IPPP2/443-8/10-4/IG - Możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przez biuro rachunkowe, którego łączna kwota sprzedaży opodatkowanej w roku podatkowym nie przekroczyła 100.000 zł.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-8/10-4/IG Możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przez biuro rachunkowe, którego łączna kwota sprzedaży opodatkowanej w roku podatkowym nie przekroczyła 100.000 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 marca 2010 r. Nr IPPP2/443-8/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 18 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania z podmiotowego zwolnienia z VAT po spełnieniu wymogu limitu do 100.000 zł. obrotu od 1 stycznia 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania z podmiotowego zwolnienia z VAT po spełnieniu wymogu limitu do 100.000 zł. obrotu od 1 stycznia 2010 r. uzupełniony pismem z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 marca 2010 r. Nr IPPP2/443-8/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 18 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi biuro rachunkowo podatkowe i w związku z tym wykonuje usługi w zakresie:

*

prowadzenia książek przychodów i rozchodów oraz sporządzania na podstawie ewidencji niezbędnych deklaracji rozliczeniowych oraz ich kontrola, kwalifikowanie dowodów do ujęcia w książce, kontrola zapisów w książce.

*

prowadzenia ewidencji środków trwałych i amortyzacji,

*

prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów VAT oraz rozliczenie VAT w deklaracjach,

*

naliczania płac i ZUS zatrudnionych pracowników.

Powyższe czynności wykonuje w oparciu o zawarte umowy ze zleceniodawcami, w których to jest zaznaczone że posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie świadczy usług w zakresie doradztwa dla zleceniodawców i nie posiada takich uprawnień.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wyżej przedstawionych faktów może skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT jako biuro rachunkowo podatkowe, oczywiście po spełnieniu wymogu limitu do 100.000 zł. obrotu od 1 stycznia 2010 r....

Zdaniem wnioskodawcy ponieważ ww. czynności prowadzone przez biuro wykonywane są w oparciu o uprawnienia do prowadzenia usługowego ksiąg rachunkowych, a nie w oparciu o Ustawę o doradztwie podatkowym, do którego nie ma uprawnień - uważa że biuro może korzystać ze zwolnienia z VAT oczywiście po spełnieniu limitu do 100.000 zł. na 2010 r.

W uzupełnieniu wniosku strona wskazała, że prowadzi usługi rachunkowe - księgowe które obejmują:

Według PKWiU obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem VAT do dnia 31 grudnia 2010 r.

*

PKWiU 74.12.1 Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg

*

PKWiU 74.12.11 Usługi kontroli i weryfikacji ksiąg

*

PKWiU 74.12.11-00.00 Usługi kontroli i weryfikacji ksiąg

*

PKWiU 74.12.12 Usługi sprawdzania rachunków

*

PKWiU 74.12.12-00.00 Usługi sprawdzania rachunków

*

PKWiU 74,12.13 Usługi zestawiania sprawozdań finansowych

*

PKWiU 74.12.13-00.00 Usługi zestawiania sprawozdań finansowych

*

PKWiU 74.12.14 Usługi w zakresie rachunkowości, pozostałe

*

PKWiU 74.12.14-00.00 Usługi w zakresie rachunkowości, pozostałe

*

PKWiU 74.12.20 Usługi w zakresie księgowości z wyjątkiem deklaracji podatkowych

*

PKWiU 74.12.20-00.00 Usługi w zakresie księgowości z wyjątkiem deklaracji podatkowych

Zaznaczono jednocześnie, że nie posiada uprawnień i nie świadczy usług z zakresu doradztwa podatkowego o numerze PKWiU 74.12.30.

W świetle powyższego uważa że biuro powinno być zwolnione z VAT ze względu na to że nie posiada uprawnień i nie wykonuje usług doradztwa podatkowego - niezależnie od tego jakie wykonuje czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również;

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 100.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w przepisie art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o VAT, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod pozycją 37 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dotyczy: "Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego oraz pod pozycją 38: "Usługi prawnicze".

Stosownie do art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 73, poz. 443 z późn. zm.), czynności doradztwa podatkowego obejmują: udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych; prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie; sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie. Zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 3 ww. ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

1.

osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;

2.

adwokaci i radcowie prawni;

3.

biegli rewidenci.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy należy stwierdzić, że świadczenie usług określonych z nazwy w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako usługi doradztwa, wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji o tym, czy świadczone przez podatnika usługi mogą korzystać ze wspomnianego zwolnienia, decyduje ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU.

W tym miejscu należy wskazać, iż "usługi doradztwa podatkowego" według ww. Klasyfikacji mieszczą się w grupowaniu 74 grudnia 3. Skoro więc nomenklatura klasyfikacyjna różnicuje usługi w zakresie księgowości od usług doradztwa podatkowego to nieuzasadnione jest zrównanie tych usług.

W niniejszej sprawie Podatnik wskazał, iż świadczone przez niego usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.12.11 - usługi kontroli i weryfikacji ksiąg, 74.12.12 - usługi sprawdzania rachunków, 74.12.13 - usługi zestawiania sprawozdań finansowych, 74.12.14 - usługi w zakresie rachunkowości pozostałe, 74.12.20 - usługi w zakresie księgowości z wyjątkiem deklaracji podatkowych.

Wnioskodawca nie posiada uprawnień i nie świadczy usług z zakresu doradztwa podatkowego o klasyfikacji PKWiU 74.12.3 W umowach na świadczenie usług, które są zawierane z klientami jest zaznaczone, że wnioskodawca posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie świadczy usług w zakresie doradztwa dla zleceniodawców i nie posiada takich uprawnień. Wartość sprzedaży w 2009 r. nie przekroczyła u wnioskodawcy limitu 100.000 zł.

W myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, zaklasyfikowanie świadczonych usług (wskazanie jakie grupowanie obejmuje poszczególne usługi) do grupowań statystycznych nie leży we właściwości rzeczowej Ministra Finansów. Oznacza to, że podatnik (świadczący usługę), co do zasady, zobowiązany jest do prawidłowego wskazania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy, jak również przedstawioną przez Podatnika okoliczność, że nie będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywał usług doradztwa podatkowego o symbolu PKWiU 74.12.3, to będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że w przypadku zaklasyfikowania świadczonych usług do innego grupowania PKWiU niż wskazane w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, niniejsza interpretacja indywidualna straci aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008 r. nadanym przez ustawę z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) "wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku". Wniosek będący przedmiotem niniejszej interpretacji wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 4 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wpłacił 75 zł. W związku z tym opłata dokonana w dniu 31 grudnia 2009 r. w wysokości 35 zł. (nadwyżka ponad 40 zł) zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783) na konto z którego została uiszczona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl