IPPP2/443-971/09-4/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-971/09-4/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.),uzupełnionego pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% podatku VAT w stosunku do świadczonych usług lotów czarterowych zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2009 r. wpłynął wniosek uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% podatku VAT w stosunku do świadczonych usług lotów czarterowych zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka B. (dalej jako Spółka lub Wnioskodawca) jest certyfikowanym i koncesjonowanym przewoźnikiem lotniczym. Działalnością podstawową Spółki jest wykonywanie lotów czarterowych przy użyciu własnych samolotów odrzutowych. Spółka realizuje loty czarterowe na zlecenie brokerów lotniczych oraz klientów indywidualnych na trasach międzynarodowych oraz trasach krajowych. Spółka świadczy głównie usługi lotów czarterowych na trasach międzynarodowych, a co za tym idzie posiadane przez Spółkę statki powietrzne użytkowane są głównie na trasach międzynarodowych. Przychody z tytułu wykonywanych lotów czarterowych na trasach międzynarodowych stanowią więcej niż 50% przychodów z tytułu wszystkich wykonywany lotów czarterowych.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wyjaśnia, że kryterium, na podstawie którego spółka twierdzi, że jej środki lotnicze wykorzystywane są głównie w transporcie międzynarodowym a nie krajowym, jest to kryterium liczby godzin lotów, jakie środki lotnicze wykonały w poprzednim okresie sprawozdawczym, tj. w 2008 r.. Spółka podając liczbę godzin lotów, podaje dane zawarte w książce lotu (log book) każdego z samolotów wykorzystywanego do świadczenia usług transportu lotniczego. W książce lotów zawarte są dane o dokładnej godzinie oderwania się od ziemi samolotu oraz lądowania podczas każdego z lotów.

Jako definicję lotu w transporcie krajowym, spółka przyjmuje lot podczas którego statek powietrzny, w trakcie wykonywania lotu komercyjnego na potrzeby klienta (odbiorcy usługi), nie opuszcza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (przykład: trasa lotu Warszawa - Gdańsk - Warszawa).

Lot w transporcie międzynarodowym jest to lot, podczas którego statek powietrzny, w trakcie wykonywania lotu komercyjnego na potrzeby klienta (odbiorcy usługi), opuszcza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (przykład trasy lotu: Warszawa - Gdańsk - Berlin - Warszawa).

Spółka w 2008 r., wykorzystywała cztery statki powietrzne do świadczeniu usług transportu lotniczego. Pierwszy z nich to Cessna C. drugi Cessna X., trzeci Challenger 300, czwarty Global 5000.

Typ samolotu -Łączna liczba godzin -W tym

- Loty krajowe -Loty międzynarodowe

CessnaC. -421 -38 -383

CessnaX. -589,5 -17,5 -581

Challenger300 -700,5 -9 -691,5

Global5000 -180,7 -3,7 -177

Z dniem 1 stycznia 2008 r. weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadziła zmiany m.in. w art. 83 tej ustawy. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 83 ust. 1 pkt 13 Ustawy "Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym".

Posiadane przez Spółkę statki powietrzne, wykorzystywane są, głównie do wykonywania lotów czarterowych na trasach międzynarodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo stosować preferencyjną stawkę podatku VAT, w wysokości 0%, do świadczonych usług lotów czarterowych, zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro:

a.

zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 13 ustawy "Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym", a

b.

samoloty (środki transportu lotniczego) należące do Spółki wykorzystywane są głównie do wykonywania usług polegających na wykonywaniu lotów czarterowych na trasach międzynarodowych.

Spółka ma prawo stosować preferencyjną stawkę podatku VAT, w wysokości 0%, do świadczonych usług lotów czarterowych, zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 83 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru środków transportu lotniczego oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych środków wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym.

Według zapisu art. 83 ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W odniesieniu do niektórych z wymienionych powyżej określeń należy posiłkować się zapisami ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 10 ww. ustawy, lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie granicy państwowej. Przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji - w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa - w przypadku obcego przewoźnika lotniczego - art. 2 pkt 16 ww. ustawy. Ustawodawca w cytowanym art. 83 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, posłużył się w odniesieniu do wymienionego podmiotu zwrotem "wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym". Brak definicji legalnej powyższego nieostrego określenia powodować może wątpliwości interpretacyjne. Przy rozstrzyganiu wątpliwości prawnych, należy mieć na uwadze, że w razie wątpliwości interpretacyjnych przepisów prawa podatkowego, zasadą jest ścisła ich interpretacja. W tej sytuacji przy ustalaniu treści cytowanego przepisu należy posługiwać się głównie wykładnią językową. Wykładnia ta jest bowiem punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni prawa, a także zakreśla jej granice w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym. Uwzględniając powyższe zasady przy wyjaśnianiu wspomnianych wątpliwości konieczne jest odwołanie się do językowego znaczenia wyrazu "głównie". Według "Współczesnego Słownika Języka Polskiego" (Wydawnictwo LP Sp. z o.o., W 2007, s. 452) głównie oznacza: przede wszystkim, zwłaszcza.

Z treści przedmiotowego wniosku jednoznacznie powinna wynikać, większa rola transportu międzynarodowego w przeprowadzonych przez Spółkę lotach. W ocenie tej proporcji należy uwzględniać wszystkie czynniki, które wskazują na relatywne znaczenie danego rodzaju transportu. Nie można więc ograniczyć się w takiej analizie tylko np. do ilości lotów albo oceny dochodów z działalności.

Treści art. 83 ust. 2 ustawy o VAT, dotyczącego warunku posiadania dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności wykonane zostały przy zachowaniu warunków do stosowania stawki podatku w wysokości 0%, ustawodawca nie określił katalogu tych dokumentów. Stąd uznać należy, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków dla zastosowania tej stawki podatku, jak np. zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym, wysokość przychodów realizowanych w transporcie międzynarodowym, a także liczba godzin lotów lub inne dokumenty stwierdzające wykonanie usługi wymienionej na potrzeby art. 83 ust. 1 pkt 13 ustawy o VAT.

Reasumując, w przypadku wykonywania lotów czarterowych środkami transportu lotniczego wykorzystywanymi głównie w transporcie międzynarodowym, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% konieczna jest widocznie większa rola transportu międzynarodowego.

Dla uznania widocznej większości roli działalności w dziedzinie obsługi ruchu międzynarodowego celowe jest zbadanie m.in. następujących czynników:

1.

zrealizowana liczba przewozów w transporcie międzynarodowym/zrealizowana liczba przewozów w transporcie krajowym,

2.

wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie międzynarodowym/wpływy ze sprzedaży biletów w transporcie krajowym,

3.

liczba faktycznych godzin lotów (np. na podstawie książki lotów) wykonywanych w transporcie międzynarodowym/liczba faktycznych godzin blokowych wykonywanych w transporcie krajowym.

Z przeprowadzonej analizy przedmiotowych czynników (które stanowią charakter przykładowy), dla uznania, iż w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie norma wynikająca z przepisu art. 83 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, winna wynikać widocznie mniejsza rola działalności w zakresie obsługi ruchu krajowego niż międzynarodowego.

Z informacji przedstawionych przez Spółkę (zestawienie godzin lotów dla wskazanych środków transportu) wynika, iż w stosunku do wskazanych przez Wnioskodawcę samolotów można stwierdzić, że maszyny te w 2008 r. były w głównej mierze wykorzystywane w transporcie międzynarodowym. Dodatkowo Spółka stwierdza, że przychody z tytułu lotów czarterowych na trasach międzynarodowych stanowią więcej niż 50% przychodów z tytułu wszystkich wykonanych lotów czarterowych. Dane z 2008 r. wynikają zapewne z raportów i zestawień opartych na dokumentach przedstawiających wyniki działalności Spółki za 2008 r. (rachunek wyników, bilans za 2008 r.). W celu zastosowania 0% stawki podatku, Spółka powinna posiadać pewność (jednoznaczne przeświadczenie) w stosunku do tego, że dane środki transportu lotniczego będą w kolejnych latach (np. w roku 2009 r.) wykorzystywane w analogiczny sposób.

W związku z tym, należy stwierdzić, że nie istnieją przesłanki do tego by nie pozwolić Spółce na korzystanie z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w stosunku do przedstawionych we wniosku środków transportu lotniczego (Cessny C., Cessny., Challengera 300, Global 5000). Dlatego też Spółka może stosować w stosunku do ww. maszyn wykorzystywanych do usług lotów czarterowych, zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych stawkę 0% podatku VAT.

Zgodnie z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl