IPPP2/443-965/11-4/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-965/11-4/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 12 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług przeprowadzania tematycznych rad pedagogicznych dla nauczycieli i warsztatów dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy, pracowników placówek oświatowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług przeprowadzania tematycznych rad pedagogicznych dla nauczycieli i warsztatów dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy, pracowników placówek oświatowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 7 października 2011 r. znak IPPP2/443-965/11-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 13 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą "Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna E..." w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 Nr 95 poz. 425 z późn. zm.) - art. 82. ust. 1 "Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek".

Aktualnie Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT korzystając z zapisów art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca posiada na podstawie statutu wpis do:

* ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez miasto.

* ewidencji szkół i placówek niepublicznych województwa, prowadzonej przez Kuratorium.

Cele działalności i zadania oraz środki realizacji Wnioskodawcy są zgodne z:

* kompetencjami wskazanymi w art. 71b) ustawy o systemie oświaty;

* rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1488).

Cel działalności to:

* udzielanie dzieciom i młodzieży szerokorozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie kształcenia i wychowania;

* pomoc w wyborze kierunku kształcenia i wyborze zawodu;

* udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży;

* udzielanie osobom dorosłym pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

* udzielanie szeroko rozumianej pomocy psychologicznej i pedagogicznej osobom z problemami i zaburzeniami emocjonalnymi, psychicznymi oraz psychosomatycznymi;

* profilaktyka i terapia uzależnień.

Cele Wnioskodawca realizuje poprzez działania - wykonując czynności (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1488):

diagnozowanie, opiniowanie, działalność terapeutyczna, profilaktyczna oraz informacyjno-szkoleniowa, mediacje, poradnictwo i konsultacje psychologiczne i pedagogiczne.

Wnioskodawca przeprowadza tematyczne - szkoleniowe rady pedagogiczne na zlecenie szkoły lub innej placówki oświatowej (rady tematyczne-szkoleniowe to czynność przeprowadzenia przez specjalistę w danym zakresie spotkania/prelekcji, wykładu z personelem pedagogicznym i psychologicznym oraz dyrekcją placówki poszerzającego ich wiedzę niezbędną w ich pracy zawodowej w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży).

Pod rządami poprzedniej ustawy o podatku od towarów i usług działalność Wnioskodawcy (wykonywane czynności) była zwolniona z obowiązku płacenia podatku VAT z wyjątkiem mediacji. Wnioskodawca przeprowadzał dotychczas mediacje na zlecenie sądu, które z punktu widzenia podatkowego zakwalifikowano jako czynności prawne z obowiązkiem płacenia podatku VAT (aktualnie 23%). Wnioskodawca uiszczał podatek VAT od ww. czynności.

Zgodnie z definicją mediacja jest próbą rozwiązania konfliktu poprzez dialog dzięki poprawie komunikacji międzyludzkich, mediacja stron odbywa się przy udziale bezstronnego mediatora - osoby posiadającej odpowiednie, wskazane w odnośnych przepisach uprawnienia. Jest więc w pojęciu Wnioskodawcy czynnością pomocy psychologicznej. Wnioskodawca realizuje swoje cele zawierając umowy zlecenia lub zlecając je osobom fizycznym prowadzącym własną działalność gospodarczą i firmom.

Wnioskodawca chce poszerzyć ofertę usług o mediacje pozasądowe: cywilne i rodzinne. Wnioskodawca chce poszerzyć ofertę tematycznych - szkoleniowych rad pedagogicznych.

W uzupełnieniu z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) Wnioskodawca poinformował, że może wykonywać jedynie usługi wskazane w Statucie. Poszerzenie zakresu działalności każdorazowo wymaga wprowadzenia zmian w Statucie i przedłożenia do akceptacji przez odpowiednie instytucje.

Wnioskodawca w celu realizacji zadań statutowych, którymi są:

* diagnozowanie, opiniowanie, działalność terapeutyczna, profilaktyczna oraz informacyjno-szkoleniowa, mediacje, poradnictwo i konsultacje psychologiczne i pedagogiczne (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych Dz. U. Nr 228 poz. 1488)

* wykonuje niektóre usługi osobiście,

* zatrudnia specjalistów w ramach umowy zlecenia: pedagogów, psychologów i logopedę (pedagoga wieku dziecięcego z dodatkową specjalnością logopeda), którzy świadczą usługi przypisane jednostkom objętym systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,

* zleca wykonania niektórych usług odpowiedniemu specjaliście (np. psycholog, pedagog), prowadzącemu własną działalność gospodarczą.

Ani Wnioskodawca ani inne ww. osoby nie świadczą usług w zakresie opieki medycznej.

Poradnia nie prowadzi orzecznictwa i nie zamierza w najbliższej przyszłości wprowadzać tego rodzaju usługi, w związku z powyższym nie zatrudnia lekarzy.

W polskich aktach prawnych dotyczących mediacji brak jest jednobrzmiącej definicji mediacji. W celu wyjaśnienia, czym jest mediacja Wnioskodawca przywołuje definicję zawartą w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/52/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie niektórych aspektów mediacji w sprawach cywilnych i handlowych (Dziennik Urzędowy L 136, 24/05/2008 P. 0003 - 0008):

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

a.

"mediacja" oznacza zorganizowane postępowanie o dobrowolnym charakterze, bez względu na jego nazwę lub określenie, w którym przynajmniej dwie strony sporu próbują same osiągnąć porozumienie w celu rozwiązania ich sporu, korzystając z pomocy mediatora. Postępowanie takie może zostać zainicjowane przez strony (mediacja pozasądowa-przyp. Wnioskodawczyni) albo może je zaproponować lub zarządzić sąd (mediacja sądowa - przyp. Wnioskodawczyni) lub nakazać prawo państwa członkowskiego (...),

b.

"mediator" oznacza osobę trzecią, do której zwrócono się o to, aby przeprowadziła mediację w sposób skuteczny, bezstronny i kompetentny, bez względu na jej nazwę lub zawód wykonywany w danym państwie członkowskim oraz sposób jej wyznaczenia lub formę, w której zwrócono się do niej o przeprowadzenie mediacji."

Mediacja polega na stworzeniu przez mediatora odpowiednich warunków w celu poprawy komunikacji między stronami, doprowadzenie do wzajemnego wysłuchania, usłyszenia i zrozumienia wyartykułowanego problemu, rozwiązania konfliktu, ewentualnego spisania ugody, jest więc pomocą psychologiczną świadczoną przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie wychowania, w szczególności mediacja w odniesieniu do dzieci, młodzieży i ich rodzin (mediacje szkolne, rówieśnicze, rodzinne). Prowadzenie mediacji jest jednym z działań statutowych Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej "E..". Jest jednym ze środków realizacji zadań określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1488) § 1 ust. 4 pkt 5 (na podstawie ww. rozporządzenia sporządzony został statut poradni "Edukacja").

W związku z takim usytuowaniem mediacji pozasądowych (mediacji, które nie są kierowane przez sądy) i przy braku jednobrzmiącej definicji w obowiązujących aktach prawnych, Wnioskodawca traktuje mediacje te jako pomoc psychologiczną w zakresie wychowania, a ewentualne poszerzenie świadczonych usług o mediacje cywilne pozasądowe, jako świadczenie usług niewychodzących poza ramy usług świadczonych przez jednostki objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługa mediacji nie jest usługą w zakresie opieki medycznej.

W sprawach pozasądowych mediatorem może być w zasadzie każda osoba, którą strony obdarzą zaufaniem. Zagadnienia powyższe nie są uregulowane ustawowo ani aktem niższej rangi. Przepisy nie określają wieku, wykształcenia, ani zawodu, jaki powinien posiadać praktykujący mediator, zajmując się sprawami cywilnymi.

W praktyce Wnioskodawca wykonując usługę lub zlecając jej wykonanie kieruje się zasadą, że musi to być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych, posiadająca dowód kwalifikacji (np. pedagog, psycholog, doświadczony nauczyciel), szkoleń mediacyjnych lub odpowiednie doświadczenie.

Wnioskodawca planuje ewentualne poszerzenie świadczonych usług o usługę psychologiczną będącą pomocą psychologiczną dla dorosłych (terapią psychologiczną). Wykonawcą usługi byłaby osoba o wykształceniu psychologicznym uprawniona do świadczenia takiej pomocy.

Usługa byłaby świadczona poprzez:

* zatrudnienie specjalistów w ramach umowy zlecenia;

* zlecenia osobie fizycznej (specjaliście psychologowi) prowadzącej własną działalność gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy usługa opisana powyżej mieści się w działalności objętej zwolnieniem w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z ustawowym umocowaniem działalności (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 Nr 95 poz. 425 z późn. zm.) Wnioskodawca jest zobowiązany do płacenia podatku VAT 23% za przeprowadzenie na zlecenie szkoły lub placówki oświatowej tematycznej - szkoleniowej rady pedagogicznej dla nauczycieli na temat związany z jego pracą dydaktyczną, kształceniem i wychowaniem, na przykład na temat: "Depresja u dzieci i młodzieży - aspekty psychologiczne" czy "Współpraca z rodzicami w twórczym rozwoju dzieci".

2.

Czy w związku z ustawowym umocowaniem działalności (ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 Nr 95 poz. 425 z późn. zm.) Wnioskodawca jest zobowiązany do płacenia podatku VAT 23% za przeprowadzenie na zlecenie szkoły lub placówki oświatowej tematycznej - szkoleniowej rady pedagogicznej dla nauczycieli na temat nie związany bezpośrednio z jego pracą dydaktyczną, kształceniem i wychowaniem, jednak uzupełniające wiedzę niezbędną w pracy zawodowej służącej kształceniu i wychowaniu, na przykład na temat Emisji głosu, Zasady wystąpień publicznych, Autoprezentacja, Walka ze stresem i wypaleniem zawodowym nauczyciela".

3.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do płacenia podatku VAT 23% za przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy, pracowników placówek oświatowych, na których zdobywają nowe umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki lub terapeutyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Wnioskodawca będący jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 07.09.1991 o systemie oświaty - rozdz. 8 art. 82 (Dz. U. z 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.) działającą dodatkowo w oparciu o rozporządzenie MEN z dn.17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1488) uważa, że czynność ta spełnia wymogi wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) jako czynność wspomagająca wychowawczą i edukacyjną funkcję szkoły (§ 1 ust. 2 rozp. MEN z dn. 17 listopada 2010 r., Dz. U. Nr 228, poz. 1488) czyli działalność wspierająca nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania uczniów jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta jest w odniesieniu do Wnioskodawcy zwolniona z podatku VAT również, gdy zleca ją psychologowi prowadzącemu własną działalność gospodarczą lub firmie.

Ad 2.

Przeprowadzenie tematycznej - szkoleniowej rady pedagogicznej to czynność przeprowadzenia przez specjalistę w danym zakresie spotkania (prelekcji, wykładu) z radą pedagogiczną placówki poszerzającego wiedzę nauczycieli niezbędną w ich pracy zawodowej.

Wnioskodawca będący jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 07-09-1991 o systemie oświaty - rozdz. 8 art. 82 (Dz. U. z 1991 nr 95, poz. 425 z późn. zm.) działającą dodatkowo w oparciu o rozp. MEN z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1488) uważa, że czynność ta spełnia wymogi wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) jako czynność wspomagająca wychowawczą i edukacyjną funkcję szkoły (§ 1 ust. 2 rozp. MEN z dn. 17 listopada 2010 r., Dz. U. Nr 228, poz. 1488) czyli działalność wspierająca nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania uczniów, jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta jest w odniesieniu do Wnioskodawcy zwolniona z podatku VAT również, gdy zleca ją psychologowi prowadzącemu własną działalność gospodarczą lub firmie.

Ad. 3.

Wnioskodawca będący jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 07-09-1991 o systemie oświaty rozdz. 8 art. 82 (Dz. U. z 1991 nr 95, poz. 42 z późn. zm.) działającą dodatkowo w oparciu o rozp. MEN z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1488) uważa, że czynność ta w odniesieniu do nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach spełnia wymogi wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) jako czynność udzielania wsparcia merytorycznego dla ww. (§ 1 ust. 2 rozp. MEN z dn. 17 listopada 2010 r., Dz. U. Nr 228, poz. 1488) jest zwolniona z podatku VAT. Wnioskodawca uważa, że usługi przeprowadzania warsztatów dla podmiotów wymienionych w pytaniu 3. w odniesieniu do nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach mają charakter warsztatów doskonalących, wspierających merytorycznie i poszerzających umiejętności zawodowe wykorzystywane przez ww. osoby w codziennej pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy nie są one usługami kształcenia i przekwalifikowania zawodowego; usługa w odniesieniu do nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach spełnia wymogi wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Usługa jest usługą statutową Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej "E.." przypisaną jednostkom objętym systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Poradnia "E.." nie posiada akredytacji w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty art. 77a (Dz. U. z 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.) i nie spełnia wymogu zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29.

Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego dofinansowania ze środków publicznych na przeprowadzanie warsztatów opisanych w pytaniu nr 3. Warsztaty te kończą się wydaniem dyplomu (zaświadczenia) o udziale w danych warsztatach, z podaniem liczby godzin i zakresu zagadnień. Wnioskodawca nie posiada akredytacji, ale działalność szkoleniowa jest wymieniona w statucie.

W odniesieniu do innych grup zawodowych czynność ta powoduje obowiązek podatkowy VAT w wysokości 23%. Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta jest w odniesieniu do Wnioskodawcy zwolniona z podatku VAT również, gdy zleca ją psychologowi prowadzącemu własną działalność gospodarczą lub firmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl zaś ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednakże, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, iż zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo - przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl § 1 ust. 4 rozp. Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych poradnia realizuje zadania w szczególności przez m.in. poradnictwo, konsultacje czy działalność informacyjno-szkoleniową. Zgodnie natomiast z § 1 ust. 2 rozp. do zadań poradni należy m.in. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zwrócić należy w tym miejscu uwagę, iż stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje poradnie psychologiczno - pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu. Z kolei, art. 5 ust. 1 ww. ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca prowadzi Niepubliczną Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez miasto oraz do ewidencji szkół i placówek niepublicznych województwa, prowadzonej przez Kuratorium Oświaty. Celem działania poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie kształcenia i wychowania, pomoc w wyborze kierunku kształcenia i wyborze zawodu, udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży, udzielanie osobom dorosłym pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z kształceniem oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanie szeroko rozumianej pomocy psychologicznej i pedagogicznej osobom z problemami i zaburzeniami emocjonalnymi, psychicznymi oraz psychosomatycznymi oraz profilaktyka i terapia uzależnień. Cele te Wnioskodawca realizuje poprzez działania (diagnozowanie, opiniowanie, działalność terapeutyczna, profilaktyczna oraz informacyjno-szkoleniowa, mediacje, poradnictwo i konsultacje psychologiczne i pedagogiczne) - wykonując czynności zgodnie z rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1488). Wnioskodawca przeprowadza tematyczne - szkoleniowe rady pedagogiczne na zlecenie szkoły lub innej placówki oświatowej (rady tematyczne-szkoleniowe to czynność przeprowadzenia przez specjalistę w danym zakresie spotkania/prelekcji, wykładu z personelem pedagogicznym i psychologicznym oraz dyrekcją placówki poszerzającego ich wiedzę niezbędną w ich pracy zawodowej w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży) oraz warsztaty dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy, pracowników placówek oświatowych, na których zdobywają nowe umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki lub terapeutyczne.

Wnioskodawca stwierdził, że czynność przeprowadzania warsztatów dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach jest zwolniona z podatku VAT. W odniesieniu do innych grup zawodowych natomiast, czynność ta powoduje obowiązek podatkowy VAT w wysokości 23%. Mając powyższe na uwadze należy podkreślić, iż art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) nie uzależnia prawa do zastosowania zwolnienia od tego, na rzecz kogo dana usługa jest świadczona, tylko jak wyżej wspomniano zwolnienie to zależy od tego, czy usługa świadczona przez dany podmiot jest usługą w zakresie kształcenia i wychowania i czy podmiot ten jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tak więc Wnioskodawca błędnie twierdzi, że przeprowadzając warsztaty dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej może stosować zwolnienie z podatku VAT, natomiast przeprowadzając te warsztaty dla innych grup zawodowych musi opodatkowywać je według stawki VAT 23%. Pozycja zawodowa odbiorcy danej usługi (w tym przypadku uczestnika warsztatu) nie ma znaczenia. Stwierdzić zatem należy, że działanie Wnioskodawcy w ww. określony sposób nie jest działaniem właściwym.

Odniesienie powołanych przepisów do opisanej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż w kontekście art. 82 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, który posiada wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 pkt 4 tej ustawy i jako placówka oświatowa świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo - przedmiotowa dyspozycja cyt. powyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Tak więc, zarówno czynność przeprowadzania tematycznych rad pedagogicznych dla nauczycieli, jak i warsztatów dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy oraz pracowników placówek oświatowych będzie korzystało ze zwolnienia z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Końcowo stwierdzić należy, że ponieważ przedmiotowe usługi nie są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego (co zostało potwierdzone przez Wnioskodawcę), tak więc nie będzie miało tu zastosowania zwolnienie wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi wymienione w pytaniach 1-3 podlegają zwolnieniu z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie zwolnienia z podatku VAT czynności przeprowadzenia mediacji pozasądowych w sprawach cywilnych i rodzinnych oraz terapii psychologicznej dorosłych, została wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl