IPPP2/443-847/13-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-847/13-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem prawa ochronnego do znaku towarowego do spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za objęcie akcji tej spółki oraz ustalenia podstawy opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem prawa ochronnego do znaku towarowego do spółki komandytowo-akcyjnej w zamian za objęcie akcji tej spółki oraz ustalenia podstawy opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: Spółka) prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka jest właścicielem znaku towarowego, który to znak towarowy jest już zarejestrowany w urzędzie patentowym i jest objęty prawami ochronnymi w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.). Prawo ochronne na znak towarowy nie stanowi w Spółce podlegającej amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej u.p.d.o.p.) lub ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm., dalej: u.p.d.o.f.). Spółka pomimo, że wykorzystuje prawo ochronne na znak towarowy do prowadzenia działalności gospodarczej to z uwagi na fakt, iż to właśnie Spółka dokonała rejestracji prawa ochronnego na znak towarowy w urzędzie patentowym prawo to nie mogło zostać uznane w Spółce za podlegającą amortyzacji podatkową wartość niematerialną i prawną.

Spółka zamierza (przystąpić) zawiązać wraz z osobami fizycznymi lub osobami prawnymi spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA). Spółka zamierza wnieść aportem do SKA prawo ochronne na znak towarowy. Spółka będzie w SKA akcjonariuszem. W statucie SKA zostanie określona wartość rynkowa wnoszonego przez Spółkę prawa ochronnego na znak towarowy. Z uwagi na fakt, iż obecnie nie jest znana przyszła wartość rynkowa prawa ochronnego na znak towarowy dla potrzeb wniosku przyjmuje się, iż wartość ta wynosi 123 jednostki pieniężne. Zgodnie z planowanymi ustaleniami dotyczącymi rozliczenia wniesienia wkładu w zamian za wniesiony wkład Spółka otrzyma akcje SKA o wartości nominalnej 100 jednostek pieniężnych oraz kwotę pieniężną wynoszącą 23 jednostek pieniężnych. Przekazanie 23 jednostek pieniężnych nie nastąpi przed objęciem akcji przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy czynność wniesienia prawa ochronnego na znak towarowy przez Spółkę jako wkładu do SKA stanowi dla Spółki czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. W przypadku uznania wyżej wskazanej czynności za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jaka będzie podstawa opodatkowania takiej czynności i ile wyniesie w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wartość należnego podatku od towarów i usług.

3. W jakim momencie powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do aportu, wniesienia wkładu w postaci prawa ochronnego do znaku towarowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ocenie Spółki czynność wniesienia prawa ochronnego na znak towarowy do SKA, w której to spółce Spółka będzie akcjonariuszem będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Podstawa opodatkowania wyniesie w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego 100 jednostek pieniężnych, a należy podatek VAT wyniesie 23 jednostki pieniężne 100 jednostek pieniężnych jako wartość rynkowa w rozumieniu przepisów ustawy VAT pomniejszona o wartość należnego podatku VAT.

3. Momentem powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Spółki będzie moment podpisania oświadczenia o objęciu akcji w SKA przez Spółkę w związku ze zmianą statutu SKA dotyczącej podwyższenia kapitału zakładowego tej spółki.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedmiotem aportu będzie prawo ochronne na znak towarowy. W wyniku wniesienia aportem prawa ochronnego na znak towarowy prawo własności do tego prawa zostanie przeniesione na SKA. Zgodnie z wyżej w przywołaną definicją pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Mając na uwadze treść przepisu art. 2 pkt 6 ustawy VAT prawo ochronne na znak towarowy nie może zostać uznane dla potrzeb podatku VAT za towar. Tym samym świadczenie na rzecz SKA polegające na przeniesieniu prawa własności prawa ochronnego na znak towarowy nie może zostać uznane za dostawę towarów. W konsekwencji skoro świadczenie takie nie może zostać uznane za dostawę towarów to świadczenie takie stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy VAT.

Czynnością opodatkowaną podatkiem VAT zgodnie z treścią wyżej przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy VAT jest jednak odpłatne świadczenie usług. Należy przy tym wskazać, iż z treści przepisu nie wynika aby odpłatność musiała mieć postać pieniężną. Może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata może być w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. W analizowanej sytuacji w zamian za aport prawa ochronnego na znak towarowy Spółka otrzyma akcje SKA. Stąd w ocenie Wnioskodawcy przeniesieniu prawa ochronnego na znak towarowy na SKA należy przypisać walor odpłatności.

Reasumując w ocenie Strony aport prawa ochronnego na znak towarowy do SKA będzie stanowić dla Spółki czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług. Podobne stanowisko w tej sprawie zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-194/10/WN.

Ad. 2

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy VAT podstawą podatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy VAT w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia prawa ochronnego na znak towarowy do SKA jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesiony aport. Stąd też w ocenie Spółki w analizowanym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy VAT. Przez wartość rynkową zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy VAT rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług. Biorąc zatem pod uwagę, iż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego wartość rynkowa prawa do znaku towarowego wynosi 123 jednostki pieniężne, to zdaniem Spółki ta właśnie wartość winna zostać uwzględniona przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W ocenie Spółki żaden przepis ustawy VAT, czy też przepis rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewiduje możliwości zastosowania do czynności przeniesienia prawa ochronnego na znak towarowy stawki obniżonej podatku VAT. Ponadto dla czynności wniesienia aportem prawa ochronnego na znak towarowy przepisy ustawy VAT, ani też przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dla takiej czynności. W konsekwencji, w ocenie Spółki, dla czynności wniesienia aportem prawa ochronnego na znak towarowy zastosowanie znajdzie stawka podstawowa podatku VAT określona w przepisie art. 146a pkt 1 ustawy VAT. Przyjmując zatem, iż kwota wyjściowa dla ustalenia podstawy opodatkowania wynosi w analizowanym przypadku 123 jednostki pieniężne, jednocześnie uwzględniając treść przepisu art. 29 ust. 9 ustawy VAT oraz stosując metodę "w stu" podstawa opodatkowania podatkiem VAT wyniesie 100 jednostek pieniężnych. Z kolei wartość podatku należnego naliczona od podstawy opodatkowania 100 jednostek pieniężnych wyniesie 23 jednostki pieniężne.

W ocenie Spółki bez znaczenia dla ustalenia wartości podstawy opodatkowania w analizowanej sytuacji pozostanie wartość nominalna, czy też rynkowa obejmowanych w zamian za aport akcji w SKA. Ponadto zdaniem Spółki bez wpływu na ustalenie wartości podstawy opodatkowania podatkiem VAT pozostanie również przejęty przez strony sposób rozliczenia wniesienia aportu do SKA przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego.

Reasumując, o ile zatem wartość 123 jednostki pieniężne będzie można uznać za wartość rynkową w rozumieniu przepisów ustawy VAT, to podstawa opodatkowania w rozpatrywanym przypadku winna wynieść, zgodnie z treścią art. 29 ust. 9 ustawy VAT, 100 jednostek pieniężnych.

Wyżej zaprezentowane stanowisko Spółki znajduje swoje poparcie m.in. w treści interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-1071b/12/RS, czy też interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-295/12/AM.

Ad. 3

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W odniesieniu do świadczenia usług, których przedmiotem są prawa majątkowe, w tym prawo ochronne na znak towarowy, ustawodawca określił moment powstania obowiązku podatkowego w treści przepisu art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy VAT. W świetle tego przepisu obowiązek podatkowy w takiej sytuacji powstaje z chwilą otrzymania zapłaty, nie później niż termin płatności określony na fakturze lub w umowie.

Mając na uwadze treść przepisu art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy VAT należy zatem stwierdzić, iż w analizowanej sytuacji dla wyznaczenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT bez znaczenia pozostanie dzień wystawienia faktury VAT dokumentującej czynność wniesienia aportem prawa ochronnego do znaku towarowego. Istotne w tym przypadku będzie zatem ustalenie momentu otrzymania zapłaty, względnie upływu terminu płatności wskazanego na fakturze lub umowie.

W przypadku wniesienia aportem prawa ochronnego na znak towarowy w celu ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego należy wyznaczyć dzień otrzymania przez Spółkę zapłaty za ten aport. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, w zamian za aport Spółka otrzyma akcje w SKA. Skoro formą zapłaty za aport są otrzymane akcje to tym samym moment ich objęcia należy uznać za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Objęcie akcji w SKA wymaga złożenia stosownego oświadczenia w tym zakresie przez akcjonariusza. Tym samym za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT w związku z wniesieniem aportem przez Spółkę prawa ochronnego na znak towarowy do SKA należy uznać dzień, w którym nastąpi podpisanie stosownego oświadczenia o objęciu akcji w SKA przez Spółkę.

Podobne stanowisko w tej sprawie pośrednio zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-1041c/09/MN, czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPPI/443-1352/09-4/HW, lub też w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/443-55/10/IK,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl