IPPP2/443-762/14-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-762/14-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dotacja na realizację projektu nie stanowi podstawy opodatkowania oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych dotacjami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dotacja na realizację projektu nie stanowi podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów finansowanych dotacjami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja ustanowiona aktem notarialnym z dnia 22 lipca 2009 r. przez Fundatorów Pawła, Mariusza i Wojciecha działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 44, poz. 203) o fundacjach i ustanowionego statutu.

Fundacja posiada osobowość prawną.

Fundacja jest podatnikiem podatku VAT.

Celem Fundacji jest promocja i wspieranie rozwoju polskiego i światowego reportażu i literatury faktu oraz innych form dokumentalnych.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez prowadzenie międzynarodowego ośrodka kultury i dokumentacji pod nazwą Instytut, organizację i produkcję imprez kulturalnych i naukowych, prowadzenie działań edukacyjnych, troskę i ochronę istniejących zbiorów dokumentów i pamiątek, związanych z reportażem i literaturą faktu oraz twórcami reportażu, dokumentowanie współczesnych dokonań reporterów i autorów literatury faktu, gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o reportażu i literaturze faktu oraz innych form dokumentalnych, prowadzenie archiwum, biblioteki i informatorium, przyznawanie nagród polskim i zagranicznym twórcom literatury faktu i innych form dokumentalnych za ich wybitne osiągnięcia twórcze, przyznawanie stypendiów twórczych, finansowanie lub współfinansowanie indywidualnych projektów reporterskich, finansowanie lub współfinansowanie wszelkich działań twórczych mających na celu promocję reportażu, literatury faktu i innych form dokumentalnych, prowadzenie, finansowanie lub współfinansowania projektów badawczych w zakresie wiedzy o reportażu i literaturze faktu oraz innych form dokumentalnych, prowadzenie działalności wydawniczej, w tym wydawanie książek i czasopisma poświęconego reportażowi, literaturze faktu oraz innym formom dokumentalnym, prowadzenie księgarni, antykwariatu i klubu reportażu, tworzenie i prowadzenie serwisów WWW poświęconych reportażowi i literaturze faktu oraz innym formom dokumentalnym, kupowanie kolekcji, przyjmowanie depozytów i darowizn, gromadzenie środków finansowych na statutową działalność Fundacji, współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz państwowymi i samorządowymi instytucjami w kraju i za granicą, a także indywidualnymi osobami zajmującymi się prowadzeniem podobnej działalności lub takimi, których działalność może przysłużyć się realizacji statutowych celów Fundacji, prowadzenie działań na rzecz rozwiązań prawnych i metod promocji kultury, które funkcjonują w Unii Europejskiej, prowadzenie działań społeczno-kulturalnych na rzecz środowiska bezpośrednio sąsiadującego z ośrodkiem kultury prowadzonym przez Fundację, prowadzenie działalności dobroczynnej i charytatywnej na rzecz środowiska reporterów oraz środowisk przez nich zdokumentowanych i opisanych.

Fundacja na realizację powyższych celów pozyskuje środki z dotacji oraz z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji, usług i obrotu towarowego, a w szczególności:

1.

działalność wydawniczą i sprzedaż własnych wydawnictw;

2.

prowadzenie szkoły reportażu i kursów szkoleniowych;

3.

organizacja promocji, konferencji i szkoleń własnych oraz zleconych;

4.

działalność fonograficzną, filmową i fotograficzną;

5.

działalność księgarską;

6.

produkcję lub współprodukcję wystaw, spektakli teatralnych i filmów;

7.

działalność gastronomiczną.

W ramach działań statutowych nieodpłatnych Fundacja realizuje dwa projekty w ramach dofinansowania:

1. Projekt, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywatelskiej Państw Trzecich oraz Budżetu Państwa w ramach umowy. Projekt pod nazwą to cykl dwudziestu trzech publicznych spotkań z cudzoziemcami i cudzoziemkami spoza Unii Europejskiej, mieszkającymi w Polsce. Każde ze spotkań prowadzi reporter/reporterka zajmujący/-a się danym krajem lub regionem. Rozmowy o kraju pochodzenia cudzoziemca i jego kulturze, ale też przede wszystkim o życiu w Polsce. Celem projektu jest integracja cudzoziemców mieszkających w Polsce, obalanie stereotypów dotyczących innych kultur, budowa dialogu międzykulturowego.

2. Projekt pod nazwą finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, w ramach umowy. Projekt to działania, które włączą lokalne media w aktywny i konstruktywny sprzeciw wobec dyskryminacji ze względu na pochodzenie, rasę, religię, orientację seksualną oraz wobec dyskryminacji osób spoza tzw. "normy" (np. z niepełnosprawnością, byłych więźniarek i więźniów). W 16 województwach, w miejscowościach poniżej 70 tys. mieszkańców Fundacja zrealizuje 28 dwudniowych warsztatów dla dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych. Prowadzący, przez dostarczenie wiedzy i umiejętności, zwrócą uwagę i uwrażliwią uczestników na problemy osób narażonych na wykluczenie, dyskryminację i łamanie ich praw, tak aby owocowało to w przyszłości rzetelnymi publikacjami. Prowadzący to trenerzy antydyskryminacyjni, reporterzy piszący o świecie postkolonialnym, innych kulturach, o problematyce mniejszości w Polsce (b. więźniowie) oraz przedstawiciele mniejszości mieszkający, w miarę możliwości, w województwie. Uczestnicy stworzą stroną www promującą sprawę.

Dofinansowania przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów.

Dla odbiorców projektu wszystkie jego działania mają charakter bezpłatny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy opisane, uzyskane dofinansowania stanowiące zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

2. Czy Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu:

* finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywatelskiej Państw Trzecich oraz Budżetu Państwa w ramach umowy;

* finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, w ramach umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Dofinansowania na realizację projektów finansowanych ze środków publicznych stanowią zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów. Dofinansowania nie są związane w sposób bezwzględny i bezpośredni z dostawą towarów lub świadczeniem przez Fundację usług.

Mając powyższe na uwadze pozyskane dotacje przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów, co oznacza, że są to dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektów Fundacja nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Zdaniem Fundacji przyznane na taki cel dotacje nie spełniają przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowią obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym, zakupów towarów i usług finansowanych tymi dotacjami nie można uznać jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektów:

* finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywatelskiej Państw Trzecich oraz Budżetu Państwa w ramach umowy numer,

* finansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, w ramach umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tego wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy o VAT został uchylony i jednocześnie wprowadzony został przepis art. 29a.

I tak z treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Cytowany powyżej przepis art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza cytowanych regulacji jednoznacznie wskazuje, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dofinansowania, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na uznanie uzyskanej przez podatnika dopłaty za podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, czy udzielane jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dofinansowania o charakterze przedmiotowym, które jednocześnie stanowią dopłatę do ceny towaru lub usługi - dofinansowanie takie stanowi wówczas, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Celem Fundacji jest promocja i wspieranie rozwoju polskiego i światowego reportażu i literatury faktu oraz innych form dokumentalnych. Środki na realizację powyższych celów pozyskuje z dotacji oraz z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji, świadczenia usług i obrotu towarowego. W ramach działań statutowych nieodpłatnych Fundacja realizuje dwa projekty w zakresie integracji cudzoziemców oraz przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie, rasę, religię itd. Projekty te są finansowane ze środków unijnych i budżetu państwa.

Dofinansowania przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów; są to dotacje o charakterze zakupowym. W ramach realizowanych projektów dla ich beneficjentów nie występują świadczenia odpłatne.

Z uwagi na powyższe okoliczności należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano - uczestnicy biorą udział w projektach bezpłatnie a pozyskana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, gdyż nie ma na celu dofinansowania ceny sprzedaży i przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym otrzymana dotacje ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz z budżetu państwa, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji wskazanych projektów nie stanowią podstawy opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu, gdyż nie stanowią czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się również do kwestii prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów wskazanych we wniosku.

Według art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że ramach działań statutowych nieodpłatnych Fundacja będąc podatnikiem VAT realizuje dwa projekty w zakresie integracji cudzoziemców oraz przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie, rasę, religię itd. Projekty te są finansowane ze środków unijnych i budżetu państwa.

Dofinansowania przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów. W ramach realizowanych projektów dla ich beneficjentów nie występują świadczenia odpłatne. Zakupy towarów i usług finansowane tymi dotacjami nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części, wynikającego z faktur dotyczących poniesionych wydatków w związku z realizacją projektów opisanych we wniosku.

Jak już wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, zatem stwierdzić należy, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca na podstawie zawartych umów realizuje projekty, w ramach których nie występują żadne czynności odpłatne, zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektów.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl