IPPP2/443-948/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-948/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu pośredniego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu pośredniego.

Wezwaniem z dnia 16 września 2009 r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie Strona doręczyła 28 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje m. in eksportu pośredniego, w którym nabywca przewozi towary przez granicę (exw). Do końca lutego 2009 dokumentem potwierdzającym wywóz towarów stosowanym w spółce była karta SAD 3 podbita przez właściwy urząd celny.

Od 1 marca 2009 Spółka za pośrednictwem agencji celnej korzysta z elektronicznego systemu kontroli eksportu ECS gdzie obowiązuje elektroniczny obieg dokumentów m in. dokumentów potwierdzających wywóz towarów w eksporcie. W systemie tym spółka otrzymuje z agencji celnej komunikat IE-599 będący potwierdzeniem wywozu towarów.

Na podstawie kopii elektronicznego komunikatu IE-599 przesłanego przez agencję celną spółka stosuje zerową stawkę VAT. W komunikacie tym jako nadawca wywożonych towarów wymieniona jest Spółka.

Agencja Celna obsługująca Spółkę działa w imieniu sprzedającego tj. Spółki jako przedstawiciel. W zgłoszeniu celnym jako nadawca wskazany jest: spółka z o.o. Wnioskodawca - spółka z o.o. otrzymuje od Agencji celnej wydruk z komunikatu IE-599.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydruk dokumentu elektronicznego IE-599 otrzymywany z agencji celnej w formie pliku XML uprawnia Spółkę do zastosowania zerowej stawki dla eksportu pośredniego.

Zdaniem wnioskodawcy: kopia dokumentu elektronicznego IE-599 wraz z fakturą eksportową potwierdzają zaistniały stan faktyczny tzn. sprzedaż towarów i ich wywóz poza granice Unii. Art. 41 ustawy o VAT mówi tylko o obowiązku posiadania kopii, nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, takich jak specjalne poświadczenie lub pieczętowanie wydrukowanego dokumentu. Miejsce papierowej dokumentacji SAD zajęła elektroniczna obsługa procedur celnych. Dokumentem potwierdzającym wywóz jest elektroniczny komunikat IE-599. Komunikat ten jest podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, dzięki czemu wywołuje skutek równoważny dokumentowi papierowemu.

Dokument IE-599 umożliwia więc skorzystanie z zerowej stawki podatku VAT w eksporcie za każdym razem jeśli polski eksporter zgłasza towar do odprawy przy użyciu systemu ECS. System elektronicznego potwierdzania wywozu ma z założenia zmierzać do maksymalnego uproszczenia i odformalizowania procedur i ułatwić prowadzenie działalności, z czego skorzystaliśmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

Stosownie do treści art. 2 pkt 8 ww. ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 ww. ustawy o VAT przepisy art. 41 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne, eksportem towarów jest więc potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów. Ustalając zakres zastosowania przepisu art. 41 ust. 6, 7 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług właściwym staje się przyjęcie uregulowań zawartych w przepisach prawa celnego. Warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki 0% jest bowiem posiadanie stosownych dokumentów spełniających warunki określone w przepisach celnych, które będą jednoznacznie potwierdzać wywóz towarów poza granicę Wspólnoty.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jaki, oraz w jakiej formie powinien być sporządzony dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. W takim przypadku należy odwołać się do regulacji zawartych w przepisach celnych wskazujących jednoznacznie na rodzaj dokumentów jednoznacznie potwierdzających wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty.

Zgodnie z pkt 14 preambuły rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetnienia biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektronicznej wymiany danych.

Od dnia 31 sierpnia 2007 r. w Polsce zaczęła w pełni funkcjonować I faza Systemu Kontroli Eksportu (ang. Export Control System, ECS). Od tego momentu zmianie uległy zasady dokonywania zgłoszeń celnych procedury wywozu, procedury uszlachetnienia biernego i powrotnego wywozu.

System ECS pozwala na dokonywanie i obsługę zgłoszenia w formie elektronicznej, zarówno w urzędzie wywozu jak i wyprowadzenia. System ten opiera się na obiegu dokumentów pomiędzy urzędami a podmiotami dokonującymi zgłoszeń.

Zgodnie z art. 796e Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) Nr 2454/93 ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, urząd wywozu po otrzymaniu komunikatu "Wyniki kontroli w urzędzie wyprowadzenia", o którym mowa w art. 796d ust. 2, potwierdza fizyczne wyprowadzenie towarów, przesyłając zgłaszającemu komunikat "Potwierdzenie wywozu" lub informując go w innej określonej w tym celu przez ten urząd formie.

Podpisany przez system ECS komunikat przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych komunikacie IE-599 jest dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informacje o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Komunikat IE-599 jest wysyłany do zgłaszającego przez urząd celny wywozu.

W sytuacjach gdy zgłaszającym jest podmiot mający siedzibę poza obszarem Wspólnoty wydawany mu jest przez urząd wyprowadzenia dokument potwierdzający fizyczne opuszczenie towaru obszaru Unii Europejskiej. Czynność ta wykonywana jest na dokumencie o nazwie Komunikat potwierdzający fizyczne wyprowadzenie towarów ze Wspólnoty, który jest opatrzony podpisem i pieczęcią właściwych władz celnych. W takim przypadku podatnik polski otrzyma jedynie kopię Komunikatu, która będzie uprawniała go do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów dokonanego przez nabywcę mającego siedzibę poza obszarem Wspólnoty.

Takie rozwiązanie podyktowane jest tym, że w przypadku eksportu towarów przepisy celne nie dokonują podziału eksportu na bezpośredni i pośredni, przewidziany w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. We wskazanym wcześniej rozporządzeniu Komisji (WE), podmiotem, którego władze celne informują o dokonaniu wywozu jest zgłaszający. W przypadku dokonania zgłoszenia celnego przez agencję celną na rzecz podmiotu nie posiadającego siedziby na terenie Wspólnoty, zgłaszającym w myśl przepisów celnych jest podmiot zagraniczny. W takiej sytuacji polski podatnik nie występuje jako zgłaszający w dokumentach celnych.

Prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% przysługuje, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Potwierdzenie dokonania wywozu towarów otrzymuje w tym przypadku zgłaszający, którym co do zasady jest nabywca - podmiot zagraniczny.

W omawianej sprawie, w przypadku gdy zgłoszenie celne obsługiwane jest w Systemie Kontroli Eksportu, właściwy urząd celny powinien potwierdzić wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty przez fizyczne wydanie podatnikowi nie posiadającemu siedziby na terytorium RP potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty, polegające na wydruku komunikatu IE-599 oraz zamieszczeniu na nim pieczęci i podpisu. Kopia takiego potwierdzenia uprawnia podatnika do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT.

W powstałej sytuacji dochodzi do eksportu pośredniego tzn. polski podatnik sprzedaje na rzecz podmiotu nieposiadającego siedziby w Polsce towary, które są wywożone poza terytorium Unii Europejskiej przez tego nabywcę. W takich wypadkach polski sprzedawca może zastosować stawkę VAT w wysokości 0% pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji podatkowej (VAT-7) za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

W przypadku systemu ECS, eksport pośredni powinien zostać potwierdzony przez fizyczne wydanie zagranicznemu nabywcy potwierdzenia dokonania wywozu towarów.

Potwierdzeniem tym jest wydruk komunikatu IE-599 z zamieszczoną na nim pieczęcią i podpisem. Kopia takiego wydruku stanowi podstawę dla podatnika do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług z tytułu eksportu pośredniego. Jak wyżej przytoczono komunikat IE-599 jest generowany przez urząd celny wywozu, czyli urząd celny rozpoczynający procedurę. Konieczność jego opatrzenia pieczęcią i podpisem organu celnego wynika z tego iż polskie organy skarbowe nie mają możliwości weryfikacji wiarygodności komunikatu IE-599 wygenerowanego przez zagraniczny urząd celny (ze względu na różnice w implementacji ECS w różnych krajach UE).

W przypadku gdy towar jest odprawiany w Polsce i to polski urząd celny generuje komunikat IE-599, w opinii organu wydającego interpretację właściwe jest dokumentowanie eksportu pośredniego przez przesłanie tego komunikatu (w wersji XML) przez zagranicznego nabywcę do Wnioskodawcy.

W myśl art. 112 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Jedynie komunikaty IE-599 przechowywane w wersji elektronicznej w formacie XML stanowią dla celów VAT dokument potwierdzający dokonanie wywozu towarów poza obszar Unii Europejskiej. Oznacza to, że podatnicy powinni przechowywać je w takiej formie, w jakiej zostały one wysłane przez urząd celny wywozu, czyli w postaci elektronicznej w formacie XML (np. na serwerze lub elektronicznych nośnikach informacji) zabezpieczonej podpisem elektronicznym.

Należy również zabezpieczyć przechowywane komunikaty elektroniczne przed możliwością dokonywania w nich zmian oraz wykasowaniem (poprzez stworzenie zapasowych kopii komunikatów), wszelkie zmiany w pliku XML (np. wpisanie lub wykasowanie spacji) spowodują utratę jego wiarygodności formalnej.

W sytuacji zaś, gdy Wnioskodawca dysponować będzie wyłącznie wydrukiem komunikatu winien on być (ten komunikat) uzupełniony pieczęcią urzędu celnego i podpisem.

Reasumując: jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Spółka posiada kopię dokumentu elektronicznego potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium wspólnoty, w postaci wydruku dokumentu elektronicznego komunikatu IE -599 otrzymywany z agencji celnej w formie pliku XML. Wnioskodawca posiada jedynie wydruk komunikatu, IE-599. Warunkiem stosowania 0% stawki VAT przy dokonywaniu eksportu pośredniego jest otrzymanie komunikatu IE-599 w formacie XML lub komunikat opatrzonego pieczęcią i podpisem urzędu celnego.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy o VAT stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie dla eksportu pośredniego, jeżeli spełnione zostały warunki zawarte w tym przepisie. Dokumenty, jakimi Wnioskodawca powinien posłużyć się dla wykazania dokonania eksportu pośredniego winny tę okoliczność jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać. Podatnik powinien zatem posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie tych czynności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, gdyż sam wydruk komunikatu IE-599 nie stanowi wiarygodnego dowodu potwierdzającego faktycznie dokonane dokonanie potwierdzony podpisem eksportera wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że dokonuje eksportu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, a więc dla określenia prawidłowej stawki podatku zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

W sytuacjach, gdy zgłaszającym jest podmiot mający siedzibę na obszarze Wspólnoty Europejskiej wydawany mu jest przez urząd celny wyprowadzenia dokument potwierdzający fizyczne opuszczenie towaru obszaru Wspólnoty. Czynność ta wykonywana jest na dokumencie o nazwie Komunikat IE-599, potwierdzającym fizyczne wyprowadzenie towarów ze Wspólnoty, który jest opatrzony podpisem i pieczęcią właściwych władz celnych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jako dostawca dokonał zgłoszenia celnego do procedury wywozu. W szczególności zgłoszenie celne zostało dokonane przez Agencje Celną działającą w imieniu sprzedającego. W związku z tym Wnioskodawca figuruje również na zgłoszeniu celnym. Jako zgłaszający towar do procedury wywozu powinien otrzymać komunikat IE-599, potwierdzający wyprowadzenie towaru poza obszar Wspólnoty. Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy, a w szczególności art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonał eksportu bezpośredniego towaru.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do dokumentowania prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT, w warunkach dokonania eksportu pośredniego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak również, co tutejszy organ pragnie podkreślić, Wnioskodawca, dokonując jako sprzedawca zgłoszenia do odprawy celnej, (co wykazano w opisie stanu faktycznego) dokonuje eksportu bezpośredniego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl