IPPP2/443-891/09-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-891/09-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.), uzupełnionego pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych przed datą rejestracji działalności, nabytych w związku z podjęciem działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych przed datą rejestracji działalności, nabytych w związku z podjęciem działalności gospodarczej.

W dniu 7 października 2009 r. wezwano Stronę do uzupełnienia stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - jako osoba bezrobotna - w grudniu 2007 otrzymał z Powiatowego Urzędu Pracy z Funduszu Pracy środki na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 13 000 zł (dalej zwane: "dotacją z Urzędu Pracy"). Zgodnie z umową przeznaczył je na sprzęt i urządzenia do prowadzenia działalności gospodarczej (m.in. zestawy komputerowe, meble biurowe, infrastruktura sieciowa - żadne z nich nie przekraczało kwoty 3 500 zł). Wnioskodawca otrzymał faktury jako osoba fizyczna. Faktury te były wystawione w styczniu i lutym 2008. Otrzymane środki były bezzwrotne i sfinansowały zarówno wartość netto jak i wartość VAT przedmiotowych zakupów. Działalność gospodarczą rozpoczęto w styczniu 2008 (zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT złożono 17.01.2008, wpis do ewidencji działalności gospodarczej: 15.01.2008). W odniesieniu do ww. faktur nie zaliczono wydatków do kosztów uzyskania przychodu i nie odliczono wykazanego w nich podatku VAT. Wnioskodawca planuje dokonać stosownych korekt rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku VAT poprzez zaliczenie ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodu oraz odliczenie VAT naliczonego z przedmiotowych faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki na rozpoczęcie działalności gospodarczej i czy w związku z tym Wnioskodawca prawidłowo postąpi dokonując korekty rozliczenia podatku od towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego wykazanego na ww. fakturach.

Zdaniem Wnioskodawcy, miał On prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki sfinansowane z Urzędu Pracy. Ze względu na fakt, iż Wnioskodawca nie skorzystał z tego prawa, może to uczynić dokonując stosownej korekty.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca dokonał przedmiotowych wydatków z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej VAT. Stąd powstało prawo do odliczenia wykazanego na nich podatku naliczonego. Nie ma tu znaczenia fakt, iż wydatki zostały dokonane przed rejestracją. Status podatnika VAT czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności, których podatek podlega odliczeniu. Możliwość zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodu, powoduje, że brzmienie ówcześnie obowiązującego art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi przeszkody w odliczeniu podatku naliczonego z przedmiotowych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Należy zaznaczyć, iż prawo to wynika z konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników.

Według art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 cyt. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z uregulowaniami art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia. Aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika jednakże, w którym momencie podatnik musi uzyskać status podatnika czynnego VAT, by móc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Status zarejestrowanego podatnika jako "podatnika VAT czynnego" jest istotny z uwagi na jego wpływ na realizację podstawowego uprawnienia, tj. prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony. Prawo to podatnik realizuje w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług w obowiązującym terminie do jego złożenia, ponieważ dopiero w dniu złożenia deklaracji podatnik może zrealizować to prawo.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT - jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Reasumując prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

W złożonym wniosku wskazano, że przed dniem zarejestrowania działalności (15 stycznia 2008 r.) i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług (17 stycznia 2008 r.), Wnioskodawca dokonał zakupu sprzętu i urządzeń do prowadzenia działalności gospodarczej (wyposażenie). Zakupione towary udokumentowane zostały fakturami, które Wnioskodawca otrzymał w miesiącu styczniu i lutym 2008 r.. W związku z tym, iż środki finansowe na zakup ww. towarów przyznane zostały Wnioskodawcy z Urzędu Pracy - jako bezrobotnemu - na rozpoczęcie działalności gospodarczej, dokonane zakupy musiały być zgodne z podpisaną z UP umową. A zatem nabycie towarów przed rejestracją działalności wiązało się z przygotowaniem Wnioskodawcy do rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Podatnik nie odliczył podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki sfinansowane z Urzędu Pracy. W związku z czym, zamierza dokonać stosownej korekty.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10,11,12,16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

A zatem, obniżenia podatku należnego Podatnik powinien dokonać, stosownie do art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał on fakturę albo dokument celny lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, jeżeli na moment złożenia deklaracji VAT-7 w której wykaże te zakupy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jeśli Podatnik z tego prawa nie skorzystał, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowi przedmiot odrębnej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl