IPPP2-443-855/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-855/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z podatku VAT usług sprzątania świadczonych na rzecz przychodni i szpitali - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia z podatku VAT usług sprzątania świadczonych na rzecz przychodni i szpitali.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma "P." jest agencją sprzątającą. Od około dwóch lat świadczy usługi porządkowe na rzecz obiektów użyteczności publicznej na zasadzie Outsourcingu. Wśród klientów Strony są zakłady opieki zdrowotnej - przychodnie i szpitale. Firma jest współodpowiedzialna za stan higieny tych obiektów.

Usługi polegają na kompleksowym sprzątaniu, tj. myciu i dezynfekcji chemicznej bądź termicznej, wszystkich powierzchni, tj. gabinetów lekarskich, zabiegowych, sal pacjentów, sal OAiIT (Anestezjologia i Intensywna Terapia), sal operacyjnych, toalet, ciągów komunikacyjnych, pokoi socjalnych i administracyjnych, a także powierzchni magazynowych i pomieszczeń technicznych. Zgodnie z podpisanymi umowami raz na kwartał bądź raz na pół roku Firma myje okna przy użyciu specjalistycznego sprzętu zgodnie z zasadami BHP.

Firma została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Przedmiotem działalności według zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest m.in.

81.1 0.Z Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach.

81.21.Z Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych

81.22.Z Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych

81.30.2 Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Mając na uwadze powyższe czy w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a i 17a usługi świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej podlegają zwolnieniu z podatku VAT 23%.

2.

Jeśli tak, to czy Firma jest zobowiązana do skorygowania dotychczas wystawionych faktur o naliczony VAT od 1 stycznia 2011 r....

3.

Czy w momencie korygowania dotychczasowych faktur firma może wystąpić do Urzędu Skarbowego o zwrot VAT-u.

Zdaniem Wnioskodawcy, Firma świadczy usługi porządkowe na rzecz zakładów opieki zdrowotnej, dba o prawidłowy stan sanitarno - epidemiologiczny tych placówek, jednak, nie świadczy usług podstawowych w zakresie opieki medycznej. Praca Wnioskodawcy nie mniej bardzo istotna w myśl art. 18a nie wiąże się ściśle z ogólnie przyjętą opieką medyczną, profilaktyką i poprawą zdrowia i nie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. W związku z wątpliwościami Wnioskodawca zapoznał się dotychczas z różnego rodzaju publikacjami - stanowiska i interpretacja przepisu jest niejednoznaczna, zatem uważa, iż powinien się w tej kwestii wypowiedzieć Minister Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Zgodnie z art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (...)".

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

Przy czym przepis art. 43 ust. 1 pkt 18, na mocy art. 170 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) z dniem 1 lipca 2011 r., uzyskał następujące brzmienie: "zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze".

Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 18a cyt. ustawy, od dnia 1 lipca 2011 r., na podstawie ww. ustawy o działalności leczniczej wskazuje, iż zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Jednocześnie zgodnie art. 43 ust. 17, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki - służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty określane jako podmioty lecznicze. Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych świadczonych przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych (pkt 18a). Należy również podkreślić, iż treść cytowanych wyżej przepisów w sposób jednoznaczny wskazuje, że świadczenie usługi podstawowej objętej zwolnieniem (tj. usługi w zakresie opieki medycznej) łącznie z usługami związanymi i niezbędnymi do świadczenia usługi podstawowej, musi zostać dokonane przez jeden podmiot czyli podmiot świadczący usługę podstawową.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, podmiotami leczniczymi są:

1.

przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459 i Nr 106, poz. 622) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3.

jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,

4.

instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618),

5.

fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

6.

kościoły, kościelne osoby prawne lub związki wyznaniowe

- w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Artykuł 2 ust. 1 pkt 8 i pkt 9 ww. ustawy stanowi, iż użyte w ustawie określenie przedsiębiorstwo oznacza przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, w którym podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą, natomiast poprzez pojęcie szpital rozumieć należy przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Firma "P." jest agencją sprzątającą. Od około dwóch lat świadczy usługi porządkowe na rzecz obiektów użyteczności publicznej na zasadzie Outsourcingu. Wśród klientów Firmy są zakłady opieki zdrowotnej - przychodnie i szpitale. Firma jest współodpowiedzialna za stan higieny tych obiektów.

Usługi polegają na kompleksowym sprzątaniu, tj. myciu i dezynfekcji chemicznej bądź termicznej, wszystkich powierzchni, tj. gabinetów lekarskich, zabiegowych, sal pacjentów, sal OAiIT (Anestezjologia i Intensywna Terapia), sal operacyjnych, toalet, ciągów komunikacyjnych, pokoi socjalnych i administracyjnych, a także powierzchni magazynowych i pomieszczeń technicznych. Zgodnie z podpisanymi umowami raz na kwartał bądź raz na pół roku Firma myje okna przy użyciu specjalistycznego sprzętu zgodnie z zasadami BHP.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy, gdyż zwolnienie to odnosi się do usług świadczonych przez podmioty lecznicze. Natomiast z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest żadnym z ww. podmiotów, wykonuje on bowiem usługi na podstawie zawartej umowy z zakładami opieki zdrowotnej - przychodniami i szpitalami i na ich rzecz.

Zauważyć należy, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia również od podatku od towarów i usług dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związane z usługą podstawową - zwolnioną, wymienioną m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy. Zatem zakres zwolnienia został rozciągnięty także na towarzyszące usłudze podstawowej usługi dodatkowe oraz dostawę towarów, które to czynności są ściśle związane z wykonywaniem usługi podstawowej.

Dlatego zasadnym staje się rozważenie możliwości zastosowania zwolnienia dla czynności wykonywany przez Wnioskodawcę, jako usług ściśle związanych z usługą podstawową (opieką szpitalną i medyczną) na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy. Niemniej jednak takie zwolnienie nie znajduje zastosowania, jeżeli usługa uznana za usługę ściśle związaną z opieką medyczną nie jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej, podlegającej zwolnieniu na podstawie m.in. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Wobec tego ze zwolnienia korzysta usługa ściśle związana z opieką medyczną będąca jednocześnie niezbędną do wykonania usługi podstawowej (opieki medycznej), tj. bez jej udziału usługa podstawowa byłaby niemożliwa do wykonania.

Jeśli chodzi zaś o pojęcie działalności "ściśle związanej" z opieką szpitalną i medyczną to nie obejmuje ono zatem świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz. Stąd wynika, iż odbiorcami świadczeń podlegających zwolnieniu mogą być wyłącznie pacjenci podlegający opiece szpitalnej i medycznej.

Biorąc zatem pod uwagę brzmienie powołanych przepisów oraz nadrzędną zasadę, że każdy przepis stanowiący zwolnienie od podatku od towarów i usług należy interpretować ściśle - usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na świadczeniu usług sprzątania dla przychodni i szpitali nie wypełniają przesłanki warunkującej zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a cyt. ustawy, gdyż nie są to usługi ściśle związane z usługą podstawową, bowiem odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług porządkowych nie są bezpośrednio pacjenci. W przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca świadczy usługi kompleksowego sprzątania na rzecz przychodni i szpitali. Jednocześnie usługi te nie są niezbędne do wykonania usługi szpitalnej i medycznej.

Zatem, w zakresie usług sprzątania świadczonych na rzecz przychodni i szpitali Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 18a cyt. ustawy. W konsekwencji świadczone usługi należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1 uznane zostało za prawidłowe, pytanie 2 i 3 przedstawione przez Wnioskodawcę stało się bezprzedmiotowe i w tym zakresie nie wydano interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl