IPPP2/443-749/09-2/SAP - Forma zawiadomienia dłużnika o korekcie podatku należnego w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-749/09-2/SAP Forma zawiadomienia dłużnika o korekcie podatku należnego w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej formy zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej formy zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci. Zgodnie z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), usługi świadczone przez Spółkę dokumentowane są fakturami VAT, a Spółka odprowadza do urzędu skarbowego podatek należny z tytułu świadczonych usług. Zdarzają się przypadki, że kontrahenci Spółki znacznie przekraczają terminy płatności wynikające z wystawionych przez nią faktur. W związku z tym Spółka rozważa skorzystanie z rozwiązań przewidzianych w art. 89a i 89b ustawy o VAT, które (w przypadku spełnienia szeregu warunków) dają Spółce możliwość skorygowania kwoty podatku należnego wykazanego w związku ze sprzedażą do kontrahentów, którzy nie uregulowali należności z tytułu tej sprzedaży (dalej: ulga lub ulga na złe długi). Rozwiązania dotyczące ulgi na złe długi zostały wprowadzone do ustawy o VAT z dniem 1 czerwca 2005 r. w wyniku uchwalenia ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756; dalej: ustawa wprowadzająca). Z dniem 1 grudnia 2008 r., w rezultacie wejścia w życie ustawy z 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320; dalej: ustawa zmieniająca), regulacje dotyczące ulgi na złe długi zostały znowelizowane. W związku z planowanym skorzystaniem z ulgi na złe długi Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska dotyczącego formy w jakiej powinna zostać wysłana kopia zawiadomienia o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakiej formie należy wysyłać do właściwego urzędu skarbowego kopię zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o VAT...

Spółka stoi na stanowisku, iż kopia zawiadomienia o którym mowa art. 89a ust. 6 ustawy o VAT może być wysłana w dowolnej formie, w trybie zwyczajowo przyjętym tj. za pomocą listu zwykłego lub poczty elektronicznej. W szczególności kopia może zostać przekazana do urzędu skarbowego również w formie cyfrowej (np. w formie płyty CD zawierającej zeskanowane kopie zawiadomień). Zgodnie z art. 89a ust. 6 ustawy o VAT, podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty obowiązany jest zawiadomić dłużnika, a kopię zawiadomienia przesłać do urzędu skarbowego. Ustawodawca w przepisach dotyczących ulgi na złe długi nie przewidział szczególnej formy zawiadomienia dłużnika o dokonanej korekcie. Nie przewidział również szczególnej formy dla kopii tego zawiadomienia, która ma zostać dostarczona do urzędu skarbowego. Zgodnie z definicją za kopię uważa się rzecz dokładnie odtworzoną z oryginału (internetowy Uniwersalny Słownik Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN: http://usjp.pwn.pl/index.php). W przypadku przekazywania zawiadomień w formie płyty CD, informacje wysłane do dłużnika będą powielone w formie elektronicznej poprzez ich zeskanowane, a następnie zostaną zapisane na nośniku danych (dysk CD). Informacje, które otrzyma dłużnik w żaden sposób nie będą zmieniane, i w efekcie dane przekazane do urzędu będą w pełni odzwierciedlać informacje przekazane dłużnikowi. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że przekazanie informacji do urzędu skarbowego w formie zapisanych na dysku CD zeskanowanych zawiadomień, spełnia wszelkie warunki aby zostać uznane za kopię zawiadomienia skierowanego do dłużnika i w konsekwencji spełnić warunek określony w art. 89a ust. 6 ustawy o VAT. Dodatkowo, należy zauważyć, że przepisy dotyczące ulgi na złe długi, nakazują stosowanie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997, Nr 137, poz. 926 z późn. zm., dalej: Ordynacja podatkowa) jedynie w stosunku do zawiadomień o których mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Konsekwentnie, należy stwierdzić, że skoro ustawodawca w sposób szczegółowy wskazał w jakich sytuacjach należy stosować przepisy Ordynacji podatkowej, to w stosunku do innych zawiadomień nie jest wymagane stosowanie tych przepisów. Zatem, jeżeli nie stosuje się przepisów o doręczeniach w stosunku do zawiadomienia dłużnika o dokonaniu korekty w związku z zastosowaniem ulgi na złe długi, to należy stwierdzić, że forma takiego zawiadomienia, a zatem również jego kopii, jest dowolna. Ponadto, ustawa nie przewiduje także innej szczególnej formy dla zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 (co za tym idzie również dla jego kopii). Należy uznać, że w przypadku, gdyby ustawodawca zamierzał wprowadzić wymóg odpowiedniej formy dla zawiadomienia lub jego kopii wskazałby na to bezpośrednio w przepisie. Potwierdza to analiza zawartych w ustawie o VAT innych przepisów dotyczących zawiadomień, w których wskazuje się to, czy zawiadomienia te mają uwzględniać określoną formę bądź treść. Ustawa w określonych przypadkach przewiduje wymóg zachowania formy pisemnej (np.: art. 43 ust. 5 oraz art. 113 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT), w odniesieniu do niektórych zawiadomień wskazuje, że powinny być one składane za pomocą urzędowego formularza (np.: art. 97 ust. 1 ustawy o VAT), zaś zupełnie sporadycznie wskazuje na konieczność uwzględnienia w zawiadomieniu określonej treści (art. 12a ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy o VAT). Konsekwentnie, jeżeli przepisy nie wskazują w precyzyjny sposób formy, jaka forma powinna być zastosowana dla zawiadomienia, to należy uznać, że jest to forma dowolna. Tym bardziej zatem dowolna jest forma kopii zawiadomienia jaka ma zostać przesłana do urzędu skarbowego. W szczególności kopia taka może zostać przekazana w formie zapisu na dysku CD. Dodatkowo Spółka pragnie podkreślić, że w przepisach dotyczących ulgi na złe długi można wyróżnić przepisy zawierające warunki (wymienione w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT), których spełnienie jest konieczne dla możliwości skorzystania z ulgi na złe długi oraz warunki pomocnicze, techniczne, od których spełnienia nie zależy bezpośrednio możliwość skorzystania z ulgi. Do warunków technicznych należy zaliczyć m.in. obowiązek dostarczenia do urzędu skarbowego kopii zawiadomienia dłużnika o dokonanej korekcie. Przekazanie kopii zawiadomienia ma bowiem jedynie charakter informacyjny. Konsekwentnie, spełnienie przedmiotowego obowiązku nie powinno ograniczać prawa podatnika do dokonania korekty. Co za tym idzie należy je dokonać w najbardziej dogodnej dla podatnika formie. Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl