IPPP2/443-86/09-2/MS - Czy przy sprzedaży towarów używanych rozliczanych, podatnik ma prawo do potrącania całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynsz, telefon, części, paliwo?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-86/09-2/MS Czy przy sprzedaży towarów używanych rozliczanych, podatnik ma prawo do potrącania całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących czynsz, telefon, części, paliwo?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wydatków związanych ze sprzedażą towarów używanych rozliczanych na zasadzie marży - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wydatków związanych ze sprzedażą towarów używanych rozliczanych na zasadzie marży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. Obok prowadzenia komisu samochodowego zakupuje samochody od krajowych osób fizycznych, które jako towar używany sprzedaje na zasadzie marży. Przy prowadzeniu sprzedaży Wnioskodawca ponosi różne koszty np. czynsz, telefon, części, paliwo

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przy sprzedaży towarów używanych rozliczanych, mam prawo do potrącania całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. koszty,..

Zdaniem wnioskodawcy: ma prawo do potrącenia całości podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do zapisu art. 120 ust. 19, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5 (gdzie podstawą opodatkowania jest marża). Przepis ten stanowi, iż zakaz dokonywania odliczeń dotyczy konkretnych, wymienionych w tym zakresie przedmiotów będących przedmiotem obrotu. Oznacza to, że podatnik stosując zasadę opodatkowania według szczególnej procedury opodatkowania marży ma prawo do odliczenia, na zasadach ogólnych, podatku naliczonego związanego z kosztami prowadzonej działalności, jeżeli wydatki na ich nabycie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym - w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT.

Z uwagi na powyższe, Zainteresowany ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur kosztowych, jeżeli dotyczą one wydatków wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż zakupy kosztowe (ogólne) ponoszone przez Zainteresowanego wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami w zakresie, w jakim wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl