IPPP2/443-834/09-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-834/09-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r., uzupełniony pismem z dnia 28 sierpnia 2009 r. (data wpływu 31 sierpnia 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji budowy instalacji chemicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji budowy instalacji chemicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. zwana dalej C, zawarł z drugą Sp. z o.o. umowę dostawy kompletnej instalacji chemicznej - nabywcą ostatecznym instalacji są Z.A. Faktury wystawiane są na drugą Sp. z o.o., miejscem opodatkowania jest Polska.

C w dniu 6 marca 2009 r. wystawił na inną Sp. z o.o. dwie faktury za realizację części umowy - faktury te wystawione były bez podatku VAT, gdyż C powołało się na art. 17 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i wskazano drugą Sp. z o.o jako podmiot zobowiązany do opodatkowania tej transakcji. Termin płatności na tych fakturach był maj 2009 r. i druga Sp. z o.o w maju 2009 r. zapłaciła kwoty wynikające z wystawionych faktur zaliczkowych.

C od dnia 16 lipca 2009 r. jest już czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce i faktury za kolejne części umowy będą wystawiane ze stawką 22%.

C zarejestrowało się do VAT w Polsce, gdyż będzie od dostawców polskich nabywać usługi opodatkowane w Polsce.

W dniu 14 sierpnia 2009 r. znak IPPP2/443-836/09-2/AS Spółka została wezwana do przedstawienia dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, której dane widnieją pod wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualne, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Ww. wezwanie skutecznie doręczono w dniu 27 sierpnia 2009 r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy C może po uzyskaniu statusu czynnego podatnika VAT wystawiać faktury na budowę instalacji chemicznej ze stawką 22% w części pozostającej do wyfakturowania - tj. 50% wartości całego kontraktu.

Wówczas część kontraktu (50%) do czasu rejestracji C w Polsce jako czynnego podatnika VAT byłaby opodatkowana przez nabywcę - drugą Sp. z o.o. Pozostała część (50%) od chwili uzyskania statusu czynnego podatnika byłaby opodatkowana przez C jako dostawa krajowa.

2.

Czy C prawidłowo przerzucił obowiązek podatkowy na drugą Sp. z o.o w części kontraktu do czasu rejestracji C w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, podział kontraktu na część:

* 50% - do chwili uzyskania statusu czynnego podatnika VAT może być opodatkowana w Polsce przez nabywcę na podstawie art. 17 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. C wskazuje nabywcę jako podmiot zobowiązany do opodatkowania dostawy,

* 50% - od chwili uzyskania statusu czynnego podatnika VAT winna być opodatkowana w Polsce przez dostawę (tj. C) stawką 22% jest prawidłowy.

Cała dostawa może być podzielona na dwie pod względem sposobu oraz podmiotu opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ogólna reguła wyrażona w art. 22 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zgodnie z przytoczonymi regulacjami, miejscem przedmiotowej dostawy towarów wraz z ich montażem będzie miejsce, w którym towary te będą instalowane lub montowane. W związku z powyższym, podatek należny wynikający z przedmiotowych transakcji winien być rozliczany w Polsce.

Pojęcie podatnika w ww. ustawie o podatku od towarów i usług zostało zdefiniowane w art. 17 ust. 1 pkt 5 zgodnie z którym podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 17 ust. 3 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 17 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zatem w sytuacji, gdy Spółka nie posiadająca siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju dokonuje (będzie dokonywała) dostawy towarów wraz z ich montażem na rzecz kontrahenta będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (nawet jeżeli Spółka dokona rejestracji dla celów VAT w Polsce) i nie dokona rozliczenia transakcji w zakresie podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, na kontrahencie - jako nabywcy będzie ciążył obowiązek opodatkowania przedmiotowej transakcji.

Uwzględniając opis stanu faktycznego oraz treść przytoczonych przepisów stwierdzić należy, iż do chwili uzyskania przez Spółkę statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług transakcja budowy instalacji chemicznej zostanie opodatkowana w Polsce przez nabywcę tej instalacji, zaś od chwili rejestracji Spółki na terytorium kraju, jeśli przedmiotowa transakcja zostanie opodatkowana przez dostawcę, na nabywcy taki obowiązek nie będzie spoczywał. W tym miejscu tut. organ pragnie podkreślić, że o powyższym decydować będzie nie fakt, iż dostawca dokonał rejestracji w Polsce dla celów związanych z nabywaniem usług na terytorium kraju, lecz okoliczność opodatkowania tej dostawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl