IPPP2/443-752/11-4/KAN - Możliwość zwolnienia ośrodka pomocy społecznej z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-752/11-4/KAN Możliwość zwolnienia ośrodka pomocy społecznej z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), uzupełnione w dniu 8 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) na wezwanie z dnia 29 czerwca 2011 r., o udzielenie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 8 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) na wezwanie z dnia 29 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) wykreślono usługi w zakresie opieki społecznej jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

W związku z powyższym od 1 maja 2011 r., na podstawie art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w wyniku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych w 2010 r. w ośrodku zaewidencjonowano następujące obroty:

73 733,50 zł - z tytułu świadczenia usług opiekuńczych na rzecz uprawnionych decyzjami administracyjnymi osób fizycznych, środki te stanowiły dochody budżetu gminy,

1404,18 zł - z tytułu świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych (świadczenia na rzecz osób zaburzonych psychicznie) na rzecz uprawnionych decyzjami administracyjnymi osób fizycznych, środki te stanowiły dochody budżetu państwa,

36 529,54 zł - z tytułu odpłatności za wyżywienie w Domu Dziennego Pobytu za osoby uprawnione decyzjami administracyjnymi, środki te stanowiły w 2010 r. dochody własne jednostki, przeznaczone na ściśle określone przez organ prowadzący cele, w 2011 r. środki te stanowią dochody budżetu gminy,

2 436,50 zł - z tytułu odpłatności za pobyt w Domu Dziennego Pobytu za osoby uprawnione decyzjami administracyjnymi, środki te stanowiły w 2010 r. dochody własne jednostki, przeznaczone na ściśle określone przez organ prowadzący cele, w 2011 r. środki te stanową dochody budżetu gminy.

Powyższe usługi są usługami opieki społecznej.

Pobór opłat odbywa się w gotówce poza siedzibą Ośrodka. W przypadku opłat za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze osoby uprawnione przez dyrektora dokonują poboru opłaty w domu podopiecznego. W przypadku opłat za pobyt i wyżywienie odpłatność jest zbierana w siedzibie Domu Dziennego Pobytu.

Opłaty od osób fizycznych zbierane są na tzw. kwitariusz, z uwzględnieniem takich pozycji jak: należność główna, zaległość, odsetki za nieterminową wpłatę. Zebrane środki podlegają odprowadzeniu do kasy Ośrodka, skąd niezwłocznie przekazywane są na rachunek bankowy Ośrodka, a następnie odprowadzane na dochody do budżetu gminy. Ze środków tych ośrodek dostaje tygodniowe transze środków na prowadzenie działalności, w tym na wydatki związane ze świadczonymi usługami.

Przed 1 stycznia 2011 r. Ośrodek nie miał obowiązku rejestracji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kas rejestrujących ze względu na objęcie zwolnieniem na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1, poz. 26 załącznika Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zwolnienie to zostało przedłużone do dnia 30 kwietnia 2011 r. na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 pkt 2a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ośrodek posiada dowody dokumentujące przeprowadzane transakcje oraz prowadzi ich ewidencję, z której jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. W wyniku tych transakcji generowane są bowiem dochody budżetu, które w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych są środkami publicznymi i podlegają szczególnej formie rozliczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca podlegający podmiotowemu zwolnieniu od podatku od towarów i usług jest obowiązany prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeśli odpłatność za świadczone usługi od osób uprawnionych na mocy decyzji administracyjnych, otrzymuje również do kasy OPS.

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy, nie posiadającą osobowości prawnej i nie prowadzącą poza statutowymi zadaniami z zakresu pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej innej działalności, a zwłaszcza działalności gospodarczej. Z tego tytułu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a), ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest jednostką zwolnioną z podatku VAT.

Rolą kas rejestrujących jest rejestracja obrotu i związanych z nim kwot podatku VAT. Ośrodek świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zwolnione z VAT, w związku z czym nigdy nie wystąpi kwota podatku związanego z obrotem.

W ramach działań statutowych Ośrodek pobiera:

* opłaty za wyżywienie i pobyt w Domu Dziennego Pobytu.

* opłatę za świadczone usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ww. odpłatności ustalane są decyzjami administracyjnymi z uwzględnieniem sytuacji dochodowej osób uprawnionych. Usługi te nie są skierowane do wszystkich, aby z nich korzystać trzeba spełniać kryteria określone w ustawie o pomocy społecznej i wystąpić z wnioskiem o ich przyznanie. Rozpatrzenie wniosku kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.

Zebrane z odpłatności kwoty odprowadzane są jako dochody na rachunek bankowy Gminy.

Działalność Ośrodka finansowana jest ze środków gminy i dotacji Wojewody.

Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi ewidencję księgową zgodnie z ustawą o rachunkowości i przepisami szczególnymi z zakresu ustawy o finansach publicznych, przedstawiając jasno i rzetelnie wszelkie operacje gospodarcze w księgach rachunkowych.

Wg interpretacji Wnioskodawcy Ośrodek Pomocy Społecznej nie musi stosować kasy rejestrującej, gdyż przedmiotowe rozporządzenie dotyczy podatników.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ww. ustawy o VAT, podatnikami są między innymi jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. W przypadku Ośrodka trudno mówić o samodzielnym wykonywaniu działalności gospodarczej. Jako jednostka budżetowa Ośrodek pobiera opłaty za świadczone usługi, realizowane w ramach wykonywanych zadań statutowych, ale środki na realizację tych usług pozyskuje od jednostki samorządu terytorialnego, w imieniu której działa.

Trudno też mówić tu o działalności gospodarczej rozumianej jako wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców.

Istotą Ośrodka jest realizacja zadań określonych w statucie, zgodnych z ustawą o pomocy społecznej. Statut Ośrodka nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej. Nie każdej osobie fizycznej przysługują świadczenia z pomocy społecznej, stąd trudno mówić, że Ośrodek jest usługodawcą, skoro świadczy usługi, ale tylko na rzecz określonej grupy osób fizycznych spełniających kryteria ustawowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. ustawy 1, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie ustawy o pomocy społecznej i rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów opieki społecznej. Podstawą do świadczenia usług jest decyzja administracyjna o skierowaniu do Domu, a po przyjęciu do Domu decyzja administracyjna o wysokości opłaty za pobyt, a nie umowa cywilnoprawna. Dom nie zawiera z mieszkańcami żadnych umów.

Z ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słownik języka polskiego definiuje czasownik "świadczyć" jako "wykonywać coś na czyjąś rzecz", "świadczenie" zaś - jako "obowiązek wykonania, przekazania czegoś". Mając zatem na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT, usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument (beneficjent), odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Z opisu okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonuje świadczenia usług pomocy społecznej na rzecz mieszkańców Domu, za które wnoszone są opłaty przez ich mieszkańców. Zatem mamy do czynienia z bezpośrednim beneficjentem usług Wnioskodawcy, którym są mieszkańcy Domu, a Wnioskodawca świadczy usługi na ich rzecz w zakresie zapewnienia potrzeb bytowych, opiekuńczych oraz wspomagających.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż ww. czynności wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję świadczenia usług wymienioną w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tymi przepisami wysokości obrotów.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia,

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

W świetle powyższego, do dnia 30 kwietnia 2011 r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia ww. usług w zakresie pomocy społecznej, jako niewymienionych w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. Tym samym, od dnia 1 maja 2011 r. wobec podatników świadczących usługi w ww. zakresie, powstanie obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych, z uwagi na fakt, iż jak sam Wnioskodawca wskazał, obrót wynosił 114 103,72 zł, czyli był wyższy od 40 000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył w ubiegłym roku kwotę 40.000 zł, to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca może korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a).

Reasumując należy stwierdzić, iż wbrew twierdzeniu, że na powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie ma wpływu fakt, czy podatnik jest objęty zwolnieniem przedmiotowym od podatku od towarów i usług, bowiem jak wynika z powołanych przepisów, ewidencję tą są zobowiązani prowadzić wszyscy podatnicy (także korzystający ze zwolnienia przedmiotowego od podatku), których obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczyły 40.000 zł w roku.

Z przedstawionego wniosku wynika, Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy, nie posiadającą osobowości prawnej i nie prowadzącą poza statutowymi zadaniami z zakresu pomocy społecznej, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej innej działalności. Z tego tytułu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a) ww. ustawy Wnioskodawca jest jednostką zwolnioną z podatku VAT.

Ośrodek świadczy wyłącznie usługi pomocy społecznej zwolnione z VAT. Ośrodek pobiera;

* opłaty za wyżywienie i pobyt w Domu Dziennego Pobytu,

* opłaty za świadczone usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Ww. odpłatności ustalane są decyzjami administracyjnymi z uwzględnieniem sytuacji dochodowej osób uprawnionych. Zebrane kwoty odprowadzane są jako dochody na rachunek bankowy Gminy. Działalność Ośrodka finansowana jest ze środków gminy, dotacji Wojewody i wpłat osób uprawnionych. Pobór opłat odbywa się w gotówce poza siedzibą Ośrodka. W przypadku opłat za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze osoby uprawnione przez dyrektora dokonują poboru opłaty w domu podopiecznego. W przypadku opłat za pobyt i wyżywienie odpłatność jest zbierana w siedzibie Domu Dziennego Pobytu.

Opłaty od osób fizycznych zbierane są na tzw. kwitariusz, z uwzględnieniem takich pozycji jak: należność główna, zaległość, odsetki za nieterminową wpłatę. Zebrane środki podlegają odprowadzeniu do kasy Ośrodka, skąd niezwłocznie przekazywane są na rachunek bankowy Ośrodka, a następnie odprowadzane na dochody do budżetu gminy. Ze środków tych Ośrodek dostaje tygodniowe transze środków na prowadzenie działalności, w tym na wydatki związane ze świadczonymi usługami.

Ośrodek posiada dowody dokumentujące przeprowadzane transakcje oraz prowadzi ich ewidencje, z której jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. W wyniku tych transakcji generowane są bowiem dochody budżetu, które w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych są środkami publicznymi i podlegają szczególnej formie rozliczeń.

W oparciu o powołane wyżej przepisy należy uznać, iż w przypadku, gdy wpłaty dokonywane bezpośrednio gotówką w przedmiotowym przypadku przez mieszkańców ośrodka, będą podlegały ewidencji na kasie rejestrującej, gdyż u Wnioskodawcy z dn. 30 kwietnia 2011 r. powstał obowiązek rejestracji sprzedaży prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano świadczenia usług,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w związku z poz. 37 załącznika Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z rejestracji usług na kasie fiskalnej, jeśli spełni warunki przewidziane w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl