IPPP2/443-740/10-3/MM - Wystawianie wewnętrznych faktur korygujących oraz ustalenie okresu rozliczeniowego dla rozliczenia skorygowanego podatku VAT należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-740/10-3/MM Wystawianie wewnętrznych faktur korygujących oraz ustalenie okresu rozliczeniowego dla rozliczenia skorygowanego podatku VAT należnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wystawiania wewnętrznych faktur korygujących oraz ustalenia prawidłowego okresu rozliczeniowego, w jakim należy rozliczyć skorygowany podatek należny z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania wewnętrznych faktur korygujących oraz ustalenia prawidłowego okresu rozliczeniowego, w jakim należy rozliczyć skorygowany podatek należny z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 3 listopada 2010 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonywała nieodpłatnych przekazań towarów. Czynności te były dokumentowane fakturami wewnętrznymi, w których wykazano należny podatek VAT. Następnie podatek ten był wykazywany w deklaracji VAT-7 i odprowadzany na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Po ponownej analizie przepisów ustawy o VAT Spółka stwierdziła, że część nieodpłatnych przekazań nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT i w związku z tym nie powinna być dokumentowana ww. fakturami wewnętrznymi, a należny podatek VAT nie powinien być naliczany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym, Spółka powinna wystawiać wewnętrzne faktury korygujące, którymi dokona korekty podatku VAT od nieodpłatnych przekazań towarów, które nie podlegają opodatkowaniu VAT.

2.

W jakim okresie rozliczeniowym należy rozliczyć skorygowany należny podatek VAT z wystawionych wewnętrznych faktur korygujących.

Stanowisko Spółki dotyczące pytania nr 1

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani do wystawiania faktury VAT dokumentującej dokonanie sprzedaży (tzw. faktury zwykłe). Art. 106 ust. 7 ustawy o VAT stanowi natomiast, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej dotyczy zatem dokonania przez podatnika nieodpłatnych przekazań. § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej rozporządzenie) stanowi, że fakturę korygującą wystawia się w przypadku stwierdzenia m.in. pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub błędu w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Mimo, że przytoczony przepis odnosi się do wystawiania faktur zwykłych, to przepis § 23 przytoczonego rozporządzenia wskazuje, że do korekty faktur, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT (tekst jedn. faktur wewnętrznych) znajdzie zastosowanie § 14.

Oznacza to, że w razie stwierdzenia nieprawidłowości w cenie, stawce, kwocie podatku lub jakiekolwiek innej pozycji faktury, podatnik jest zobowiązany do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej. W konsekwencji należy przyjąć, że jeśli Spółka w błędny sposób naliczyła podatek VAT od czynności, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu, to w fakturze wewnętrznej wystąpił błąd m.in. co do stawki i kwoty podatku. Oznacza to, że Spółka powinna wystawić wewnętrzną fakturę korygującą dotyczącej błędnie wystawionej uprzednio faktury wewnętrznej.

Stanowisko Spółki dotyczące pytania nr 2

Artykuł 29 ust. 4a ustawy o VAT stanowi, że w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, podatnik dokonuje obniżenia podstawy opodatkowania pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, któremu faktura została wystawiona. W przedstawionym stanie faktycznym nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wynika to z § 23 ust. 2 rozporządzenia, który wskazuje, że faktury wewnętrzne mogą być wystawione w jednym egzemplarzu. Oznacza to, że podatnik nie przekazuje ich żadnemu kontrahentowi. Spółka dokonując wystawienia wewnętrznej faktury korygującej jest niejako jej "odbiorcą". Data wystawienia faktury korygującej jest zatem jednocześnie datą jej "odbioru". W konsekwencji wystawienie wewnętrznej faktury korygującej uprawni Spółkę do obniżenia podatku należnego w miesiącu, w którym została ona wystawiona.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2010 r., sygn. IPPP2/443-185/10/AO. Organ podatkowy stwierdził w niej, że podatnik w ww. stanie faktycznym " (...) ma prawo do obniżenia podatku należnego VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostanie wystawiona wewnętrzna faktura korygująca."

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że powinna wystawić wewnętrzne faktury korygujące, którymi dokona korekty podatku VAT od nieodpłatnych przekazań towarów, które nie podlegają opodatkowaniu VAT. W ocenie Spółki rozliczenie należnego podatku VAT ze skorygowanych faktur wewnętrznych nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym zostały one wystawione.

Mając na uwadze powyższe argumenty, Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na mocy art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W oparciu o art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Artykuł 106 ust. 7 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem", regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotycząca podatku - § 23 ust. 2 rozporządzenia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której dokonywał nieodpłatnych przekazań towarów. Czynności te były dokumentowane fakturami wewnętrznymi, w których wykazano należny podatek VAT. Następnie podatek ten był wykazywany w deklaracji VAT-7 i odprowadzany na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Po ponownej analizie przepisów ustawy o VAT Spółka stwierdziła, że część nieodpłatnych przekazań nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT i w związku z tym nie powinna być dokumentowana ww. fakturami wewnętrznymi, a należny podatek VAT nie powinien być naliczany.

W świetle powołanych przepisów i w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając wewnętrzne faktury korygujące, bowiem pierwotne faktury wewnętrzne, jakie Spółka wystawiała dokumentując nieodpłatną dostawę towarów, zawierały błąd w zakresie stawki i kwoty podatku należnego, z uwagi na fakt braku opodatkowania podatkiem VAT niektórych nieodpłatnych dostaw towarów.

Ponadto tut. Organ podatkowy stwierdza, iż w przypadku faktur wewnętrznych, gdzie wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o którym mówi art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wniosek ten wynika z istoty faktur wewnętrznych, które zgodnie z § 23 ust. 2 rozporządzenia wystawiane są w jednym egzemplarzu. Wystawionej faktury podatnik nie przekazuje kontrahentowi tylko zachowuje, aby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Skoro podatnik wystawia fakturę wewnętrzną w jednym egzemplarzu, na własne potrzeby, to nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Tym samym należy się zgodzić z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż rozliczenie podatku VAT należnego ze skorygowanych faktur wewnętrznych nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym te faktury zostały wystawione.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego w zakresie dwóch zadanych pytań należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, że niniejsza interpretacja nie dotyczy zasadności wystawienia wewnętrznych faktur korygujących, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Tutejszy organ podatkowy nie dokonuje oceny tego, czy dokonane przez Wnioskodawcę czynności udokumentowane fakturami wewnętrznymi będącymi przedmiotem niniejszej sprawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl