IPPP2/443-934/09-4/ASZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-934/09-4/ASZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do premii pieniężnych wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony pismem z dnia 5 października 2009 r. w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do premii pieniężnych wykazany na fakturach wystawianych przez kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej Spółka) prowadzi działalność handlową, dostarcza do sklepów, hurtowni i indywidualnych kontrahentów swoje towary. Z kilkoma dostawcami Wnioskodawca ma zawarte umowy, zgodnie z którymi po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotu w danym okresie (miesiąc lub kwartale i zrealizowaniu terminowych płatności za te dostawy), Spółka uzyskuje prawo do premii pieniężnej Wystawia wtedy dostawcy Fakturę VAT ze stawką podatku 22%, na podstawie której, dostawca wypłaca premię pieniężną.

Na tej samej zasadzie, Spółka zamierza podpisać umowy ze stałymi odbiorcami i nagradzać ich premiami pieniężnymi za dokonane zakupy.

W uzupełnieniu wniosku Strona podała, że:

1.

Wypłacane/otrzymywane premie pieniężne miały/mają wyłącznie charakter pieniężny.

2.

Otrzymywane premie pieniężne nie miały związku z jakimkolwiek świadczeniem w postaci np. eksponowania towarów, reklamy produktów Spółki czy też posiadania pełnego asortymentu towarów dostawcy. Zgodnie z umową podpisaną z dostawcą w przypadku realizacji działań marketingowych tj., akcje promocyjne, programy reklamowe i lojalnościowe Spółka ma prawo do dodatkowego wynagrodzenia.

Podpisana umowa, z dostawcą zakazuje Wnioskodawcy dokonywania zakupów bezpośrednio u producentów wymienionych w umowie, możemy jednak nabywać towar u innych dostawców, pod warunkiem, że nie jest to producent wymieniony w umowie.

W przypadku wypłacanych premii pieniężnych zobowiąże odbiorców do dokonywania zakupów wyłącznie od Spółki.

1.

Warunkiem uzyskania prawa przez Spółkę do premii pieniężnej jest wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu i terminowość zapłaty oraz wyłączność na dostawy na zasadach opisanych W pkt 2

2.

Otrzymywane/wypłacane premie są/będą związane ze zrealizowanymi dostawami (niezależnie od rodzaju asortymentu) w przedziale czasowym zgodnym z umową. Takim przedziałem czasowym jest kwartał lub półrocze, zgodnie z umową.

3.

Umowa z dostawcą ustalająca zasady wynagradzania premiami pieniężnymi nie narzuca Spółce minimum zakupów w danym okresie, także nie nakazuje innych działań. W przypadku nie realizowania obrotów i terminowych płatności premie nie są wypłacane. Ta sama zasada obowiązywać będzie w przypadku umów z odbiorcami Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy premia pieniężna związana z określonymi świadczeniami pomiędzy kontrahentami, stanowi wynagrodzenie za wykonywanie określonych usług i podlega tym samym obowiązkowi podatkowemu w świetle ustawy VAT.

Czy słusznie wystawiamy faktury VAT opodatkowane 22% z tytułu premii pieniężnych.

Czy będziemy mogli odliczyć VAT naliczony od faktur wystawionych przez naszych odbiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy premia pieniężna otrzymywana od kontrahentów, jak również wypłacana odbiorcom z tytułu uzyskania określonego poziomu obrotów pomiędzy podmiotami gospodarczymi jest zapłatą wynagrodzenia za usługę oraz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługa. Uprawnienia do otrzymywania i wypłacania premii są związane z określonym zachowaniem podmiotów tj. osiągnięcie ściśle określonych wartości obrotów oraz terminowego regulowania należności za nabyte towary.

Pojęcie świadczenia usług obejmuje transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale też czynności niewymagające aktywnego działania. Premia pieniężna oprócz zachowań opisanych powyżej, jest także gratyfikacją za niedokonywanie nabyć towarów od konkurencyjnych podmiotów. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy przedstawione w zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawa o VAT. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Zauważyć należy, że jednoznaczny podział czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na dostawy towarów oraz na świadczenie usług (który to podział wynika z treści analizowanego przepisu), prowadzi do uznania, że dana sytuacja faktyczna nie może stanowić jednocześnie dostawy towaru i świadczenia usługi (por. wyrok WSA w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem bądź powstrzymania się od dokonania czynności stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że udzielenie premii pieniężnej uzależnione jest od osiągnięcia ściśle określonej wartości obrotów oraz terminowego regulowania należności za nabyte towary. Premie pieniężne są wypłacane za ustalone w umowach okresy (kwartalne, półroczne). Umowa, z dostawcą zakazuje Wnioskodawcy dokonywania zakupów bezpośrednio u producentów wymienionych w umowie (tym samym zobowiązuje go do powstrzymania się od dokonania określonych czynności), może on jednak nabywać towar u innych dostawców, pod warunkiem, że nie jest to producent wymieniony w umowie.

W związku z powyższym zachowanie Spółki w stosunku do jej kontrahentów może być uznane za świadczenie usług. Sposób wyliczenia dodatkowego wynagrodzenia, na podstawie osiągniętego poziomu obrotów przez Spółkę, przy jednoczesnym powstrzymywaniu się od dokonywania nabyć od określonych podmiotów spełnia przesłanki do tego by uznać je za świadczenie usług. Wypłacana premia jest zsumowaniem wartościowym wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie czasu, w połączeniu z określonym umownie powstrzymywaniem się od dokonywania zakupów od producenta. Oznacza to, że w przypadku gdy Wnioskodawca dokona zakupu od producenta utraci prawo do otrzymania premii. Tak skonstruowane relacje handlowe, wiążące się z wykonywaniem przez Spółkę na rzecz dostawcy czynności polegających na:

a.

osiągnięciu określonego obrotu;

b.

terminowości dokonywanych zapłat;

c.

powstrzymaniem się od zakupów towarów tego samego producenta od innych dostawców (dochowanie warunku wyłączności dostaw);

* sprowadza się do tego, iż w transakcjach kupna-sprzedaży, pomiędzy Spółką a Kontrahentami dochodziło do rzeczywistych i odrębnych od tych transakcji świadczeń nabywcy na rzecz zbywającego towary. Należy zatem uznać, że - w tak przedstawionym stanie faktycznym - "premie", które zostały wypłacone Wnioskodawcy stanowiły wynagrodzenie za realizowane usługi. Tak skonstruowane relacje gospodarcze ("świadczenia") między kontrahentami dają podstaw do tego by uznać je za wykonywanie usług na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie podlegają one obowiązkowi podatkowemu w VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawa o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W związku z tym, że powyższe zachowanie Spółki uznane zostało za świadczenie usług, prawo do odliczenia w tym zakresie Spółce przysługuje.

Powyższe premie pieniężne dokumentujące świadczenie usług na rzecz Kontrahentów powinny być dokumentowane fakturami VAT, tym samym czynność te skutkują powstaniem obowiązku podatkowego. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawa o VAT usługi te powinny być opodatkowane 22% stawką podatku VAT.

W konsekwencji - w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane wyżej przepisy - należy stwierdzić, że dodatkowe wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę, stanowi wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług i podlega obowiązkowi podatkowemu w świetle ustawy o VAT. W związku z tym Wnioskodawca jest w tym zakresie zobowiązany do wystawiania faktur VAT.

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy, dotyczące zdarzenia przyszłego, a mianowicie, możliwości odliczania VAT naliczonego od faktur wystawionych przez własnych odbiorców, przy zachowaniu identycznych zasad na podstawie, których Strona sama otrzymuje premie należy stwierdzić, że będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia. Przedmiotowe relacje między Spółką, a jej kontrahentami oparte na tych samych zachowaniach będą wypełniały przesłanki przewidziane dla definicji - świadczenia usług. Uzasadnieniem powyższego jest art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT na podstawie którego należy stwierdzić, że w zakresie w jakim wypłacane wynagrodzenie będzie stanowić zapłatę za zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania zakupów towarów określonych producentów od innych dostawców lub bezpośrednio od tych producentów, to w tym zakresie będzie to uznane za odpłatność za usługę. W efekcie Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z tego tytułu faktury wystawionych przez jej odbiorców.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl