IPPP2/443-739/09-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-739/09-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług świadczonych na rzecz posła Parlamentu Europejskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług świadczonych na rzecz posła Parlamentu Europejskiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Strona zawarła z Eurodeputowanym umowę na podstawie której była asystentem Posła do Parlamentu Europejskiego (także asystentem akredytowanym) i zobowiązana była do wykonywania następujących czynności:

* wykonywanie analiz prawnych z prawa wspólnotowego,

* doradztwo,

* asystowanie w pracach deputowanego podczas sesji plenarnych w Strasburgu i Brukseli i prac w komisjach Parlamentu Europejskiego,

* przygotowywanie i opracowywanie materiałów w związku z interwencjami poselskimi.

Realizując swoje obowiązki Strona ponosiła koszty wynajmu lokali, koszty przelotów etc

Oprócz umowy precyzującej zakres obowiązków Strony z chwilą zawarcia umowy, otrzymała wystawione i podpisane przez Eurodeputowanego świadectwo zwolnienia z podatku akcyzowego z którego wynikało, że zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów nr ET 76430 z dnia 22.12.1992 Parlament Europejski został zwolniony z obowiązku potwierdzania faktu dokonania dostawy towarów przez władzę podatkową Państwa przyjmującego.

Co miesiąc Strona wystawiała faktury, zgodnie z którą nabywcą usługi był Eurodeputowany a płatnikiem Parlament Europejski. Otrzymywaną z tytułu realizacji umowy kwotę wynagrodzenia błędnie rozliczała na kwotę netto i 22 procentowy podatek VAT. Należy podkreślić, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie zostało uchwalone stosownymi uchwałami Parlamentu Europejskiego i jego wysokość była niezależna od faktu obciążenia go lub nie podatkiem VAT.

Aktualnie Wnioskodawca zamierza dokonać korekty wystawianych deklaracji za cały okres trwania umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle § 7c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) otrzymanie przez Stronę dokumentu (świadectwo zwolnienia z podatku akcyzowego) z informacją o zwolnieniu dostawy towarów i usług na rzecz Parlamentu Europejskiego (pismo Ministra Finansów nr ET 76430 z dn. 22.12.1992) podpisanego przez Eurodeputowanego, a nie poświadczonego przez właściwy Urząd Skarbowy spełnia kryteria do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Zdaniem wnioskodawcy nie budzi wątpliwości fakt, że dostawa towarów i usług dla Eurodeputowanego w związku z pełnieniem przez niego obowiązków parlamentarzysty korzysta z obniżonej stawki podatku VAT na podstawie § 7c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Ministerstwo Finansów dało temu wyraz w licznych interpretacjach przepisów podatkowych.

Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% obwarowane jest spełnieniem dwóch przesłanek, które winny być spełnione przed dokonaniem dostawy towarów lub usług, a mianowicie:

1.

wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996, Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Zdaniem wnioskodawcy zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania 0% stawki VAT. Zawarta umowa spełnia zarówno wymóg zamówienia (wyraża wolę Zamawiającego) oraz wymóg specyfikacji (dokładnie określa jakie usługi będą przedmiotem umowy). Takie stanowisko w swoich interpretacjach zajmuje również Ministerstwo Finansów.

Największą wątpliwość interpretacyjną, w przypadku umowy zawartej przez Lidię Bagińską budzi fakt uzyskania przez Usługodawcę dokumentu określonego w § 7c ust. 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów. Przepis ten wyraźnie akcentuje potwierdzenie takiego dokumentu przez właściwe władze Państwa członkowskiego na terytorium, którego podmioty uprawnione do korzystania z ulgowej stawki podatku VAT posiadają siedzibę lub obywatelstwo.

Przepis § 7c cyt. rozporządzenia zapewnia aparatowi skarbowemu kontrolę nad obrotem towarów i usług dla podmiotów uprawnionych i podjęcie ostatecznej decyzji. Jednakże w przypadku Parlamentu Europejskiego (a więc również w przypadku Eurodeputowanych) obowiązek akceptacji tych dostaw został zniesiony przez Ministra Finansów pismem nr ET 76430 z dnia 22.12.1992.

W związku z powyższym uważamy, że w tym konkretnym przypadku zostały spełnione wszystkie przesłanki od których przepisy podatkowe uzależniają możliwość zastosowania stawki 0% i wsteczne skorygowanie deklaracji VAT-7 będzie zgodne z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotowy wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 6 lipca 2009 r., w związku z tym, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. nie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), Organ podatkowy zastosował w niniejszej sprawie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 16 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W wykonaniu delegacji ustawowej Minister Finansów w rozdziale 6 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), określił towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 0%, oraz warunki stosowania obniżonej stawki.

Stosownie do postanowień § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej "instytucjami Wspólnot", posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji.

Zatem z obniżonej stawki podatku może skorzystać osoba świadcząca usługi na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich:

* do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich,

* posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju,

* do celów służbowych tych instytucji.

Na podstawie § 11 ust. 2 cyt. rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że podmioty, o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:

1.

wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11 stycznia 1996 r., Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Wskazać tutaj należy, że system instytucjonalny Wspólnot Europejskich, opiera się na pięciu głównych instytucjach: Radzie Europejskiej, Parlamencie Europejskim, Radzie Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Trybunale Sprawiedliwości oraz organach pomocniczych.

Powołany wyżej § 11 ust. 1 pkt 1 warunkuje uznanie nabywców towarów lub usług za instytucje Wspólnot Europejskich od wyszczególnienia ich w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4). Zakres podmiotowy Protokołu obejmuje m.in.: Przedstawicieli Państw Członkowskich biorących udział w pracach Instytucji Wspólnot Europejskich, urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich, Europejski Bank Centralny. Protokół reguluje również kwestię przywilejów i immunitetów członków Parlamentu Europejskiego.

Z uwagi na fakt, iż Parlament Europejski to nic innego jak zgromadzenie przedstawicieli narodów państw należących do Wspólnoty, a immunitety z istoty swojej przysługują osobom fizycznym, należy uznać, iż Protokół odnosząc się do członków Parlamentu Europejskiego, tym samym odnosi się do niego samego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni na podstawie zawartej umowy, świadczy usługi w zakresie wykonywania analiz prawnych, doradztwa, asystowania w pracach deputowanego, przygotowywania i opracowywania materiałów w związku z interwencjami poselskimi dla posła Parlamentu Europejskiego. Zainteresowana uważa, że wypełnia warunki niezbędne do skorzystania z obniżonej 0% stawki podatku od towarów i usług. Jednak wątpliwością dla Zainteresowanej jest wywiązanie się z dostarczenia do urzędu skarbowego świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego. Strona, z chwilą zawarcia umowy z Eurodeputowanym, otrzymała taki dokument wystawiony i podpisany przez posła Parlamentu Europejskiego. Jak twierdzi Strona Parlament Europejski został zwolniony z obowiązku potwierdzania faktu dokonania dostawy towarów przez władzę podatkową Państwa przyjmującego. Obecnie Wnioskodawczyni stosuje stawkę podstawową VAT w wysokości 22%.

W opinii Strony, przepis § 7c cyt. rozporządzenia (§ 11 obowiązującego rozporządzenia) zapewnia aparatowi skarbowemu kontrolę nad obrotem towarów i usług dla podmiotów uprawnionych i podjęcie ostatecznej decyzji. Jednakże w przypadku Parlamentu Europejskiego (a więc również w przypadku Eurodeputowanych) obowiązek akceptacji tych dostaw został zniesiony przez Ministra Finansów pismem nr ET 76430 z dnia 22.12.1992. W związku z powyższym Strona uważa, że w tym konkretnym przypadku zostały spełnione wszystkie przesłanki od których przepisy podatkowe uzależniają możliwość zastosowania stawki 0% i wsteczne skorygowanie deklaracji VAT-7 będzie zgodne z obowiązującymi przepisami podatkowymi.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Ministerstwo Finansów Departament Podatku od Towarów i Usług odnosząc się do opodatkowania usług świadczonych na rzecz organizacji międzynarodowych w piśmie z dnia 7 sierpnia 2006 r. nr PT2-813-10/31/BS/06/PT-52, powołując się na przepis § 7c rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r., stwierdziło, cyt.:

"Warunkiem skorzystania z możliwości obniżenia kwoty podatku jest to, że podatnik przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi otrzymał od uprawnionego podmiotu wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w cyt. rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego (...), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmiot ten posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ten dokument.

Zatem dopiero spełnienie powyższych warunków pozwala podatnikowi podatku od towarów i usług w Polsce na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w odniesieniu do dostaw towarów, czy świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych uznanych przez państwo ich siedziby.

Odnosząc się natomiast do kwestii zakupów dokonywanych na cele służbowe organizacji należy stwierdzić, iż o zasadności tych zakupów i o ich przydatności do tych właśnie celów zdecyduje właściwy organ państwa siedziby danej organizacji międzynarodowej (uznający ją za taką), wystawiając ww. dokument potwierdzający prawidłowość tych zakupów."

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., kwestie będące przedmiotem przywołanych przepisów § 7c ust. 1 pkt 1 i ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. reguluje § 11 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 (rozdział 6) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z analizy powołanych przepisów prawa podatkowego wynika, iż warunkiem skorzystania z możliwości obniżenia kwoty podatku jest to, że podatnik przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi otrzymał od uprawnionego podmiotu wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w cyt. rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego (...), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmiot ten posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ten dokument.

Zatem dopiero spełnienie powyższych warunków pozwala podatnikowi podatku od towarów i usług w Polsce, na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w odniesieniu do dostaw towarów, czy świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych uznanych przez państwo ich siedziby.

Przenosząc przedstawiony stan prawny do stanu faktycznego niniejszej sprawy w sposób jednoznaczny stwierdzić należy, iż aby Strona mogła zastosować preferencyjną 0% stawkę podatku od towarów i usług, zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, musi być w posiadaniu dokumentów wymienionych w ust. 2 tego przepisu. Podkreślenia wymaga fakt, iż przepis ten nie określa żadnego wyjątku.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawczyni nie ma prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT, bowiem nie posiada dokumentu, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego, potwierdzonego przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl