IPPP2/443-876/10-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-876/10-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży całości przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 kodeksu cywilnego nabytego uprzednio od syndyka, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy VAT i w konsekwencji nie podlegania tej sprzedaży opodatkowaniu zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży całości przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego nabytego uprzednio od syndyka, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy VAT i w konsekwencji nie podlegania tej sprzedaży opodatkowaniu zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej,"Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą związaną z rynkiem nieruchomości oraz holdingową od 2002 r. W dniu 29 września 2010 r. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nabył od syndyka masy upadłości spółki pod firmą R. Sp. z o.o. przedsiębiorstwo upadłego w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego oraz wchodzące w jego skład nieruchomości.

Główne aktywa Wnioskodawcy stanowią udziały w innej spółce, udzielone pożyczki, środki pieniężne oraz towary, które odzwierciedlają nabyte od syndyka przedsiębiorstwo R. Sp. z o.o. Zgodnie z bilansem Spółki do pasywów należą m.in. kapitał podstawowy oraz zaciągnięte pożyczki od podmiotów powiązanych.

Zgodnie z podpisanym aktem notarialnym nabyte przedsiębiorstwo spółki pod firmą R. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej obejmowało wszelkie składniki materialne i niematerialne przeznaczone do realizacji zadań gospodarczych wchodzące w skład przedsiębiorstwa w szczególności:

* niezabudowaną działkę gruntu nr ewid. 27/2 o powierzchni 11.416 m 2 położoną w W. dzielnicy...;

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnioną część (firma przedsiębiorstwa) - R. Sp. z o.o.;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wraz z prawami wynikającymi z tych dokumentów a w szczególności prawa wynikające z prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy wydanej przez Prezydenta miasta oraz prawomocnej decyzji wydanej przez Prezydenta miasta o przeniesieniu decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości wchodzącej w skład przedsiębiorstwa spółki pod firmą R. Sp. z o.o. przeznaczonej pod budowę budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną oraz prawa z nieprawomocnej decyzji Prezydenta miasta zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę inwestycji polegającej na budowie dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami na parterze.

Z dniem podpisania aktu notarialnego na Wnioskodawcę przeszły wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi spółki R., wszelkie korzyści i ciężary związane z nabywanym przedsiębiorstwem, a także obowiązek uiszczenia wszelkich opłat związanych ze składnikami przedsiębiorstwa a w szczególności obowiązek uiszczania podatków i opłat eksploatacyjnych.

Spółka rozważa obecnie sprzedaż całości nabytego od syndyka przedsiębiorstwa, które stanowi obecnie odrębną i zorganizowaną część przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę. Po sprzedaży Spółka nadal będzie kontynuować swój byt prawny oraz prowadzoną działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Spółkę całości przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego nabytego uprzednio od syndyka będzie uznana za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy VAT w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż całości przedsiębiorstwa R. w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego nabytego uprzednio od syndyka będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy VAT, w rezultacie sprzedaż ta nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in.: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W świetle art. 6 pkt 1 ustawy VAT przepisów ustawy nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Biorąc pod uwagę powyższe transakcja sprzedaży mająca za przedmiot przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W celu stwierdzenia, czy planowana transakcja sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należy ustalić czy przedmiot rozpatrywanej transakcji może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zdaniem Wnioskodawcy przedsiębiorstwo nabyte od syndyka będące przedmiotem analizowanej transakcji stanowić będzie ZCP, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z przepisu tego wynika zatem, że nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, za ZCP można uznać wchodzący w skład przedsiębiorstwa taki zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest jednocześnie:

* wyodrębniony organizacyjnie,

* wyodrębniony finansowo,

* samodzielny, tzn. może stanowić niezależne i samodzielne przedsiębiorstwo.

Zdaniem Wnioskodawcy odrębność organizacyjna oznacza możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do danej ZCP. Co więcej, odrębność organizacyjna wymaga, by możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z księgami rachunkowymi, umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie z wykorzystaniem tego zespołu. W przypadku planowanego zbycia ZCP należy zauważyć, że Wnioskodawca jest zdolny w każdym momencie wyodrębnić ze swojego przedsiębiorstwa nabyte od syndyka przedsiębiorstwo R., w tym składniki majątkowe (tj. niezabudowana działka) i niemajątkowe (tj. decyzja Prezydenta Miasta o warunkach zabudowy nieruchomości, firma przedsiębiorstwa - R. Sp. z o.o.), które staną się przedmiotem sprzedaży, zespół składników jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwo co potwierdza fakt, że już w takiej Formie funkcjonował przed sprzedażą przez syndyka.

Odrębność finansową, zdaniem Wnioskodawcy, należy rozpatrywać na płaszczyźnie formalnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować koszty i zobowiązania (przychody/należności nie wstępują) w stosunku do sprzedawanego przedsiębiorstwa R. tj. wydatki związane z nabyciem przedsiębiorstwa, opłaty notarialne, podatek od nieruchomości.

Samodzielność ZCP, zdaniem Wnioskodawcy oznacza, że wyodrębnione składniki muszą posiadać pełną zdolność do niezależnego funkcjonowania jako samodzielne przedsiębiorstwo. Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie zakresem transakcji takich elementów jak: składniki majątkowe, księgi, firma przedsiębiorstwa R. Sp. z o.o., wydane pozwolenia zapewnia, że zbywane przedsiębiorstwo spółki R. posiadać będzie pełną zdolność do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych. Dodatkowo potwierdza to fakt, że te elementy funkcjonowały już w przeszłości, jako samodzielne przedsiębiorstwo.

Podsumowując, przedmiot planowanej transakcji, tj. nabyte przedsiębiorstwo R. wykazuje odrębność organizacyjną, finansową oraz stanowi zespół składników majątkowych, wraz ze zobowiązaniami, który mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone cele gospodarcze. W rezultacie planowana transakcja powinna zostać uznana za zbycie ZCP w myśl art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone przez organy podatkowe m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 22 września 2010 r. o sygn. IPPP1/443-675/10-4/AW.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT nabyte od syndyka przedsiębiorstwo będzie stanowić dla Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rezultacie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy VAT jego sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl