IPPP2/443-950/10-2/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-950/10-2/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,

* opodatkowania podatkiem VAT wkładu własnego wniesionego przez pracodawców uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szkolenia i Doradztwo zwana dalej: T lub Podatnikiem prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) i ze środków budżetu państwa.

W 2009 r. T złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie i otrzymała dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Na podstawie zawartej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy T otrzymywać będzie ze środków EFS dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z realizacja projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 449 510,00 PLN, w tym:

* płatność ze środków europejskich w kwocie 382 083,50 PLN (85%),

* dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 67 426,50 PLN (15%).

T zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 43 520,00 PLN, który uzyska z wpłat od pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia.

100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu stanowić będzie 91,17% dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

* beneficjent - jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest T Szkolenia i Doradztwo;

* instytucją zarządzającą (w skrócie IZ) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;

* instytucja pośrednicząca (w skrócie IP) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - jest Wojewódzki Urząd Pracy (w skrócie WUP).

W dokumentacji konkursowej określone są kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, grupę docelową, planowane działania i zadania w ramach realizacji projektu oraz niezbędne zasoby m.in. personel projektu.

Wniosek zawiera również budżet, w którym Beneficjent określa niezbędne do realizacji projektu koszty (wydatki kwalifikowane) tj.

* zarządzania projektu, w tym wynagrodzenie personelu zatrudnionego do realizacji projektu,

* prowadzenia rachunku bankowego,

* podróże służbowe personelu projektu,

* wyposażenia i utrzymania biura projektu,

* promocji i rekrutacji,

* cateringu dla uczestników,

* przeprowadzenia szkoleń (w tym: materiały szkoleniowe, certyfikaty, sale, trenerzy, zaświadczenia)

* koszty pośrednio związane z projektem (np. znaczków pocztowych, telefonów, materiałów biurowych),

* itp.

Dofinansowanie w wielkości przedstawionego we wniosku budżetu otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz, które uzyskały odpowiednią liczbę punktów. Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez lP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu.

W celu realizacji projektu wygranego w konkursie Beneficjent podpisuje z właściwą Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonej w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez lP budżetem projektu. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz dofinansowania i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie, którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składany jest zgodnie z terminami określonymi w harmonogramie jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta.

Celem ogólnym projektu jest dostosowanie kwalifikacji zawodowych do potrzeb regionalnej gospodarki 40 pracowników (min. 60% K) pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne

i modernizacyjne. Cel ogólny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, którymi są:

* nabycie lub podbudowa elastyczności na rynku pracy przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach,

* nabycie umiejętności umożliwiających pracę w programie AutoCAD przez min. 32 osoby poprzez udział w szkoleniach,

* opracowanie Indywidualnych Planów Działania.

Program szkoleń uwzględnia wiedzę z zakresu organizacji pracy własnej, radzenia sobie ze stresem, opanowania nowych technik pracy, a także dwa poziomy kursu AutoCAD i moduł AutoCAD 3D, gdzie uczestnicy zapoznają się z pełnym zakresem możliwości tego programu jako nowoczesne narzędzie pracy inżyniera.

Beneficjentami ostatecznymi projektu (BO) są pracodawcy i ich pracownicy działający w branżach: produkcja maszyn, produkcja odzieży, transport drogowy, branża motoryzacyjna, branża stalowa, meblarstwo (produkcja), produkcja sprzętu AGD. Wsparciem objętych zostanie 10 mikro i małych przedsiębiorstw przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne, prowadzące działalność na i ich 40 pracowników (osoby posiadające na terenie woj. wielkopolskiego miejsce zamieszkania w rozumieniu kodeksu cywilnego lub pracujące). Uczestnikami projektu będą pracownicy tylko z inicjatywy pracodawcy (delegowanie).

W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek, a także lokalne media (spot radiowy). Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych, który zawiera m.in. analizę motywacji oraz oświadczenie potwierdzające spełnienie kryteriów grupy docelowej. Po wstępnej weryfikacji stworzona zostanie grupa potencjalnych uczestników. Następnie doradca zawodowy oceni punktowo ich predyspozycje, motywację i potrzebę udziału w projekcie.

Kwota dofinansowania dla T z tytułu wydatków kwalifikowanych wynosi 100%. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników zobowiązani są do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. Podatnik będzie wystawiał uczestnikom faktury VAT na kwoty odpowiadające ustalonym w powyższy sposób wartościom wkładu własnego przedsiębiorców korzystających ze szkoleń.

Pozostała kwota kosztów kwalifikowanych dofinansowana będzie przez WUP oraz EFS. A zatem realizując przedmiotowy projekt T nie będzie generowała żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie) przy czym zwrot ten przyjmie dwojaką formę, częściowej zapłaty przez uczestników oraz dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich) w pozostałej części.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

T realizując projekt nie uzyska dochodu (projekt non-profit), a otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - lata 2010-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez T Szkolenia i Doradztwo dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy otrzymany przez T Szkolenia i Doradztwo wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odp. Ad. 1

Otrzymane przez T Szkolenia i Doradztwo dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Zgodnie z cytowanym przepisem podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które bezpośrednio mają wpływ na kwotę należną dostarczanych towarów lub świadczonych usług. W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot kosztów poniesionych w celu niezbędnej i prawidłowej realizacji projektu, nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Kwota uzyskanego dofinansowania uzależniona jest od kwoty kosztów przedstawionych w budżecie, który zawiera jedynie wydatki niezbędne do realizacji projektu, zaś T nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu realizowanego projektu (non - profit). Oznacza to, że otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pracodawców uczestników projektu stanowi w 100% wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta związanych z realizacją projektu.

Pozyskane przez Podatnika dofinansowanie wraz wkładem własnym na realizację projektu przeznaczone jest na pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu i nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie stanowi także czynności opodatkowanej podatkiem VAT ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Odp. Ad. 2

Otrzymany przez T Szkolenia i Doradztwo wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu w ramach Pogram Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania stanowi obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Zgodnie z cytowanym przepisem podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które bezpośrednio mają wpływ na kwotę należną dostarczanych towarów lub świadczonych usług. W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot kosztów poniesionych w celu niezbędnej i prawidłowej realizacji projektu nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Kwota uzyskanego dofinansowania uzależniona jest od kwoty kosztów przedstawionych w budżecie, który zawiera jedynie wydatki niezbędne do realizacji projektu, zaś T nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu realizowanego projektu (non-profit). Oznacza to, że otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pracodawców uczestników projektu stanowi w 100% wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta związanych z realizacją projektu.

Pozyskane przez Podatnika dofinansowanie wraz z wkładem własnym na realizację projektu przeznaczone jest na pokrycie poniesionych wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją projektu i nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie stanowi także czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowiska potwierdzają inne interpretacje indywidualne np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-812/09-4/MP), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, (sygn. IPPP1/443-600/10-2/AP), interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-1170/09-2/MN, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (syn. IBPP4/443-387/10/EJ), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (syn. IBPP4/443-301/09/EJ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

* nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wkładu własnego wniesionego przez pracodawców uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarówi usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Strona prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. W 2009 r. Strona złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Pośredniczącą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Strona otrzymała dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Na podstawie zawartej umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy Strona otrzymywać będzie ze środków EFS dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z realizacja projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 449 510,00 PLN, w tym:

* płatność ze środków europejskich w kwocie 382 083,50 PLN (85%),

* dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 67 426,50 PLN (15%).

Strona zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwocie 43 520,00 PLN, który uzyska z wpłat od pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia. 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu stanowić będzie 91,17% dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i 8,83% wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników zobowiązani są do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. Wnioskodawca będzie wystawiał uczestnikom faktury VAT na kwoty odpowiadające ustalonym w powyższy sposób wartościom wkładu własnego przedsiębiorców korzystających ze szkoleń. Pozostała kwota kosztów kwalifikowanych dofinansowana będzie przez WUP oraz EFS. A zatem realizując przedmiotowy projekt Strona nie będzie generowała żadnego dochodu, otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie) przy czym zwrot ten przyjmie dwojaką formę, częściowej zapłaty przez uczestników oraz dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich). Otrzymane dofinansowanie stanowi tylko i wyłącznie zwrot kosztów poniesionych w celu niezbędnej i prawidłowej realizacji projektu nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Kwota uzyskanego dofinansowania uzależniona jest od kwoty kosztów przedstawionych w budżecie, który zawiera jedynie wydatki niezbędne do realizacji projektu, zaś Strona nie otrzymuje wynagrodzenia z tytułu realizowanego projektu (non - profit). Oznacza to, że otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pracodawców uczestników projektu stanowi w 100% wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta związanych z realizacją projektu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, Strona nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz regulacje art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w myśl, z którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów stwierdzić należy, że skoro przedsiębiorcy w ramach realizowanego projektu przez Wnioskodawcę wnoszą pieniężny wkład własny na szkolenia swoich pracowników, a Wnioskodawca na powyższe kwoty wkładu własnego przedsiębiorców wystawia faktury VAT, to taka czynność, stosownie do powyższych przepisów będzie odpłatnym świadczeniem usług opodatkowanym podatkiem VAT. Przedsiębiorcy zainteresowani szkoleniem swoich pracowników będą nabywać od Wnioskodawcy usługę szkolenia, a kwota wniesionego przez pracodawców wkładu własnego w formie pieniężnej, będzie wynagrodzeniem za wykonaną usługę, co zostanie potwierdzone jak wskazał Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku - fakturą VAT. Płatność dokonana przez przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związana z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związana ze świadczeniem usług szkoleniowych. Zatem ww. płatność stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług.

Wnioskodawca w swoim stanowisku łączy otrzymane dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa z wkładem własnym "Otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym pracodawców uczestników projektu stanowi w 100% wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta związanych z realizacją projektu". Trzeba rozdzielić te dwie rzeczy. Wkład własny nie jest dofinansowaniem projektu tylko zapłatą za świadczoną usługę, którą Strona wykona w ramach realizowanego projektu. W związku z wyżej powołanymi przepisami każde odpłatne świadczenie usług, również takich jak w przypadku Wnioskodawcy, za które wystąpi częściowa zapłata, podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego wkład własny będzie stanowił obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki dla świadczonych usług. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż na obrót składają się: kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Tak więc otrzymany przez Wnioskodawcę wkład własny (zapłata) od pracodawców uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl