IPPP2/443-873/09-4/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-873/09-4/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisu art. 13#178; ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisu art. 13#178; ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie świadczenia usług reklamy zewnętrznej dla innych przedsiębiorców, w tym dla producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy lub umów, na podstawie których będzie zobowiązany do:

* zmiany motywów (naklejenia nowych motywów) na plakatach umieszczonych w miejscach publicznych, zawierających reklamę napojów alkoholowych, przy czym nowe motywy nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych oraz

* montażu i demontażu na nośnikach reklamy zewnętrznej (bilbordach i podobnych urządzeniach umieszczonych w miejscach publicznych), zawierających reklamę napojów alkoholowych, tzw. nadstawek (czyli dodatkowych przedmiotów, które dołączane są do nośnika reklamy zewnętrznej i mogą wystawać poza jego obręb), przy czym dołączane nadstawki nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych.

W zamian za opisane dwa rodzaje świadczeń, Wnioskodawca otrzyma od zleceniodawcy wynagrodzenie pieniężne, które zostanie ustalone przez strony w umowie.

Złożone w dniu 10 sierpnia 2009 r. zapytanie nie zawierało wyczerpującego opisu zdarzenia, pozwalającego organowi podatkowemu na właściwe ustosunkowanie się do zadanego problemu. W związku z powyższym pismem z dnia 8 września 2009 r. nr IPPP2/443-873/09-2/BM Dyrektor Izby Skarbowej wezwał Podatnika do uzupełnienia przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia, w szczególności w zakresie dokładnego wskazania:

* kto świadczy usługę reklamy z wykorzystaniem bilbordów i na czym konkretnie polega montaż nadstawki, jakie funkcje spełnia nadstawka.

* kto świadczy usługę reklamy związaną z przedmiotowym plakatem reklamującym napoje alkoholowe.

* na czym konkretnie polega "zmiana motywów, naklejanie nowych motywów".

Ponadto tutejszy organ podatkowy wezwał Podatnika także do:

* przedstawienia oryginału umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.

W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie, w piśmie z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), Strona wyjaśniła, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie świadczenia usług reklamy zewnętrznej dla innych przedsiębiorców i osób fizycznych. Wnioskodawca świadczy usługę reklamy zewnętrznej oraz dokonuje na wniosek klienta montażu nadstawki (elementu ozdobnego "przedłużającego" motyw na plakacie, przykuwającego uwagę odbiorcy do motywu i przekazu głównego umieszczonego na standardowym prostokątnym nośniku reklamowym). Nadstawka ma za zadanie zwrócenie uwagi potencjalnego odbiorcy na przekaz reklamowy, wzmocnienie i uatrakcyjnienie odbioru samej reklamy oraz wywołanie wrażenia trójwymiarowości reklamy. Montaż nadstawki polega na czasowym (w okresie trwania kampanii) dołączeniu do prostokątnej tablicy reklamowej elementów dodatkowych jak na załączonych fotografiach. Usługi reklamy zewnętrznej i montaż nadstawek jest wykonywany na rzecz Wnioskodawcy przez podwykonawców (firmy montujące i demontujące plakaty reklamowe i nadstawki) lecz w umowie z klientem to Wnioskodawca jest odpowiedzialny przed klientem za wykonanie usług reklamy zewnętrznej. Zmiana motywu na plakacie reklamowym (składającym się z kilku części w celu ułatwienia montażu na nośniku reklamowym) polega na fizycznej zmianie części plakatu reklamowego (dwóch, trzech części) w celu zmiany przekazu reklamowego np. zmiana hasła reklamowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wynagrodzenia za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na zlecenie producenta lub dystrybutora napojów alkoholowych, polegające na:

* zmianie motywów (naklejeniu nowych motywów) na plakatach umieszczonych w miejscach publicznych, tj. zawierających reklamę napojów alkoholowych, przy czym nowe motywy nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych lub

* montażu i demontażu na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardach i podobnych urządzeniach umieszczonych w miejscach publicznych), zawierających reklamę napojów alkoholowych, tzw. nadstawek (czyli dodatkowych przedmiotów, które dołączane są do nośnika reklamy zewnętrznej i mogą wystawać poza jego obręb), przy czym dołączane nadstawki nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych,

Wnioskodawca jest zobowiązany do wnoszenia opłaty, o której mowa w art. 13#178; ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na rzecz producenta lub dystrybutora napojów alkoholowych usług, polegających na:

* zmianie motywów (naklejeniu nowych motywów) na plakatach umieszczonych w miejscach publicznych, zawierających reklamę napojów alkoholowych, przy czym nowe motywy nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych lub

* montażu i demontażu na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardach i podobnych urządzeniach umieszczonych w miejscach publicznych), zawierających reklamę napojów alkoholowych, tzw. nadstawek (czyli dodatkowych przedmiotów, które dołączane są do nośnika reklamy zewnętrznej i mogą wystawać poza jego obręb), przy czym dołączane nadstawki nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych nie podlega opłacie, o której mowa w art. 13#178; ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zgodnie z art. 13#185; ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, "podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Z kolei art. 2#185; pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż reklama napojów alkoholowych to "publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych (...)". Powyższe oznacza, że obowiązkowi podatkowemu na podstawie ustawy podlegają wyłącznie usługi polegające na publicznym rozpowszechnianiu ściśle określonych komunikatów, tj. "znaków towarowych napojów alkoholowych", "symboli graficznych związanych z napojami alkoholowymi" lub "nazw i symboli graficznych producentów alkoholu, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych". Należy zatem uznać, że rozpowszechnianie komunikatów nienależących do żadnej z kategorii wyróżnionych w art. 2#185; pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, nie stanowi w ogóle reklamy napojów alkoholowych. Tym samym tego rodzaju działania nie podlegają opłacie określonej w art. 13#178; przedmiotowej ustawy, ze względu na brak elementów wskazanych w art. 2#185; pkt 3. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedstawione w niniejszym wniosku sytuacje nie stanowią reklamy napojów alkoholowych. Konkluzja ta nie stoi w sprzeczności z faktem, że w obydwu spośród opisanych przypadków dochodzi do interwencji w treść istniejącej reklamy napoju alkoholowego. Istotne jest bowiem, że przedmiot świadczonej usługi samodzielnie nie stanowi reklamy napoju alkoholowego. Odmienna sytuacja występowałaby, gdyby odpowiednio: przeklejany motyw lub dołączana nadstawka zawierały znaki towarowe, symbole graficzne lub nazwy związane z napojami alkoholowymi. Zdaniem Wnioskodawcy powyższa argumentacja wyłącza opisane w niniejszym wniosku usługi z zakresu pojęcia usługi reklamy napojów alkoholowych w rozumieniu artykułu 13 #185; w związku z artykułem 2 #185; pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 13#178; ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) - podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.

Treść art. 2#185; cyt. ustawy stanowi słowniczek pojęć, którymi posługuje się ustawodawca. W przedmiotowym słowniczku pojęć ustawodawca dokonuje tzw. legalnej wykładni definicji pojęć istotnych, ważnych dla danej regulacji ustawowej. W analizowanym przepisie szczególne znaczenie ma zwrot zawarty na samym początku art. 2#185;: "użyte w ustawie określenia oznaczają", z czego pośrednio wynika, iż ich definicje zostały sporządzone przede wszystkim dla potrzeb cyt. ustawy jako względnie samodzielnej regulacji ustawowej i przenoszenie ich znaczenia na grunt innych ustaw nie może odbywać się w sposób automatyczny. W tym przedmiocie należy stosować podejście refleksyjne, systemowe, uwzględniające specyfikę merytoryczną i ewentualny zakres odesłań tych innych ustaw szczególnych do aktów.

Definicję pojęcia reklamy napojów alkoholowych zawiera art. 2#185; pkt 3 cytowanej powyżej ustawy. Zgodnie z pkt 3 art. 2#185; cyt. ustawy, przez reklamę napojów alkoholowych rozumie się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Z literalnej wykładni art. 13#185; ust. 1 cyt. ustawy wynika, że obowiązek uiszczania opłat dotyczy tylko tych podmiotów, które (zgodnie z definicją reklamy napojów alkoholowych) reklamę rozpowszechniają (rozmieszczają na billboardach, nadają przez radio i TV itd.), nie zaś wykonują same prace pomocnicze towarzyszące procesowi reklamy. Zazwyczaj reklama ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei.

Definicja zawarta w cyt. ustawie w istotny sposób rozszerza powszechnie ugruntowane w orzecznictwie pojęcie reklamy, za której element charakterystyczny uznaje się element namowy, perswazji nabycia tego a nie innego towaru, oddziaływania na emocje odbiorcy. Tymczasem definicja zamieszczona w ustawie za reklamę uważa każdą rozpowszechnianą publicznie informację, za wyjątkiem informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Z tak sformułowanej definicji można wnioskować, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych. Z zakresu tego ustawodawca wyłączył tylko informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Zatem z powyższego wynika, że obowiązkiem tym objęci są wszyscy, którzy w jakikolwiek sposób reklamują markę alkoholu lub nazwę i logo firmy produkującej alkohol. Obowiązek ten winien dotyczyć przede wszystkim mediów (telewizji, radia, prasy), ale również firm świadczących usługi reklamy zewnętrznej (np. na billboardach, słupach reklamowych). Można sądzić, że opłatą mogą być także objęte hipermarkety, kina, firmy transportowe, restauracje i hotele, o ile udostępniają przestrzeń lub czas dla publicznej reklamy alkoholu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartych umów z kontrahentami, będącymi producentami napojów alkoholowych, świadczy usługę reklamy zewnętrznej:

* zmiany motywów na plakatach umieszczonych w miejscach publicznych, zawierających reklamę napojów alkoholowych lub

* montażu i demontażu na nośnikach reklamy zewnętrznej (billboardach i podobnych urządzeniach umieszczonych w miejscach publicznych), zawierających reklamę napojów alkoholowych, tzw. nadstawek (elementu ozdobnego "przedłużającego" motyw na plakacie, przykuwającego uwagę odbiorcy do motywu i przekazu głównego umieszczonego na standardowym prostokątnym nośniku reklamowym). Nadstawka ma za zadanie zwrócenie uwagi potencjalnego odbiorcy na przekaz reklamowy, wzmocnienie i uatrakcyjnienie odbioru samej reklamy oraz wywołanie wrażenia trójwymiarowości reklamy. Montaż nadstawki polega na czasowym (w okresie trwania kampanii) dołączeniu do prostokątnej tablicy reklamowej elementów dodatkowych jak na załączonych fotografiach.

Przy czym zarówno nowe motywy jak i dołączane nadstawki nie będą zawierały znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, ani nazw lub symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych.

Usługi reklamy zewnętrznej i montaż nadstawek jest wykonywany na rzecz Wnioskodawcy przez podwykonawców (firmy montujące i demontujące plakaty reklamowe i nadstawki) lecz w umowie z klientem to Wnioskodawca jest odpowiedzialny przed klientem za wykonanie usług reklamy zewnętrznej. Zmiana motywu na plakacie reklamowym (składającym się z kilku części w celu ułatwienia montażu na nośniku reklamowym) polega na fizycznej zmianie części plakatu reklamowego (dwóch, trzech części) w celu zmiany przekazu reklamowego np. zmiana hasła reklamowego.

W związku z powyższym, należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczy i bierze udział w świadczeniu usług będących reklamą napojów alkoholowych w rozumieniu art. 2#185; pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca świadczy usługi stanowiące reklamę napojów alkoholowych i ma obowiązek uiszczenia przedmiotowej opłaty, o której mowa w art. 13#178; ust. 1 cyt. powyżej ustawy w wysokości 10% podstawy opodatkowania świadczonych usług reklamowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl