IPPP2/443-769/10-2/AO - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zapewnienia mieszkańcom bezpłatnego dostępu do Internetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-769/10-2/AO Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zapewnienia mieszkańcom bezpłatnego dostępu do Internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 4 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji pod nazwą "Świat...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet 8, Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion. Projekt polega na zapewnieniu mieszkańcom bezpłatnego dostępu do Internetu. Zostanie to osiągnięte poprzez utworzenie 2 punktów bezpłatnego dostępu do Internetu. Będą one prowadzone przez jednostki organizacyjne Urzędu Miasta: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Miejski Dom Kultury. Osoby dla których korzystanie z Internetu z publicznych punktów może być kłopotliwe, z uwagi na ich niepełnosprawność, otrzymają sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu w swoich domach. Sprzęt i dostęp do Internetu będzie zagwarantowany w 50 gospodarstwach domowych.

Realizując projekt Miasto wykonuje zadania własne o znaczeniu lokalnym, związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. Dzięki realizacji projektu zapewniony będzie dostęp do Internetu dla 50 gospodarstw domowych osób niepełnosprawnych. Poprzez punkty z dostępem do sieci w jednostkach organizacyjnych Urzędu Miasta, z Internetu będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy.

Projekt spełnia kryteria formalne dla Działania 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion i jest na etapie oceny merytorycznej.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (strona w umowie o dofinansowanie) posiada NIP i REGON i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest "Nabywcą" robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za usługi/roboty budowlane dla wykonawców są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów, robót i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania w sposób wyżej opisany, podlega odliczeniu.

Miasto stoi na stanowisku, iż realizując projekt wykonuje zadania własne, do których należą wszystkie sprawy publiczne i zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Miasto jest tylko inwestorem inwestycji a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnik podatku od towaru i usług ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług.

Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko - zarządczym Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców przedsięwzięcia, ponieważ usługi, dostawy i roboty budowlane nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Miasta.

Zgodnie z zasadą Nr 7 Rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej Nr 448/04 (Dz. Urz. UE L. 2004 r. 72.66) - VAT, który nie podlega zwrotowi, może być uznany za wydatek kwalifikowany.

Stanowisko Miasta do pytania jest następujące: podatek VAT w opisanym przypadku, dotyczący zakupów, robót i usług, finansowanych w ramach projektów unijnych i następnie ich wykorzystania, w sposób wyżej opisany nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia określonych warunków tzn. prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet 8, Działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion. Projekt polega na zapewnieniu mieszkańcom bezpłatnego dostępu do Internetu. Zostanie to osiągnięte poprzez utworzenie 2 punktów bezpłatnego dostępu do Internetu. Ponadto osoby dla których korzystanie z Internetu z publicznych punktów może być kłopotliwe, z uwagi na ich niepełnosprawność, otrzymają sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu w swoich domach. Realizując projekt Miasto wykonuje zadania własne o znaczeniu lokalnym, związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego (strona w umowie o dofinansowanie) posiada NIP i REGON i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miasta, jako jednostka budżetowa i aparat wykonawczy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, posiada odrębny NIP oraz REGON lecz możliwości odliczania podatku VAT nie ma. Jest "Nabywcą" robót i usług i w związku z tym na fakturach i dokumentach finansowych, umieszczane są dane Urzędu Miasta. Płatności za usługi/roboty budowlane dra wykonawców są realizowane z rachunku bankowego Urzędu Miasta.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto.

Odliczenie podatku VAT może nastąpić na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Podstawową zasadą płynącą z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka uprawniająca do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wystawionych przez wykonawców przedsięwzięcia. W konsekwencji, Wnioskodawca wykonując zadania własne o znaczeniu lokalnym, związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do zakupów, robót i usług w ramach realizowanej inwestycji, które to towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż tut. Organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają odrębne przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl