IPPP2/443-875/09-2/KK - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej oraz określenie podstawy opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-875/09-2/KK Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej oraz określenie podstawy opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania wniesienia aportu w postaci nieruchomości do spółki komandytowej i stawki podatku właściwej dla przedmiotu aportu jest prawidłowe,

2.

podstawy opodatkowania aportu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest właścicielem lub użytkownikiem wieczystym szeregu gruntów, w tym działek zabudowanych (dalej nieruchomości). Obecnie zamierza przystąpić do spółki osobowej prawa handlowego (spółki komandytowej) wnosząc jednocześnie wkład niepieniężny w postaci wspomnianych nieruchomości. Spółka nadmienia, że przedmioty wkładów niepieniężnych nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnioskodawcy.

Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wartość wkładów niepieniężnych (aportów) zostanie określona w uchwale o podwyższeniu kapitału i będzie równa wartości rynkowej nieruchomości na dzień wniesienia ich jako aportów.

Wartość rynkowa nieruchomości określona w uchwale skalkulowana zostanie jako wartość netto tekst jedn. nie będzie ona uwzględniała kwoty podatku od towarów i usług, który byłby należny przy zbyciu przedmiotu w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następująca pytania:

1.

Czy wniesienie wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości do Spółki komandytowej będzie stanowiło dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla danego przed miotu aportu (konkretnej nieruchomości).

2.

Czy w powyższym przypadku podstawa opodatkowania wykazana na fakturach VAT wystawionych przez Wnioskodawcę i dokumentujących wniesienie aportów w postaci Nieruchomości do Spółki komandytowej (będąca podstawą do wyliczenia ewentualnych kwot podatku VAT) powinna być równa, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartości rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy o VAT pomniejszonej o należny podatek, a w konsekwencji równa wartości przedmiotu aportu określonej w uchwale.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie wkładów niepieniężnych w postaci nieruchomości do spółki komandytowej będzie stanowiło dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla danego przed miotu aportu (nieruchomości).

Stosownie do postanowienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega min. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Z kolei odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju mieści się w definicji sprzedaży, zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Jak wynika z art. 7 ustawy o VAT, pod pojęciem dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, z kolei zgodnie; przepisem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowie lub Ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Analizując powołane powyżej przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 i art. 2 pkt 6 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż czynność wniesienia aportu rzeczowego (w tym, w postaci nieruchomości) do spółki osobowej prawa handlowego (w tym, do spółki komandytowej) spełnia definicję dostawy towarów. A zatem - zdaniem Wnioskodawcy - na gruncie przepisów ustawy o VAT aport nie stanowi odrębnej kategorii czynności opodatkowanej. W swej istocie aport rzeczowy jest bowiem jedynie formą, w jakiej dokonywana jest dostawa towarów, tekst jedn. przeniesienie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami stanowiącymi przedmiot aportu.

Dodatkowo - zdaniem Wnioskodawcy - wniesienie aportu należy uznać, dla celów VAT, za czynność odpłatną. W szczególności, w przypadku czynności wniesienia aportu do osobowej spółki prawa handlowego wnoszący aport otrzymuje określone prawa związane z uczestnictwem w spółce obejmującej aport. W szczególności prawo do udziału w zysku. Należy również zauważyć, że określony ustawie o VAT zakres opodatkowania tym podatkiem wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podatnik VAT, który w odniesieniu do tej właśnie czynności będzie działał w takim charakterze. W kontekście powyższego podkreślenia wymaga fakt, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, Spółka dokona czynności wniesienie aportów do spółki komandytowej w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, występując, tym samym jako podatnik podatku VAT.

Zatem, zdaniem wnioskodawcy, nie powinno ulegać wątpliwości, iż wniesienie nieruchomości tytułem wkładu do spółki komandytowej będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów podlegającą, co do zasady, opodatkowaniu VAT.

Równocześnie, wnioskodawca chciałby zauważyć, iż do dnia 1 grudnia 2008 r. na mocy § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego byty zwolnione od podatku VAT. Niemniej jednak, z dniem 1 grudnia 2009 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1238), które zastąpiło wyżej wspomniane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. i zasadniczo zmieniło podatkowe traktowanie aportów w zakresie podatku VAT.

Analizując przepisy aktualnie obowiązującego Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. należy bowiem stwierdzić, iż nie przedłuża ono zwolnienia z podatku VAT dla aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów czynność wniesienia aportu należy dla celów VAT traktować w taki sam sposób, jak sprzedaż rzeczy będących przedmiotem aportu. W konsekwencji - zdaniem Wnioskodawcy - należy uznać, iż począwszy od 1 grudnia 2008 r. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek podlegają zasadniczo opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, określonych w przepisach o podatku VAT w zależności od przedmiotu aportu.

Powyższy pogląd w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji aportu jest w pełni poparty stanowiskiem Ministra Finansów, które zostało wyrażone w piśmie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (opublikowanym na oficjalnej stronie Internetowej Ministerstwa Finansów).

Odnosząc powyższe uwagi do zdarzenia przedstawionego we wniosku, należy uznać, że w analizowanym przypadku wniesienie wkładu w postaci nieruchomości będzie stanowiło dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy dla dostawy nieruchomości.

Równocześnie, na uwagę zasługuje fakt, iż zdaniem wnioskodawcy, w analizowanym przypadku nie zajdą przesłanki wyłączenia przedmiotowej transakcji z opodatkowania podatkiem VAT, jako transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, iż nieruchomości będące przedmiotem planowanych aportów winny być traktowane jako pojedyncze składniki majątku spółki, które jednocześnie nie mogą zostać uznane za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki.

W konsekwencji, opodatkowanie podatkiem VAT wniesienia nieruchomości do spółki komandytowej oraz ewentualna właściwa dla tej transakcji stawka podatku VAT, powinny być ustalone na takich samych zasadach jak w przypadku odpłatnej dostawy nieruchomości np. w drodze sprzedaży. Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami obowiązującej ustawy o VAT, w zależności od szeregu czynników konkretna dostawa nieruchomości może być opodatkowana VAT lub też zwolniona z tego podatku.

Ad. 2

Zdaniem wnioskodawcy, podstawą opodatkowania VAT przedmiotowej transakcji aportu będzie, na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, wartość rynkowa nieruchomości (przedmiotu aportu), wynikająca z uchwały.

Biorąc pod uwagę przyjętą i zaprezentowaną klasyfikację czynności aportu towarów dla celów VAT jako odpłatną dostawę towarów za wynagrodzeniem w postaci udziału w zysku spółki obejmującej aport, oraz zakładając, że dostawa nieruchomości dokonywana w ramach aportu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - w ocenie wnioskodawcy - odpowiednie zastosowanie w tym zakresie winien znaleźć przepis art. 29 ustawy o VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku czynności aportu winna być ustalona w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 29 ust. 9 ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów i usług lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów i usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługobiorcy na terytorium kraju.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, wartość rynkowa przedmiotu aportu określona w uchwale stanowi wartość przysporzenia dokonanego w ramach aportu na rzecz spółki przyjmującej aport. Ponieważ kwoty VAT należnego z tytułu transferu nieruchomości nie można uznać za przysporzenie, wartość określona w uchwale nie odzwierciedla wartości rynkowej określonej w art. 2 pkt 27b ustawy. Uchwała przedstawia zatem wartość netto transakcji aportu czyli wartość przedmiotu aportu po pomniejszeniu o należny podatek VAT, jak to określa art. 29 ust. 9 ustawy.

W efekcie zdaniem wnioskodawcy podstawę opodatkowania dla czynności omawianego aportu będzie stanowiła wartość nieruchomości będącej przedmiotem aportu określona w uchwale.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl