IPPP2/443-779/13-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-779/13-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. "O wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich" (Dz. U. Nr 64, poz. 427), Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wojskich (Dz.Urz.UE.L 2777 z 21 października 2005 r.).

Głównym celem działania Stowarzyszenia jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, realizacja opracowanej Lokalnej Strategii Rozwoju, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich, rozwój przedsiębiorczości na obszarze objętym Lokalną Strategią Rozwoju. Stowarzyszenie w ramach działania 4.31 - "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" ponosi koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura LGD, jak: opłaty za wynajem lokalu, opłaty za telefony stacjonarne i komórkowy, dostęp do interneru, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, środków czystości, drobne naprawy i konserwacja sprzętu. Ponadto w ramach nabywania umiejętności i aktywizacji ponoszone są koszty związane z przeprowadzanymi szkoleniami, ogłoszeniami w mediach, wydawaniem materiałów informacyjno-promocyjnych, zakupem gadżetów o treści nawiązującej do LGD i LSR, opracowaniem i wykonaniem mapy turystycznej obszaru LGD, organizowaniem imprez promocyjnych i konkursów na obszarze LGD i LSR, spotkań informacyjnych w gminach, opracowaniem ewaluacji na temat stopnia wdrażania LSR oraz potencjału turystycznego i gospodarczego na terenie działania LSR. Wszystkie operacje gospodarcze udokumentowane są fakturami VAT i rachunkami.

W wyniku podpisania umowy z Samorządem Województwa, Stowarzyszenie ma zapewnione środki pomocowe w formie dotacji jako refundację poniesionych kosztów kwalifikowanych w ramach Projektu Osi 4 - Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie było zgłoszone do rejestru podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług w części lub w całości od dokonanych zakupów towarów i usług w 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazując na treść art. 15, art. 86 ust. 1 art. 88 ust. 4 Stowarzyszenia nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT i w ramach działania LGD nie dokonuje i nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej. Zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od dokonanych w 2013 r. zakupów towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Według art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do zapisu art. 87.ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Projektu Osi 4 - Leader - Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" ponosi koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem Biura LGD, jak: opłaty za wynajem lokalu, opłaty za telefony stacjonarne i komórkowy, dostęp do interneru, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych, środków czystości, drobne naprawy i konserwacja sprzętu. Ponadto w ramach nabywania umiejętności i aktywizacji ponoszone są koszty związane z przeprowadzanymi szkoleniami, ogłoszeniami w mediach, wydawaniem materiałów informacyjno-promocyjnych, zakupem gadżetów o treści nawiązującej do LGD i LSR, opracowaniem i wykonaniem mapy turystycznej obszaru LGD, organizowaniem imprez promocyjnych i konkursów na obszarze LGD i LSR, spotkań informacyjnych w gminach, opracowaniem ewaluacji na temat stopnia wdrażania LSR oraz potencjału turystycznego i gospodarczego na terenie działania LSR. Wszystkie operacje gospodarcze udokumentowane są fakturami VAT i rachunkami. Wnioskodawca wskazał ponadto, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT i w ramach działania LGD nie dokonuje i nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej. Zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż nabyte towary nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach wskazanego we wniosku projektu, a w związku z tym nie ma również możliwości otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl