IPPP2/443-807/10-4/KOM - Brak możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu ze środków europejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-807/10-4/KOM Brak możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu ze środków europejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28 października 2010 r. znak IPPP2/443-807/10-2/KOM (skutecznie doręczone 2 listopada 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT od towarów i usług dokonywanych w ramach projektu realizowanego dzięki środkom europejskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT od towarów i usług dokonywanych w ramach projektu realizowanego dzięki środkom europejskim. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja realizuje projekty finansowane z środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI) oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców (EFU) oraz budżetu państwa, wdrażanymi przez Władzę Wdrażającą Projekty Europejskie (WWPE). WWPE w podręczniku rozliczania projektów zobowiązuje Fundację do składania wraz z wszystkimi raportami finansowymi (raporty cząstkowe oraz raporty końcowe) "kopię indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towaru i usług." Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Fundacja przeznacza dotacje, w tym przekazane przez WWPE w całości na cele statutowe. Pomimo przedłożenia Zaświadczenia wydanego przez Urząd Skarbowy potwierdzającego, że Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, została zobowiązana przez WWPE do wystąpienia z wnioskiem o interpretację indywidualną. Fundacja w ramach projektów realizowanych dzięki środkom europejskim dokonuje zakupów towarów i usług, jednakże nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że Fundacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT (nie jest czynnym podatnikiem VAT) oraz z faktu, że wykonywane czynności są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Fundacja może uzyskać zwrot podatku od towarów i usług od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach projektów realizowanych dzięki środkom europejskim.

Zdaniem Wnioskodawcy: ponieważ Fundacja nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a dotacje które otrzymuje w pełni przeznacza na realizację projektów, których założenia mieszczą się w celach statutowych, to nie ma ona możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług od organów podatkowych zawartego w cenie zakupywanych towarów i usług. Fundacja nie ma także innych możliwości odzyskania tego podatku. W związku z powyższym, Fundacja stoi na stanowisku, że podatek od towarów i usług zawarty w cenach zakupywanych towarów i usług w ramach projektów realizowanych dzięki środkom europejskim musi być uznawany za koszt kwalifikowany w rozumieniu władzy wdrażającej Projekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizuje projekty finansowane z środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI) oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców (EFU) oraz budżetu państwa, wdrażanymi przez Władzę Wdrażającą Projekty Europejskie (WWPE). Fundacja nie jest zarejestrowanym czynnym, podatnikiem podatku VAT. Poniesione nakłady na realizację projektów nie mają jakiegokolwiek związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w związku z realizowanymi projektami nie są w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie może uzyskać zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z projektami realizowanymi dzięki środkom europejskim. Tak więc stanowisko Fundacji należy uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają odrębne przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl