IPPP2/443-763/09-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-763/09-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 10 lipca 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z zakupem samochodu dla osób starszych i niepełnosprawnych - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z zakupem samochodu dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Wezwaniem z dnia 8 września 2009 r. roku zobowiązano Stronę do uzupełnienia stanu faktycznego określenie żądanie będącego przedmiotu wniosku oraz określenia przepisów prawa wymagającego wydania interpretacji. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 21 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową nie prowadzącą działalności gospodarczej, prowadzi działalność statutową w zakresie całodobowej opieki nad osobami w podeszłym wieku i niepełnosprawnymi 22 stycznia 2001 r. zarejestrował się jako podatnik VAT, gdyż dostarcza energię cieplną i wodę do budynków mieszkalnych (bloków), które wcześniej były własnością wnioskodawcy. Na dzień dzisiejszy nie ma innej możliwości, ze względów technicznych na dostarczanie przez inny podmiot lub we własnym zakresie energii cieplnej i wody. Innej sprzedaży towarów i usług X nie prowadzi. W związku z tym, że usługi opieki społecznej są zwolnione z podatku VAT nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, jest tylko podatnikiem podatku VAT z tytułu sprzedaży energii cieplnej i wody. Niniejsza interpretacja niezbędna jest do uzyskania zaświadczenia, że X nie dokonał odliczenia podatku VAT z tyt. zakupu samochodu dofinansowanego ze środków PFRON.

W uzupełnieniu wniosku wskazano: iż wniosek dotyczy interpretacji przepisów ustawy z dnia 13 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 w zmianami) art. 43 ust. 1 pkt 1 usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy tj. wykaz usług zwolnionych od podatku poz. 9 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych - art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w tej sytuacji możemy się ubiegać o wydanie zaświadczenia, że jednostka figuruje w rejestrze podatników VAT, ale nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług gdyż prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT.

W uzupełnieniu wyjaśniono iż Wnioskodawca prosi o interpretację, że X nie jest uprawniony do dokonywania odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy: X jako jednostka budżetowa prowadzi działalność statutową w zakresie opieki społecznej poprzez zapewnienie całodobowej opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 usługi świadczone przez dom pomocy są zwolnione z podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 86 ust. 1 podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych. W związku z tym, że jednostka świadczy usługi nie opodatkowane a usługi sprzedaży energii cieplnej i wody budynków mieszkalnych świadczy ze względów technicznych opłaca do tej sprzedaży od podatek od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy nie mają prawa do dokonania odliczeń z tytułu zakupu towarów i usług podatku naliczonego ponieważ zakupiony środek trwały - samochód osobowy jest wykorzystywany tylko do prowadzenia działalności niepodatkowowej świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej. Mają tutaj zastosowanie przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym nie dokonano odliczenia z tyt. zakupu samochodu osobowego dla przewozu osób niepełnosprawnych, gdyż jest on wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

W związku z powyższym nie dokonano odliczenia z tytułu zakupu samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych mimo, zarejestrowania, jako podatnik od towarów i usług, gdyż samochód jest wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych z podatku. Wnioskodawca nie jest uprawniony do dokonywania odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul.M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl