IPPP2/443-775/13-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-775/13-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 29 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z uwzględnieniem rabatu z tytułu sprzedaży produkowanych wyrobów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z uwzględnieniem rabatu z tytułu sprzedaży produkowanych wyrobów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą galanterii klinkierowej. Produkcja odbywa się systemem ciągnionym - pokłady różnych glin łączy się ze sobą, formuje i wypala w piecach komorowych lub tunelowych. Wyprodukowany jest produkt naturalny, który stosownie do parametrów fizyko-chemicznych gliny może być bardziej lub mniej wrażliwy na warunki atmosferyczne. Skutkuje to czasami rozwarstwieniami położonych płytek lub odpryskami. Ze względu na rodzaj gliny możliwe są również wady na produktach w postaci margli i wichrowatości. Wady tego rodzaju są nierozłączną częścią produkcji z materiałów naturalnych i nie da się ich wyeliminować na poziomie wewnętrznego systemu jakości. Spółka swoje produkty sprzedaje za pośrednictwem Hurtowni. Z powodu opisanych powyżej wad odbiorcy indywidualni - Klienci współpracujących ze Spółką Hurtowni, składają za ich pośrednictwem reklamacje na wyroby Strony. Podstawą owych reklamacji jest rękojmia ustanowiona w Kodeksie cywilnym i opisana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz w postępowaniu reklamacyjnym opisanym dla Klientów na stronie internetowej Spółki. Rozpatrując daną reklamację zbieramy dokumentację w postaci dokumentów potwierdzających nabycie wyrobów Spółki, zgłoszenia reklamacyjnego z opisem wad, stosowanych materiałów budowlanych, jeśli sytuacja tego wymaga Wnioskodawca przeprowadza wizję lokalną i/lub prosi o zdjęcia. Jeśli tylko reklamacja jest zasadna Strona realizuje roszczenia klientów w postaci wymiany towarów na wolne od wad lub/i wypłatę rekompensaty poniesionych kosztów montażu wadliwych wyrobów, ich demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, ustalone w oparciu o stawki rynkowe lub szacunek rzeczoznawcy majątkowego. Czasami zdarza się, że reklamacja jest niezasadna, np. upłynął termin rękojmi. Wtedy Spółka dla pozytywnego wizerunku wśród Hurtowników i Klientów - odbiorców ostatecznych i przez to zabezpieczenia źródeł przychodów chce przyjąć w swojej strategii sprzedaży możliwość sprzedaży Klientowi nowych wyrobów co do rodzaju i ilości odpowiadających wyrobom reklamowanym z rabatem do ceny sprzedaży sprowadzającym cenę sprzedaży do jednego złotego (1 zł) netto. Taka sprzedaż wyrobów pozwoli Spółce skorygować nadszarpnięty sprzedażą wadliwych wyrobów, rynkowy obraz Spółki, który, jak udowodniono, przekłada się na zmniejszenie sprzedaży. Poza tym taka sprzedaż może uchronić Spółkę od ewentualnych odszkodowań i rekompensat za wadliwe towary. Spółka uruchomiła nową linię technologiczną pozwalającą produkować 5 razy więcej wyrobów niż dotychczasowa linia. Sprzedaż takiej ilości wyrobów wymagać będzie intensywnych działań marketingowych i zapewne zwiększyć może liczbę zgłaszanych w przyszłości reklamacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawą opodatkowania dla celów VAT będzie cena sprzedaży w wysokości jednego złotego netto - czyli cena z zastosowanym rabatem... (pytanie nr 4 wniosku)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka Stoi na stanowisku iż podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów, tj. bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont (zob. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT). W opisanej sytuacji, mamy do czynienia ze sprzedażą po cenie obniżonej, z udzieleniem rabatu (bonifikaty). Zastosowany rabat jest ekonomicznie uzasadniony. A zatem w przypadku sprzedaży wyrobu reklamującemu Klientowi po cenie obniżonej o kwotę przyznanego rabatu, podstawą opodatkowania będzie cena uwzględniająca kwotę tego rabatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, postawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 385), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

* rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży - niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;

* rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży - bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta - wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT - fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej - ewidencją korekt).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wskazać należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

* organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi ust. 2 powyższego artykułu, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Na podstawie ust. 3 tego artykułu, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Według ust. 4 ww. artykułu, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą galanterii klinkierowej.

Wnioskodawca produkuje swoje wyroby z surowców naturalnych - różnego rodzaju glin, wskutek czego w zależności od parametrów fizyko-chemicznych surowca w wyrobie gotowym mogą powstać różne wady skutkujące rozwarstwieniem lub odpryskami położonych płytek. Wad tych nie można wyeliminować na poziomie wewnętrznego systemu jakości.

Wnioskodawca swoje produkty sprzedaje za pośrednictwem Hurtowni.

Z powodu opisanych powyżej wad odbiorcy indywidualni - Klienci współpracujących ze Spółką Hurtowni, składają za ich pośrednictwem reklamacje na wyroby Strony. Jeśli reklamacja jest zasadna Spółka realizuje roszczenia klientów w postaci wymiany towarów na wolne od wad lub/i wypłatę rekompensaty poniesionych kosztów montażu wadliwych wyrobów, ich demontażu i ponownego montażu wyrobów wolnych od wad, ustalone w oparciu o stawki rynkowe lub szacunek rzeczoznawcy majątkowego. Czasami zdarza się, że reklamacja jest niezasadna, np. upłynął termin rękojmi. Wtedy Spółka dla pozytywnego wizerunku wśród Hurtowników i Klientów - odbiorców ostatecznych i przez to zabezpieczenia źródeł przychodów chce przyjąć w swojej strategii sprzedaży możliwość sprzedaży Klientowi nowych wyrobów co do rodzaju i ilości odpowiadających wyrobom reklamowanym z rabatem do ceny sprzedaży sprowadzającym cenę sprzedaży do jednego złotego (1 zł) netto. Taka sprzedaż wyrobów pozwoli Spółce skorygować nadszarpnięty sprzedażą wadliwych wyrobów, rynkowy obraz Spółki, który przekłada się na zmniejszenie sprzedaży oraz może uchronić Spółkę od ewentualnych odszkodowań i rekompensat za wadliwe towary. Spółka uruchomiła nową linię technologiczną pozwalającą produkować 5 razy więcej wyrobów niż dotychczasowa linia. Sprzedaż takiej ilości wyrobów wymagać będzie intensywnych działań marketingowych i zapewne zwiększyć może liczbę zgłaszanych w przyszłości reklamacji.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy podstawa opodatkowania dla celów podatku VAT będzie cena wyrobów z zastosowanym rabatem.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie obniżonej do 1 zł netto ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów po cenie obniżonej w ramach rekompensaty wad w nabytym uprzednio przez klienta towarze, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony upust na dany towar.

A zatem są to upusty udzielone przed ustaleniem ceny - tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany upust cenowy.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, o ile oferta sprzedaży towarów przez Spółkę, będzie przeznaczona tylko i wyłącznie dla podmiotu, niepowiązanego w jakikolwiek sposób ze Spółką (dotyczy to powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT), należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje, w ramach rekompensaty za wady w uprzednio sprzedanych klientowi towarach, sprzedaży danych produktów w specjalnej cenie (tekst jedn.: po cenie uwzględniającej określony upust). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie specjalnej następuje wyłącznie w sytuacji, gdy nabywca wyrobu produkowanego przez Spółkę już po upływie terminu gwarancji i rękojmi zareklamuje zakupiony wyrób z powodu wystąpienia w nim wad, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z zaistnienia określonej sytuacji. Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Reasumując, Wnioskodawca w przedstawionej sytuacji może przyjąć jako podstawę opodatkowania cenę netto w wysokości 1 zł.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl