IPPP2/443-821/11-3/JO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-821/11-3/JO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi wykonania projektu architektonicznego i aranżacji wnętrz - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi wykonania projektu architektonicznego i aranżacji wnętrz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni bierze obecnie udział w programie unijnym i stara się o dotację, która pozwoli jej na otwarcie firmy. Wnioskodawczyni ma jednak dylemat, jaką stawką VAT będą objęte usługi, które świadczyć będzie jej firma.

Działalność gospodarcza Wnioskodawczyni będzie mieściła się na rynku architektury i projektowania wnętrz pod numerem PKD 74.10.Z - "Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania" oraz PKD 71.11.Z "Działalność w zakresie architektury". Kody PKD mają odpowiednio przyporządkowane kody PKWiU:

* 74.10.11.0 "Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji". Grupowanie to obejmuje:

o usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, takie, jak: planowanie i projektowanie przestrzeni wnętrz celem zaspokojenia fizycznych, estetycznych i funkcjonalnych potrzeb ludzi,

o rysowanie projektów dekoracji wnętrz,

o dekorowanie wnętrz.

* 71.11.10.0 "Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych". Grupowanie to obejmuje:

o projekty i rysunki przemysłowe, których celem jest na ogół wskazanie umiejscowienia i wzajemnego położenia części lub detali budynków.

Te symbole są w ustawie o VAT przyporządkowane do stawki 23%. Jest jednak pewien następujący zapis z ustawie o VAT, a dokładnie w załączniku do tej ustawy (8%):

Pozycja 181 bez względu na symbol PKWiU - Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych obejmuje architektów (Wnioskodawczyni posiada kwalifikacje do wykonywania zawodu architekta wnętrz).

Wnioskodawczyni zastanawia się, czy jw. swojej działalności może stosować stawkę 8% VAT przy wykonywaniu wyżej wymienionych działalności określonych PKWiU.

Usługi firmy Wnioskodawczyni będą obejmowały:

1.

Projekt architektoniczny i aranżacja wnętrza, który zawiera:

* Podpisanie umowy, w której jest przekazane prawo autorskie do wykorzystania przez inwestora ideologii projektu wyłącznie we wnętrzu, które zawiera podpisana umowa,

* Rysunki techniczne (rzuty z góry: ściany do wyburzenia, ściany nowopobudowane, rozmieszczenie punktów instalacji elektrycznej, wodnokanalizacyjnej, okładzin podłogowych tj. płytki, kamień drewno, sposób ułożenia, detale wykończeń; oświetlenia, umeblowania, dodatkowo są też rzuty opisujące kolory ścian, zmiany stanu, tj. grzejników, drzwi, okien);

* Przekroje ścian: szafy, garderoby, projekt szczegółowy kuchni (rzuty, sprzęt, armatura i dodatki); projekt szczegółowy łazienek (rzuty, sprzęt, armatura i dodatki) itp. Przekroje te uwzględniają płytki ceramiczne, meble oraz wszystkie detale.

* Propozycje wyposażenia: meble wolnostojące, oprawy oświetleniowe, tekstylia, (zasłony, firany, rolety, żaluzje, bielizna pościelowa, dywany), elementy dekoracyjne.

* Kosztorys materiałów wykończeniowych i wyposażenia (na podstawie projektu wykonawczego)

* Fotorealistyczne wizualizacje wnętrza.

2.

Realizacja - jeśli klient nie ma czasu, bądź chciałby odebrać już wykończone wnętrze Wnioskodawczyni zaoferuje realizacje projektu "pod klucz". Oprócz wykonania całościowego projektu, poleci inwestorowi również współpracujących z nią specjalistów, sprawdzonych wykonawców, zapewni nadzór autorski, a także zajmie się zakupem wszelkich sprzętów i mebli niezbędnych do wykończenia aranżacji. Wnioskodawczyni dopilnuje, by klient otrzymał wszystko co niezbędne, gwarancję oraz wsparcie pogwarancyjne, by zostały dotrzymane warunki terminowości i solidności współpracy pomiędzy inwestorem a wykonawcami. Usługa ta obejmuje również projekty mebli specjalnie na zamówienie (meble autorskie, kuchnie, garderoby, biblioteki itp.).

3.

Doradztwo indywidualne - konsultacje pomysłów, doradztwo w zakresie rozmieszczenia sfer we wnętrzu, wyburzania i stawiania ścian, zaplanowania niezbędnego wyposażenia, porady dotyczące aranżacji: doboru stylu, kolorów, struktur, mebli, tkanin itp., udzielanie informacji na temat funkcjonalności, ergonomii itp. Przy tej usłudze występuje inny numer PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy do usługi "Projektu Architektonicznego i aranżacji wnętrza" Wnioskodawczyni może zastosować " 8% stawkę podatku VAT.

2.

Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługę projektowania mebli (PKWiU 74.10.19).

Własne stanowisko Wnioskodawczyni dla pytania nr 1:

Według wszystkich przeczytanych przepisów Wnioskodawczyni sama zastosowałaby stawkę 8% do usługi "Projektu architektonicznego i aranżacji wnętrza" z uwagi na:

* autorem projektu jest twórca - w tym przypadku architekt - wymieniony w ustawie o prawie autorskim i prawie pokrewnym

* w umowie zawartej między firmą Wnioskodawczyni a klientem zastana przekazane prawa autorskie do wykonania zmian we wnętrzu wg sprzedawanego projektu architektonicznego (przestawianie ścian, zmiany instalacji kanalizacyjnej, elektrycznej itp.) oraz projektu aranżacji (dekorowanie wnętrza: płytki, farby struktury, umeblowanie itp.)

Każdy wykonany przez Wnioskodawczynię projekt jest jedyny, indywidualny i niepowtarzalny, czyli są zastosowane wszystkie podpunkty zgodnie z załącznikiem do ustawy o VAT pozwalające na zastosowanie stawki 8% podatku VAT - poz. 181 - bez względu na PKWiU - Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przyznanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Własne stanowisko Wnioskodawczyni dla pytania nr 2:

Wnioskodawczyni myśli, że przy projekcie mebli również zastosowałaby stawkę 8%, z uwagi na te same przesłanki co w pytaniu nr 1.

W powyższych pytaniach należy wziąć pod uwagę przekazanie praw autorskich na zleceniobiorcę w umowie zawieranej między osobą Wnioskodawczyni zwaną Architektem Wnętrz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 177 poz. 1054.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności zdefiniowany został w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy o VAT stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wskazano, iż stawką tą objęte są, bez względu na symbol PKWiU, usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

W myśl art. 8 ust. 1-3 cyt. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1.

mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),

2.

stanowić przejaw działalności twórczej,

3.

posiadać indywidualny charakter.

Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl ww. art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno-urbanistycznej (np. projektu architektonicznego) jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy projekt architektoniczny lub architektoniczno-urbanistyczny spełnia przesłanki utworu w rozumieniu ww. ustawy. Dotyczy to w szczególności projektów będących powieleniem innych projektów, a więc niebędących rezultatem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, jak również projektów typowych, zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania architektoniczne. Projekty takie nie podlegają ochronie autorsko-prawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zamierza działać na rynku architektury i projektowania wnętrz pod symbolami PKWiU 74.10.11.0 "Usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji" oraz 71.11.10.0 "Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych". Usługi firmy Zainteresowanej będą obejmowały m.in.: "Projekt architektoniczny i aranżacja wnętrza", który zawiera:

* podpisanie umowy, w której jest przekazane prawo autorskie do wykorzystania przez inwestora ideologii projektu wyłącznie we wnętrzu, które zawiera podpisana umowa,

* rysunki techniczne (rzuty z góry: ściany do wyburzenia, ściany nowopobudowane, rozmieszczenie punktów instalacji elektrycznej, wodnokanalizacyjnej, okładzin podłogowych tj. płytki, kamień drewno, sposób ułożenia, detale wykończeń; oświetlenia, umeblowania, dodatkowo są też rzuty opisujące kolory ścian, zmiany stanu, tj. grzejników, drzwi, okien);

* przekroje ścian: szafy, garderoby, projekt szczegółowy kuchni (rzuty, sprzęt, armatura i dodatki); projekt szczegółowy łazienek (rzuty, sprzęt, armatura i dodatki) itp. Przekroje te uwzględniają płytki ceramiczne, meble oraz wszystkie detale.

* propozycje wyposażenia: meble wolnostojące, oprawy oświetleniowe, tekstylia, (zasłony, firany, rolety, żaluzje, bielizna pościelowa, dywany), elementy dekoracyjne.

* kosztorys materiałów wykończeniowych i wyposażenia (nas podstawie projektu wykonawczego)

* fotorealistyczne wizualizacje wnętrza.

Każdy projekt wykonany przez Wnioskodawczynię jest jedyny, indywidualny i niepowtarzalny.

Wątpliwości Wnioskodawczyni powstały w związku z prawidłowością zastosowania podstawowej stawki podatku dla usługi wykonania powyższego projektu budowlanego, w ramach którego nastąpi przeniesienie majątkowych prawa autorskiego do tego projektu.

Odnosząc się do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż ponieważ usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania wymienione zostały w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 8%, wyłącznie w zakresie przeniesienia majątkowych praw autorskich do "Projektu architektonicznego i aranżacji wnętrza" podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, natomiast sama usługa wykonania projektu podlegać będzie opodatkowaniu według podstawowej 23% stawki podatku.

Zatem, stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem VAT całej usługi wykonania przedmiotowego projektu stawką VAT 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, Wnioskodawczyni w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy usługi projektowania mebli o symbolu PKWiU 74.10.19 "Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania", w ramach których zostaje również następuje przekazanie praw autorskich do projektu na zleceniobiorcę w zawieranej umowie z osobą Wnioskodawczyni zwaną architektem.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) wzorem przemysłowym jest nowa posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez ornamentację. Klasycznymi przykładami wzorów przemysłowych są m.in.: wzory materiałów, projekt mebli czy kształt opakowania.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż sama usługa wykonania projektu mebli przez Wnioskodawczynię będzie opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług, natomiast wyłącznie w zakresie przeniesienia praw autorskich do wymienionego projektu Zainteresowana będzie mogła zastosować obniżoną 8% stawkę podatku w powiązaniu z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem VAT całej usługi wykonania projektu mebli stawką VAT 8%, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi na pytanie nr 1 i 2 przedmiotowego wniosku. W zakresie pozostałych pytań zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przeszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl