IPPP2/443-869/10-4/IG - Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia otrzymanego tytułem rozliczenia umowy leasingu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-869/10-4/IG Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia otrzymanego tytułem rozliczenia umowy leasingu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 10 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 stycznia 2011 r. Nr IPPP2/443-869/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 11 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zobowiązania do naliczenia podatku VAT od otrzymanej kwoty tytułem rozliczenia umowy leasingu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zobowiązania do naliczenia podatku VAT od otrzymanej kwoty tytułem rozliczenia umowy leasingu uzupełniony pismem z dnia12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 stycznia 2011 r. Nr IPPP2/443-869/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 11 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 12 października 2010 r. na skutek rezygnacji z korzystania ze świadczenia usługi leasingowej firma P. Sp. z o.o. (Korzystający) podpisała porozumienie z firmą B. S.A. (Finansujący) w sprawie wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego z dnia 9 sierpnia 2007 r., której przedmiotem był samochód osobowy Land Rover. W porozumieniu Korzystający wskazał podmiot zainteresowany podpisaniem nowej umowy leasingowej z Finansującym na przedmiotowy samochód osobowy Land Rover. Finansujący zawarł umowę leasingu ze wskazanym podmiotem na sumę stanowiącą wartość rynkową na dzień porozumienia po czym rozliczył się z Korzystającym wypłacając kwotę równą cenie rynkowej netto minus pozostały do spłaty kapitał netto minus karę umowną określoną w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingowej.

Finansujący wystawił dokument Rozliczenie umowy leasingu, w którym wykazał kwotę rozliczenia jako zwrot dla Korzystającego a następnie dokonał przelewu na rachunek Korzystającego. Dnia 22 października 2010 r. Korzystający odnotował wpływ środków na rachunek.

Kwota rozliczeniowa jest kwotą netto. Wg Finansującego dokonane rozliczenie umowy leasingowej pod względem VAT kwalifikowane jest jako pozostające poza regulacjami VAT. Finansujący uzasadnia swoje stanowisko posiadaną indywidualną interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu O6 czerwca 2008 r.

Rozliczenie umowy leasingu wg Finansującego nie powinno być postrzegane jako świadczenie usług czy dostawa towarów. Nie jest to bowiem świadczenie wzajemne (ekwiwalentne) zaś strony umowy w związku z jej wygaśnięciem dokonują jedynie rozliczeń, które stanowią czynność faktyczną, pozostającą poza zakresem świadczenia umowy, która już uległa zakończeniu (wygaśnięciu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy P. Sp. z o.o. jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT od otrzymanej kwoty tytułem rozliczenia umowy leasingu.

Zdaniem Wnioskodawcy, pod względem VAT dokonane rozliczenie umowy leasingowej kwalifikowane jest jako pozostające poza regulacjami VAT gdyż rozliczenie umowy leasingu nie powinno być postrzegane jako świadczenie usług czy dostawa towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy świadczeniem usług o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z przedstawionego wyżej stanu prawnego dla potrzeb ww. ustawy o VAT ustawodawca zastosował bardzo szeroką definicję usług i co do zasady usługę stanowią te wszystkie czynności podatnika wykonywane w ramach działalności gospodarczej, których nie można zaklasyfikować jako dostawy towarów. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT wskazać należy, iż usługą jest każde świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument (beneficjent), tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (korzystający) na skutek rezygnacji z korzystania ze świadczenia usługi leasingowej, podpisał porozumienie z firmą leasingową (finansujący) w sprawie wcześniejszego rozwiązania umowy leasingu operacyjnego, której przedmiotem był samochód osobowy. W porozumieniu Korzystający wskazał podmiot zainteresowany podpisaniem nowej umowy leasingowej z Finansującym na przedmiotowy samochód osobowy. Finansujący zawarł umowę leasingu ze wskazanym podmiotem trzecim na sumę stanowiącą wartość rynkową na dzień porozumienia, po czym rozliczył się z Korzystającym wypłacając kwotę równą cenie rynkowej netto minus pozostały do spłaty kapitał netto minus karę umowną określoną w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingowej.

Finansujący wystawił dokument Rozliczenie umowy leasingu, w którym wykazał kwotę rozliczenia jako zwrot dla Korzystającego a następnie dokonał przelewu na rachunek Korzystającego. Korzystający odnotował wpływ środków na rachunek. Kwota rozliczeniowa jest kwotą netto.

Rezygnując z kontynuacji umowy leasingowej i podejmując działania w celu wyszukania i wskazania innego podmiotu (osoby trzeciej), która następnie zawarła umowę leasingu z finansującym na samochód wcześniej leasingowany przez Korzystającego, Wnioskodawca wypełnił stosunek zobowiązaniowy określony umową, za co otrzymał stosowne wynagrodzenie. Wynagrodzenie to stanowi kwota równa cenie rynkowej netto minus pozostały do spłaty kapitał netto minus kara umowna określona w Ogólnych Warunkach Umowy Leasingowej.

Ww.ym. czynności zostały wykonane niewątpliwie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. A zatem biorąc pod uwagę zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług określony w cyt. przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i przedstawioną powyżej szeroką definicję usług - należy przyjąć, iż wypełniając zgodnie z ww. umową leasingu stosunek zobowiązaniowy, Wnioskodawca wykonał na rzecz leasingodawcy określone świadczenie, kwalifikujące się do odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego należy przyjąć, że pomiędzy leasingodawcą a Wnioskodawcą powstaje świadczenie wzajemne polegające na tym, że w zamian za to, iż Wnioskodawca - w przypadku rezygnacji z kontynuacji przedmiotu leasingu - wskazuje osobę trzecią jako zainteresowaną podpisaniem nowej umowy leasingowej, otrzymuje on określone wynagrodzenie za wykonane przez siebie świadczenie (wyszukanie osoby trzeciej - która zawarła nową umowę leasingową). Stąd należy uznać, że następuje w tej sytuacji świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz leasingodawcy, objęte podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ponieważ otrzymana przez Spółkę kwota wynagrodzenia za wykonanie na rzecz leasingodawcy określonego świadczenia - wskazanie podmiotu, który podpisze nową umowę leasingową, stanowiąca rozliczenie umowy leasingu, stanowi całość przysługującego jej świadczenia - to należy przyjąć, iż w myśl cyt. przepisu art. 29 ust. 1 ww. ustawy jest to kwota brutto, zawierająca w sobie kwotę podatku od towarów i usług, co oznacza, że od kwoty tej należy zapłacić podatek tzw. rachunkiem "w stu".

Wskazywana przez Wnioskodawcę indywidualna interpretacja IPPP1/443-542/08-3/SM z dnia 6 czerwca 2008 r. mająca potwierdzać, że dokonane rozliczenie umowy leasingowej pod względem VAT kwalifikowane jest jako pozostające poza regulacjami VAT, dotyczy kompletnie odmiennego stanu faktycznego. Problem tam przedstawiony dotyczy wypłaty przez finansującego na rzecz korzystającego odszkodowania uzyskanego od ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia uszkodzonego przedmiotu leasingu, jest związany z zupełnie inną sytuacją, która nie występuje w sprawie niniejszej i w związku z tym nie ma tu absolutnie zastosowania.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl