IPPP2/443-823/09-4/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-823/09-4/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia faktury w terminie 7 dni od dnia dokonania dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia faktury w terminie 7 dni od dnia dokonania dostawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka eksportuje wyroby na Białoruś, Ukrainę i do Rosji. Na Ukrainę Spółka eksportuje towary zarówno do swoich biur handlowych jak i bezpośrednio do klientów. W pozostałych krajach bezpośrednio do klientów. Obecnie w dniu wysyłki Spółka wystawia następujące dokumenty:

1.

Kwit dostawy (WZ) - dokument posiada swój niepowtarzalny numer (w tym przypadku: (L0028661) oraz numer zamówienia (w tym przypadku: 9P0360),

2.

Specyfikacja (Specyfication) - dokument ten jest wystawiany do celów celnych, zawiera nr dokumentu którego dotyczy (w tym przypadku WZ o numerze L0028661) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9P0360), zawiera wszelkie niezbędne informacje do dokonania odprawy celnej (wartość netto, brutto, ilości, wagi, kody celne, i inne),

3.

Faktura (VAT Invoice) jest dokładnym powieleniem specyfikacji (załącznik nr 3), posiadająca swoją odrębną numerację, dodatkowo w treści faktury zawarte są numery WZ, której dotyczy. W treści zaznaczony jest również numer zamówienia.

Faktura VAT wystawiana jest w momencie wysyłki towaru i stanowi jeden z dokumentów odprawy celnej. Jej numer widoczny jest również na dokumencie SAD i pod takim numerem znajduje się w księgach rachunkowych i w rejestrze VAT. Z Polski towar wyjeżdża zawsze wg takiej samej procedury (w fabryce Spółka wystawia fakturę i specyfikację, towar jedzie na standardową odprawę celną do Urzędu Celnego w Ostrowcu, po odprawie Spółka dostaje SAD). Następnie kierowca udaje się za granicę UE, gdzie ma miejsce kolejna odprawa celna.

W przyszłości Spółka chce zmienić ten proces na następujący, w którym Spółka będzie wystawiała następujące dokumenty:

* w momencie wysyłki

1.

Kwit dostawy (WZ) - dokument posiada swój niepowtarzalny numer (w tym przypadku L0028661) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9P0360),

2.

Nazwa dokumentu "Specyfikacja" zostanie zastąpiona nazwą "Faktura celna" ("Customs Invoice") i posiadała będzie obecną numerację "Specyfikacji" w tym przypadku L0028661 - dokument ten jest wystawiany do celów celnych, zawiera nr dokumentu którego dotyczy (w tym przypadku WZ o numerze L0028661) oraz numer zamówienia (w tym przypadku 9P0360), jest dokładnym powieleniem obecnego dokumentu Spółki. "Faktura celna" będzie wystawiana tylko w celach dokonania odprawy celnej. Na dokumencie odprawy celnej będzie widniał numer WZ (tożsamy z numerem "Faktury celnej" czyli L0028661).

* po otrzymaniu potwierdzenia przez klienta:

3.

Faktura VAT1 (VAT lnvoice1) - posiadająca swoją odrębną numerację (w tym przypadku 49900130, zaznaczony jest na niej również nr WZ "delivery note"> i numer faktury celnej ("Customs Invoice") bezpośrednio pod tym numerem. W treści zaznaczony jest również numer zamówienia.

Faktura zostanie jednak wystawiona do 7 dni od wysyłki towaru. Faktura VAT1 (VAT Invoice1) do tej dostawy byłaby wystawiana w ciągu 7 dni od wysyłki towaru i w tym czasie ujęta w księgach rachunkowych i w rejestrze VAT. Na podstawie dokumentu nazywanego przez nas "Specyfikacją" zawierającego wszystkie informacje, które obecnie na niej umieściliśmy, można dokonać odprawy celnej w krajowych jak i zagranicznych urzędach celnych. Zastąpienie nazwy "Specyfikacja" ("Specyfication") - "Fakturą celną" ("Customs Invoice") nie spowoduje utraty właściwości celnych tego dokumentu, gdyż istotna jest treść tego dokumentu a nie jego nazwa. Obecnie na dokumencie SAD widnieje nr Faktury 4990013. Po wprowadzonych zmianach będzie na nim widniał nr faktury celnej (tożsamej z nr WZ) L0028661. Na Fakturze VAT1 ("VAT Invoice1") umieścimy dodatkowo nr Faktury celnej (Faktura VAT o numerze 49900130 będzie zawierała numery faktury celnej L0028661 oraz nr WZ L0028661, dzięki czemu Spółka będzie w stanie bezbłędnie odtworzyć ścieżkę dokumentów związanych z transportem konkretnej wysyłki (Specyfication, Custom Invoice, VAT Invoice1.) Obecnie do rejestru VAT Spółka przyjmuje Fakturę VAT, jako ostateczny dokument związany z wysyłką i dostawą towarów. Takie samo rozwiązanie Spółka chce zastosować w przyszłości pomimo wystawienia faktury w późniejszym terminie. Wg Spółki możliwy jest eksport z Polski na podstawie dokumentu WZ (delivery note).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może wystawić fakturę VAT w terminie do 7 dni od wysyłki towaru.

Spółka stoi na stanowisku, iż wystawiany w przyszłości przez nią dokument "Customs Invoice" nie będzie podstawą do wpisania go do rejestru sprzedaży, a jedynie będzie dokumentem pośrednim pomiędzy dokumentem poświadczającym wydaniem z magazynu towaru a jego sprzedażą. Jedynym dokumentem poświadczającym sprzedaż będzie sporządzona przez Spółkę faktura "VAT Invoice1" w terminie do 7 dni, która będzie również podstawą do naliczenia podatku. Ponieważ na fakturze ostatecznej: "VAT lnvoice1" widoczne będą numery wszystkich dokumentów z nią związanych a wcześniej wystawionych, nie zajdzie sytuacja, w której zostanie stwierdzona podwójna sprzedaż tego samego towaru. Zdaniem Spółki powyższa procedura jest zgodna z ordynacją podatkową. Spółka informuje, że zmiana powyższa podyktowana jest zwiększeniem kontroli nad jej spółkami zależnymi w Europie północnej i wschodniej oraz dużym ułatwieniem podczas sporządzania raportów wewnętrznych. Fakturę VAT Spółka chce wystawiać dopiero po potwierdzeniu odbioru towaru przez klienta a dostarczonego mu na podstawie innych dokumentów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Zgodnie natomiast z przepisem § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Zauważyć należy, iż przepisy mówią o "wydaniu towaru", podczas gdy Spółka posługuje się pojęciem "wysyłki towaru". Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem dniem wydania towaru będzie dzień, w którym zostanie przeniesione prawo do rozporządzania danym towarem jak właściciel. Z wniosku Spółki nie wynika, że dzień wysyłki towaru nie będzie jednocześnie dniem przeniesienia prawa do rozporządzania danym towarem jak właściciel. Zatem niniejsza interpretacja jest wydawana w stanie faktycznym, w którym Spółka przenosi na kontrahenta (spółkę zależną, klienta, itp.) prawo rozporządzania danym towarem jak właściciel w momencie wysyłki tego towaru.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż Spółka ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą daną transakcję (oznaczoną jako "FAKTURA VAT") w terminie 7 dni od dnia wydania towaru. Jednocześnie należy stwierdzić, iż wystawienie dokumentu, oznaczonego jako "Faktura celna" ("Customs Invoice"), nie spełnia wymogów określonych w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia i nie wywołuje skutków prawnych, które przepisy prawa wiążą z faktem wystawienia faktury VAT.

W związku z powyższym stanowisko Spółki w zakresie podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej interpretacji tutejszy organ podatkowy nie odniósł się do treści załączników do wniosku.

Odpowiedź na poruszone we wniosku zagadnienie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych udzielona zostanie Spółce odrębnym pismem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl