IPPP2/443-837/11-4/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-837/11-4/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-837/11-2/MM z dnia 7 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla świadczonych usług finansowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla świadczonych usług finansowych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 7 października 2011 r. znak IPPP2/443-837/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej "Spółka") jest agentem rozliczeniowym w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych świadczącym usługi związane z organizacją i obsługą bezgotówkowego obrotu pieniężnego dokonywanego przy użyciu kart płatniczych. W szczególności, w ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy usługi finansowe:

* związane z obsługą obrotu bezgotówkowego, w tym dokonywanych z użyciem kart płatniczych,

* związane z organizowaniem i obsługą funkcjonowania systemu kart płatniczych wystawianych przez osoby trzecie i przez Spółkę oraz

* w zakresie pośrednictwa pieniężnego oraz innych usług pośrednictwa finansowego.

Przedmiotem wskazanych powyżej usług są czynności polegające na rozliczaniu transakcji zawieranych przy użyciu kart płatniczych, oraz czynności związane z organizacją wydawania i obsługi kart płatniczych wydawanych przez emitentów w ramach krajowych i międzynarodowych instrumentów płatniczych.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera umowy z punktami akceptującymi płatności kartami płatniczymi (np. sklepami, punktami gastronomicznymi), na podstawie których świadczy na rzecz tych punktów usługi rozliczania transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych w tych punktach. W celu wykonania tych usług Spółka udostępnia punktom akceptującym płatności kartami płatniczymi specjalne urządzenia do przyjmowania płatności realizowanych przy użyciu kart płatniczych (w tym terminale, kasy z wbudowaną możliwością przyjmowania płatności przy użyciu kart płatniczych i inne), a także systemy informatyczne służące do przyjmowania płatności przy użyciu kart płatniczych. Celem świadczonych przez Spółkę usług rozliczania transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych jest doprowadzenie do obciążenia rachunku bankowego posiadacza karty dokonującego zakupu w punkcie akceptującym karty płatnicze i uznanie odpowiednią kwotą rachunku bankowego punktu akceptującego płatności dokonywane kartami płatniczymi, w którym doszło do nabycia towarów lub usług.

Spółka zaznaczyć pragnie, iż rozliczanie transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych jest skomplikowanym procesem, w który zaangażowana jest znaczna liczba podmiotów. Z jednej strony bowiem Spółka świadczy usługi rozliczenia transakcji na rzecz swoich kontrahentów (akceptantów kart płatniczych) z drugiej strony, w celu prawidłowego wykonania przedmiotowych usług i doprowadzenia do prawidłowego rozliczenia transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych, Spółka nabywa również usługi od innych podmiotów.

W odniesieniu do rozliczania transakcji dokonywanych kartami M. usługę taką Spółka nabywa od organizacji M. z siedzibą w Belgii (dalej: "M."). M. zarządza systemem płatniczym, który łączy wszystkie podmioty biorące udział w procesie rozliczania i autoryzacji transakcji dokonanych przy użyciu kart płatniczych.

Nabywana od M. usługa polega, w szczególności na:

* przesyłaniu zapytań akceptacyjnych (autoryzacyjnych) do banków w celu potwierdzenia czy bank posiadacza karty dokonującego zakupu w punkcie akceptującym płatność kartą płatniczą wyraża zgodę na przeprowadzenie transakcji. Decyzja ta może w szczególności być wydana po sprawdzeniu przez ten bank czy na rachunku posiadacza karty znajdują się wystarczające środki finansowe do dokonania tego zakupu lub czy posiada on odpowiedni limit kredytowy.

* rozliczaniu transakcji dokonywanych kartami M. poprzez przedłożenie przez Spółkę odpowiednich wiadomości rozliczeniowych (informacji o przyjętych do rozliczenia transakcjach), w oparciu o które M. przekazuje Spółce środki za wykonane transakcje. Równocześnie M. przekazuje wiadomości rozliczeniowe do banków, w których osoby dokonujące zakupów w punktach akceptujących płatności kartami płatniczymi mają swoje rachunki, na podstawie których to wiadomości banki obciążają rachunki tych osób i przekazują do M. odpowiednie kwoty z tych rachunków,

* obsłudze procesów reklamacyjnych,

* udzieleniu dostępu do informacji o kartach zatrzymanych

* udzieleniu dostępu do systemów wspomagających autoryzację oraz rozliczaniu transakcji oraz

* innych czynności mających na celu doprowadzenie do prawidłowego wykonania usługi rozliczania transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych.

Wskazać ponadto należy, iż system płatniczy M. umożliwia przeprowadzenie rozliczenia finansowego transakcji dokonywanych przy pomocy kart płatniczych pomiędzy poszczególnymi grupami uczestników, tj.:

* bankami - wydawcami kart,

* agentami rozliczeniowymi, którzy tak jak Spółka zawierają umowy z punktami akceptującymi płatności dokonywane przy użyciu kart płatniczych lub uczestniczą w rozliczaniu transakcji bankomatowych,

* użytkownikami/posiadaczami kart - klientami punktów akceptujących płatności kartami płatniczymi,

* punktami akceptującymi płatności dokonywane kartami.

Sam proces rozliczania transakcji dokonywanych kartami płatniczymi M. odbywa się w następujący sposób:

* z urządzeń dedykowanych do przyjmowania płatności dokonywanych kartami płatniczymi do banków wydawców tych kart wysyłane są zapytania autoryzacyjne, które po ich akceptacji przez banki przyjmowane są w tych punktach do realizacji;

* z urządzeń obsługiwanych przez Spółkę generowane są wiadomości rozliczeniowe dotyczące transakcji zawartych w punktach akceptujących płatności kartami obsługiwanymi przez Spółkę i wysyłane są drogą elektroniczną poprzez systemy Spółki do M. celem ich rozliczenia w systemie M.,

* rozliczone przez M. kwoty transakcji zrealizowanych w punktach obsługiwanych przez Spółkę, po potrąceniu prowizji należnych bankom wydawcom kart i M., przesyłane są przez M. do centrum rozliczeniowego Spółki, które otrzymanymi kwotami uznaje rachunki punktów akceptujących płatności kartami płatniczymi pobierając prowizję należną Spółce.

Usługa świadczona przez M. na rzecz Spółki polega zatem na kontakcie z bankami w celu doprowadzenia przez banki do obciążenia odpowiednimi kwotami rachunków bankowych ich klientów dokonujących zakupów w punktach akceptujących płatności kartami płatniczymi i przekazania tych kwot (po potrąceniu należnych bankom i M. prowizji) Spółce. Otrzymanie odpowiednich kwot od M. umożliwia Spółce przekazanie tych kwot na rachunki bankowe punktów akceptujących płatności kartami płatniczymi. Usługa świadczona przez M. umożliwia zatem Spółce zrealizowanie usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz punktów akceptujących płatności kartami płatniczymi polegającej na doprowadzeniu do uznania rachunków bankowych tych punktów kwotami należnymi im z tytułu zakupów dokonanych w tych punktach przy użyciu kart płatniczych.

Tym samym dzięki usłudze nabywanej od M. Spółka działając, jako agent rozliczeniowy transakcji dokonywanych kartami M. uczestniczy w procesie rozliczania transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych.

Na usługę świadczoną przez M. na rzecz Spółki składa się szereg różnych czynności. Wynagrodzenie należne M. z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki jest natomiast ustalane, jako suma opłat za poszczególne czynności wykonywane przez M. w ramach świadczonej usługi. Wysokość tych opłat najczęściej jest uzależniona od ilości zrealizowanych transakcji bądź od obrotu osiągniętego na transakcjach zrealizowanych w punktach akceptujących płatności dokonywane kartami płatniczymi M.

W szczególności na wynagrodzenie należne M. z tytułu świadczonej na rzecz FDP usługi składają się następujące opłaty, które w zależności od charakteru wykonywanej czynności pobierane mogą być jednorazowo, miesięcznie, kwartalnie bądź w innych określonych okresach czasu:

* Clearing and Settlement Fee - opłata pobierana za rozliczone transakcje na podstawie przesyłanych raportów o dokonanych transakcjach,

* Reports Fee - opłata pobierana za przygotowanie raportów o rozliczonych transakcjach, przetworzonych reklamacjach i inne,

* Euro D0 Settlement Service Fee - opłata pobierana za możliwość rozliczania transakcji w różnej walucie, w stosunku do kontrahentów, którzy rozliczają się w innej niż EUR walucie,

* Cross Border Purchase Pay Later POS Fee - opłata pobierana za każdą rozliczaną transakcję, gdzie kraj posiadacza karty jest inny od kraju punktu akceptującego płatność kartą,

* Authorization Non-M. Pay Later POS Fee - opłata pobierana za dokonane autoryzacje kart nienależących do systemu M.,

* File Transmission Fee - opłata pobierana za przekazywanie informacji dotyczących transakcji i rozliczeń oraz dokumentów w postaci elektronicznej, na podstawie których M. dokonuje rozliczeń i przesyła informacje zwrotne o rozliczeniach, pobieranych prowizjach,

* Mastercom Chargeback Fee - opłata pobierana za realizację procesu reklamacyjnego transakcji poprzez wymianę danych i informacji, przesyłanie kopii rachunków,

* Mastercom Process Fee-Compliance - opłata pobierana za przetworzenie transakcji w ramach oprogramowania MasterCom,

* Member Mediation Fee - opłata pobierana za możliwość rozliczenia transakcji bez konieczności uruchamiania procesu reklamacyjnego,

* Software License Fee (Mastercom) - opłata licencyjna pobierana za oprogramowanie Mastercom, umożliwiające obsługę dokumentów reklamujących dokonane transakcje,

* Implementation Fee - opłata pobierana za wsparcie otrzymywane przy procesie przystępowania do sieci podmiotów biorących udział w rozliczaniu transakcji dokonywanych kartami M.,

* Application Fee - Afliliate - opłata pobierana na pokrycie kosztów procesowania wniosku o przystąpienie do sieci podmiotów biorących udział w rozliczaniu transakcji dokonywanych kartami M.,

* M. License - Afliliate - opłata pobierana za przystąpienie do sieci podmiotów biorących udział w rozliczaniu transakcji dokonywanych kartami M., w tym za nabycie licencji do używania nazwy M.,

* Maestro License - Aftiliate Add Product - opłata pobierana za przystąpienie do sieci podmiotów biorących udział w rozliczaniu transakcji dokonywanych kartami Maestro, w tym za nabycie licencji do używania nazwy Maestro,

* IPM Acquirer Fee - opłata pobierana za przetworzenie transakcji wypłat z bankomatów dokonywanych kartami M.,

* Minimum Volume Fee - minimalna opłata pobierana za przetworzone transakcje,

* Member Information Fee - opłata pobierana za serwis internetowy dla uczestników systemu umożliwiający dostęp do informacji dot. zmian organizacyjnych, technologicznych, biznesowych niezbędnych do obsługi transakcji dokonywanych kartami płatniczymi oraz zawierający elektroniczne wersje dokumentów technicznych niezbędnych przy świadczeniu usług w zakresie rozliczania transakcji,

* Clearing Simulator Fee - opłata pobierana za dostęp do narzędzi do przeprowadzania symulacji rozliczeń transakcji kartowych.

* Authorisation Simulator Fee - opłata pobierana za dostęp do narzędzi do przeprowadzania symulacji autoryzacji transakcji kartowych,

* Filing Fee - opłata pobierana za usługi arbitrażu i uzgadniania w zakresie przetwarzanych transakcji,

* Market Development Fee - opłata ponoszona na finansowanie działań mających na celu umacnianie świadomości marki M. oraz rozpowszechnianie transakcji dokonywanych kartami płatniczymi,

* E-Commerce Development Fee - opłata ponoszona na rozwój bezpieczniejszych sposobów dokonywania płatności w handlu elektronicznym,

* I4P Fund Fee - opłata ponoszona na wsparcie nowych i innowacyjnych projektów na polskim rynku kart płatniczych,

* Account Status lnquiry Service Fee - opłata pobierana za sprawdzenie czy rachunek posiadacza karty nie jest umieszczany w zestawieniu prowadzonym przez M. tzw. Electronic Warning Bulletin,

* Match Fee - opłata okresowa pobierana za możliwość korzystania z serwisu monitorującego transakcje oszukańcze dokonane kartami płatniczymi M. oraz za dostęp do bazy kontrahentów, z którymi została rozwiązana umowa z powodu dokonywania transakcji oszukańczych,

* Cold Backup and Hot Backup Connection Fee - opłata pobierana za utrzymanie dodatkowych łączy na wypadek awarii lub nadmiernego obciążenia łączy podstawowych,

* ATM Locator Program Fee - opłata pobierana za usługi związane z lokalizacją bankomatów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Spółka rozpoznaje usługę nabywaną od M. jako import usług.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

1.

Spółka zaznaczyć pragnie, iż tak jak to przedstawione zostało w stanie faktycznym wniosku, usługi świadczone przez M. opisane we wniosku skutkują przekazaniem środków finansowych z jednego konta na drugie -"rozliczone przez M. kwoty transakcji zrealizowanych w punktach obsługiwanych przez Spółkę, po potrąceniu prowizji należnych bankom wydawcom kart i M., przesyłane są przez M. do centrum rozliczeniowego Spółki, które otrzymanymi kwotami uznaje rachunki punktów akceptujących płatności kartami płatniczymi pobierając prowizję należną Spółce".

Ponadto Spółka pragnie wskazać, iż powyższe potwierdza również umowa zawarta pomiędzy Spółką a Bankiem... (dalej jako: "Bank") w sprawie reprezentowania Spółki przez Bank w organizacji M. w zakresie akceptacji i rozliczania operacji realizowanych kartami M. (dalej jako: "Umowa"), która umożliwia prawidłowe rozliczenie transakcji realizowanych z wykorzystaniem usług świadczonych przez M., o których mowa w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Zgodnie bowiem z postanowieniami Umowy obowiązki Banku w zakresie rozliczeń ograniczają się do zadań i czynności pośredniczenia pomiędzy FDP i M. w sferze przepływu środków pomiędzy tymi podmiotami. Bank wykonując postanowienia tejże umowy zobowiązał się bowiem do przekazywania środków z M. do Spółki lub ze Spółki do M. (z tytułu należnych opłat za korzystanie z usług M.) z wykorzystaniem rachunków rozliczeniowych Banku utrzymywanych w celu rozliczeń z M. i FDP. Tym samym na skutek usług świadczonych przez M. dochodzi do przekazania środków pieniężnych pomiędzy rachunkami M. a Spółki utrzymywanych przez Bank.

Zauważyć ponadto należy, iż usługi świadczone przez M. nie skutkują jedynie przekazywaniem środków pomiędzy rachunkami (kontami) Spółki i M. lecz prowadzą również do przekazywania środków pieniężnych pomiędzy (i) bankami wydawcami kart a M. oraz (ii) Spółką a punktami akceptującymi płatności dokonywane kartami M.

Odpowiadając zatem na pytanie przedstawione w wezwaniu, Spółka pragnie wskazać, iż usługi nabywane od M. skutkują przekazaniem środków pieniężnych pomiędzy rachunkami M. a Spółki, a ponadto prowadzą do transferu środków pieniężnych pomiędzy innymi podmiotami biorącymi udział w transakcjach płatniczych realizowanych z użyciem kart płatniczych M.

2.

W ocenie Spółki usługi świadczone przez M. opisane we wniosku prowadzą do zmian prawnych i finansowych istniejących w relacjach między podmiotami dokonującymi zleceń płatności kartami płatniczymi, a podmiotami przyjmującymi płatności za pomocą kart płatniczych.

Wskazać bowiem należy, iż w wyniku czynności wykonywanych przez M. rozliczane są transakcje dokonywane w punktach akceptujących płatności tymi kartami realizowane przy użyciu kart M. W wyniku takiego rozliczenia:

* z jednej strony obciążane są rachunki klientów banków wydawców kart (dokonujących płatności kartami M. w punktach akceptujących takie płatności) i uznawane są rachunki M.,

* z drugiej strony rozliczonymi przez M. kwotami transakcji przekazanymi przez Bank z rachunków M. na rachunki Spółki, uznawane są przez Spółkę rachunki punktów akceptujących karty.

W konsekwencji nabywanych od M. usług dochodzi zatem do obciążenia rachunków (i) klientów banków wydawców kart (posiadaczy kart), (ii) M. i (iii) Spółki oraz uznania odpowiednimi kwotami rachunków (i) M., (ii) Spółki, oraz (iii) punktów akceptujących płatności dokonywane kartami M.

Powyższe w ocenie Spółki prowadzi do:

(i) wygaśnięcia zobowiązań podmiotów dokonujących zleceń płatności kartami płatniczymi, tj. klientów banków wydawców kart do zapłaty za nabywane usługi/produkty, i jednocześnie

(ii) zaspokojenia wierzytelności punktów przyjmujących płatności kartami płatniczymi (usługodawców / sprzedawców) z tytułu należnych kwot wynikających z transakcji sprzedaży towarów lub usług dokonanych z użyciem kart płatniczych M.

zmienia się zatem, w ocenie Spółki sytuacja prawna i finansowa podmiotów biorących udział w transakcjach realizowanych z użyciem kart płatniczych M.

3.

Odnosząc się natomiast do ostatniego pytania przedstawionego w wezwaniu, Spółka pragnie zauważyć, że wszyscy członkowie organizacji M. (w tym banki - wydawcy kart, banki sponsorujące, członkowie stowarzyszeni (również Spółka) zobowiązani są do przestrzegania i stosowania się do zasad M., które są zawarte w opracowanym przez M. dokumencie "M. Rules" (dalej jako "Zasady M. "),

Zasady M. określają m.in. zasady odpowiedzialności podmiotów uczestniczących w organizacji M. I tak, kwestia odpowiedzialności podmiotów zrzeszonych w organizacji M. uzależniona jest od podmiotu, którego działanie doprowadziło do naruszenia obowiązujących zasad oraz od etapu rozliczeń, na jakim dochodzić może do powstania straty w związku z przeprowadzanymi transakcjami.

Zgodnie z Zasadami M., w przypadku niespełnienia przez jednego z członków M. zobowiązania wobec innego członka (w tym również związanych z transferem rozliczonych kwot pieniężnych), M. może spełnić takie świadczenie w imieniu członka M., wstępując równocześnie w miejsce zaspokojonego wierzyciela (członka M.). Ponadto, jak zostało wskazane w Zasadach M., wszelkie straty poniesione przez M. na skutek odpowiedzialności za błędy w wypełnianiu zobowiązań przez członków M., mogą zostać przypisane przez M. do członków M. w zakresie i czasie ustalonym przez M.

Dodatkowo, zauważyć należy, że zgodnie z inną z zasad zawartych w Zasadach M., od momentu przekazania środków na rzecz M., odpowiedzialność za ich utratę spoczywa na M. Mając to na uwadze uznać należy, że M. ponosi odpowiedzialność za przekazanie środków pieniężnych na rzecz Spółki w związku z transakcjami dokonywanymi kartami płatniczymi M. przeprowadzanymi w terminalach obsługiwanych przez FDP i przedstawianymi do rozliczenia przez M.

Tym samym w ocenie Spółki, odpowiedzialność M. związana ze świadczoną usługą nie jest ograniczona wyłącznie do aspektów technicznych związanych z tą usługą, gdyż M. gwarantuje prawidłowe rozliczenie transakcji dokonywanych kartami płatniczymi, w tym transferu środków pieniężnych.

Podsumowując, Spółka pragnie wskazać dodatkowo, iż za przyjęciem kwalifikacji podatkowej usług nabywanych od M. przemawia projekt Rozporządzenia Rady ustanawiającego przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych, KOM (2007) 746 wersja ostateczna/2, który stanowi swego rodzaju przewodnik dla celów klasyfikacji usług finansowych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Klasyfikacja usług finansowych dokonana bowiem została m.in. w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej usług finansowych. Zauważyć w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 18 projektu za usługi posiadające specyficzne oraz istotne cechy "prowadzenia konta" uznaje się m.in. usługi świadczone pomiędzy operatorami polegające na transferze funduszy między rachunkami pieniężnymi oraz kompensacie tych transferów czy usługi związane z członkostwem, przystąpieniem lub abonamentem oferowane w przypadku kart płatniczych lub systemów płatniczych do kart.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa świadczona przez M. na rzecz Spółki podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki usługa świadczona przez M. jest zwolniona z podatku VAT. W związku z tym, Spółka rozpoznając import usług z tytułu usługi nabywanej od M. od kwoty wynagrodzenia należnego M. nie powinna naliczać podatku należnego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: "ustawa o VAT"), zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

W ocenie Spółki usługę świadczoną przez M. należy uznać za usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych.

M. uczestniczy bowiem w procesie rozliczenia płatności dokonywanych przy użyciu kart płatniczych. Czynności wykonywane przez M. mają na celu doprowadzenie do zrealizowania transakcji płatniczej, dokonanej kartą płatniczą poprzez pobranie środków pieniężnych z rachunku klienta dokonującego zakupu w punkcie akceptującym płatność kartą płatniczą i przekazanie odpowiedniej kwoty na rachunek tego punktu.

W tym celu M. wykonuje czynności polegające w szczególności na: (i) przekazaniu zapytań akceptacyjnych i autoryzacyjnych bankom wydawcom kart, (ii) przekazaniu wiadomości rozliczeniowych do banków, w których osoby dokonujące zakupów w punktach akceptujących płatności kartami płatniczymi mają swoje rachunki, na podstawie których to wiadomości banki obciążają rachunki tych osób i przekazują do M. odpowiednie kwoty z tych rachunków, (iii) przekazaniu otrzymanych i rozliczonych kwot na rachunek Spółki jako agenta rozliczeniowego. Kwoty otrzymane przez Spółkę po dokonaniu rozliczenia przez M., Spółka przekazuje tym punktom akceptującym płatności, którym są one należne w związku z dokonanymi u nich zakupami towarów i usług.

Usługa wykonywana przez M. dotyczy więc wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych i jako taka zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Na uznanie nabywanej od M. usługi za spełniającą przesłanki usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT wskazuje w ocenie Spółki także planowana zmiana prawa wspólnotowego, a mianowicie Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1). Zgodnie z planowanymi zmianami art. 135 ust. 1 lit. c) Dyrektywy otrzymać ma brzmienie, zgodnie z którym państwa członkowskie zwolnią z opodatkowania transakcje dotyczące depozytów finansowych oraz prowadzenia kont. Natomiast projekt Rozporządzenia Rady ustanawiającego przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych, KOM (2007) 746 wersja ostateczna/2, zakłada, że definicja prowadzenia kont" określona w art. 135a ust. 5 Dyrektywy 112 obejmuje co najmniej kategorie;

* wpłaty, przelewy i wypłaty środków pieniężnych z lub na konto bankowe, drogą elektroniczną lub nieelektroniczną oraz

* kompensaty oraz transfer funduszy pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

Zdaniem Spółki usługa nabywana od M. polegająca na rozliczaniu transakcji dokonywanych przy użyciu kart M., skutkująca m.in. przelewem środków pieniężnych z kont bankowych posiadaczy kart oraz na transferze środków otrzymanych od banków wydawców kart na rzecz centrum rozliczeniowego Spółki a następnie na rzecz kontrahentów przyjmujących płatności dokonywane kartami M., spełnia przedmiotowe przesłanki.

Co prawda na uwadze należy mieć, iż przedmiotowe rozporządzenie nie posiada mocy obowiązującej, jednakże stanowi swego rodzaju instrukcję, jak w chwili obecnej powinien być interpretowany katalog usług finansowych zwolnionych z VAT co zdaje się potwierdzać wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 czerwca 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 319/08, w którym to Sąd w uzasadnieniu wyroku przywołał przepisy projektu przedmiotowego rozporządzenia.

W konsekwencji mając na względzie, iż zakres nabywanej od M. usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku, co do zasady jest zbieżny z usługami wykonywanymi w ramach usługi prowadzenia kont, to w ocenie Spółki opłaty ponoszone przez Spółkę w związku z czynnościami wykonywanymi przez M. na rzecz Spółki uznane powinny być za ponoszone na nabycie usługi, w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Sposób kalkulacji wynagrodzenia należnego M. z tytułu świadczonej na rzecz Spółki usługi, polegający na odrębnym ustalaniu opłat za poszczególne czynności wykonywane przez M. na rzecz Spółki w ramach świadczonej usługi rozliczania płatności dokonywanych kartami płatniczymi nie stoi na przeszkodzie w zwolnieniu tych usług z podatku VAT. Ustalane przez M. opłaty z tytułu wykonywania przez M. poszczególnych czynności w ramach świadczonej usługi stanowią bowiem element wynagrodzenia należnego M. z tytułu świadczenia przez nią kompleksowej usługi rozliczania transakcji dokonywanych przy użyciu kart M.

Wszystkie czynności wykonywane przez M. służą prawidłowemu rozliczeniu płatności dokonywanej przy użyciu karty płatniczej. W konsekwencji wynagrodzenie należne M., na które składają się poszczególne opłaty ponoszone przez Spółkę nie powinno być obciążone podatkiem VAT.

Za uznaniem ponoszonych przez Spółkę opłat, jako wynagrodzenia za nabywaną kompleksową usługę w zakresie rozliczania transakcji dokonywanych kartami M., w ocenie Spółki przemawia również sposób kalkulacji opłat ponoszonych przez Spółkę. Opłaty ponoszone przez Spółkę, co do zasady uzależnione są od ilości zrealizowanych transakcji dokonywanych kartami płatniczymi bądź ustalane są jako procent od obrotu realizowanego na transakcjach dokonywanych kartami płatniczymi M. w punktach akceptujących takie płatności, które obsługiwane są przez Spółkę.

Dla podkreślenia prawidłowości zaklasyfikowania nabywanej od M. usługi, jako usługi podlegającej zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, przywołać można interpretacje Ministra Finansów wydawane w podobnych stanach faktycznych. I choć interpretacje te wydane zostały w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2011 r. to jednak z uwagi na charakter nabywanych usług będących przedmiotem indywidualnej interpretacji pozostać powinny aktualne również w obecnym stanie prawnym.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r. sygn. ILPP2/443-1333/09-2/ISN podatnik w stanie faktycznym wskazał, iż jest podmiotem świadczącym na rzecz swoich klientów usługi z zakresu pośrednictwa finansowego i w celu świadczenia usług zobowiązany jest do nabycia kompleksowych usług od systemów płatniczych umożliwiających rozliczanie kart w systemach płatniczych, z tytułu których obciążany jest szeregiem opłat za czynności ściśle związane z tą usługą. W wydanej interpretacji organ podatkowy zaznaczył, iż nabywana przez Wnioskodawcę od podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, usługa pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym pozostała, gdzie indziej niewymieniona, jest jedną usługą kompleksową. Stanowi ona import usługi finansowej, która na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, korzysta ze zwolnienia na terenie Polski od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Warto również w tym miejscu dodać, iż w stanie faktycznym wniosku podatnik wskazał, iż nabywane kompleksowe usługi związane z obsługą kart płatniczych zaklasyfikowane zostały, jako usługi związane z przetwarzaniem pozostałych transakcji finansowych i usługi izb rozrachunkowych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. W ocenie Spółki taka klasyfikacja nabywanej od M. usługi również potwierdza prawidłowość dokonanych powyżej ustaleń, w zakresie uznania nabywanej przez Spółkę usługi, jako usługi w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Z kolei w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. IPPP3/443-313/10-2/KT organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym nabywane przez podatnika usługi świadczone przez system płatniczy M., które podatnik rozpoznaje dla celów podatku od towarów i usług jako import usług, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym, zdaniem Spółki właściwa jest argumentacja, zgodnie z którą opłaty płacone na rzecz M. ponoszone w związku z czynnościami realizowanymi przez M. uznane powinny być za wynagrodzenie należne z tytułu świadczenia kompleksowej usługi rozliczania transakcji realizowanych przy użyciu kart M. zwolnionej z podatku VAT.

Podsumowując, zdaniem Spółki, usługa świadczona przez M. na rzecz Spółki powinna być uznana za usługę w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. W związku z tym, Spółka rozpoznając import usług w związku z nabywaną od M. usługą nie powinna obciążać wynagrodzenia należnego M. podatkiem VAT należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl