IPPP2/443-763/14-5/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-763/14-5/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) oraz pismem z 6 października 2014 r. (data wpływu 9 października 2014 r.) na wezwanie Organu z 30 września 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-763/14-3/AO (skutecznie doręczone 2 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT naliczonego z tytułu wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT naliczonego z tytułu wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) oraz pismem z 6 października 2014 r. (data wpływu 9 października 2014 r.) na wezwanie Organu z 30 września 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-763/14-3/AO (data doręczenia 2 października 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach procesu restrukturyzacji funkcjonowania spółki M. Sp. z o.o. (dalej: "M." lub "Spółka Dzielona") planowany jest podział tej spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., tj. przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa M. do D. Sp. z o.o. (dalej: "Spółka Przejmująca", "D.", "Wnioskodawca").

Planowany podział będzie dokonywany w następujących okolicznościach:

1. Wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne

Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej została określona w drodze stosownych uchwał walnego zgromadzenia wspólników oraz zarządu Spółki Dzielonej. W ramach ustalonej struktury organizacyjnej M. prowadzi działalność gospodarczą w dwóch głównych obszarach biznesowych:

i. działalność w zakresie wynajmu powierzchni magazynowej wykonywaną za pośrednictwem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyodrębnionej w formie Oddziału w M. (dalej: "Działalność Magazynowa") oraz

ii. działalność agencji transportowych (morskich, śródlądowych, pozostałych), która wykonywana jest poprzez zakład główny (Centralę) oraz Oddział w K. i Oddział w G. (dalej: "Działalność Agencyjna")

iii. Działalność Magazynowa

Formą organizacyjną, za pomocą której wykonywana jest Działalność Magazynowa jest Oddział w M., którym zarządza oraz koordynuje jego działalność wyznaczony pracownik Spółki Dzielonej. Oddział w M. nie jest odrębnym pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy. W ramach Działalności Magazynowej, Oddział w M. wynajmuje całą przestrzeń magazynową spółce D. D. wykorzystuje przestrzeń magazynową w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zgodnie z umową najmu, D. ponosi koszty utrzymania wynajmowanego magazynu, w tym w szczególności wynikające z umów z dostawcami mediów.

Do zadań gospodarczych realizowanych przez Oddział w M. należy przede wszystkim zarządzanie i obsługa magazynu wynajętego D. w zakresie i zgodnie z ustaleniami z najemcą wynikającymi z zawartej umowy najmu.

Działalność Magazynowa realizowana jest w ramach Oddziału w M. w oparciu o organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębnione składniki majątkowe, do których należą w szczególności:

i. Nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem magazynowym oraz infrastrukturą (w tym parkingiem);

ii. inwestycje w ww. nieruchomościach polegające na dostosowaniu budynku oraz parkingu na potrzeby działalności prowadzonej przez Oddział w M.;

iii. środki trwałe, w tym m.in. wózki widłowe, sprzęt przeciwpożarowy, przyrządy służące do pakowania przesyłek, komputery oraz serwery, jak również kamery oraz ich oprzyrządowanie składające się na system monitoringu;

iv. wartości niematerialne i prawne, w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe (w tym na specjalistyczne oprogramowanie wspomagające działalność prowadzoną przez Oddział w M.;

v. należności i zobowiązania, w tym w szczególności bieżące (krótkoterminowe) zobowiązania, jak również zobowiązanie z tytułu pożyczki (kredytu);

vi. prawa i obowiązki z umów rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z Działalnością Magazynową;

vii. prawa i obowiązki z umowy wynajmu magazynu prowadzonego przez Oddział w M., zawartej z D.;

viii. inne składniki majątkowe związane funkcjonalnie z Działalnością Magazynową.

Źródłem przychodu realizowanego przez Spółkę Dzieloną w ramach Działalności Magazynowej prowadzonej w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Oddziału w M. są przychody z czynszu najmu magazynu.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej Działalność Magazynowa jest w zakresie finansowym nadzorowana przez osobę zatrudnioną na stanowisku Dyrektora Finansowego, w szczególności w celu zapewnienia odpowiedniej ewidencji księgowo-rachunkowej zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością Oddziału w M. oraz bieżącego regulowania rozliczeń należności i zobowiązań. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań przez Oddział w Mszczonowie, poszczególne czynności wykonywane są również przez innych pracowników.

Koszty wynagrodzenia ww. pracowników alokowane są do Oddziału w M. na podstawie klucza podziału kosztów związanego z zakresem działań i czynnościami pracowników dedykowanych tym zadaniom.

(ii) Działalność Agencyjna

Działalność Agencyjna M. jest realizowana poprzez wyodrębnioną w strukturze przedsiębiorstwa zorganizowaną część przedsiębiorstwa na którą składa się: Centrala - Zakład Główny w W., Oddział w K. oraz Oddział w G. (dalej łącznie jako: "Centrala").

Do zadań gospodarczych realizowanych przez Centralę należy obsługa operacyjna ładunków eksportowanych jak również importowanych na terytorium Polski, polegająca w szczególności na organizowaniu transportu, rejestracji i monitorowaniu przesyłek w systemie informatycznym, a także obsłudze administracyjnej przesyłek (wydawanie dokumentów przewozowych).

Źródłem przychodów z działalności operacyjnej jest prowizja agencyjna otrzymywana od kontrahentów z tytułu zawartych umów agencyjnych.

Działalność Agencyjna jest realizowana w oparciu o składniki majątkowe obejmujące w szczególności:

i. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowej, zawartymi na potrzeby działalności prowadzonej w ramach centrali w W., jak również Oddziałów w G. i K.;

ii. inwestycje w nieruchomościach użytkowanych na podstawie ww. umów najmu polegające na dostosowaniu budynków na potrzeby działalności M. (inwestycje w obcych środkach trwałych);

iii. środki trwałe, w tym m.in. wyposażenie biurowe (w szczególności meble, biurka), komputery oraz serwery, jak również kamery oraz ich oprzyrządowanie składające się na system monitoringu;

iv. wartości niematerialne i prawne, w szczególności licencje na oprogramowanie komputerowe (nabyte razem z komputerami), oznaczenie przedsiębiorstwa;

v. prawa i obowiązki wynikające z umów agencyjnych zawartych w szczególności z A.P, Mo. - M. A/S, jak również z innymi podmiotami;

vi. należności i zobowiązania, w tym w szczególności bieżące (krótkoterminowe) zobowiązania z tytułu dostaw towarów i usług;

vii. prawa i obowiązki z umowy rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z Działalnością Agencyjną;

viii. prawa i obowiązki z umów z dostawcami mediów, jak również wynikające z zawartych umów outsourcingu związanych funkcjonalnie z działalnością Agencyjną;

ix. inne niewymienione wyżej składniki majątkowe związane funkcjonalnie z Działalnością Agencyjną.

Z Działalnością Agencyjną funkcjonalnie związane są także umowy "kosztowe", dotyczące nabywanych usług administracyjnych, wynajmu powierzchni, leasingu, utrzymania, telekomunikacyjnych. Ponadto z Działalnością Agencyjną związane są również prawa i obowiązki z umów "przychodowych", w tym z umowy agencyjnej z A.P. Mo.-M. A/S.

Działalność Agencyjna prowadzona jest poprzez pracowników zatrudnionych w centrali w W., jak również w Oddziale w G.i oraz K.

2. Wyodrębnienie finansowe

M. prowadzi ewidencję księgową, która umożliwia identyfikację operacji gospodarczych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań działalności prowadzonej w ramach Działalności Magazynowej - Oddziału w M., jak również Działalności Agencyjnej prowadzonej w ramach Centrali. Ewidencja księgowa umożliwia sporządzenie, w szczególności dla celów informacji zarządczej, rachunku zysków i strat, jak również bilansu odrębnie w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Centralę oraz w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Oddział w M. Prowadzona ewidencja księgowa umożliwia również przyporządkowanie Działalności Magazynowej oraz Działalności Agencyjnej odpowiedniej części zobowiązań podatkowych w szczególności z tytułu VAT, jak również podatku odroczonego związanych funkcjonalnie z Centralą oraz Oddziałem w M.

Budżet finansowy sporządzany przez M. obejmuje odrębnie poszczególne pozycje przychodowe i kosztowe Działalności Agencyjnej prowadzonej przez Centralę i Działalności Magazynowej prowadzonej przez Oddział w M., co umożliwia odrębne budżetowanie i planowanie finansowe dla Centrali i Oddziału w M.

Dodatkowo, dla Centrali i Oddziału w M. zostały utworzone odrębne rachunki bankowe, za pomocą których przeprowadzane są rozliczenia należności i zobowiązań odpowiednio Działalności Agencyjnej oraz Działalności Magazynowej.

Ponadto, w oparciu o wewnętrzne akty Spółki Dzielonej potwierdzających jego strukturę organizacyjną, funkcjonalną i finansową rejestry i ewidencje składników majątkowych oraz umów prowadzone przez M. umożliwiają identyfikację pozwalającą na wyodrębnienie tych składników, które są funkcjonalnie i organizacyjnie przypisane do Centrali i osobno do Oddziału w M.

3. Założenia planowanej transakcji

Grupa kapitałowa do której należy Wnioskodawca rozważa restrukturyzację działalności Spółki Dzielonej poprzez wydzielenie Działalności Magazynowej do spółki Wnioskodawcy (tekst jedn.: podmiotu faktycznie korzystającego z magazynu najmowanego od Spółki Dzielonej), a pozostawienie Działalności Agencyjnej w ramach struktury organizacyjnej M. Powodem takiej reorganizacji jest chęć skoncentrowania działań Spółki Dzielonej wyłącznie na Działalności Agencyjnej jako kluczowej dla rozwoju Spółki Dzielonej i przekazanie Działalności Magazynowej do Wnioskodawcy tj. podmiotu który faktycznie wykorzystuje (na podstawie umowy najmu) składniki majątkowe tworzące Oddział w M. Podział M. odbywałby się w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., poprzez wydzielenie do D. zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej w formie Oddziału w M. prowadzącego Działalność Magazynową.

Na Spółkę Przejmującą przeszedłby zatem zorganizowany i wyodrębniony w kontekście funkcjonalnym, finansowym i organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązania, związane z tymi składnikami, przeznaczony do prowadzenia Działalności Magazynowej.

W związku z zakresem czynności wykonywanych przez pracowników dedykowanych do wspomagania Działalności Magazynowej, ich zadania w odpowiedniej części uwzględniającej specyfikę prowadzonej działalności, zostaną przejęte przez struktury organizacyjne Spółki Przejmującej.

W Spółce Dzielonej pozostanie natomiast zorganizowana część przedsiębiorstwa M., obejmująca cały zespół składników materialnych i niematerialnych oraz należności i zobowiązania, funkcjonalnie związane i przeznaczone do prowadzenia Działalności Agencyjnej, określone w planie podziału.

Wskutek nabycia majątku wydzielanego w wyniku Podziału Spółki Dzielonej, dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej. Udziały/akcje w podwyższonym kapitale zakładowym, o wartości rynkowej równej wartości rynkowej majątku wydzielanego (tekst jedn.: wszystkich składników majątkowych składających się na Oddział w M.), zostaną przyznane udziałowcowi Spółki Dzielonej stosownie do przepisów art. 531 § 5 Kodeksu spółek handlowych, jednocześnie, wartość majątku wydzielanego wykazana w ewidencji prowadzonej dla celów podatkowych Spółki Dzielonej może odbiegać od jego wartości rynkowej.

W Spółce Dzielonej pozostaliby pracownicy zatrudnieni przede wszystkim w Centrali, jak również w Oddziale w G. oraz K., tj. Pracownicy funkcjonalnie zaangażowani w wykonywanie Działalności Agencyjnej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, wydzielany ze Spółki Dzielonej majątek w formie Oddziału w M., za pomocą którego prowadzona jest Działalność Magazynowa, mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym majątek wydzielany ze Spółki Dzielonej w formie Oddziału w M. za pomocą którego prowadzona jest Działalność Magazynowa stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p. oraz art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, a w konsekwencji, Wnioskodawca będzie na zasadzie kontynuacji obowiązany do ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych M. zgodnie z art. 16g ust. 9 oraz 10a.

2. Czy z uwagi na fakt, że majątek wydzielany do Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT w związku z opisanym w zdarzeniu przyszłym nabyciem przez Wnioskodawcę składników majątkowych Spółki Dzielonej w ramach Podziału, Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty podatku VAT naliczonego innej niż ta, o której mowa w art. 91 ust. 9 ustawy VAT w zw. z art. 91 ust. 1-8 ustawy VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy,

W zakresie pytania nr 1:

W ocenie Wnioskodawcy, majątek wydzielany do Spółki Przejmującej w formie Oddziału w M. za pomocą którego prowadzona jest Działalność Magazynowa stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p. oraz odpowiednio art. 2 pkt 27e Ustawy VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie obowiązany do ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych M.

UZASADNIENIE

1. Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p. przez "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Analogiczną definicję zawiera również art. 2 pkt 27e UVAT.

2. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi charakteryzować finansowe i organizacyjne wyodrębnienie w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa w stopniu umożliwiającym jego samodzielne działanie po wydzieleniu. Winny być zatem spełnione łącznie trzy warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie:

i. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia;

ii. wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań (funkcji) gospodarczych;

iii. po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

3. Konieczność łącznego spełnienia wyżej wymienionych przesłanek została potwierdzona w orzecznictwie oraz stanowiskach organów podatkowych (w szczególności: wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2007 r., sygn. I SA/Lu 403/07, wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 sierpnia 2009 r., sygn. I SA/Ke 226/09, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 maja 2009 r., sygn. IPPB5/423-131/09-2/MB; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2009 r. sygn. ILPP2/443-67/09-4/EN).

4. Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczony do realizacji określonych zadań, który zarazem byłby zdolny do samodzielnej realizacji tych zadań jako niezależne przedsiębiorstwo. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

i. O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

ii. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2013 r., (IPPB5/423-180/13-6/MK) potwierdził, że: "Analogiczne stanowisko prezentowane jest w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych Ministra Finansów, w których przyjmuje się, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako dział, wydział, oddział itp."

iii. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2011 r. (IBPP3/443-290/11/BWo) wskazał, że: "Działalność ta jest prowadzona w sposób samodzielny, choć w ramach struktury prawnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne ZCP zostało dokonane poprzez przypisanie do niego wszelkich składników materialnych i niematerialnych (w tym i zobowiązań) oraz personelu zajmującego się działalnością w zakresie przewiertów. (...) Jednostka ta jest również wyposażona w odpowiednie składniki majątkowe i niemajątkowe, w oparciu o które realizuje działalność w zakresie przewiertów. Ponadto, będą do niego przypisane poszczególne umowy o świadczenie usług zawarte z zewnętrznymi podmiotami, a także wynikające z tych umów zobowiązania i koszty."

iv. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 kwietnia 2012 r. (ILPB4/423-4/12-2/ŁM) uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, że: "o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze".

v. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2011 r. (ITPB3/423-390/11/DK) wskazał, że: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp."

vi. Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2011 r. (ILPP1/443-1294/10-5/MK) wskazał, że: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2012 r. (IPTPP4/443-227/12-4/ALN) wskazał, że: "Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

* Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2011 r. (ILPP1/443-1294/10-5/MK) wskazał, że aby można było mówić o wyodrębnieniu funkcjonalnym; "wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie",

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r. (ILPB2/436-187/11-2/MK), w której organ wskazał, że "Wyodrębnienie zaś funkcjonalne to kryterium sprowadzające się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość, jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy."

* Jak wynika z treści art. 2 pkt 27e UVAT oraz art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p., organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u Spółki Przejmującej. Składniki majątkowe przenoszone w ramach Podziału muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w Spółce Dzielonej, tj. przed dokonaniem Podziału. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić Spółce Przejmującej podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Spełnienie omawianych powyżej przesłanek umożliwia więc uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT oraz art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie. Przykładowo, w wyroku z dnia 23 marca 2012 r., sygn. akt II FSK 1643/10, Naczelny Sąd administracyjny wskazał, że " (...) Dział produkcyjny będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli po pierwsze nastąpi jego wyodrębnienie finansowe, funkcjonalne i organizacyjne, a ponadto będzie on mógł prowadzić samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie produkcji".

* W ocenie Wnioskodawcy, istniejące w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej organizacyjne, funkcjonalne i finansowe wyodrębnienie Działalności Magazynowej, a także zdolność do samodzielnego funkcjonowania prowadzonej działalności gospodarczej pozwala na kwalifikację Oddziału w M. jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT oraz art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p.

* Wyodrębnienie organizacyjne Działalności Magazynowej potwierdzone jest formalnie (w drodze aktów wewnętrznych) i faktycznie (w świetle faktycznej struktury organizacyjnej Spółki Dzielonej) poprzez ujęcie tej działalności w odrębnej jednostce organizacyjnej funkcjonującej w strukturze Spółki Dzielonej, tj. Oddziale w M. prowadzącego Działalność Magazynową, któremu to przypisane są odrębne składniki majątkowe.

Działalność Magazynowa jest prowadzona w Oddziale w M., gdzie zlokalizowane są również nieruchomości oraz infrastruktura, jak również inne składniki majątkowe wykorzystywane wyłącznie do Działalności Magazynowej oraz funkcjonalnie z nią związane.

Odrębność miejsca położenia powyższych składników, a co za tym idzie, odrębność miejsca prowadzenia działalności, wykorzystywanie odrębnych składników materialnych i niematerialnych właściwych dla prowadzenia danego rodzaju działalności, jak również odrębne zarządzanie tą działalnością, wynikają z przyjętej w M. struktury organizacyjnej.

* Wyodrębnienie funkcjonalne (gospodarcze) Działalności Magazynowej jest efektem przeznaczenia jej do realizacji odrębnych zadań gospodarczych. Rezultatem takiego wyraźnego rozdzielenia funkcji gospodarczych jest funkcjonalne przypisanie do Oddziału w M. składników majątkowych niezbędnych dla realizacji tych celów gospodarczych.

* Wyodrębnienie finansowe Działalności Magazynowej realizowane jest poprzez:

i.

prowadzenia przez M. ewidencji księgowej, która umożliwia identyfikację operacji gospodarczych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań działalności prowadzonej w ramach Działalności Magazynowej - Oddziału w M.;

ii. możliwość sporządzenia odrębnego, w szczególności dla celów informacji zarządczej, rachunku zysków i strat, jak również odrębnego bilansu w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Oddział w M.;

iii. przyporządkowanie Działalności Magazynowej odpowiedniej części zobowiązań podatkowych w szczególności z tytułu, VAT, jak również podatku odroczonego związanych funkcjonalnie z Oddziałem w M.;

iv. budżetowanie przychodów i kosztów oraz odrębne planowanie finansowe dla Działalności Magazynowej prowadzonej przez Oddział w M.;

v.

utworzenie odrębnego rachunku bankowego, za pomocą którego przeprowadzane są rozliczenia należności i zobowiązań jedynie Działalności Magazynowej.

* Podkreślenia wymaga, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej tj. Oddział w M. utworzony do prowadzenia Działalności Magazynowej, obejmuje m.in. umowy z dostawcami i odbiorcami towarów i usług, co umożliwia niezależną i samodzielną realizację przez tę wydzieloną jednostkę organizacyjną funkcji gospodarczych. Funkcje te realizowane są już obecnie na zasadzie odrębności organizacyjnej i finansowej wystarczającej dla samodzielnego działania tejże jednostki organizacyjnej Spółki Dzielonej.

W rezultacie, przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie Oddział w M. stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 ust. 4a Ustawy p.d.o.p. oraz art. 2 pkt 27e UVAT, umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie Działalności Magazynowej.

4. W ocenie Wnioskodawcy, przedstawiony wyżej opis zdarzenia przyszłego, w szczególności zawarte w nim informacje dotyczące funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia w ramach przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej niezależnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzą do wniosku, iż składniki materialne i niematerialne wyodrębnione w ramach spółki M. w formie Oddziału w M. prowadzącego Działalność Magazynową, w tym funkcjonalnie związane z nimi zobowiązania, które mają zostać wydzielone do Spółki Przejmującej, spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p. oraz art. 2 pkt 27e UVAT. W konsekwencji, Oddział w M. stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa M. W konsekwencji, zgodnie z art. 16g ust. 9 oraz 10a ustawy p.d.o.p., Wnioskodawca będzie obowiązany do ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych M.

W zakresie pytania nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym w zdarzeniu przyszłym nabyciem przez Wnioskodawcę składników majątkowych Spółki Dzielonej w ramach Podziału, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do korekty podatku VAT naliczonego innej niż ta, o której mowa w art. 91 ust. 9 ustawy VAT w zw. z art. 91 ust. 1-8 ustawy VAT, ponieważ majątek nabywany przez Wnioskodawcę w ramach podziału stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT.

1. Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy VAT, nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części dokonuje korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy VAT.

Przepis ten nakłada zatem na nabywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części obowiązek "kontynuacji" korekty podatku VAT naliczonego, w zakresie w jakim do korekty zobowiązany byłby zbywca gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

2. Kontynuacja korekty podatku VAT naliczonego przez nabywcę przedsiębiorstwa/jego zorganizowanej części ma bezpośredni związek z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Przepis ten wyłącza z opodatkowania podatkiem VAT czynności, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Ponieważ sama czynność zbycia przedsiębiorstwa/jego zorganizowanej części nie podlega VAT, nabywca winien dokonać stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego w odniesieniu do składników majątkowych wchodzących w skład przejętego przedsiębiorstwa/jego zorganizowanej części, o ile taką korektę obowiązany byłby dokonać zbywca gdyby nie przeniósł składników majątkowych przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

3. Jednocześnie przepisy ustawy VAT nie nakładają na nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa jakichkolwiek innych obowiązków w zakresie korekty podatku VAT. W konsekwencji, z tytułu nabycia majątku Spółki Dzielonej Wnioskodawca nie będzie zobowiązany dokonać, innej niż ta, o której mowa art. 91 ust. 9 ustawy

4. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również oparcie w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych, w tym m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2013 r., sygn. IPPP2/443-721/13-2/ KG,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-450/12-3/IGo;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 czerwca 2011 r., sygn IPPP1-443-579/11-2/MP.

5. Podsumowując, w związku z przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego Podziałem, Wnioskodawca będzie obowiązany do kontynuacji korekty podatku naliczonego w odniesieniu do składników majątkowych przeniesionych w ramach nabytego Oddziału w M., o której mowa w art. 91 ust. 9 w zw. z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, dokonywanej do chwili Podziału przez Spółkę Dzieloną. Wnioskodawca nie będzie natomiast zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT innej niż ta, której dokonywałaby Spółka Dzielona gdyby nie doszło do jej podziału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl