IPPP2/443-90/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-90/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 2013 r. Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 Oś IV Lader w ramach działania 4.3.1. Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich lub zróżnicowania działalności gospodarczej - tzw. "małe projekty".

Na realizację danego zadania została podpisana umowa w dniu 8 stycznia 2014 r. pomiędzy Parafią a samorządem województwa. Wniosek dotyczy realizacji operacji pt.: "Budowa alejki głównej na cmentarzu parafialnym".

Inwestycja będzie realizowana w I kwartale 2014 r. W zakres realizacji zadania wchodzą następujące prace:

1.

roboty przygotowawcze.

2.

wykonanie podbudowy.

3.

ułożenie kostki brukowej.

Realizacja projektu ma na celu podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez wybudowanie alejki głównej na cmentarzu parafialnym w Brzózie oraz poprzez zaangażowanie mieszkańców w modernizację terenu pobudzającego poczucie społecznej tożsamości. Całkowity koszt projektu wynosi: 64 156,14 zł. Podatek od towarów i usług został zaliczony (na podstawie podpisanej umowy) jako wydatek kwalifikowalny.

Działanie nie służy sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Parafia nie pobiera żadnych opłat w związku z realizacją zadania. Nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Parafia będzie mogła odzyskać podatek naliczony (wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) w związku z realizacją opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez jego odliczenie, ponieważ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Parafia w 2013 r. złożyła wniosek o dofinansowanie z programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013 Oś IV Lader w ramach działania 4.3.1. Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla operacji, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do poprawy jakości życia na obszarach i wiejskich lub zróżnicowania działalności gospodarczej - tzw. "małe projekty". Na realizację operacji pt. "Budowa alejki głównej na cmentarzu parafialnym" została podpisana umowa w dniu 8 stycznia 2014 r. pomiędzy Parafią a samorządem województwa. Inwestycja będzie realizowana w I kwartale 2014 r. W zakres realizacji zadania wchodzą roboty przygotowawcze, wykonanie podbudowy, ułożenie kostki brukowej. Działanie nie służy sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Parafia nie pobiera żadnych opłat w związku z realizacją zadania. Wnioskodawca nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej analizy przywołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenia podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W niniejszych okolicznościach podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu realizowanego projektu nie zostanie spełniony. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest też czynnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją niniejszego projektu.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Parafia, niebędąca podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pt. "Budowa alejki głównej na cmentarzu parafialnym w Brzózie" poprzez jego odliczenie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl