IPPP2/443-901/13-6/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-901/13-6/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) i pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2013 r. znak IPPP2/443-901/13-4/DG o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymywanego dodatkowego wynagrodzenia dotyczącego ukończenia poszczególnych etapów przedsięwzięcia za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta oraz prawidłowości dokumentowania fakturami otrzymywanych wpłat na poczet prac dotyczących następnego miesiąca na wydzielony rachunek Operatora - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) i pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2013 r. znak IPPP2/443-901/13-4/DG o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług uznania otrzymywanego dodatkowego wynagrodzenia dotyczącego ukończenia poszczególnych etapów przedsięwzięcia za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta oraz prawidłowości dokumentowania fakturami otrzymywanych wpłat na poczet prac dotyczących następnego miesiąca na wydzielony rachunek Operatora.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P S.A. (dalej: Wnioskodawca) zamierza wziąć udział w projekcie gospodarczym o charakterze wspólnego przedsięwzięcia (dalej: Wspólne Przedsięwzięcie) związanym z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż węglowodorów. W związku z powyższym została zawarta Umowa o Wspólnych Operacjach (dalej: UoWO, Umowa) pomiędzy P S.A. (dalej: P lub Operator) a L P S.A (dalej: L lub Nie-Operator lub Partner). Strony zamierzają współpracować w wykonywaniu działalności poszukiwawczo-rozpoznawczej na podstawie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów w obszarze K i umowy ustanowienia użytkowania górniczego, której stroną jest P. W przypadku uzyskania pozytywnych wyników odwiertów poszukiwawczych (tekst jedn.: dających perspektywę dodatniej rentowności projektu) współpraca obejmować ma również działalność na podstawie uzyskanych w przyszłości koncesji na wydobywanie węglowodorów.

W dniu zawarcia UoWO status koncesjonariusza/użytkownika górniczego przysługuje wyłącznie P. Celem UoWO jest ustalenie kompleksowych zasad współpracy Partnerów (L i P) oraz ustalenie sposobu rozliczeń w zakresie dotyczącym poszukiwania, rozpoznania, zagospodarowania i wydobycia złóż gazu ziemnego i ropy naftowej z obszaru objętego umową, a także ustalenie zasad prowadzenia wspólnej polityki w tym zakresie. Zgodnie z postanowieniem Stron UoWO Wspólne Przedsięwzięcie realizowane na podstawie Umowy nie stanowi spółki cywilnej ani też nie ma charakteru jakiejkolwiek zorganizowanej formy prawnej wynikającej z przepisów Kodeksu Cywilnego oraz Kodeksu Spółek Handlowych. UWO stwierdza explicite, iż "nie stanowi i nie powinna być interpretowana, jako umowa spółki lub innego instrumentu o podobnym charakterze pomiędzy Stronami i ma na celu jedynie uregulowanie zasad współpracy oraz zasad udziału Stron Umowy w zysku i kosztach w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia. Niniejszej Umowy nie należy uważać ani interpretować za upoważniającą którąkolwiek ze Stron do występowania w imieniu lub na rzecz jakiejkolwiek Strony, z wyjątkiem przypadków, w których zgodnie z niniejszą Umową Operator jest uprawniony do działania na rzecz Stron Umowy."

W aktualnym stanie prawnym brak jest możliwości udzielenia koncesji łącznie, na rzecz kilku podmiotów, dlatego też, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Środowiska z dnia 26 czerwca 2012 r. pt. "Zasady udostępniania możliwości korzystania z użytkowania górniczego przez podmioty nieposiadające koncesji", Strony wystąpiły jednocześnie do Ministra Środowiska z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy podużytkowania górniczego.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Minister Środowiska w aneksie do umowy z P na ustanowienie użytkowania górniczego wyda zgodę na zawarcie umowy podużytkowania górniczego.

Forma "podużytkowania górniczego" ma zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Środowiska, zagwarantować podmiotowi nieposiadającemu koncesji prawo do udziału w potencjalnych korzyściach, jakie mogą wynikać z prowadzonego wspólnie przedsięwzięcia. Interpretacja obecnych przepisów ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, w tym ww. wytyczne Ministra Środowiska, zapisy UoWO oraz zgodny zamiar Partnerów, wskazują na to, że zarówno Wnioskodawca (użytkownik górniczy) jak i L (podużytkownik górniczy i w związku z art. 17 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze Współdzierżawca), będą odpowiednio do swojego udziału mieli prawo bezpośrednio do pożytków uzyskanych w ramach użytkowania górniczego, czyli odpowiednio dokumentacji geologicznej, informacji geologicznej, węglowodorów pozyskiwanych ze złoża w trakcie eksploatacji. Po stronie wydatków zarówno Wnioskodawca jak i L będą współfinansować w odpowiednich do swojego Udziału częściach koszty i nabycie lub wytworzenie majątku trwałego niezbędnego dla realizacji Umowy, czyli prowadzenia eksploracji lub eksploatacji węglowodorów.

Dla celów podatkowych zarówno L, jak P są odrębnymi podatnikami podatku VAT, jak i podatku CIT.

2. Udział w kosztach i prawo do pożytków ze wspólnego przedsięwzięcia

Strony zgodnie postanowiły, iż co do zasady, całość Wspólnego Majątku, a w szczególności wszelkie mienie nabyte lub posiadane w celu wykorzystania w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym odwierty, urządzenia, obiekty, sprzęt, materiały, informacje a także prawa do informacji geologicznej oraz Węglowodory wydobyte w wyniku Wspólnych Działań oraz wszelkie inne przychody uzyskane ze Wspólnych Działań, będą przysługiwały Stronom, proporcjonalnie do ich Udziałów, które według Umowy wynoszą:

P: 51%

L: 49%

Strony będą pokrywały koszty Wspólnej Działalności proporcjonalnie do swoich Udziałów.

3. Operator

W ramach UoWO P będzie pełnił funkcje Operatora (dalej: Operator). W szczególności zgodnie z UoWO Operator będzie m.in.:

* prowadzić wspólne działania zgodnie z postanowieniami umów i koncesji, zgodnie z postanowieniami Umowy oraz decyzjami i uchwałami Komitetu Operacyjnego;

* prowadzić wspólną działalność w sposób staranny, bezpieczny i skuteczny, zgodnie z dobrą praktyką sektora poszukiwawczo-wydobywczego;

* podejmować wszelkie zasadne kroki, wymagane do uzyskania pozwoleń, dopuszczeń, zatwierdzeń, praw do powierzchni oraz innych praw, które mogą być konieczne do prowadzenia wspólnej działalności lub w związku z prowadzeniem takiej wspólnej działalności;

* podejmować wszelkie zasadne kroki, jakich może wymagać utrzymanie koncesji i umów użytkowania w pełnej mocy i skuteczności;

* terminowo wpłacać i rozliczać wszelkie zobowiązania i wydatki, ponoszone w związku ze wspólnym działaniem oraz zarządzać wspólnym majątkiem w sposób wolny od jakichkolwiek zastawów, opłat lub obciążeń wynikających ze wspólnej działalności.

4. Komitet Operacyjny

Najwyższym organem decyzyjnym ma być Komitet Operacyjny składający się z przedstawiciela każdej ze Stron i jego zastępcy. Przedstawicielowi każdej ze Stron ma przysługiwać prawo głosu proporcjonalnie do Udziału danej Strony. Planuje się, że Komitet będzie posiadał kompetencje do wydawania zezwolenia na wszystkie czynności w zakresie wspólnej działalności i czynności Operatora, jakie będą konieczne lub pożądane z uwagi na konieczność wykonania zobowiązań wynikających z koncesji oraz właściwego poszukiwania i eksploatacji obszaru umowy zgodnie z UoWO do nadzorowania takich czynności.

5. Dokonywanie zakupów przez Operatora

Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów, a w przypadku pozytywnego odkrycia na ich zagospodarowanie i wydobycie. Powyższe nakłady finansowe dotyczą m.in. zakupu usług obcych (np. na badania sejsmiczne), kosztów zakupu środków trwałych, kosztów osobowych, kosztów dzierżawy etc.Zakupy powyższe realizowane będą przez Operatora.Zgodnie z UoWO jeżeli Operator tego zażąda, L wpłaci (wniesie) na odpowiedni Rachunek Wspólny przypadającą na siebie według ustalonego w UoWO Udziału (zgodnie z zatwierdzonym Programem i Budżetem Prac Poszukiwawczych) część zapotrzebowania na gotówkę na poczet operacji następnego miesiąca, stosownie do treści ustalonych sposobów rozliczania określonych w Załączniku "procedura rozliczeniowa". Zapotrzebowanie na gotówkę może dotyczyć tylko i wyłącznie płatności na poczet prac przewidzianych do realizacji w kolejnym miesiącu.

"Rachunek Wspólny" oznacza wyodrębniony dla operacji związanych z UoWO rachunek bankowy Operatora, z którego będą realizowane płatności dotyczące Wspólnego Przedsięwzięcia i na który Nie-Operator będzie wpłacać zaliczki na dostawy towarów i usług.Otrzymanie każdej zaliczki będzie udokumentowane wystawioną przez Operatora fakturą zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.Operator będzie przez cały czas prowadził rzetelną dokumentację dotyczącą wszystkich kosztów i wydatków poniesionych w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia oraz innych danych niezbędnych lub potrzebnych dla rozliczeń pomiędzy Stronami w związku z Umową. O ile Strony nie uzgodnią inaczej, najpóźniej do dwudziestego piątego dnia każdego miesiąca Operator przedstawi miesięczny wykaz (zestawienie) kosztów i wydatków poniesionych w poprzedzającym miesiącu kalendarzowym, a także wskaże w jakich częściach koszty te mają być ponoszone przez każdą ze Stron, przy czym każde obciążenie Nie-Operatora kosztami zakupu towarów i usług będzie udokumentowane fakturą wystawioną przez Operatora. Zestawienie z miesięcznym wykazem kosztów będzie stanowić załącznik do faktury (innego właściwego dokumentu) i będzie przekazywane razem z fakturą (lub innym właściwym dokumentem).Operator ma obowiązek posiadać dokumenty (faktury oraz inne równoważne źródłowe dokumenty księgowe), wystawione przez podmioty świadczące usługi lub dostarczające towary dla Operatora i dokumentujące każde obciążenie Wspólnego Rachunku.

6. Płatności na poczet dostaw towarów i usług

Umowa UoWO określa zasady partycypacji w kosztach i udziału w pożytkach w postaci udziału w wydobytej kopalinie przez uczestników Wspólnego Przedsięwzięcia. Co do zasady, zakupy związane z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, czyli także przypadające na Partnera, realizowane będą przez Operatora. Zakupy dotyczyć będą usług obcych (np. badań sejsmicznych, kosztów wierceń), kosztów zakupu środków trwałych, kosztów osobowych, kosztów dzierżawy itd. Płatności dotyczące Wspólnego Przedsięwzięcia będą realizowane z wyodrębnionego rachunku bankowego Operatora, zwanego Rachunkiem Wspólnym. Operator przekazuje Partnerowi każdego Roku Kalendarzowego Program Prac i Budżet opisujący szczegółowo wspólne operacje, które mają być przeprowadzone w następnym Roku Kalendarzowym.Program Prac i Budżet przedkładany przez Operatora zawiera szacunek kosztów poszczególnych operacji oraz innych kosztów, które mają być poniesione z należącego do Operatora wyodrębnionego dla wspólnych operacji konta bankowego. Ze względu na to, że Program Prac i Budżet zatwierdzane są z reguły w roku poprzedzającym - ostateczne kwoty do zapłacenia mogą różnić się od planowanych. Jednakże, wpłacane przez L na podstawie zapotrzebowania na gotówkę środki pieniężne będą równe przypadającej (zgodnie z udziałem) na L wartości prac przewidzianych w Programie do realizacji w danym okresie.Jeżeli wpłaty na poczet operacji następnego miesiąca otrzymane od Strony przekroczą jej Udział w wydatkach gotówkowych, wówczas kolejne zapotrzebowanie na gotówkę skierowane do tej Strony zostanie odpowiednio zmniejszone.Jeżeli wpłaty na poczet operacji następnego miesiąca otrzymane od Strony wynoszą mniej niż jej Udział w wydatkach gotówkowych, różnica zostanie, według wyboru Operatora, doliczona do następnych wpłat lub zapłacona przez Stronę w terminie dwudziestu (20) dni od otrzymania przez Stronę od Operatora faktur na tę różnicę.Mechanizm powyższy ma zapewnić płynne finansowanie projektu oraz gwarantować, że każda Strona poniesie wydatki, do których jest zobowiązana z uwagi na wartość prawa do udziału w zysku.

7. Uprawnienie do pożytków

Przyjęta przez Partnerów forma współdziałania z jednej strony zobowiązuje ich do ponoszenia kosztów a z drugiej uprawnia do pożytków (węglowodorów) proporcjonalnie do Udziału określonego w UoWO.Wydobywane Węglowodory w formie przygotowanej do fizycznego odbioru jako Przydział będą postawione do dyspozycji Stron w określonym w UoWO punkcie dostawczym.Przydział oznacza, w odniesieniu do którejkolwiek ze Stron, część wolumenu wydobytych Węglowodorów odpowiadającą Udziałowi tej Strony.Każdy z Partnerów będzie miał prawo do zawierania odrębnych umów dotyczących zbywania Węglowodorów stanowiących jego Przydział.Wolę Stron w zakresie samodzielnego zagospodarowania wydobytych węglowodorów odzwierciedla również wyłączenie poza zakres UoWO takich kwestii jak budowa, eksploatacja, konserwacja, naprawa i usuwanie obiektów znajdujących się za punktem dostawczym, transport Węglowodorów poza punkt dostawczy czy marketing i sprzedaż Węglowodorów. W celu zagwarantowania Nie-Operatorowi (podmiotowi nieposiadającemu koncesji) prawa do udziału w potencjalnych korzyściach, jakie mogą wynikać z prowadzonego wspólnie przedsięwzięcia, Strony wystąpiły do Ministra Środowiska reprezentującego Skarb Państwa o wyrażenie zgody na zawarcie umowy podużytkowania górniczego.

8. Własność rzeczy i praw majątkowych

W ramach UoWO będą ponoszone znaczne koszty działań związanych z poszukiwaniem, rozpoznaniem czy wydobyciem Węglowodorów. Koszty te będą związane m.in. z nabywaniem określonych usług, towarów, w tym kosztów związanych z nabyciem określonego majątku (np. aktywów trwałych). Ze względu na to, że koszty te będą ponoszone przez Strony proporcjonalnie do Udziału, to wszelkie mienie nabyte lub posiadane w celu wykorzystania w ramach wspólnego przedsięwzięcia, a w szczególności odwierty, urządzenia, sprzęt, materiały, informacje będą zgodnie z wykładnią obecnych regulacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, w tym wytycznymi Ministra Środowiska z 26 czerwca 2012 r., zapisami UoWO oraz zgodnym zamiarem Partnerów stanowiły wspólny majątek Stron UoWO.

9. Dodatkowe zobowiązania finansowe Nie-Operatora w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy

W związku z zawarciem i wykonaniem niniejszej umowy, przewidziano wprowadzenie dodatkowego zobowiązania L do zapłacenia na rzecz P wynagrodzenia za świadczone przez P na rzecz L usługi związane z wyrażeniem zgody na uczestnictwo L we Wspólnym Przedsięwzięciu i jego prowadzeniem na warunkach określonych w UoWO w sposób zmierzający do osiągnięcia także przez L korzyści o charakterze finansowym, niezbędnych do zakończenia poszczególnych etapów oraz faz Wspólnego Przedsięwzięcia. Wynagrodzenie P ma charakter warunkowy i jest uzależnione od zrealizowania poszczególnych, zakładanych do osiągnięcia przez L w trakcie Wspólnego Przedsięwzięcia poniższych celów biznesowych;

a.

za przygotowanie prawno-organizacyjne oraz podejmowanie niezbędnych działań i czynności przez P mających na celu wejście Umowy w życie;

b.

za osiągnięcie kolejnego etapu realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia polegającego na zakończeniu etapu prac "reprocesing danych sejsmicznych";

c.

za osiągnięcie kolejnego etapu realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia polegającego na realizacji etapu prac "wykonanie sejsmiki 3D";

d.

za osiągnięcie kolejnego etapu realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia polegającego na realizacji etapu prac "wiercenie otworu".

Dla każdej z ww. usług wynagrodzenie będzie należne z dniem wykonania tych usług tj.

a.

za przygotowanie prawno-organizacyjne - w dniu wejścia w życie Umowy;

b.

za "reprocessing danych sejsmicznych" - w dniu zakończenia reprocessingu i interpretacji, w zakresie umożliwiającym jej uwzględnienie w sposobie przeprowadzenia badań sejsmicznych 3D;

c.

za "wykonanie sejsmiki 3D"- w dniu sporządzenia raportu z badań;

d.

za "wiercenie otworu" - w dniu zakończenia robót wiertniczych.

Wynagrodzenie zostanie wpłacone na rachunek bankowy P niezwiązany ze Wspólnym Przedsięwzięciem.

10. Dotychczas posiadane interpretacje indywidualne

Wnioskodawca pragnie dodatkowo wskazać, iż posiada dotyczącą podobnego stanu faktycznego interpretację indywidualną z dnia 8 lipca 2011 r. (znak IPPP2-443-463/11-2/AK) zgodnie, z którą wpłacane przez podmiot niebędący operatorem zaliczki na wydzielony na potrzeby wspólnych operacji rachunek bankowy operatora podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i winny być udokumentowane fakturą VAT. Wnioskodawca ponadto wskazał, iż zgodnie z przedstawionym wnioskiem o interpretację indywidualną Wnioskodawca zamierza wziąć udział w projekcie gospodarczym o charakterze wspólnego przedsięwzięcia związanym z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż ropy naftowej i gazu ziemnego oraz w przypadku sukcesu etapu poszukiwawczego wydobycia w celu komercyjnym kopalin ze złóż. W związku z powyższym pod warunkami zawieszającymi została zawarta umowa o wspólnych operacjach (dalej: UoWO, Umowa).Umowa wejdzie w życie z dniem ziszczenia się ostatniego, pozostałego do spełnienia warunku zawieszającego, którymi są:

* uzyskanie przez P zgody Ministra Środowiska, działającego w imieniu Skarbu Państwa, na zawarcie z L Umowy Podużytkowania na Poszukiwanie;

* doręczenia sobie nawzajem przez Strony Umowy pisemnych zawiadomień o uzyskaniu interpretacji podatkowych, uznających za prawidłowe stanowisko podatnika, opisane we wnioskach o interpretację prawa podatkowego.

W przypadku nieziszczenia się powyższych warunków zawieszających do dnia 28 lutego 2014 r., Strony mogą odstąpić od Umowy, przez pisemne oświadczenie złożone drugiej Stronie.Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż P wykonało i wykonuje określone prace geologiczne dotyczące Obszaru Umowy, których wyniki są przydatne w działalności zamierzonej przez Strony, Strony postanowiły, że w przypadku ziszczenia się warunków zawieszających, o których mowa powyżej, Umowa będzie miała zastosowanie do operacji realizowanych na Obszarze Umowy w Okresie Przejściowym (okres od 1 lutego 2013 r. do Daty Wejścia w Życie Umowy). Działając zgodnie z zapisami Umowy (z zastrzeżeniem postanowień dot. Dodatkowego zobowiązania finansowego L w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy - dalej succes fee) w której ustalono, że Strony będą pokrywały koszty Wspólnej Działalności proporcjonalnie do swoich udziałów w celu wykonania powyższego obowiązku pokrywania kosztów Wspólnego Przedsięwzięcia, L zwróci P 49% kosztów poniesionych na operacje wykonane w Okresie Przejściowym (przed dniem wejścia w życie UoWO).Zgodnie z przedstawionym wnioskiem o interpretację zasadą jest obowiązek partycypacji w wydatkach przez strony UoWO proporcjonalnie do posiadanego udziału, z którym to obowiązkiem łączy się uprawnienie do proporcjonalnego prawa do pożytków (węglowodory) oraz wspólnego majątku. Powyższa zasada nie może mieć zastosowania do wynagrodzenia P za wyrażenie zgody przez P na udział L w pożytkach z koncesji.W związku z powyższym, Umowa przewiduje dodatkowe zobowiązanie finansowe (o wartości nieokreślonej kwotowo na dzień zawarcia umowy) po stronie L, przekraczające zobowiązanie do ponoszenia kosztów proporcjonalnie do Udziału tzw. "dodatkowe zobowiązanie finansowe L w związku z zawarciem i wykonaniem Umowy". Zobowiązanie powstaje w związku z wyrażeniem zgody przez P na udział L w pożytkach z koncesji. Ze względu na niepewność uzyskania pożytków z koncesji (na dzień wejścia w życie Umowy nie wiadomo czy występowanie węglowodorów zostanie potwierdzone wynikami odwiertów i czy odkryte złoża będą na tyle duże, że opłacalne będzie ich wydobycie), wysokość wynagrodzenia oraz terminy jego wypłaty zostały uzależnione przez Strony od zakończenia kolejnych etapów projektu. Realizacja kolejnych etapów jest bowiem uzależniona od pozytywnego zakończenia poprzednich etapów. Stąd, określenie w umowie "wynagrodzenie za sukces".Wnioskodawca wyjaśnił również, iż stwierdzenie zawarte we wniosku "Otrzymanie każdej zaliczki będzie udokumentowane wystawioną przez Operatora fakturą zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług" odnosi się do dokonanych zgodnie z przyjętym Programem i Budżetem Prac wpłat Nie-Operatora na wspólny rachunek bankowy (prowadzony przez Operatora dla Wspólnego Przedsięwzięcia) na poczet określonych towarów i usług jakie mają być zakupione w imieniu i przez Operatora. Wpłaty powyższe będą dokumentowane przez Operatora zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z dnia 30 marca 2011 r.)Klauzula dotycząca wystawienia faktury VAT po otrzymaniu zaliczki koresponduje ze stwierdzeniem "O ile Strony nie uzgodnią inaczej, najpóźniej do dwudziestego piątego dnia każdego miesiąca Operator przedstawi miesięczny wykaz (zestawienie) kosztów i wydatków poniesionych w poprzedzającym miesiącu kalendarzowym, a także wskaże w jakich częściach koszty te mają być ponoszone przez każdą ze Stron, przy czym każde obciążenie Nie-Operatora kosztami zakupu towarów i usług będzie udokumentowane fakturą wystawioną przez Operatora" w taki sposób, iż dla kosztów poniesionych przez Operatora zasady ich fakturowania wynikają z § 10 ust. 3 wyżej cytowanego Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. Wykaz kosztów jest to zestawienie całości wydatków poniesionych na prace wykonane w danym okresie, które po akceptacji będą stanowić podstawę do wystawienia przez Operatora faktury rozliczeniowej, w której suma wartości towarów (usług) pomniejszona zostanie o wartość otrzymanych części należności w ramach zaliczki, a kwota podatku pomniejszona zostanie o sumę kwot podatku wykazanego w fakturze dokumentującej otrzymanie zaliczki. Jeżeli koszty poniesione w danym miesiącu przez Operatora nie będą zaliczkowane przez L, to Operator wystawi fakturę na pełną kwotę poniesionego kosztu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. W jaki sposób dla celów VAT powinny zostać rozliczone przez P wpłaty L stanowiące wynagrodzenie (wynagrodzenie za sukces) za poszczególne ETAPY, których osiągnięcie związane jest z realizacją celów biznesowych L... (pytanie nr 3 wniosku)

2. Czy dokonywane przez L wpłaty na poczet operacji następnego miesiąca na wydzielony na potrzeby wspólnych operacji rachunek bankowy Operatora powinny być dokumentowane przez P fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym... (pytanie nr 4 wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wypłata wynagrodzenia na rzecz P w związku z ukończeniem poszczególnych Etapów związanych z realizacją celów biznesowych L powinna być dokumentowana fakturą VAT z wykazanym podatkiem należnym, jako iż jest wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Za odpłatne świadczenie usług należy zatem uznać każde odpłatne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym otrzymanie przez P wynagrodzenia jest uzależnione od spełnienia określonych w UoWO warunków tj. od osiągnięcia przez P efektu ukończenia poszczególnych Etapów związanych z realizacją celów biznesowych L. Zatem dodatkowe wynagrodzenie jest zapłatą za uzyskany rezultat, osiągnięty sukces. Należyta staranność usługobiorcy nie jest tutaj kryterium, ponieważ usługobiorca odpowiada za wykonanie określonego wcześniej przedmiotu umowy, a nie za same starania w dążeniu do jego uzyskania.

Jeżeli rezultat w postaci ukończenia poszczególnych Etapów nie zostanie osiągnięty, wynagrodzenie to nie jest należne. Mając na uwadze powyższe, określone w UoWO zobowiązania L do zapłacenia na rzecz P wynagrodzenia za świadczone przez P na rzecz L usługi związane z wyrażeniem zgody na uczestnictwo L we wspólnym przedsięwzięciu i jego prowadzeniem na warunkach określonych w UoWO w sposób zmierzający do osiągnięcia przez L korzyści o charakterze finansowym, niezbędnych do zakończenia poszczególnych etapów oraz faz wspólnego przedsięwzięcia - stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Stąd, wpłata wynagrodzenia na rzecz P powinna być dokumentowana fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym, jako iż jest wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług przez P na rzecz L.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca powinien otrzymane od L zaliczki na poczet niezbędnych dla realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia - operacji następnego miesiąca dokumentować fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym.

Zgodnie z definicjami zawartymi w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN:

1.

"zaliczką" jest część należności wypłacana z góry na poczet należności,

2.

"przedpłatą," jest określona suma pieniędzy wpłacana regularnie, w ustalonych terminach, w celu zapewnienia sobie otrzymania jakiegoś towaru.

Z przytoczonych wyżej definicji: zaliczki i przedpłaty wynika, iż wiążą się one z przekazaniem kontrahentowi środków pieniężnych do jego dyspozycji.

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, z chwilą otrzymania części należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (np. przedpłaty, zaliczki, zadatku lub raty) powstaje obowiązek podatkowy od tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

Podstawą opodatkowania jest kwota otrzymanych zaliczek, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).

Powstanie obowiązku podatkowego wiąże się z obowiązkiem wystawienia faktury VAT. Zgodnie bowiem z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.

Zgodnie z powyższym, zaliczka jak również przedpłata jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją. W opisywanej sytuacji, wpłaty dokonywane przez L na wyodrębniony rachunek bankowy Operatora są warunkiem realizacji zawartej umowy, a Operator jest zobowiązany do wykorzystania tej kwoty na ustalony cel określony w Programie Prac i Budżetu oraz zgodny z comiesięcznym harmonogramem i kosztorysem przesłanym przez wykonawcę. W ocenie Wnioskodawcy zaliczki przekazywane przez L dla Operatora spełniają kryterium precyzyjnej identyfikacji przyszłego świadczenia w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tzn. w sposób umożliwiający ich identyfikację, a dodatkowo, że strony tego świadczenia, w momencie wpłaty zaliczki, nie mają woli dokonywania jego zmian w przyszłości.

Takie stanowisko zostało zajęte również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 sierpnia 2010 r. I FSK 1100/09. W wyroku tym Naczelny Sąd Administracyjny zajął bowiem stanowisko, że "obowiązek podatkowy na podstawie art. 19 ust. 11 powstaje jedynie wówczas, gdy zapłata dokonana przed wykonaniem dostawy lub świadczeniem usług, następuje w sytuacji, gdy wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszłej dostawy lub świadczenia usług, są jednoznacznie i niezmiennie określone pod względem podmiotowym i przedmiotowym, a nie ma ona jedynie charakteru zabezpieczającego wykonanie nie do końca jeszcze sprecyzowanej czynności opodatkowanej". Ze względu na to, że wpłata będąca przedmiotem wniosku związana jest z konkretną transakcją stanowi ona zaliczkę, o której mowa w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, dokonywane przez L wpłaty na poczet operacji następnego miesiąca na wydzielony na potrzeby wspólnych operacji rachunek bankowy Operatora powinny być dokumentowane przez P fakturami VAT z wykazanym podatkiem należnym.

Dodatkowo, Wnioskodawca informuje, że w odniesieniu do zawieranych w przeszłości umów o wspólnych operacjach, dla których miało zastosowanie Prawo Geologiczne i Górnicze w wersji wówczas obowiązującej, stanowisko P, zgodnie z którym wpłacane zaliczki na wydzielony na potrzeby wspólnych operacji rachunek bankowy Operatora podlegają ustawie o podatku od towarów i usług i powinny być dokumentowane fakturą VAT zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2011 r. (znak IPPP2-443-462/11-2/AK).

Wystąpienie z niniejszym wnioskiem wynika ze zmiany stanu faktycznego, a w szczególności z wprowadzenia z dniem 1 stycznia 2012 r. w Prawie Geologicznym i Górniczym zmian w zakresie użytkowania górniczego (poprzez odesłanie w art. 17 do odpowiedniego stosowania, w sprawach nieuregulowanych w ustawie, przepisów kodeksu cywilnego o dzierżawie), czego skutkiem jest pojawienie się instytucji podużytkowania górniczego oraz wytycznymi Ministra Środowiska z 26 czerwca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl