IPPP2/443-74/14-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-74/14-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy-przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją projektu "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna pozyskał środki w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację projektu pt. "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów", podpisując umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa na refundację 80% kosztów kwalifikowalnych inwestycji; pozostała kwota to środki własne beneficjenta.

Głównym celem projektu jest popularyzacja zawodu pszczelarza, jako hodowcy i obrońcy pszczoły młodej, w obliczu problemu masowego ginięcia pszczół wśród społeczności lokalnej i turystów. Wnioskodawca posiada pasiekę, która istnieje już od 50 lat i znajduje się w przydomowym sadzie. Coraz bardziej zauważalny jest fakt ginięcia tradycyjnych zawodów. Ludzie młodzi często nie wiedzą jak ważne i przydatne są zagadnienia związane z pszczelarstwem. Wychodząc wszystkim zainteresowanym na przeciw pasieka kieruje projekt, który pozwoli przekazać informacje dotyczące kultywowania tradycyjnego zawodu pszczelarza, rozszerzy wiedzę o znaczeniu pszczół w życiu człowieka.

W ramach projektu zostanie wykonana altana edukacyjna, która posłuży do przygotowania ekspozycji oraz organizacji spotkań o tematyce pszczelarskiej. A tym samym pobudzi również mieszkańców do zwiększenia zainteresowania pszczelarstwem; zwłaszcza dzieci i młodzież.

Ekspozycja będzie wyposażona w zakupione w ramach projektu akcesoria, ulotki informacyjne, oraz produkty pszczele, pozyskiwane w tej pasiece. Powstała w ramach projektu ekspozycja będzie miała charakter ogólnodostępny, otwarty, edukacyjny. W związku z powstałym przedsięwzięciem Strona nie będzie generowała dochodu z tytułu udostępniania ekspozycji. Projekt "Chrońmy pszczoły zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów" zakłada realizację sześciu spotkań zorganizowanych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych z terenu LSR. Planuje się, że w jednym spotkaniu będzie uczestniczyć 15 osób. Spotkanie będzie trwało 5 godzin. Projekt obejmie zorganizowanie 6 spotkań po 5 godzin - łącznie 30 godz. z przeznaczeniem dla 90 osób. Udział w spotkaniach będzie nieodpłatny i ogólnodostępny. Uczestnikami będą uczniowie ze szkół zlokalizowanych na terenie działania S T. Planuje się, że spotkania będą się odbywały na przełomie maja i czerwca 2014 r., ponieważ jest to najlepszy okres na realizację takich spotkań. Planuje się, że spotkania będą podzielone na części:

I część - teoretyczna, gdzie uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami:

1. Rola pszczół miodnych w zapylaniu roślin.

2. Zależność życia na ziemi od pszczół.

3. Powszechna chemizacja a ochrona pszczół.

4. Rola zawodu pszczelarza.

5. Korzyści płynące z hodowli pszczół.

6. Produkty pszczele i ich zasługi dla zdrowia.

II część praktyczna, polegać będzie na bezpośrednim kontakcie uczestników z pszczołami oraz poznaniu podstawowych zasad pracy w pasiece.

III część poświęcona będzie odlewaniu figurek i świec z wosku.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Nie jest podatnikiem, nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z realizacji projektu pt. "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Strona stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało Jej prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl obowiązującego od 1stycznia 2014 r. art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pozyskał środki w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla Małych Projektów tj. operacji objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację projektu pt. "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów".

W ramach projektu zostanie wykonana altana edukacyjna, która będzie służyć do przygotowania ekspozycji oraz organizacji spotkań o tematyce pszczelarskiej w celu zwiększenia do zainteresowania pszczelarstwem mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży. Powstała w ramach projektu ekspozycja będzie miała charakter ogólnodostępny, otwarty, edukacyjny.

W związku z powstałym przedsięwzięciem Strona nie będzie generowała dochodu z tytułu udostępniania ekspozycji. Projekt "Chrońmy pszczoły - zachowanie tradycyjnych zawodów i zwyczajów" zakłada realizację sześciu spotkań zorganizowanych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych z terenu LSR. Udział w spotkaniach będzie nieodpłatny i ogólnodostępny.

Wnioskodawca posiada pasiekę, która istnieje już od 50 lat i znajduje się w przydomowym sadzie.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów, które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Nie jest podatnikiem, nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dotyczących realizowanego projektu.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Jak wskazał Wnioskodawca za korzystanie z wybudowanej altany edukacyjnej nie będą pobierane żadne opłaty, czyli wybudowana altana edukacyjna nie będzie generowała przychodów podlegających opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług poniesione w związku z realizowanym projektem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl