IPPP2/443-972/09-2/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-972/09-2/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji po przekroczeniu określonej kwoty obrotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji po przekroczeniu określonej kwoty obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik w październiku 2008 r. rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia usług związanych z leśnictwem (PKWiU - 02.02.01). Siedziba działalności Wnioskodawcy mieści się w Polsce, na terenie kraju odprowadzany jest również podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach podpisanego kontraktu z niemieckim przedsiębiorcą usługi (ścinanie drzew), Podatnik wykonuje na terenie Niemiec. Koszty związane z tymi usługami, takie jak np. paliwo do pił spalinowych zapewnia nabywca usługi. Faktury za wykonane usługi wystawiane są w języku niemieckim w walucie EURO. W Polsce Wnioskodawca nie świadczy usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług na ternie (terytorium) kraju, gdzie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast art. 27 ust. 2 pkt 1 jako wyjątek od zasady ogólnej wyróżnia usługi związane z nieruchomościami (miejsce położenia nieruchomości) bo nieruchomość położona jest poza Polską. Podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku od towarów i usług będzie nabywca tej usługi, jeżeli jest podatnikiem VAT (art. 21 (Z)B VI Dyrektywy w zw. z art. 28b lit. E). Jeśli nabywca usługi nie jest podatnikiem VAT - zobowiązanym do zapłaty będzie podatnik polski (obowiązek rejestracji). Podatnik uważa, że wykonywane przez niego usługi powinny być opodatkowane podatkiem VAT w Niemczech. Na podstawie powyższego Podatnik wnosi również o wskazanie w którym kraju powinien być odprowadzony podatek VAT od wykonywanych przez niego usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po przekroczeniu obrotu w kwocie 50.000 zł ze świadczenia usług leśnictwa na terenie Niemiec będę obowiązany do zarejestrowania i płacenia podatku VAT w Polsce.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie musi płacić podatku VAT w Polsce po przekroczeniu obrotu 50.000 zł, ponieważ świadczy usługi leśnictwa tylko na terenie Niemiec. Art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7. Z powołanego art. 5 ust. 1 ustawy wynika zatem, iż w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko odpłatne usługi wykonane na terytorium kraju. Tak więc istotne, dla ewentualnego opodatkowania świadczonych usług, jest określenie miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Stosownie do przepisu art. 2 pkt 22 ww. ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Generalna zasada dotycząca ustalenia miejsca świadczenia usług została określona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Wyjątek od ww. zasady dotyczy m.in. świadczenia usług związanych z nieruchomościami. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje na terenie Niemiec usługi leśne (leśnictwa), zatem w myśl przepisu art. 27 ust. 2 pkt 1 usługi te jako wykonywane na terenie Niemiec (związane z nieruchomościami położonymi na terenie Niemiec) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, lecz w miejscu położenia nieruchomości, tj. na terenie Niemiec. Wskazać tutaj należy, iż sposób rozliczania podatku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług następuje zgodnie z regulacjami obowiązującymi w państwie położenia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce to obrót z tego tytułu nie wchodzi do kwoty limitu przychodów uprawniających do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonej ww. przepisem art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, wynika, że z tytułu świadczenia usług na terenie Polski Wnioskodawca nie osiąga żadnych obrotów należy uznać, iż może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku VAT. Reasumując, Strona nie jest obowiązana do rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce, po przekroczeniu limitu obrotów 50.000 zł o ile świadczy usługi tylko na terenie Niemiec. Wskazać należy, że sposób rozliczania podatku z tytułu świadczenia przedmiotowych usług następuje zgodnie z regulacjami obowiązującymi w państwie położenia nieruchomości.

Zgodnie z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl