IPPP2/443-955/09-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-955/09-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 4 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży tlenu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży tlenu medycznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pismem z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.) spółka zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług dla usługi transportu tlenu medycznego. W wydanej dnia 28 października 2008 r. Interpretacji Indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów potwierdził, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. o stosowaniu 7% stawki podatku od towarów i usług dla transportu tlenu medycznego jest prawidłowe.

W uzasadnieniu do ww. interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił, że prezentowane przez naszą spółkę stanowisko jest prawidłowe, gdyż zawierane przez spółkę umowy, nakładają na nią obowiązek transportu tlenu do odbiorcy, co sprawia, że transport stanowi w tym przypadku jedynie element świadczenia zasadniczego (sprzedaży) i nie stanowi odrębnego, samoistnego świadczenia, pomimo, iż na wystawianych przez spółkę fakturach VAT dokumentujących sprzedaż tlenu medycznego, spółka odrębnie podaje koszty usługi transportowej, gdyż taki sposób wystawiania faktur jest wymogiem stawianym przez kontrahentów spółki.

Zgodnie z treścią art. 78 Dyrektywy VAT 112/2006 Z dnia 28 listopada 2008 r. do podstawy opodatkowania wilcza się m.in. koszty dodatkowe takie jak: koszty prowizji, opodatkowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Opierając się na treści ww. przepisu spółka uznała, że fakt "technicznego" wyodrębnienia na fakturze usługi transportu tlenu medycznego nie zmienia faktu, iż transport taki nie jest w tym przypadku odrębną usługą, a stanowi jedynie koszt dodatkowy w rozumieniu art. 78 Dyrektywy VAT 112/2006 z dnia 28 listopada 2008 r. W związku z powyższym transport tlenu medycznego powinien być wliczony do podstawy opodatkowania, a co za tym idzie opodatkowany według tej samej 7% stawki co świadczenie zasadnicze (sprzedaż tlenu medycznego).

Jak wynika z treści uzasadnienia kluczowym argumentem na jakim oparł się organ wydający interpretację było to, iż podzielił on stanowisko spółki co do tego, iż transport nie jest w tym przypadku odrębna usługą i jako taki nie podlega odrębnemu opodatkowaniu.

Spółka A. zamierza w najbliższym czasie zawrzeć na podstawie art. 758 kodeksu cywilnego umowy agencyjne, na mocy których podmioty inne niż spółka uprawnione i zobowiązane będą do zawierania w imieniu spółki umów sprzedaży gazów technicznych na rzecz spółki. Agent będzie miał także prawo i obowiązek wystawienia w imieniu spółki faktury VAT dokumentującej dokonanie takiej sprzedaży. W związku z każdorazowym zawarciem w imieniu spółki umowy sprzedaży (w tym sprzedaży tlenu medycznego) agentowi przysługiwać będzie wynagrodzenie (prowizja) składająca się z dwóch elementów: prowizja za dokonanie sprzedaży oraz zwrot kosztów transportu gazów technicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym, pojawiła się w praktyce kwestia wymagająca zdaniem spółki wydania interpretacji indywidualnej: czy zawarcie umów agencyjnych, na mocy których podmioty zewnętrzne (agenci) dokonywać będą w imieniu spółki sprzedaży tlenu medycznego pozwala na opodatkowywanie tej sprzedaży 7% stawką podatku od towarów i usług. Należy przy tym w szczególności mieć na uwadze fakt, że transport sprzedawanego tlenu medycznego świadczony będzie przez agentów, którzy następnie obciążać będą spółkę kwotami stanowiącymi zwrot kosztów transportu tlenu medycznego do kontrahentów spółki, a usługa transportowa świadczona przez agentów na rzecz spółki (zwrot kosztów transportu tlenu medycznego stanowiący element prowizji) opodatkowana będzie według 22% stawki podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy:

W ocenie spółki, zmiana stanu faktycznego polegająca na tym, iż usługa transportowa świadczona jest nie osobiście przez spółkę, ale przez podmiot zewnętrzny (agenta) nie powoduje, iż transport tlenu medycznego przestaję być kosztem dodatkowym w rozumieniu art. 78 Dyrektywy VAT 112/2006 z dnia 28 listopada 2008 r. i stanowi odrębną, osobno opodatkowaną usługę. Zdaniem spółki przepis art. 78 Dyrektywy VAT 112/2006 z dnia 28 listopada 2008 r. mówi jedynie o "koszcie transportu" i nie wymaga, aby transport ten fizycznie wykonywany był przez ten sam podmiot, który dokonuje sprzedaży (wykonuje świadczenie zasadnicze). Zdaniem spółki transport tlenu medycznego do kontrahentów spółki dokonywany w związku ze sprzedażą tego gazu winien przez spółkę opodatkowany 7% stawką podatku od towarów i usług.

Prosimy o potwierdzenie prawidłowości naszego stanowiska lub wskazanie właściwego stosowania przepisów podatkowych dla przedstawionej powyżej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jak wskazała Spółka w opisie zdarzenia przyszłego w wydanej dnia 28 października 2008 r. Interpretacji Indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów potwierdził, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. o stosowaniu 7% stawki podatku od towarów i usług dla transportu tlenu medycznego jest prawidłowe. Spółka w związku z planowaną zmianą sposobu dostawy tlenu medycznego, polegającej na zawarciu umów agencyjnych, ma wątpliwości, czy dalej będzie miała prawo do stosowania obniżonej do wysokości 7% stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z umową agencyjną, gdzie Spółka wystąpi w charakterze zleceniodawcy. Agent lub agenci będą uprawnieni i zobowiązani do zawierania w imieniu Spółki umów sprzedaży gazów technicznych na rzecz Spółki. Zatem w sytuacji gdy zleceniodawca (Spółka) wyda towar agentowi, to w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, nie dokona dostawy. Agent sprzeda bowiem towary w imieniu i na rzecz Spółki (nie będzie posiadał uprawnień do rozporządzania tymi towarami jak właściciel), a warunki na jakich dokona sprzedaży będą określane w umowie. Dostawa będzie miała miejsce w sytuacji sprzedaży towaru przez agenta osobom trzecim, ale w imieniu i na rzecz Spółki. W związku z powyższym agentom przysługiwało będzie wynagrodzenie (prowizja) za dokonanie sprzedaży oraz zwrot kosztów transportu gazów technicznych (tlenu medycznego).

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zagadnienie to zostało uregulowane w art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.), (wcześniej art. 11 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady).

Zgodnie z ww. art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

* podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

* koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dokonywanych przez podatnika dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania w przypadku dokonywanych dostaw należy wliczyć pobieraną przez spółkę cenę towarów, a także wszystkie inne elementy będące elementami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Jeżeli zatem dostawca obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami (jakimi są np. koszty transportu towarów), a w konsekwencji koszty te zwiększają kwotę należną z tytułu transakcji, to należy je traktować jako element świadczenia zasadniczego. W konsekwencji koszty te, jako niestanowiące odrębnego świadczenia od dostawy towarów, podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla dostawy towarów. Powyższa zasada ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, gdyż jak wspomniano wyżej agenci działają w imieniu i na rzecz Spółki, a zatem dodatkowe koszty (koszty transportu dokonywanego przez agentów w imieniu i na rzecz Spółki) należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, wliczyć do podstawy opodatkowania transakcji i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy towarów, tj. według stawki podatku właściwej dla dostawy tlenu medycznego. Jeśli zatem, jak określa Spółka dostawa tlenu medycznego objęta jest stawką 7% to i transport tego tlenu będzie opodatkowany 7% stawką podatku od towarów i usług.

W świetle bowiem zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczenie danej usługi (towaru) do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl