IPPP2-443-753/11-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-753/11-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług fakturami VAT wewnętrznymi i konieczności opodatkowywania tych świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług fakturami VAT wewnętrznymi i konieczności opodatkowywania tych świadczeń. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 26 września 2011 r. poprzez wniesienie dodatkowej opłaty w wysokości 80,0 zł, w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-753/11-2/AK z dnia 16 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji jest jednostką organizacyjną miasta działającą na podstawie statutu, nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu miasta. Zgodnie ze Statutem określonym Uchwałą Rady Miasta z dnia 19 października 2004 r. zadaniem Ośrodka jest przede wszystkim: utrzymanie obiektów i urządzeń sportowych, programowanie i realizacja współzawodnictwa sportowego szkół i zakładów pracy, organizacja imprez sportowych dla mieszkańców miasta na zlecenie podmiotów prawnych oraz z inicjatywy własnej, organizacja zawodów sportowych na zlecenie stowarzyszeń kultury fizycznej, programowanie rozwoju bazy sportowej i zagospodarowanie terenów rekreacyjnych, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w środowisku działania oraz realizacja innych zadań zleconych przez Burmistrza Miasta związanych z zapewnieniem aktywnego wypoczynku i rekreacji mieszkańców.

W ramach swej działalności jednostka świadczy usługi opodatkowane, czynności zwolnione z podatku VAT oraz czynności niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I.

CZYNNOŚCI OPODATKOWANE PODATKIEM OD TOWARÓW I USŁUG TO:

1.

Udostępnienie obiektów sportowych (basenu, kortów, kręgielni, hali sportowej, lodowiska) na zasadzie wykupienia wstępu (biletu, karnetu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupujących wstęp dla swoich pracowników w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie czy celem jest rekreacja czy uprawianie sportu, PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 podatek 8%;

2.

Udostępnianie wspinaczki rekreacyjnej na zasadzie wykupienia wstępu na ściance wspinaczkowej, PKWiU z 2008 r. 93.29.19.0 podatek 8%;

3.

Udostępnienie urządzeń siłowni, jacuzzi, sauny suchej i parowej, prowadzenie zajęć aerobiku, jogi, aquaerobiku, PKWiU z 2008 r. 96.04.10.0 podatek 23%;

4.

Prowadzenie nauki pływania, karate, gry w tenisa PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 podatek 8%;

5.

Udostępnianie automatów do gier losowych (air hokej, bilard) uruchamianych poprzez wrzucenie monety bez możliwości wygranych pieniężnych, PKWiU z 2008 r. 93.29.22.0 podatek 23%;

6.

Wynajem świadczony na podstawie umowy najmu całości lub części obiektu sportowego (stadionu, basenu, kortu tenisowego, kręgielni) podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności lub imprezy, festyny, PKWiU z 2008 r. 68.20.12.0 podatek 23%;

7.

Organizacja imprez sportowych międzyszkolnych, ligowych za odpłatnością tzw. wpisowego, PKWiU z 2008 r. 93.11.10.0 podatek 8%;

8.

Wypożyczenie obuwia na kręgielnię, PKWiU z 2008 r. 77.29.15.0 podatek 23%;

9.

Wypożyczenie sprzętu sportowego, PKWiU z 2008 r. 77.21.10.0 podatek 23%.

II.

CZYNNOŚCI ZWOLNIONE Z PODATKU VAT TO:

1.

Usługi udostępnienia obiektów sportowych świadczone jednostkom lub zakładom budżetowym.

III.

CZYNNOŚCI NIEPODLEGAJĄCE PODATKOWI VAT TO:

1.

Nieodpłatne korzystanie z hali sportowej na prowadzenie zajęć sportowych przez jednostki organizacyjne miasta (szkoły podstawowe i gimnazja);

2.

Nieodpłatne korzystanie przez kluby sportowe działające na terenie miasta z hali sportowej, sali sportów walki i innych na prowadzenie treningów;

3.

Nieodpłatne korzystanie z hali sportowej przez stowarzyszenia, organizacje na prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych;

4.

Nieodpłatne korzystanie ze stadionu sportowego przez szkoły i kluby sportowe na prowadzenie zajęć sportowych i treningów;

5.

Nieodpłatne korzystanie z Ogródka Jordanowskiego przez mieszkańców miasta dla celów rekreacyjnych.

Jednym z najważniejszych punktów statutowej działalności jest organizacja zawodów sportowych i wiążące się z nimi zakupy medali, pucharów, nagród rzeczowych oraz wręczanie ich zwycięskim zawodnikom. Czasami Ośrodek zakupuje także usługi żywieniowe i świadczy je trenerom, sędziom, zawodnikom. Również zgodnie z przepisami BHP określonym grupom pracowników (sprzątaczki, konserwatorzy) przysługuje prawo do użytkowania na terenie obiektów obuwia i ubrania roboczego. Poza tym pracownikom pracującym na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe Wnioskodawca jest zobowiązany zapewnić okulary korygujące wzrok.

Dla zawodników niektórych Klubów sportowych np. piłkarzy zakupywane są również ubrania sportowe z symbolami miasta oraz specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych.

W związku z powyższym zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług na nieodpłatnie przekazane puchary, statuetki oraz nagrody rzeczowe w czasie imprez MOSiR wystawia faktury wewnętrzne i odprowadza podatek VAT wg stawki określonej w fakturze.

Przekazane pracownikom do użytkowania obuwie i ubrania robocze z napisem MOSiR są wykorzystywane do pracy na terenie obiektów Wnioskodawcy, dlatego nie są wystawiane faktury wewnętrzne. Również na przekazane ubrania sportowe z symbolami miasta oraz specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych nie są wystawiane faktury wewnętrzne i nie jest odprowadzany podatek VAT.

Wnioskodawca wystawia faktury wewnętrzne i odprowadza podatek VAT za zakupione okulary korekcyjne, które są przekazywane pracownikom i wykorzystują je nie tylko na terenie obiektu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług na usługi żywieniowe, które nie są celem działalności gospodarczej Ośrodka, a nabywane są dla trenerów, sędziów, zawodników i świadczone podczas imprez sportowych wystawiane są faktury wewnętrzne opodatkowane podatkiem VAT wg stawki określonej w fakturze zakupu.

Za nieodpłatne korzystanie z hali sportowej, stadionu przez szkoły podstawowe, gimnazja, kluby sportowe, stowarzyszenia oraz organizacje działające w sferze kultury fizycznej i sportu na prowadzenie zajęć zgodnych z działalnością statutową: zajęcia sportowe, treningi, rozgrywki sportowe Wnioskodawca nie wystawia faktur wewnętrznych i nie opodatkowuje tych czynności podatkiem VAT. Jednostce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie działalności związanej z prowadzeniem stadionu i Ogródka Jordanowskiego z uwagi na nieodpłatne korzystanie z tych obiektów przy nabywaniu towarów i usług nie jest dokonywane odliczenie podatku VAT.

Ze względu na fakt, iż większość zakupów związana jest równocześnie z trzema kategoriami czynności, tj. z działalnością opodatkowaną, zwolnioną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT Ośrodek nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów związanych tylko z działalnością opodatkowaną i zwolnioną, dlatego rozliczenia podatku VAT dokonuje poprzez dwuetapowy klucz podziału.

W pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, wydzielana jest ta ich część, która jest związana z działalnością nieopodatkowaną i część związana z działalnością opodatkowaną i zwolnioną. Dla dokonania tego stosowany jest klucz podziału oparty na udziale przychodów z działalności niepodlegającej opodatkowaniu (wycenionej wg obowiązującego cennika) w przychodach ogółem. Jednostka prowadzi ewidencję czasu nieodpłatnego korzystania z obiektu przez szkoły, kluby sportowe, stowarzyszenia i inne. Przychody z działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (możliwe do uzyskania), wyceniane są w oparciu o ewidencję z roku poprzedniego dotyczącą nieodpłatnego korzystania przez szkoły, kluby sportowe, stowarzyszenia z obiektów sportowych i aktualnie obowiązujący cennik. Wskazany powyżej klucz podziału umożliwia wyodrębnienie części zakupów związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i zastosowaniu proporcji do pozostałej części.

W drugim etapie w odniesieniu do wydzielonej kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi Wnioskodawca stosuje proporcję ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, celem przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom dającym prawo do odliczenia. Proporcja ustalana jest jako procentowy udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ona ustalana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne przekazanie medali, pucharów, statuetek, nagród rzeczowych zwycięzcom zawodów sportowych oraz nieodpłatne przekazanie odzieży roboczej, obuwia roboczego, okularów korygujących wzrok pracownikom, a także ubrania sportowe z symbolami miasta, specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych będzie opodatkowane podatkiem VAT oraz czy zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług zakup usług żywieniowych dla sędziów i zawodników będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Jednym z najważniejszych punktów działalności statutowej jest organizacja zawodów sportowych i wiążące się z nimi zakupy medali pucharów, nagród rzeczowych oraz wręczanie ich zwycięskim zawodnikom. Czasami Wnioskodawca nabywa także usługi żywieniowe i świadczy je trenerom, sędziom, zawodnikom. Również zgodnie z przepisami BHP określonym grupom pracowników (sprzątaczki konserwatorzy) przysługuje prawo do użytkowania na terenie obiektów Ośrodka obuwia i ubrania roboczego. Poza tym pracownikom pracującym na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe Jednostka jest zobowiązana zapewnić okulary korygujące wzrok.

Dla zawodników niektórych Klubów sportowych, np. piłkarzy nabywane są również ubrania sportowe z symbolami miasta oraz specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych.

W związku z powyższym zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług na nieodpłatnie przekazane puchary, statuetki oraz nagrody rzeczowe w czasie imprez wystawiane są faktury wewnętrzne i odprowadzany jest podatek VAT, wg stawki określonej w fakturze.

Przekazane pracownikom do użytkowania obuwie i ubrania robocze z napisem MOSiR są wykorzystywane do pracy na terenie obiektów Ośrodka, dlatego Wnioskodawca nie wystawia faktur wewnętrznych. Również na przekazane ubrania sportowe z symbolami miasta oraz specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych nie są wystawiane faktury wewnętrzne i nie jest odprowadzany podatek VAT.

Wnioskodawca wystawia faktury wewnętrzne i odprowadza podatek VAT za zakupione okulary korekcyjne, które są przekazywane pracownikom i wykorzystują je nie tylko na terenie obiektu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług na usługi żywieniowe, które nie są celem działalności gospodarczej Ośrodka, a nabywane są dla trenerów, sędziów, zawodników i świadczone podczas imprez sportowych wystawiane są faktury wewnętrzne opodatkowane podatkiem VAT wg stawki określonej w fakturze zakupu.

Za nieodpłatne korzystanie z hali sportowej, stadionu przez szkoły podstawowe, gimnazja, kluby sportowe, stowarzyszenia oraz organizacje działające w sferze kultury fizycznej i sportu na prowadzenie zajęć zgodnych z działalnością statutową: zajęcia sportowe, treningi, rozgrywki sportowe Wnioskodawca nie wystawia faktur wewnętrznych i nie opodatkowuje tych czynności podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż jednym z najważniejszych punktów statutowej działalności Ośrodka jest organizacja zawodów sportowych i wiążące się z nimi zakupy medali, pucharów, nagród rzeczowych oraz wręczanie ich zwycięskim zawodnikom.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z przekazywaniem powyższych nagród wystawia faktury VAT wewnętrzne i nalicza podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, w okolicznościach wskazanych przez Ośrodek stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku naliczonego (w całości lub w części) związanego z nabyciem ww. medali, pucharów oraz nagród rzeczowych, zobowiązany jest z tytułu przekazania powyższych towarów zwycięskim zawodnikom do odprowadzenia podatku VAT i wystawienia faktury VAT wewnętrznej, zgodnie z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy.

W myśl art. 2376 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Natomiast w świetle art. 2377 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:

1.

jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,

2.

ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zgodnie z art. 2378 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca ustala rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne w związku z art. 2376 § 1 i art. 2377 § 1, oraz przewidywane okresy użytkowania odzieży i obuwia roboczego.

Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, o których mowa w art. 2376 § 1 i art. 2377 § 1, stanowią własność pracodawcy (art. 2378 § 2 Kodeksu pracy).

Biorąc powyższe pod uwagę uznać należy, iż wydawanie odzieży roboczej pracownikom przez pracodawcę w ramach wypełniania obowiązków nałożonych cyt. wyżej przepisami nie jest przekazaniem lub zużyciem towarów na cele osobiste pracownika. Przekazywanie pracownikom ww. towarów w ramach stosunku zatrudnienia, do czego podatnik zobligowany jest przepisami prawa, nie stanowi w tych przypadkach przekazania towarów na cele osobiste pracowników, gdyż takie przekazania (zużycia) mają na celu zabezpieczenie pracownikom zgodnych z przepisami warunków pracy.

Wnioskodawca wskazał, iż przekazuje pracownikom do użytkowania obuwie i ubrania robocze z napisem MOSiR, które są wykorzystywane do pracy na terenie obiektów Wnioskodawcy. Powyższe przekazania nie są dokumentowane fakturami VAT wewnętrznymi i z tego tytułu nie jest odprowadzany podatek VAT.

Mając na uwadze stan sprawy oraz powołane przepisy należy zatem stwierdzić, iż nie jest opodatkowane przekazywanie przez podatnika towarów, jeżeli obowiązek ich wydania wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy lub jest zagwarantowane pracownikom na podstawie Kodeksu Pracy lub innych przepisów. Bowiem czynności te, jako związane z działalnością gospodarczą podatnika, nie służą celom osobistym pracowników, lecz prawidłowemu, zgodnemu z przepisami prawa funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Ośrodek pracownikom obuwia i ubrań roboczych, których obowiązek wydania wynika z przepisów prawa pracy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ośrodek przekazuje również pracownikom zakupione okulary korekcyjne i z tego tytułu wystawia faktury wewnętrzne i odprowadza podatek VAT.

Na podstawie art. 23715 § 1 i § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy; Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac, wydane zostało rozporządzenie MPiPS z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973). Rozporządzenie to wprowadza do prawa polskiego dyrektywę Wspólnot Europejskich 90/270/EWG dotyczącą minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Jak wynika z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Obowiązek zapewnienia okularów korygujących wzrok powstaje po wydaniu zalecenia lekarza. Powinny to być zatem okulary o właściwościach zgodnych z powyższym zaleceniem - o określonych parametrach (odpowiednich do stanu wzroku pracownika) - przeznaczone do pracy przy monitorze. Przepisy rozporządzenia nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia okularów korygujących wzrok (a więc ze szkłami korekcyjnymi) przeznaczonych do pracy przy monitorze ekranowym. Przepisy te nie zobowiązują zatem pracodawców do zapewnienia pracownikom okularów nieprzeznaczonych do pracy przy obsłudze monitora ekranowego (stosowanych do codziennego stałego użytku).

Zauważyć również należy, iż procedury dofinansowania zakupu okularów korekcyjnych przez pracodawcę powinny być określone w przepisach wewnętrznych jednostki, np. w zarządzeniu kierującego Ośrodkiem w sprawie regulaminu bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostce. Najczęściej w zarządzeniu takim określona winna być kwota dofinansowania oraz podstawa prawna wypłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy konieczność zapewnienia pracownikom okularów korekcyjnych wynika z ww. przepisów Kodeksu pracy w zw. z przepisami ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, tzn. jeżeli okulary zostaną przekazane pracownikom pracującym przy obsłudze monitora ekranowego (zgodnie z zaleceniem lekarza), to na Jednostce nie będzie ciążył obowiązek opodatkowania ww. przekazania. Jeżeli natomiast okulary korekcyjne zostaną przekazane osobom niezatrudnionym przy monitorach, Wnioskodawca zobowiązany będzie do opodatkowania nieodpłatnego przekazania ww. okularów i wystawienia z tego tytułu faktury VAT wewnętrznej, zgodnie z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę wynika, iż dla zawodników niektórych Klubów sportowych np. piłkarzy nabywane są również ubrania sportowe z symbolami miasta oraz specjalistyczne buty sportowe, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych. W związku z powyższym przekazaniem nie są wystawiane faktury wewnętrzne i nie jest odprowadzany podatek VAT.

Jak wynika z cyt. art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje przy nabyciu towarów i usług, które nie są wykorzystywane przez podatnika dokonującego ich nabycia do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nabywanych ubrań sportowych z symbolami miasta oraz specjalistycznych butów sportowych dla zawodników niektórych Klubów sportowych, które zawodnicy wykorzystują do treningów i rozgrywek sportowych, nie wykorzystuje dla wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. czynnościom powodującym konieczność rozliczenia podatku należnego. Z uwagi na powyższe Jednostka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z przedmiotowym nabyciem.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabywanymi ubraniami sportowymi z symbolami miasta oraz z nabywanymi specjalistycznymi butami sportowymi, wykorzystywanymi przez członków Klubów sportowych do treningów i zawodów, nie będzie on również zobowiązany do uznania nieodpłatnego przekazania powyższych ubrań i butów za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu. Bowiem jak wynika z treści art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu takiemu podlegają tylko towary przekazywane nieodpłatnie, jeżeli przy ich nabyciu Stronie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca wskazał również, iż czasami Ośrodek zakupuje usługi żywieniowe i świadczy je trenerom, sędziom, zawodnikom.

Jak wynika z treści cyt. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również (...) wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Celem działalności prowadzonej przez Ośrodek nie jest świadczenie usług żywieniowych. Zatem przekazywanych, podczas zawodów, usług żywieniowych na rzecz trenerów, sędziów i zawodników nie można uznać za usługi związane z działalnością Wnioskodawcy, a w związku z powyższym ww. nieodpłatne czynności, będą traktowane jako usługi podlegające opodatkowaniu, w oparciu o art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem świadczenie powyższych usług winno zostać potwierdzone fakturą VAT wewnętrzną i opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl