IPPP2-443-778/10-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-778/10-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla sprzedaży licencji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla sprzedaży licencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką handlową, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza prowadzić internetowy bank zdjęć. Planowana działalność Wnioskodawcy polega na nabywaniu od autorów zdjęć majątkowych praw autorskich do utworów fotograficznych, a następnie na odpłatnym udzielaniu osobom trzecim licencji na wykorzystanie utworu fotograficznego (zdjęcia) na jednym, kilku lub wszystkich polach eksploatacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę VAT należy zastosować do usług udzielania przez Wnioskodawcę licencji na wykorzystanie utworu fotograficznego (zdjęcia) na jednym, kilku lub wszystkich polach eksploatacji.

Czy ewentualne rozbicie planowanej usługi na dwie czynności, z których jedna polegałaby na dostarczeniu zdjęcia (w formie fizycznej, na kliszy fotograficznej lub w formie cyfrowej) natomiast druga na udzieleniu licencji na korzystanie ze zdjęcia zmienia stawkę opodatkowania takich czynności podatkiem od towarów usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługę udzielenia przez spółkę handlową licencji na wykorzystanie utworu fotograficznego (zdjęcia) na jednym, kilku lub wszystkich polach eksploatacji, do którego autorskie prawa majątkowe spółka nabyła od twórcy, opodatkować należy stawką VAT określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (22%). Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania są wprawdzie opodatkowane 7% stawką podatku VAT, a związane z kulturą usługi twórców wyszczególnione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług objęte są stawką 0%, tym niemniej kryterium do zastosowania powyższych stawek preferencyjnych ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, przy czym spółka nie spełnia przesłanki podmiotowej do objęcia stawką 7% lub 0%. Stosownie bowiem do art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia sposobu wyrażenia (utwór), a w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Twórcą, w rozumieniu przepisów art. 5 i art. 8 wymienionej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest obywatel polski lub obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którego nazwisko w charakterze twórcy uwidoczniono na egzemplarzach utworu, którego autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Twórcy zgodnie z przepisem art. 16 ww. ustawy, przysługują autorskie prawa osobiste obejmujące przede wszystkim prawo autora do wiązania z dziełem nazwiska. Prawo to nigdy nie wygasa i jest, z natury rzeczy, niezbywalne, nie można się go zrzec ani przenieść na inną osobę. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawiania utworu pod pseudonimem lub anonimowo. Można, więc powiedzieć, że autorskie prawa osobiste chronią pewien "intelektualny" związek twórców z dziełem.

Wnioskodawca, który planuje pozyskiwanie od twórców autorskich praw majątkowych do utworów fotograficznych powielanych w wersji niematerialnej (cyfrowej) sam nie posiada statusu twórcy w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Ponadto, prawo podatkowe nie wprowadza autonomicznej definicji twórcy, która byłaby odrębna od definicji wynikającej z prawa autorskiego. Konkludując, spółka prawa handlowego prowadząca działalność gospodarczą w sposób przedstawiony w planowanym stanie przyszłym nie może zostać uznana za twórcę, w konsekwencji czego świadczone przez nią usługi udzielania licencji powinny zostać objęte sławką VAT przewidzianą w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czyli stawką w wys. 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy ewentualne rozbicie planowanej usługi na dwie czynności, z których jedna polegałaby na dostarczeniu zdjęcia (w formie fizycznej, na kliszy fotograficznej lub w formie cyfrowej), natomiast druga na udzieleniu licencji na korzystanie ze zdjęcia, nie zmienia stawki opodatkowania takich czynności podatkiem od towarów i usług, tj. nadal w takim przypadku obowiązuje stawka 22%.

W takim przypadku wyodrębnić można bowiem dostawę towaru (fizycznego zdjęcia) oraz udzielenie licencji przez podmiot nie będący twórcą. Obie wyodrębnione w ten sposób czynności opodatkować należy stawką w wys. 22%, ponieważ w takim przypadku nie zostają spełnione przesłanki do opodatkowania ich stawkami 7% lub 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zmienionym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 nr 226, poz. 1476), są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawki podatku wskazane w art. 41 ust. 1 i ust. 2 ulegają podwyższeniu, na podstawie art. 19 pkt 5) ustawy z dnia 26 listopada 2010 r.o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 nr 238, poz. 1578). Zgodnie z tym przepisem, po art. 146 dodaje się art. 146a - 146e w brzmieniu:

"art. 146a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...)".

W załączniku Nr 3 do ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wskazano, iż stawką tą objęte są, bez względu na symbol PKWiU "usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania".

Ustawodawca poza opodatkowaniem niektórych czynności stawkami preferencyjnymi, niższymi niż podstawowa wynosząca 23% przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 33 b), wprowadzony cyt. ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 3) ww. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory fotograficzne.

W myśl art. 8 ust. 1 - ust. 3 ww. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż zamierza prowadzić internetowy bank zdjęć. Planowana działalność Wnioskodawcy polega na nabywaniu od autorów zdjęć majątkowych praw autorskich do utworów fotograficznych, a następnie na odpłatnym udzielaniu osobom trzecim licencji na wykorzystanie utworu fotograficznego (zdjęcia) na jednym, kilku lub wszystkich polach eksploatacji.

Czynność udzielenia licencji nie jest wprost wskazana przez ustawodawcę jako podlegająca opodatkowaniu, niewątpliwie jednak w sytuacji, gdy w zamian za sprzedaż nabytych licencji podatnik otrzymywać będzie wynagrodzenie, dojdzie do świadczenia usług, gdyż za czynność sprzedaży licencji sprzedający otrzyma odpłatność. Z tych też względów odpłatna czynność polegająca na udzielaniu licencji do zdjęć, stanowić będzie, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, świadczenie usług, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, biorąc pod uwagę przepisy prawa, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nabywającego prawa autorskie do fotografii od ich wykonawców, a następnie odsprzedającego licencje do tych zdjęć osobom trzecim, nie można uznać za twórcę dokonującego sprzedaży własnych praw autorskich w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie będzie uprawniony do stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% ani zwolnienia z podatku od towarów i usług dla sprzedaży fotografii, nabytych uprzednio od ich autorów. Zatem Spółka dokonując sprzedaży licencji na wykorzystanie zdjęć osobom trzecim, które to uprawnienia nabędzie od twórców tych zdjęć, będzie zobowiązana do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% w okresie od 1 stycznia 2011 r. od dnia 31 grudnia 2013 r., w oparciu o art. 19 pkt 5 cyt. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.

Podkreślić jednocześnie należy, iż ewentualne rozbicie planowanej usługi na dwie czynności, z których jedna polegałaby na dostarczeniu zdjęcia (w formie fizycznej, na kliszy fotograficznej lub w formie cyfrowej) natomiast druga na udzieleniu licencji na korzystanie ze zdjęcia nie wpłynie wysokość stawki podatku VAT, gdyż z każda z ww. czynności również będzie podlegała, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl