IPPP2/443-808/10-3/MM - Określenie podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-808/10-3/MM Określenie podstawy opodatkowania podatkiem od gier.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku o grach hazardowych w zakresie określenia właściwej podstawy opodatkowania podatkiem od gier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku o grach hazardowych w zakresie określenia właściwej podstawy opodatkowania podatkiem od gier. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 18 listopada 2010 r. znak IPPP2/443-808/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. zamierza urządzić loterie audiotestowe w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 ugh, jednym z rodzajów gier losowych są loterie audiotekstowe, w których uczestniczy się przez: a) odpłatne połączenie telefoniczne lub b) wysyłanie krótkich widomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ugh, loterie audiotekstowe mogą być urządzane na podstawie udzielonego zezwolenia wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Celnej z wnioskami o wydanie zezwoleń na urządzenie loterii audiotekstowych. Zgodnie z regulaminami, loterie będą prowadzone w określonym programie telewizyjnym. Aby wziąć udział w loterii należy zadzwonić bądź wysłać SMS pod wskazany numer. Regulamin określa koszt takiego połączenia / SMS.

Połączenie telefoniczne i wiadomości SMS są obsługiwane i realizowane przez operatorów telekomunikacyjnych. Klienci operatorów, łącząc się z określonymi numerami (lub wysyłając na nie SMS) korzystają z usług telekomunikacyjnych tych operatorów. W celu realizacji loterii audiotekstowych Spółka współpracuje z operatorami telekomunikacyjnymi, z którymi zawarła umowy dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych i obsługi takich serwisów. Na podstawie tych umów Spółka dostarcza operatorom telekomunikacyjnym treści do serwisów multimedialnych (np. dostęp do loterii audiotekstowych). Operatorzy telekomunikacyjni oferują takie serwisy multimedialne swoim klientom jako jedną z usług telekomunikacyjnych.

Umowy Spółki z operatorami wskazują, jakie będą oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych swoim klientom ceny połączeń / SMS-ów na poszczególne numery (np. 2 zł plus VAT itd.). klienci operatorów telekomunikacyjnych korzystających z ich serwisów multimedialnych, np. biorący udział w loterii audiotekstowej urządzanej przez Spółkę uiszczają opłatę za korzystanie z tych usług telekomunikacyjnych na rzecz operatorów. Spółka otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych wynagrodzenie za dostarczaną treść do serwisów multimedialnych. Wynagrodzenie Spółki wynosi, co do zasady, określony procent od kwot netto należnych danemu operatorowi telekomunikacyjnemu (tekst jedn. jego przychodów) w danym okresie rozliczeniowym od jego klientów z tytułu korzystania z serwisów multimedialnych, do których zawartość dostarczyła Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co jest podstawą opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ustawy o grach hazardowych.

Podstawą opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh są kwoty należne Spółce od operatorów telekomunikacyjnych z tytułu dostarczenia tym operatorom przez Spółkę treści do serwisów multimedialnych w postaci urządzanej loterii audiotekstowej.

Innymi słowy, podstawa opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh jest, określona w umowach z operatorami telekomunikacyjnymi jako wynagrodzenie Spółki za świadczone usługi, część przychodów tych operatorów należnych od ich klientów z tytułu dostarczania przez operatorów serwisów multimedialnych polegających na umożliwieniu uczestnictwa w loteriach audiotekstowych urządzanych przez Spółkę.

Zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh, podstawę opodatkowanie podatkiem od gier w przypadku loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audiotekstowej uzyskany z loterii. Ugh nie definiuje na potrzeby tej regulacji pojęcia "przychodu". Posługując się wykładnią językową oraz systemową, zdaniem Spółki należy przyjąć, że pojęcie przychodu użyte w art. 73 pkt 2 ugh należy czytać jako przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka nie uzyskuje w sposób bezpośredni przychodów z tytułu organizacji loterii audiotekstowych. Uczestnicy tych loterii nie ponoszą bowiem z tego tytułu żadnych opłat na rzecz Spółki. Uczestnictwo w loteriach odbywa się poprzez skorzystanie z usług telekomunikacyjnych świadczonych uczestnikom loterii przez operatorów telekomunikacyjnych. Uczestnicy loterii w związku z udziałem w nich ponoszą zatem opłaty wyłącznie na rzecz operatorów telekomunikacyjnych. Spółka uzyskuje przychody związane z organizacją loterii audiotekstowych w sposób pośredni, jako wynagrodzenie należne od operatorów telekomunikacyjnych z tytułu dostarczania im zawartości serwisów multimedialnych, o ile zawartością danego serwisu jest właśnie loteria audiotekstowa urządzana przez Spółkę.

Pomimo, iż formalnie Spółka nie uzyskuje żadnego przychodu wprost "z loterii audiotekstowej" Spółka jest zdania, że wynagrodzenie należne jej od operatorów telekomunikacyjnych za dostarczanie takiej zawartości serwisów multimedialnych może być uznane za ekonomicznie pochodzące "z loterii audiotekstowej".

Z tego powodu Spółka zamierza traktować jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ugh kwoty jej należne od operatorów telekomunikacyjnych za dostarczanie takiej zawartości serwisów multimedialnych w postaci loterii audiotekstowych. Natomiast za taką podstawę opodatkowania Spółka nie zamierza uznawać całości wpływów, jakie operatorzy telekomunikacyjni będą uzyskiwać od swoich klientów, którzy wezmą udział w loteriach audiotekstowych urządzanych przez Spółkę i w związku z tym nabędą dodatkowe usługi telekomunikacyjne. Kwoty, jakie będą płacili uczestnicy loterii będą bowiem przychodami operatorów telekomunikacyjnych, a nie przychodami Spółki z tytułu urządzania loterii audiotekstowych.

Pogląd Spółki znajduje potwierdzenie w stanowisku wyrażonym przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z dnia 13 sierpnia 2008 r. skierowanym do Polskiej konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W piśmie tym Ministerstwo Finansów przyznało, że dokonało zmiany pierwotnie projektowanego brzmienia przepisu konstytuującego podstawę opodatkowania loterii audiotekstowych w ten sposób, aby podstawa ta była określana jako "przychód organizatora loterii audiotekstowej uzyskanych w tej loterii".

Ministerstwo Finansów w ten sposób uznało słuszność podnoszonych przez Spółkę wątpliwości co do pierwotnego brzmienia tego przepisu i wyjaśniło, że w świetle zmienionego brzmienia przepisu "podatkiem od gier zostanie objęta ta część przychodu z połączeń telefonicznych lub krótkich wiadomości tekstowych, w której uczestniczą organizatorzy loterii audiotekstowych."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 73 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), zwanej dalej "ustawą o grach", podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychody, ani też nie odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.

Zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym to właśnie z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. W analizowanym przypadku zasadne jest odwołanie się do znaczenia pojęcia "przychodu" czy tez ściślej "przychodu uzyskanego", na gruncie ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Dla oceny, która wartość stanowi przychód uzyskany przez organizatora loterii audioteksowej, tak naprawdę znaczenie może mieć sposób rozliczania się organizatora z operatorem telekomunikacyjnym wynikającym z umowy. Jeżeli bowiem określone wpływy z loterii audioteksowej (w postaci opłat za połączenia / SMS ponoszonych przez uczestników) wpływają na konto operatora telekomunikacyjnego, ten zaś przekazuje na rachunek organizatora loterii kwotę netto - a więc kwotę pomniejszoną o koszt samych połączeń / SMS, to w istocie przychodem uzyskanym przez organizatora loterii jest więc kwota netto.

Nie bez znaczenia jest fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych posługuje się w art. 12 ust. 3 - właściwą dla tego podatku konstrukcją przychodu, która nie może być wprost odnoszona do przychodu podlegającego opodatkowaniu zupełnie innym podatkiem. Należy bowiem wskazać, iż memoriałowa zasada ustalania przychodu opiera się na założeniu, iż przychody są należne, pomimo, iż nie zostały jeszcze uzyskane, ale istnieje prawdopodobieństwo ich uzyskania. Natomiast w przypadku przychodów z loterii audioteksowej, przychody z tytułu połączeń/SMS z istoty rzeczy wpływają na konto operatora telekomunikacyjnego, a następnie po potrąceniu kosztów samych połączeń/SMS - tylko określona część tych przychodów wpływa na konto organizatora loterii. Organizator loterii nie ma więc możliwości uzyskania nigdy całości tych wpływów, pomimo, że może ustalić jaka jest globalna wartość przychodów z tytułu połączeń / SMS. W przypadku innych gier mowa jest o sumie wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów (w przypadku loterii pieniężnej, loterii fantowej i grze telebingo - art. 73 pkt 1 tej ustawy), bądź sumie wpłaconych stawek (w przypadku gier liczbowych i zakładów wzajemnych - art. 73 pkt 3 i 4 tej ustawy). Wyraźnie więc ustawodawca rozróżnia przychody uzyskane od sumy wpływów. Już zatem na gruncie art. 73 tej ustawy ustawodawca różnicuje podstawę opodatkowania gier, raz uznając za nią uzyskane przychody (loterie audioteksowe), raz zaś ujmując to szerzej - w postaci sumy wpływów, w przypadku loterii, gier liczbowych oraz zakładów wzajemnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie urządzania loterii audioteksowych w rozumieniu przepisów Ustawy o grach hazardowych. Spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Celnej z wnioskami o wydanie zezwoleń na urządzenie loterii audioteksowych. Zgodnie z regulaminami, loterie będą prowadzone w określonym programie telewizyjnym. Aby wziąć udział w loterii należy zadzwonić bądź wysłać SMS pod wskazany numer. Regulamin określa koszt takiego połączenia / SMS.

Połączenie telefoniczne i wiadomości SMS są obsługiwane i realizowane przez operatorów telekomunikacyjnych. Klienci operatorów, łącząc się z określonymi numerami (lub wysyłając na nie SMS) korzystają z usług telekomunikacyjnych tych operatorów. W celu realizacji loterii audioteksowych Spółka współpracuje z operatorami telekomunikacyjnymi, z którymi zawarła umowy dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych i obsługi takich serwisów. Na podstawie tych umów Spółka dostarcza operatorom telekomunikacyjnym treści do serwisów multimedialnych (np. dostęp do loterii audioteksowych). Operatorzy telekomunikacyjni oferują takie serwisy multimedialne swoim klientom jako jedną z usług telekomunikacyjnych.

Umowy Spółki z operatorami wskazują, jakie będą oferowane przez operatorów telekomunikacyjnych swoim klientom ceny połączeń / SMS-ów na poszczególne numery (np. 2 zł plus VAT itd.). klienci operatorów telekomunikacyjnych korzystających z ich serwisów multimedialnych, np. biorący udział w loterii audioteksowej urządzanej przez Spółkę uiszczają opłatę za korzystanie z tych usług telekomunikacyjnych na rzecz operatorów. Spółka otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych wynagrodzenie za dostarczaną treść do serwisów multimedialnych. Wynagrodzenie Spółki wynosi, co do zasady, określony procent od kwot netto należnych danemu operatorowi telekomunikacyjnemu (tekst jedn. jego przychodów) w danym okresie rozliczeniowym od jego klientów z tytułu korzystania z serwisów multimedialnych, do których zawartość dostarczyła Spółka.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż przychodem Spółki jako organizatora loterii audioteksowej dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier, będzie przychód ustalony zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmujący kwoty należne na rzecz Spółki od operatorów telekomunikacyjnych za dostarczanie takiej zawartości serwisów multimedialnych w postaci loterii audioteksowych. Innymi słowy, podstawą opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z art. 73 pkt 2 ustawy o grach będzie, określona w umowach z operatorami telekomunikacyjnymi jako wynagrodzenie Spółki za świadczone usługi, część przychodów tych operatorów należnych od ich klientów z tytułu dostarczania przez operatorów serwisów multimedialnych polegających na umożliwieniu uczestnictwa w loteriach audioteksowych urządzanych przez Spółkę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl