z zachowaniem warunków wynikających z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu dostawy budynków i budowli.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja zbycia majątku w świetle wszystkich opisanych okoliczności (opisanych w zdarzeniu przyszłym) nie może zostać uznana za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Definicja ZCP została wskazana przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W myśl tego przepisu przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

W świetle wyżej przywołanej definicji, aby planowane przez Wnioskodawcę nabycie zespołu składników majątkowych zostało zakwalifikowane jako ZCP, to muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W transakcji sprzedaży składników majątku Sprzedającego nie zostaną sprzedane należności i zobowiązania przypisane temu majątkowi. Księgi i dokumenty oraz środki pieniężne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie będą przedmiotem zbycia na rzecz nabywcy i pozostaną u Sprzedającego. Zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie ze sprzedawanej masy majątkowej, zobowiązań czy też należności powoduje pozbawienie wydzielonego kompleksu majątkowego cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy w przyszłym stanie faktycznym przedmiotem transakcji są jedynie wybrane składniki majątkowe, które w swej istocie jako zespół nie kreują ZCP.

Reasumując: w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż nabywany zespół składników majątku, nie będzie posiadał na dzień transakcji cech wymienionych w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i nie mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym nie dojdzie do wyłączenia Transakcji z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z tym, planowaną transakcję należy traktować jako sprzedaż poszczególnych składników majątku i opodatkować według stawek właściwych dla danego towaru i usługi. Sprzedaż poszczególnych towarów i usług winna być udokumentowana fakturą VAT, stwierdzając w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Ad. 2

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Do sprzedaży budynków i budowli opisanych w zdarzeniu przyszłym stosować się będzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ich dostawa nie będzie uznana za pierwsze zasiedlenie oraz od pierwszego zasiedlenia do ich dostawy upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Zatem budynki i budowle będą objęte zwolnieniem od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy VAT, Sprzedający i Kupujący rezygnują ze zwolnienia od podatku i mogą wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części po spełnieniu następujących warunków:

* są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,

* złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy VAT, oświadczenie o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, musi zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy,

* planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części,

* adres budynku, budowli lub ich części.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie mogła podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT przy założeniu, że zostaną spełnione warunki przewidziane w art. 43 ust. 10 ustawy VAT.

Reasumując dostawa (sprzedaż) budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym istnieje możliwość fakultatywnego opodatkowania dostawy tych budynków na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Ad. 3

Zadaniem Wnioskodawcy, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz wyboru opodatkowania Transakcji, Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonania odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu dostawy budynków i budowli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: (...)

1.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

2.

zbycie praw do użytkowania wieczystego gruntów.

Przy czym przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem w świetle powołanego przepisu art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, odpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów.

Z kolei na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie prawa własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

W art. 2 pkt 27e ustawy, ustawodawca zdefiniował "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć część zespołu składników majątkowych Sprzedawcy w postaci części nieruchomości, maszyn i urządzeń technicznych oraz wyposażenia. Do kupowanych składników majątkowych zaliczać się będą w szczególności:

* prawo wieczystego użytkowania części gruntów położonych przy ul. L. należących do Sprzedającego;

* budynki i budowle posadowione na gruntach objętych transakcją, nr działki 3356/6, 3356/7, 3356/8, 3356/16;

* elementy wyposażenia wnętrz budynków i budowli (np. instalacje, klimatyzatory itp.);

* obiekty inżynieryjne wodne i lądowe (np. drogi dojazdowe, place, rurociągi);

* maszyny i urządzenia techniczne oraz wyposażenie.

Nabywany majątek jest obecnie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej przez Sprzedającego. Wnioskodawca to nowo utworzona Spółka A. (Poland) sp. z o.o. (obecnie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji), wchodząca w skład międzynarodowego holdingu A., zajmującego się produkcją podzespołów dla przemysłu samochodowego. Po dokończeniu procesu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, Wnioskodawca zostanie podatnikiem podatku VAT czynnym.

W ramach Transakcji planowane jest również przekazanie przez Sprzedającego na rzecz Kupującego kopii posiadanej dokumentacji prawnej (np. kopii umów dotyczących budowy sprzedawanych składników majątkowych) oraz posiadanej dokumentacji techniczno-budowlanej dotyczącej aktywów będących przedmiotem Transakcji (np. pozwolenia budowlane), w celu umożliwienia Kupującemu zapoznania się z nią na potrzeby wykorzystania aktywów w działalności Kupującego lub ich przyszłej modyfikacji oraz możliwości wypełnienia przez Kupującego obowiązku wynikającego z prawa budowlanego dotyczącego przechowywania dokumentacji budowlanej.

Przedmiotem sprzedaży nie będą jakiekolwiek wierzytelności ani zobowiązania Sprzedającego związane z tym majątkiem, nie będzie również przedmiotem sprzedaży oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo tj. graficzny znak towarowy. Przewidziany do sprzedaży majątek nie jest wyodrębniony:

* na płaszczyźnie organizacyjnej tj. nie stanowi wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

* na płaszczyźnie finansowej tj. nie posiada samodzielności finansowej.

Zespół składników majątkowych nie posiada własnych służb finansowo-księgowych, czy kadrowo-płacowych. W stosunku do powyższego majątku nie jest sporządzany wyodrębniony bilans jak również nie są prowadzone księgi rachunkowe. W związku z planowaną Transakcją nie zostaną przeniesione na Kupującego przez Sprzedającego składniki przedsiębiorstwa takie jak:

1.

firma Sprzedającego ani nazwa przedsiębiorstwa;

2.

środki pieniężne Sprzedającego (w kasie i na rachunkach bankowych);

3.

księgi handlowe Sprzedającego;

4.

długi obciążające Sprzedającego;

5.

należności i zobowiązania handlowe oraz zobowiązania publicznoprawne Sprzedającego.

Nieruchomości (budynki i budowle) zostały zakupione przez T. Polska Sp. z o.o. w G. (w 2006 r. została zmieniona nazwa Spółki na Z. Sp. z o.o.) od D. Sp. z o.o. (obecnie F. Spółka Akcyjna) Akt Notarialny z 30 grudnia 1997 r. za fakturami VAT z zastosowaniem stawki VAT 22% i podlegały amortyzacji.

Budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości były ulepszane w kwocie nie przekraczającej 30% ich wartości początkowej. Od momentu pierwszego zasiedlenia budynków i budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata licząc od dnia zakupu 12/1997 r.

Ponadto w ramach planowanej transakcji do Kupującego nie przejdą pracownicy Sprzedającego, którzy pracują w budynku i na maszynach wchodzących w skład planowanej transakcji. Sprzedający zamierza rozwiązać z nimi istniejące umowy o pracę na mocy porozumienia stron. Jest wysoce prawdopodobne, że niektórzy z tych pracowników zostaną w przyszłości zatrudnieni przez Kupującego.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie może obejmować dowolnej części danego przedsiębiorstwa, lecz tylko tę część, która spełnia wszystkie kryteria wskazane w art. 2 pkt 27e ustawy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z opisanego zdarzenia nie wynika, aby przedmiot transakcji stanowił organizacyjnie wyodrębnioną część przedsiębiorstwa, o której mowa w ww. przepisie, w szczególności jako dział, wydział, oddział w strukturze organizacyjnej Sprzedającego. Ponadto w przypadku transakcji dokonywanej przez Sprzedającego nie można mówić o zespole składników materialnych i niematerialnych. Przedmiotem sprzedaży są bowiem jedynie prawo wieczystego użytkowania części gruntów, budynki i budowle posadowione na gruntach objętych transakcją, obiekty inżynieryjne wodne i lądowe, a także maszyny i urządzenia techniczne oraz wyposażenie.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem nabycia nie będą jakiekolwiek wierzytelności ani zobowiązania Sprzedającego związane z tym majątkiem, oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo tj. graficzny znak towarowy, a przewidziany do sprzedaży majątek nie jest wyodrębniony ani na płaszczyźnie organizacyjnej tj. nie stanowi wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), ani na płaszczyźnie finansowej tj. nie posiada samodzielności finansowej. Ponadto zespół składników majątkowych nie posiada własnych służb finansowo-księgowych, czy kadrowo-płacowych. W stosunku do powyższego majątku nie jest sporządzany wyodrębniony bilans jak również nie są prowadzone księgi rachunkowe. W związku z planowaną Transakcją nie zostaną przeniesione na Wnioskodawcę przez Sprzedającego składniki przedsiębiorstwa takie jak: firma Sprzedającego ani nazwa przedsiębiorstwa, środki pieniężne Sprzedającego (w kasie i na rachunkach bankowych), księgi handlowe Sprzedającego, długi obciążające Sprzedającego, czy należności i zobowiązania handlowe oraz zobowiązania publicznoprawne Sprzedającego. Ponadto w ramach planowanej transakcji do Wnioskodawcy nie przejdą pracownicy Sprzedającego, którzy pracują w budynku i na maszynach wchodzących w skład planowanej transakcji.

A zatem, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, do sprzedaży części zespołu składników majątkowych w postaci części nieruchomości, maszyn i urządzeń technicznych oraz wyposażenia nie będzie mieć zastosowania art. 6 pkt 1 ustawy. Tym samym sprzedaż przedmiotowych składników majątkowych nie będzie stanowić zorganizowanej jego części, ze względu na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy.

W związku z powyższym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przedmiotowa transakcja sprzedaży składników majątkowych niestanowiąca zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowić będzie dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 1 należy uznać za prawidłowe.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Z kolei na podstawie art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a przewiduje zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli i ich części. Zwolnienia te mają zastosowanie po spełnieniu warunków wskazanych w tych przepisach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia, o której mowa powyżej została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy. Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto, w świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Należy zauważyć, że w przepisach wskazujących na możliwość zastosowania zwolnienia od podatku ustawodawca odnosi się do poszczególnych budynków, budowli lub ich części. Zatem istotnym jest przeanalizowanie warunków zawartych w ww. przepisach odrębnie w stosunku do poszczególnych budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości. Ponadto, definicja pierwszego zasiedlenia, zawarta w cyt. wcześniej art. 2 pkt 14 lit. b ustawy odnosi się do oddania do użytkowania danego budynku, budowli lub ich części, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Istotna zatem jest wielkość dokonywanych remontów w danym budynku lub budowli.

Natomiast do sprzedaży gruntu, na którym posadowione są budynki i budowle zastosowanie znajduje art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków, budowli trwale z gruntem, związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że w sytuacji gdy budynek lub budowla posadowiona na danym gruncie korzysta ze zwolnienia od podatku wówczas do sprzedaży gruntu również należy zastosować zwolnienie.

Z kolei na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku. Z powyższego jednoznacznie wynika, że zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, w sytuacji gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Z wniosku wynika, że przedmiotowe składniki majątkowe zostały nabyte przez Sprzedającego w dniu 30 grudnia 1997 r. Sprzedaż nieruchomości została potwierdzona fakturami z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT. Nieruchomości podlegały amortyzacji. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca budynki i budowle wchodzące w skład przedmiotowej Nieruchomości były ulepszane w kwocie nie przekraczającej 30% ich wartości początkowej, a od momentu pierwszego zasiedlenia budynków i budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata licząc od dnia zakupu tj. 12/1997 r.

Zatem, w świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego transakcja sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przy czym Wnioskodawca i Sprzedający będą uprawnieni do skorzystania z opcji opodatkowania podatkiem VAT dostawy przedmiotowej Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 2 należy uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca - nowo utworzona Spółka (obecnie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji), wchodząca w skład międzynarodowego holdingu, zajmującego się produkcją podzespołów dla przemysłu samochodowego zamierza, nabyć od polskiego podmiotu zespół składników majątkowych. Po dokończeniu procesu rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, Wnioskodawca zostanie podatnikiem podatku VAT czynnym.

Kupujący będzie kontynuował część produkcji Sprzedającego jak:

* produkcja wybranych elementów metalowych do samochodów osobowych (wzmocnienie podłokietnika oraz usługę produkcji ramek szyberdachów, wsporników i listwy z blach stalowych powierzonych przez kupującego),

* świadczenie usługi malowania metodą kataforezy (szyberdachy, wsporniki, listwy, ramy podłokietnika).

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, a także będzie kontynuował część produkcji Sprzedającego. Tym samym nabywana Nieruchomość będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem w przypadku rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury wystawianej przez Sprzedającego z tytułu dostawy budynków i budowli.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl