IPPP2/443-946/11-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-946/11-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o stowarzyszeniach" (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich", rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r.).

Głównym celem działania Stowarzyszenia jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich. Stowarzyszenie w ramach działania 4.31 - "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie umiejętności i aktywizacja" ponosi koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura LGD, jak: opłaty za wynajem lokalu, opłaty za telefonię stacjonarną i komórkową, opłaty za ogłoszenia w mediach, wyposażenie biura, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, zakup środków czystości, itp. Ponadto w ramach nabywania umiejętności i aktywizacji ponoszone są koszty związane z przeprowadzanymi szkoleniami, konkursami, wydawaniem broszur informacyjnych, biuletynów, gadżetów promocyjnych, itp.

W wyniku podpisania umowy z samorządem województwa, Stowarzyszenie ma zapewnione środki pomocowe w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych w ramach Projektu Osi 4 - Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było zgłaszane do rejestru podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek od towarów usług w części lub w całości od dokonanych zakupów towarów i usług w 2011 r.

Zdaniem Stowarzyszenia, wskazując na treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarowi usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i w ramach działania LGD nie dokonuje i nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej. Zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany w rozliczeniach w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje Projekt Osi 4-Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013 - w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie Umiejętności i Aktywizacja."

Głównym celem działania Stowarzyszenia jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich. Stowarzyszenie w ramach działania 4.31 - "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie umiejętności i aktywizacja" ponosi koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura LGD, jak: opłaty za wynajem lokalu, opłaty za telefonię stacjonarną i komórkową, opłaty za ogłoszenia w mediach, wyposażenie biura, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, zakup środków czystości, itp. Ponadto w ramach nabywania umiejętności i aktywizacji ponoszone są koszty związane z przeprowadzanymi szkoleniami, konkursami, wydawaniem broszur informacyjnych, biuletynów, gadżetów promocyjnych, itp. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie był zgłaszany do rejestru podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż o możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych nie rozstrzygają przepisy prawa podatkowego, lecz przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Stąd też w niniejszej interpretacji tut. Organ podatkowy nie odniósł się do stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego zaliczenia podatku VAT zawartego w nabywanych towarach i usługach do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl