IPPP2/443-771/09-4/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-771/09-4/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji cementu, betonu, świadczenia usług transportowych. W celu realizowania przedmiotu swojej działalności w 2008 r. Spółka zawarła umowę leasingu z S. Sp. z o.o. na urządzenia marki V.

Na poziomie globalnym koncernów C. (Wnioskodawca) i V. zawarto umowę zgodnie, z którą w przypadku, jeśli Spółka z Grupy C. zdecyduje się na użytkowanie w swojej działalności maszyn marki V. w szczególności w wyniku ich zakupu lub leasingu, otrzyma premię pieniężną określoną jako procent od wartości tych maszyn. Na początku 2009 r. C. otrzymała od V. informację o wysokości premii przysługującej jej za 2008 r. Podmiotem przyznającym premię była Spółka V. z siedzibą w RFN, zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce. Jak wynika z powyższego premia przysługuje Spółce nie od podmiotu, z którym zawarto umowę leasingu, ale bezpośrednio od jednego z podmiotów z koncernu V.

Złożone w dniu 10 lipca 2009 r. zapytanie nie zawierało wyczerpującego opisu stanu faktycznego, pozwalającego organowi podatkowemu na właściwe ustosunkowanie się do zadanego problemu. W związku z powyższym pismem z dnia 30 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-771/09-2/BM Dyrektor Izby Skarbowej wezwał Podatnika do uzupełnienia przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia, w szczególności w zakresie dokładnego wskazania:

* czy otrzymane premie pieniężne miały związek z jakimkolwiek świadczeniem wnioskodawcy na rzecz wypłacającego, w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów, zobowiązania się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp.... - jeżeli odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca proszę podać symbol PKWiU dla świadczonej usługi,

* czy otrzymane premie są związane ze zrealizowanymi dostawami w konkretnie określonym przedziale czasowym lub dotyczą określonego asortymentu towarów.

* jakie warunki musi spełnić Strona, aby uzyskać premię i jaki jest sposób kalkulacji wypłacanych premii (czy wynika to z podpisanych umów...)

* jeżeli premie pieniężne nie są wypłacane w związku z wyżej określonymi sytuacjami, to za co faktycznie są one wypłacane wnioskodawcy. Jakie zachowanie Wnioskodawcy jest premiowane.

* czy w sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmuje działań w zakresie świadczonych na rzecz kontrahenta usług, premia pieniężna nie będzie wypłacana.

* czy otrzymana premia pieniężna wpływa na wysokość wydatków firmy związanych z kosztami leasingu, kosztami zakupu maszyn.

* do jakiego rodzaju przychodów Wnioskodawca zalicza otrzymane premie pieniężne.

W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie, w piśmie z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.), Strona wyjaśniła, iż:

Premia przysługuje Wnioskodawcy, jeśli w danym roku kalendarzowym dokona zakupu/leasingu maszyn marki V. Premia za 2008 r. jest związana z zawarciem przez Wnioskodawcę z S. Sp. z o.o. umów leasingu w 2008 r., której przedmiotem są maszyny marki V. Wypłacającym premię jest natomiast V. Spółka nie jest dodatkowo zobowiązana, do wykonywania świadczeń na rzecz podmiotu wypłacającego premię w postaci np. odpowiedniego eksponowania towarów, zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy. Nie jest również zobowiązana do stosowania zasady wyłączności w wyborze producenta zakupowanych/leasingowanych maszyn.

Aby uzyskać premię Wnioskodawca musi zakupić/wyleasingować maszyny marki V. Prawo do premii nie wynika z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a wypłacającym premię, ale z pisemnej globalnej umowy zawartej pomiędzy V a C.

Premia kalkulowana jest jako określony procent (10% lub 12% w zależności od rodzaju maszyny) od ceny katalogowej producenta (V.). Jeśli Wnioskodawca w danym roku kalendarzowym nie zakupi lub nie wyleasinguje maszyn marki V. premia mu nie przysługuje. Otrzymana premia pieniężna nie wpływa na wysokość wydatków firmy związanych z kosztami leasingu, kosztami zakupu maszyn, zostanie ona zaliczona do pozostałych przychodów operacyjnych Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy określona w stanie faktycznym premia pieniężna podlega podatkowi od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzanie towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działające go w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, za które wypłacane jest wynagrodzenie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W opisanym stanie faktycznym premia pieniężna wypłacana jest za dokonanie leasingu urządzeń określonej marki (V.). Nie ma bezpośredniej umowy zawartej pomiędzy C. a V na podstawie której wypłacana jest premia pieniężna. Zobowiązanie do wypłaty premii wynika z umowy zawartej pomiędzy centralami V. i C. W związku z tym Spółka stoi na stanowisku, że nie może być w tym przypadku mowy o świadczeniu usług na rzecz V. i opisana w stanie faktycznym premia nie podlega podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl