IPPP2/443-858/12-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-858/12-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku przechowywania dokumentów kasowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku przechowywania dokumentów kasowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-858/12-2/AK z dnia 25 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi na terenie kraju sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W celu poprawy efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej przez Spółkę, B. rozważa wprowadzenie nowego modelu dystrybucji towarów należących do Spółki (dalej: "Model"). Zgodnie z założeniami Modelu, Spółka upoważni wybrane przez siebie podmioty gospodarcze (dalej: "autoryzowani dealerzy") do prowadzenia sprzedaży w imieniu i na rzecz Spółki.

W ramach zawartych pomiędzy Spółką a autoryzowanymi dealerami porozumień, autoryzowani dealerzy zobowiązani będą do świadczenia następujących czynności na rzecz Spółki:

* pozyskiwania potencjalnych klientów;

* przedstawiania potencjalnym klientom warunków i oferty handlowej Spółki;

* zawierania umów pomiędzy Spółką a docelowymi klientami - na podstawie udzielonego autoryzowanemu dealerowi pełnomocnictwa do działania w imieniu i na rzecz Spółki;

* przejmowanie płatności od klientów za zakupione towary Spółki i przekazywanie ich na rzecz B.

Towary będące przedmiotem sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem autoryzowanego dealera pozostaną własnością Spółki do momentu ich sprzedaży finalnemu nabywcy, tj. w żadnym momencie autoryzowani dealerzy nie uzyskają prawa do dysponowania towarami Spółki jak właściciel.

Za wykonywanie wskazanych powyżej czynności, autoryzowani dealerzy otrzymywać będą od Spółki wynagrodzenie prowizyjne, kalkulowane w oparciu o ustalone między stronami, np. miesięczne okresy rozliczeniowe.

Autoryzowani dealerzy, z którymi Spółka zamierza współpracować, obok świadczenia wyżej opisanych usług na rzecz Spółki, prowadzić będą dodatkowo działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż towarów własnych, tj. niebędących własnością B. Sprzedaż towarów własnych (tekst jedn.: należących do autoryzowanych dealerów) dokonywana będzie m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednocześnie, Spółka przewiduje, iż również część nabywców towarów należących do B., które będą sprzedawane w ramach Modelu przez autoryzowanych dealerów, będzie osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Reasumując, w rozważanym przez Spółkę Modelu mogą zdarzyć się sytuacje, w których autoryzowany dealer, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno towarów własnych, jak i towarów Spółki.

W przypadku, gdy autoryzowany dealer wyda klientowi paragon dokumentujący sprzedaż towaru należącego do Spółki, a następnie klient zgłosi żądanie wystawienia faktury dokumentującej tą transakcję, klient dokona zwrotu autoryzowanemu dealerowi oryginału paragonu, a Spółka wystawi na rzecz klienta fakturę.

W zapisach regulujących zasady współpracy pomiędzy stronami w ramach Modelu przewidziane będą regulacje, zgodnie z którymi autoryzowani dealerzy przekazywać będą Spółce informacje dotyczące wartości sprzedaży towarów Spółki zrealizowanej przez każdego dealera. Podstawą do ustalenia tych informacji będą raporty z kas fiskalnych poszczególnych autoryzowanych dealerów. Ponadto, kopie raportów z kas fiskalnych będą również przekazywane Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto (Spółka czy autoryzowany dealer) będzie, w świetle art. 112 i 109 ust. 3 Ustawy o VAT, a także § 7 ust. 1 i ust. 7 Rozporządzenia w sprawie kas, zobowiązany do przechowywania ewidencji prowadzonej na kasie rejestrującej autoryzowanego dealera dotyczącej sprzedaży towarów Spółki (tekst jedn.: raportów z kas rejestrujących, rolek paragonowych, a w przypadku wystawienia faktury na żądanie klienta oryginałów paragonów).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 112 i 109 ust. 3 Ustawy o VAT, a także § 7 ust. 1 i ust. 7 Rozporządzenia w sprawie kas, autoryzowany dealer będzie zobowiązany do przechowywania ewidencji prowadzonej na kasie rejestrującej autoryzowanego dealera dotyczącej sprzedaży towarów Spółki (tekst jedn.: raportów z kas rejestrujących, rolek paragonowych, a w przypadku wystawienia faktury na żądanie klienta oryginałów paragonów).

Zgodnie z art. 112 Ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Ewidencja prowadzona za pomocą kas rejestrujących jest jednym z rodzajów ewidencji wykorzystywanej dla celów rozliczania podatku VAT, w związku z czym, w ocenie Wnioskodawcy, podlegać ona będzie obowiązkowi archiwizacji zgodnie ze wskazanym art. 112 Ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z treścią § 7 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas "podatnicy są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas:

1.

dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;

2.

przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. 3) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.4)".

Jednocześnie jednak, mając na uwadze brzmienie § 7 ust. 7 Rozporządzenia w sprawie kas, to autoryzowany dealer będzie podmiotem odpowiedzialnym za rejestrację na swojej kasie rejestrującej sprzedaży własnej oraz sprzedaży towarów Spółki.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w świetle powyższych przepisów, to również na autoryzowanym dealerze spoczywać będzie obowiązek archiwizacji ewidencji prowadzonej na kasach rejestrujących (tekst jedn.: rolek paragonowych oraz raportów z kas fiskalnych, a w przypadku wystawienia na żądanie klienta faktury - również oryginałów paragonów), zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym z treścią art. 112 Ustawy o VAT. Dotyczy to całej sprzedaży prowadzonej przez autoryzowanego dealera na kasach rejestrujących (tekst jedn.: zarówno ewidencji sprzedaży własnej dealera, jak również sprzedaży prowadzonej przez niego w imieniu i na rzecz Spółki).

Przyjęcie odmiennego podejścia (zakładającego obowiązek przechowywania ewidencji prowadzonej na kasach, dotyczącej sprzedaży towarów Spółki, przez B.) prowadziłoby do sytuacji, w której uczestnicy Modelu (tekst jedn.: Spółka i autoryzowany dealer) nie mieliby w praktyce możliwości wypełnienia powyższych obowiązków archiwizacyjnych. Odrębne przechowywanie ewidencji dotyczącej sprzedaży towarów własnych dealera i towarów Spółki wymagałoby bowiem sztucznego, fizycznego dzielenia rolek paragonowych. Ponadto, raport fiskalny obejmować będzie zarówno sprzedaż towarów własnych dealera, jak również towarów Spółki, tym samym nie będzie możliwe jego przechowywanie przez obydwie strony.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka, współpracując z autoryzowanymi dealerami w ramach Modelu, nie będzie zobowiązana do archiwizacji ewidencji prowadzonej przez autoryzowanych dealerów za pomocą kas rejestrujących, dotyczącej sprzedaży towarów Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W takiej sytuacji to autoryzowany dealer będzie zobowiązany do przechowywania ewidencji prowadzonej na swojej kasie rejestrującej, w tym ewidencji dotyczącej sprzedaży towarów Spółki (tekst jedn.: raportów z kas rejestrujących, rolek paragonowych i, ewentualnie, oryginałów paragonów). Jednocześnie, Spółka pragnie wskazać, iż powyższe postępowanie nie będzie stało w sprzeczności z obowiązkami B. wynikającymi z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT.

Zgodnie ze wspomnianą regulacją, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W zapisach regulujących zasady współpracy pomiędzy stronami w ramach Modelu przewidziane będą regulacje, zgodnie z którymi autoryzowani dealerzy przekazywać będą Spółce informacje dotyczące wartości sprzedaży towarów Spółki zrealizowanej przez każdego dealera. Podstawą do ustalenia tych informacji będą raporty z kas fiskalnych poszczególnych autoryzowanych dealerów. Ponadto, kopie raportów z kas fiskalnych będą również przekazywane Spółce. Tym samym, B. będzie miała możliwość odpowiedniego uwzględnienia dla celów rozliczeń VAT Spółki (w tym w rejestrach VAT B.) sprzedaży towarów Spółki ewidencjonowanej na kasach rejestrujących autoryzowanych dealerów.

Ponadto, w razie potrzeby, organ podatkowy będzie miał możliwość uzyskania dostępu do dokumentów źródłowych (kopii bądź oryginałów paragonów) dotyczących sprzedaży towarów Spółki prowadzonej przez autoryzowanych dealerów, gdyż będą one przechowywane (do upływu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych) przez poszczególnych dealerów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej Nr IPPP2/443-858/12-4/AK stwierdzono, iż w okolicznościach przedstawionych w niniejszym wniosku sprzedaż realizowana przez autoryzowanych dealerów, dokonywana na rzecz i w imieniu Spółki, powinna być ewidencjonowana przez dealerów. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek rejestracji sprzedaży za pośrednictwem własnych kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Stosownie do art. 111 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 112 cyt. ustawy, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Uzupełnieniem powyższej regulacji jest zapis art. 111 ust. 3a pkt 6 cyt. ustawy, który stanowi, iż podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 9 ustawy Minister Finansów wydał dnia 28 listopada 2008 r. rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.).

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. rozporządzenia podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy oraz przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Jak stanowi § 19 pkt 1 ww. rozporządzenia, kopie dokumentów kasowych sporządzanych przy zastosowaniu kasy na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaży, podatnicy obowiązani są przechowywać nie krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka w celu poprawy efektywności ekonomicznej prowadzonej działalności rozważa wprowadzenie nowego modelu dystrybucji towarów należących do Spółki.

Zgodnie z założeniami Modelu, Spółka upoważni wybrane przez siebie podmioty gospodarcze - autoryzowanych dealerów do prowadzenia sprzedaży w imieniu i na rzecz Spółki. W tym celu pomiędzy Spółką a autoryzowanymi dealerami zawarte zostaną stosowne porozumienia określające czynności do wykonywania których zobowiązani będą dealerzy.

Towary będące przedmiotem sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem autoryzowanego dealera pozostaną własnością Spółki do momentu ich sprzedaży finalnemu nabywcy, tj. w żadnym momencie autoryzowani dealerzy nie uzyskają prawa do dysponowania towarami Spółki jak właściciel.

Za wykonywanie wskazanych powyżej czynności, autoryzowani dealerzy otrzymywać będą od Spółki wynagrodzenie prowizyjne, kalkulowane w oparciu o ustalone między stronami, np. miesięczne okresy rozliczeniowe.

Autoryzowani dealerzy, z którymi Spółka zamierza współpracować, obok świadczenia wyżej opisanych usług na rzecz Spółki, prowadzić będą dodatkowo działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż towarów własnych, tj. niebędących własnością B. Sprzedaż towarów własnych (tekst jedn.: należących do autoryzowanych dealerów) dokonywana będzie m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednocześnie, Spółka przewiduje, iż również część nabywców towarów należących do B., które będą sprzedawane w ramach Modelu przez autoryzowanych dealerów, będzie osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Zatem w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno towarów własnych, jak i towarów Spółki.

Przewidziane będą również regulacje, zgodnie z którymi autoryzowani dealerzy przekazywać będą Spółce informacje dotyczące wartości sprzedaży towarów Spółki zrealizowanej przez każdego dealera, w oparciu o raporty z kas fiskalnych poszczególnych autoryzowanych dealerów. Kopie raportów z kas fiskalnych będą również przekazywane Spółce.

Z uwagi na przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w okolicznościach niniejszej sprawy, gdzie sprzedaż realizowana przez autoryzowanych dealerów, dokonywana na rzecz i w imieniu Spółki, nie powinna być ewidencjonowana przez Spółkę, obowiązek przechowywania kopii dokumentów kasowych nie będzie spoczywał na Spółce. Jak wynika bowiem ze wskazanych przepisów prawa, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych. Zatem z uwagi na fakt, iż podmiotami zobowiązanymi do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej będą autoryzowani dealerzy, na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek przechowywania jakichkolwiek dokumentów związanych z prowadzeniem takiej ewidencji, a więc zarówno raportów z kasy fiskalnej, jak i kopii paragonów fiskalnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w zakresie pytań: Nr 1 dotyczącego obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Spółki przez autoryzowanego dealera, Nr 2 dotyczącego określenia sposobu wydzielenia obrotu dotyczącego sprzedaży przez autoryzowanego dealera towarów należących do Spółki od obrotu z tytułu sprzedaży własnej dealera i Nr 4 dotyczącego obowiązku załączenia paragonu fiskalnego do kopii faktur VAT, wskazanych we wniosku z dnia 7 września 2012 r., wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl