IPPP2/443-9/14-2/KBr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-9/14-2/KBr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej usługi polegającej na udzielaniu płatnego dostępu przez internet do materiałów audiowizualnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej usługi polegającej na udzielaniu płatnego dostępu przez internet do materiałów audiowizualnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowuje się do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na udzielaniu płatnego dostępu poprzez internet do materiałów audiowizualnych zawierających nagrania ze spektakli teatralnych i innych imprez kulturalnych zgromadzonych na specjalnie przygotowanej do tego celu platformie internetowej. Sprzedaż będzie odbywała się wyłącznie przez internet i głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klient wpłacający określoną kwotę nabywa odpowiadający jej pakiet punktów do wykorzystania. Każdy materiał audiowizualny posiada przypisaną wartość w punktach, jakie trzeba wydać, aby uzyskać dostęp do jego zawartości. Klienci dokonujący zakupu punktów wpłacają należność na rachunek podmiotu prowadzącego rozliczenia w imieniu Wnioskodawcy - "P.", w formie "szybkiego przelewu" lub kartą kredytową, lub za pomocą SMS.

Płatny dostęp uzyskuje się ze strony internetowej platformy. Jest on możliwy wyłącznie po zarejestrowaniu wpływu środków od klienta na rachunek "X". Jak wynika z umowy, którą Wnioskodawca zamierza podpisać z serwisem "X", serwis pośredniczy w przekazywaniu płatności między Wnioskodawcą a jego klientami - wykonuje usługi w imieniu Wnioskodawcy na podstawie danych otrzymanych ze sklepu Wnioskodawcy. Płatności pobierane od klientów za pośrednictwem serwisu "X", są gromadzone na osobnych kontach bankowych serwisu "X", używanych tylko do tej działalności. Z tych kont, na warunkach określonych w umowie, środki są przekazywane na rachunek Wnioskodawcy.

Każda transakcja zakupu usługi, w serwisie "X" zawiera następujące informacje: unikalny numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres klienta, formę płatności i kwotę transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskane z opisanej wyżej działalności będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z przedstawionej wyżej działalności, zdaniem Wnioskodawcy, będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kas fiskalnych, stosownie do pkt 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych. Przedmiotowe usługi są świadczone głównie na rzecz osób fizycznych. Każda transakcja jest ewidencjonowana w portalu i zawiera dane identyfikujące klienta. Płatności dokonywane są za pomocą serwisu "X", który działa w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy i przekazywane przez ten serwis na odrębne konto Wnioskodawcy, służące tylko do tych rozliczeń. Serwis "X" działa tylko jako pośrednik w przekazywaniu pieniędzy między klientem a Wnioskodawcą.

Spełnione zostały więc przesłanki do zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kas fiskalnych, ponieważ z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakich czynności dotyczyła płatność, a środki wpływają na konto świadczącego usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyżej powołany przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są świadczone dla innych podmiotów, niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku świadczenia usług:

a.

przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b.

przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami.

Wśród ww. czynności nie zostały wymienione usługi świadczone przez Stronę, polegające na udzielaniu płatnego dostępu przez internet do materiałów audiowizualnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem aby Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca przygotowuje się do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na udzielaniu płatnego dostępu poprzez internet do materiałów audiowizualnych zawierających nagrania ze spektakli teatralnych i innych imprez kulturalnych zgromadzonych na specjalnie przygotowanej do tego celu platformie internetowej. Sprzedaż będzie odbywała się wyłącznie przez internet i głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu punktów wpłacają należność na rachunek podmiotu prowadzącego rozliczenia w imieniu Wnioskodawcy - "X", w formie "szybkiego przelewu" lub kartą kredytową, lub za pomocą SMS.

Płatny dostęp uzyskuje się ze strony internetowej platformy. Jest on możliwy wyłącznie po zarejestrowaniu wpływu środków od klienta na rachunek "X". Jak wynika z umowy, którą Wnioskodawca zamierza podpisać z serwisem "X", serwis pośredniczy w przekazywaniu płatności między Wnioskodawcą a jego klientami - wykonuje usługi w imieniu Wnioskodawcy na podstawie danych otrzymanych ze sklepu Wnioskodawcy. Płatności pobierane od klientów za pośrednictwem serwisu "X", są gromadzone na osobnych kontach bankowych serwisu "X", używanych tylko do tej działalności. Z tych kont, na warunkach określonych w umowie, środki są przekazywane na rachunek Wnioskodawcy.

Każda transakcja zakupu usługi, w serwisie "X" zawiera następujące informacje: unikalny numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres klienta, formę płatności i kwotę transakcji.

W ocenie tut. Organu płatność dokonana przez internetowy elektroniczny system płatniczy (on-line) spełnia warunek zawarty w poz. 37 załącznika do rozporządzenia gdyż jak wynika ze złożonego wniosku, należności pobierane od klientów za pośrednictwem serwisu płatniczego są gromadzone na osobnych kontach bankowych, używanych tylko do tej działalności. Z tych kont, na warunkach określonych w umowie, środki są przekazywane na rachunek Wnioskodawcy. Ponadto każda transakcja zakupu usługi zawiera następujące informacje: unikalny numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres klienta, formę płatności i kwotę transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przyjęty przez Wnioskodawcę sposób ewidencji sprzedaży dostępu do materiałów audiowizualnych drogą elektroniczną, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponadto Spółka będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie czynności wpłata dotyczyła. Końcowo zaznaczyć należy, że prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dostępu do materiałów audiowizualnych dokonywanej przez internet będzie przysługiwało Wnioskodawcy do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl