IPPP2/443-794/09-2/SAP - Określenie stawki podatku VAT dla usług w zakresie bieżącej obsługi, eksploatacji i konserwacji stacji uzdatniania wody, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.2.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-794/09-2/SAP Określenie stawki podatku VAT dla usług w zakresie bieżącej obsługi, eksploatacji i konserwacji stacji uzdatniania wody, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.2.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r., IP-KAN 9167/09), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 41.00.2 "Usługi w zakresie rozprowadzania wody" przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7 % - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 41.00.2 "Usługi w zakresie rozprowadzania wody" przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7 %.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka od 1992 r. zajmuje się gospodarką wodno-ściekową świadcząc usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody wraz z całą siecią rozdzielczą związaną z dostarczeniem wody dla ludności i do firm oraz eksploatacją, obsługą i konserwacją oczyszczalni ścieków, przepompowni ścieków i sieci kanalizacyjnej grawitacyjnej, tłocznej i podciśnieniowej na terenie gmin i zakładów przemysłowych. Teren Stacji Uzdatniania Wody wraz ze studniami głębinowymi jest nam przekazywany na podstawi umowy zawartej z właścicielem lub Zarządcą obiektu. Spółka nie jest właścicielem obiektu, dzierżawcą ani zarządcą w rozumieniu przepisów o zarządzaniu nieruchomościami a tylko jej eksploatatorem. Do obowiązków Spółki należy kompleksowa obsługa studni głębinowych oraz stacji uzdatniania wody łącznie z pełną kontrolą stanu sanitarno-epidemiologicznego wydobytej i uzdatnionej do spożycia wody. Pracownicy Spółki eksploatują i konserwują urządzenia stacji uzdatniania wody, pompy głębinowe, zbiorniki retencyjne, rejestrują w książce eksploatacji ilość wydobytej i uzdatnionej wody. Zgodnie z opracowaną i zatwierdzoną technologią uzdatniają wodę do picia i poprzez zapewnienie prawidłowego ciśnienia na wylocie - wprowadzają wodę do rozdzielczej sieci wodociągowej na terenie danej gminy lub na terenie zakładu pracy. Kontrolowane jest ciśnienie na manometrach, jest praca pomp głębinowych, praca wodomierzy. Codziennie zapisywane są podstawowe informacje i wskaźniki w książce hydroforni, ponadto pracownicy wykonują sezonowe czyszczenie zbiorników, okresowe czyszczenie osadników wód popłucznych, utrzymanie czystości na terenie SUW i na terenie studni głębinowych wraz z przyległą do studni strefą ochronną. Wykonują prace konserwacyjne związane z normalnym funkcjonowaniem obiektu takie jak sprawdzanie i wymiana oleju w sprężarkach, okresowa kontrola złoża filtracyjnego oddżelaziacza i odmanganiacza, konserwacja i wymiana zużytych elementów zasilających, sterujących pracą urządzeń elektrycznych w hydroforni, wymiana świetlówek, starterów i żarówek. W przypadku skażenia wody bakteriami Spółka będzie ponosiła skutki finansowe doprowadzenia całego ujęcia do stanu zgodnego z przepisami łącznie z zapewnieniem mieszkańcom wody z beczkowozów. Nie ponosi kosztów związanych z remontami kapitalnymi, czy bieżącymi maszyn i urządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje Spółkę świadczącą usługi w zakresie bieżącej obsługi, eksploatacji i konserwacji stacji uzdatniania wody łącznie ze studniami głębinowymi, gdy nie jest jej właścicielem, zarządcą ani dzierżawcą obiektu a prowadzone prace wykonuje na podstawie zawartej umowy i protokołu przekazania.

Spółka stoi na stanowisku, iż bieżąca obsługa, konserwacja i eksploatacja stacji uzdatniania wody mieści się w grupowaniu PKWiU 41.00.2 "Usługi w zakresie rozprowadzania wody" i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT ustalona na podstawie art. 42 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 138 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Spółka na podstawie zawartej umowy z właścicielem lub zarządcą obiektu, przejmuje czynny obiekt i poprzez całodobową jego obsługę zapewnia dostarczenie wody dla osób fizycznych jak i dla firm. Prace konserwacyjne są zadaniami nieistotnymi w stosunku do prac obsługowo-eksploatacyjnych stacji. Problem z właściwą stawką VAT dla tego typu prac powstał po 1 stycznia 2008 r. kiedy budowa obiektów towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu została objęta 22 % stawką VAT. Nie uległa zmianie stawka VAT na usługi w zakresie rozprowadzania wody, a przecież wydobycie, uzdatnienie wody i jej wtłoczenie do sieci pod odpowiednim ciśnieniem jest niewątpliwie pierwszym etapem w zakresie usługi dostarczania wody (produkcja wody, jej oczyszczenie, transport, odbiór końcowy). Podczas przetargów na eksploatacje SUW czy sieci wodociągowej firmy podają bardzo różne stawki VAT. Spółka wystąpiła z zapytaniem do Urzędu Statystycznego w Łodzi do której grupy PKWIU należy zaliczyć usługi związane z bieżącą obsługą SUW, konserwacją i eksploatacją całego obiekt łącznie z siecią wodociągową i studniami głębinowymi a GUS w Łodzi podał, że mieści się w PKWiU 41.00.20-00.00. "Usługi rozprowadzania wody" pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Spółka wodę wydobywa, uzdatnia i przesyła ostatecznemu odbiorcy - jest to niewątpliwe usługa rozprowadzania wody objęta 7% stawką VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl