IPPP2/443-793/09-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-793/09-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.20 "Usługi oczyszczania i utylizacji ścieków" oraz w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.40 "Usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej" przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.20 "Usługi oczyszczania i utylizacji ścieków" oraz w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.40 "Usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej" przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka od 1992 r. zajmuje się gospodarką wodno-ściekową świadcząc usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji Stacji Uzdatniania Wody wraz z całą siecią rozdzielczą związaną z dostarczeniem wody dla ludności i do firm oraz eksploatacją obsługą i konserwacją oczyszczalni ścieków, przepompowni ścieków i sieci kanalizacyjnej grawitacyjnej, tłocznej i podciśnieniowej na terenie gmin i zakładów przemysłowych. Jest również właścicielem własnej oczyszczalni ścieków komunalnych i przemysłowych. W chwili obecnej obsługujemy gminne i przemysłowe oczyszczalnie ścieków. Do naszych podstawowych obowiązków należy m.in.:

1.

zapewnienie obsługi oczyszczalni ścieków i przepompowni zgodnie z umową i z obowiązującymi przepisami (nadzorowanie i obsługa maszyn i urządzeń, prowadzenie raportów i ewidencji związanych z pracą oraz książkę eksploatacji obiektu, bieżąca kontrola procesu technologicznego łącznie z elektrycznymi układami zasilającymi i sterowniczymi),

2.

przestrzegania "Ramowej instrukcji rozruchu i eksploatacji oczyszczalni", "Ramowej instrukcji eksploatacji", oraz Instrukcji bhp i ppoż",

3.

prowadzenie codziennej ewidencji ilości dopływających do oczyszczalni ścieków,

4.

czyszczenie i usuwanie osadu z piaskownika i na przepompowni ścieków,

5.

utrzymanie i pielęgnacja zieleni na terenie oczyszczalni ścieków i przepompowni,

6.

przestrzeganie warunków pozwolenia wodno-prawnego,

7.

wywóz zmagazynowanych na terenie oczyszczalni odpadów,

8.

pokrywanie kosztów kar nałożonych na Zamawiającego przez WIOŚ lub inne podmioty, które zostały wymierzone w związku z przekroczeniem norm określonych w pozwoleniu wodno-prawnym.

Zamawiający pokrywa koszty badań laboratoryjnych i zabezpiecza środki finansowe na usunięcie awarii lub konieczne remonty urządzeń wynikłych bez winy Wykonawcy. Na terenie eksploatowanych przez Spółkę oczyszczalni pracują jej pracownicy i sprawowany jest stały nadzór nad prawidłową pracą oczyszczalni. Spółka pilnuje, aby zostały zachowane parametry zanieczyszczeń określone w pozwoleniu wodno-prawnym na oczyszczone ścieki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje na usługi w zakresie eksploatacji, konserwacji i bieżącej obsługi oczyszczalni ścieków gminnych i przemysłowych dla Spółki, która nie jest ani właścicielem, ani zarządca ani dzierżawcą obiektu, powierzonego na okres od roku do trzech lat, na podstawie umowy eksploatacyjno-konserwacyjnej, zawartej zgodnie z przepisami ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, lub zgodnie z k.c. - na podstawie złożonej oferty.

Spółka stoi na stanowisku, iż obsługa bieżąca, konserwacja i eksploatacja oczyszczalni ścieków gminnych i przemysłowych mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.20 "Usługi oczyszczania i utylizacji ścieków" a konserwacja urządzeń zainstalowanych na terenie oczyszczalni poprzez analogię jest objęta taką samą grupą PKWIU 90.00 - "Usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej (PKWiU 90.00.11-00.40) i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT, ustalona na podstawie art. 41 ust. 2, poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.): "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne". Na podstawie umowy Spółka obejmuje przejmuje czynną całą oczyszczalnię ścieków (budowle, budynki i wyposażenie) i od tego momentu odpowiada za jej prawidłową pracę w pełnym tego słowa znaczeniu. Obsługuje wszystkie maszyny i urządzenia związane z bieżącym funkcjonowaniem obiektu, zgodnie z ustaloną technologią przyjmuje ścieki nieoczyszczone i zgodnie z procesem technologicznym doprowadza ścieki do stanu i parametrów zgodnych z pozwoleniem wodno-prawnym. Wykonuje tylko konserwacje i naprawy wynikające z normalnego funkcjonowania obiektu. Spółka musi również zapewnić wywóz osadu. skratek i piasku, powstałych w procesie technologicznym oczyszczania ścieków. Spółka dnia 29 czerwca 2004 r. wystąpiła z zapytaniem do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w jakim grupowaniu mieści się obsługa i eksploatacja punktów zlewnych, przepompowni i oczyszczalni ścieków (w tym naprawa i konserwacja. W ich piśmie OK-5672/KU533/14-5367/2004 z dnia 02.082004 r. podano, że mieści się w grupowaniu PKWiU 90.01.11-00.00 "Usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl