IPPP2/443-730/10-3/MM - Możliwość pobierania przez organizatora gier hazardowych, jako płatnika przy wpłacaniu dopłat, zryczałtowanego wynagrodzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-730/10-3/MM Możliwość pobierania przez organizatora gier hazardowych, jako płatnika przy wpłacaniu dopłat, zryczałtowanego wynagrodzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 25 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku o grach hazardowych oraz Ordynacji Podatkowej w zakresie możliwości pobierania przez Wnioskodawcę jako płatnika przy wpłacaniu dopłat zryczałtowanego wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku o grach hazardowych oraz Ordynacji Podatkowej w zakresie możliwości pobierania przez Wnioskodawcę jako płatnika przy wpłacaniu dopłat zryczałtowanego wynagrodzenia. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 14 października 2010 r. znak IPPP2/443-730/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W rozdziale 9 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 - zwanej dalej "ugh") uregulowana została kwestia dopłat. Przepisy te określają podstawę poboru dopłaty (jest nią stawka, cena losu lub innego dowodu w grze), stawkę, według której ustala się kwotę dopłaty (25% w grach liczbowych, 10% w loteriach pieniężnych i grze telebingo), właściwość organów w sprawie dopłat (są nimi organy podatkowe: naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych właściwi w sprawie podatku od gier). W ww. przepisach uregulowane zostały precyzyjnie obowiązki spoczywające na podmiotach urządzających gry odnośnie dopłat. Jak wynika z art. 82 ugh na podmioty te nałożono obowiązek:

* obliczenia,

* poboru,

* wpłacenia na rachunek właściwej izby celnej dopłat, a także składania informacji o dopłatach, której wzór ustalają przepisy wykonawcze do ustawy. Dopłaty są wnoszone za okresy i w terminach przewidzianych dla dokonywania wpłat podatku od gier.

Na podstawie odesłania zawartego w art. 85 ugh, do dopłat mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. - zwana dalej "Ordynacją podatkową").

Spółka stosując przywołane regulacje oblicza, pobiera i wpłaca dopłaty na konto właściwej izby celnej.

Spółka wystąpiła w maju 2010 r. do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie: "Czy Spółka wypełniając obowiązki określone w rozdziale 9 ugh (tekst jedn. m.in. obliczenie, pobór, wpłacenie dopłaty) działa w charakterze płatnika w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa..."

Spółka skierowała powyższe pytanie do ministra w celu uzyskania jednoznacznego urzędowego potwierdzenia jej statusu prawnego jaki posiada w związku z realizowaniem obowiązków ustawowych dotyczących obliczenia, poboru i wpłaty dopłat określonych w ustawie o grach hazardowych. Przyjęcie, że Spółka działa w charakterze płatnika wykonując ww. czynności pozwala ustalić jakie przepisy mogą mieć do niej - jako płatnika - zastosowane. Prezentując własne stanowisko we wniosku Spółka uznała, że działa jako płatnik przy obliczeniu, poborze i wpłacie dopłaty.

Minister Finansów wydał w dniu 17 sierpnia 2010 r. interpretację nr IPPP2/443-285/10-3/MM (dalej: interpretacja z 17 sierpnia 2010 r.), w której potwierdził, że stanowisko Spółki jest prawidłowe. Oznacza to, że Spółka działa w opinii Ministra Finansów jako płatnik przy wpłacaniu dopłaty.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje

1.

Spółka oblicza, pobiera i wpłaca dopłaty w związku z urządzaniem gier losowych oraz loterii pieniężnych.

2.

Dopłaty są wpłacane terminowo na rachunek właściwej izby celnej. Spółka wpłaca dopłaty za okresy i w terminach określonych dla dokonywania w danej grze wpłat z tytułu podatku od. gier, tj. zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 82 w zw. z art. 75 ust. 1- 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540).

Ponadto Spółka wyjaśnia, że:

* potrącanie na bieżąco wynagrodzenia, o jakim jest mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, występuje wtedy, gdy Spółka wpłaca dopłaty za dany okres i jednocześnie pomniejsza dokonywaną wpłatę o należne jej - jako płatnikowi - wynagrodzenie;

* potrącanie za kilka okresów wynagrodzenia oznacza, że Spółka będzie wpłacała dopłaty w pełnej wysokości (bez potrącania wynagrodzenia z art. 28 Ordynacji podatkowej) za poszczególne okresy, natomiast jednorazowo pomniejszy wpłatę dopłaty za jeden okres o kwotę wynagrodzenia z art. 28 Ordynacji podatkowej, należnego jej za dany okres oraz za te okresy, w których Spółka nie dokonywała potrąceń w przeszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wydaniem Spółce interpretacji z 17 sierpnia 2010 r. i przesądzeniu, że działa ona w charakterze płatnika przy wpłacaniu dopłat, może ona potrącać wynagrodzenie przewidziane w art. 28 Ordynacji podatkowej na bieżąco oraz za kilka okresów.

Zdaniem Spółki jest ona uprawniona do otrzymania zryczałtowanego wynagrodzenia przewidzianego dla płatników w art. 28 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wnoszenia dopłaty na rachunek izby celnej. Spółka spełnia bowiem przesłanki do zakwalifikowania jej jako płatnika dopłaty, co wprost potwierdza interpretacja Ministra Finansów z 17 sierpnia 2010 r. Tym samym będą miały do niej zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące zarówno obowiązków jak i uprawnień płatnika. Do tej drugiej kategorii przepisów należą niewątpliwie te, które w art. 28 Ordynacji podatkowej przewidują możliwość otrzymania przez płatnika zryczałtowanego wynagrodzenia.

Podkreślić należy, że warunkiem jaki zawsze musi być spełniony, żeby Spółka mogła ubiegać się o wynagrodzenie jest to, żeby dopłata została wpłacona w terminie, który określają przepisy ugh.

W opinii Spółki będzie ona uprawniona do potrącania należnego jej wynagrodzenia na bieżąco z kwot przekazywanych dopłat, jak również będzie mogła dokonać potrącenia należnego jej wynagrodzenia za kilka okresów, w których wpłacała dopłaty bez dokonywania potrąceń wynagrodzenia przewidzianego w art. 28 ugh. Możliwość takiego "zbiorczego" potrącenia kwoty wynagrodzenia wynika stąd, że przepisy nic nie mówią na temat zasad jego rozliczania. Art. 28 Ordynacji podatkowej mówi tylko o tym, że płatnikom przysługuje uprawnienie z tytułu terminowego wpłacania podatków. Milczy natomiast kiedy takie wynagrodzenie może być potrącone. Spółka przyjmuje, że może zrealizować swoje uprawnienie do potrącenia wynagrodzenia z kwot wpłacanych dopłat w dowolnym przez siebie wybranym momencie, pod warunkiem jednak, że nastąpi to przed upływem przedawnienia zobowiązania do wniesienia dopłaty z art. 70 Ordynacji podatkowej. Dodać można, że do analogicznych - jak przedstawione wyżej - wniosków doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 28 listopada 2008 r. nr IPPB5/423-11/08-4/DG, w którym potwierdził, że Bankowi przysługuje uprawnienie do jednorazowego poboru wynagrodzenia należnego mu jako płatnikowi za kilka okresów, w których pobierał podatek i wpłacał go terminowo do urzędu skarbowego."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 82 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), zwanej dalej "ustawą o grach", podmioty urządzające gry, o których mowa w art. 80 ust. 1, są obowiązane do:

1.

składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacji o dopłatach, według określonego wzoru,

2.

obliczania, poboru oraz wpłacania dopłat na rachunek właściwej izby celnej

- za okresy i w terminach określonych dla dokonywania w danej grze wpłat z tytułu podatku od gier.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy o grach podatnicy, z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera, są obowiązani, bez wezwania, do:

1.

składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych dla podatku od gier, według ustalonego wzoru,

2.

obliczania oraz wpłacania podatku od gier na rachunek właściwej izby celnej

- za okresy miesięczne, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.

Zgodnie z art. 75 ust. 2 ustawy o grach podatnicy urządzający gry liczbowe są obowiązani, bez wezwania, do obliczenia i zapłaty podatku od gier na rachunek właściwej izby celnej, wstępnie za okresy dzienne. Wstępnych wpłat podatku od gier za okresy dzienne, zwanych dalej "wpłatami dziennymi", podatnicy dokonują nie później niż w terminie 10 dni od dnia losowania (art. 75 ust. 3 ustawy o grach).

Zgodnie art. 85 ustawy o grach do dopłat stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

W myśl art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005, poz. 8, nr 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. W art. 28 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa zawarto delegację dla Ministra Finansów do określenia szczegółowych zasad ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia.

Minister Finansów wykonując wskazaną delegację, wydał rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065), zwanego dalej "rozporządzeniem". Zgodnie z dyspozycją zawartą w § 1 ust. 1 rozporządzenia płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące:

1.

0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa;

2.

0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów na rzecz budżetu państwa.

Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników lub inkasentów (§ 1 ust. 2 rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz z uzupełnienia do niego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem urządzającym gry liczbowe i loterie pieniężne. W myśl odpowiednich przepisów ustawy o grach jest obowiązany do składania właściwemu organowi podatkowemu informacji o dopłatach, a także jest obowiązany do obliczenia, poboru oraz wpłacenia dopłat na rachunek właściwej izby celnej za okresy i w terminach przewidzianych dla dokonywania wpłat podatku od gier. Spółka oblicza, pobiera i wpłaca dopłaty w związku z urządzaniem gier losowych oraz loterii pieniężnych. Dopłaty są wpłacane terminowo na rachunek właściwej izby celnej. Ponadto Spółka w uzupełnieniu do wniosku wyjaśniła, iż potrącanie na bieżąco wynagrodzenia, o jakim jest mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, występuje wtedy, gdy Spółka wpłaca dopłaty za dany okres i jednocześnie pomniejsza dokonywaną wpłatę o należne jej - jako płatnikowi - wynagrodzenie. Potrącanie za kilka okresów wynagrodzenia oznacza, że Spółka będzie wpłacała dopłaty w pełnej wysokości (bez potrącania wynagrodzenia z art. 28 Ordynacji podatkowej) za poszczególne okresy, natomiast jednorazowo pomniejszy wpłatę dopłaty za jeden okres o kwotę wynagrodzenia z art. 28 Ordynacji podatkowej, należnego jej za dany okres oraz za te okresy, w których Spółka nie dokonywała potrąceń w przeszłości. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy działając jako płatnik podatku przy obliczeniu, poborze oraz wpłacenia dopłat na rachunek właściwej izby celnej, może potrącać wynagrodzenie przewidziane w art. 28 Ordynacji podatkowej na bieżąco oraz za kilka okresów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa przepis art. 8 oraz art. 28 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z art. 82 oraz art. 75 ust. 1-3 ustawy o grach. Z przepisów tych wynika, iż płatnikowi przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Podmiot urządzający gry jest obowiązany do obliczania, poboru oraz wpłacania dopłat na rachunek właściwej izby celnej za okresy i w terminach określonych dla dokonywania w danej grze wpłat z tytułu podatku od gier. W treści interpretacji indywidualnej wydanej dla Wnioskodawcy w dniu 17 sierpnia 2010 r. (znak IPPP2/443-285/10-3/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż dopłata posiada cechy podatku, tzn. jest świadczeniem pieniężnym publicznoprawnym (wynika z przepisów ustawy nakładającej obowiązek jej ponoszenia), nieodpłatnego (w zamian za dopłatę nie jest wykonywane ze strony Państwa żadne świadczenie) przymusowego (nie ma dowolności w jej ponoszeniu) i bezzwrotnego (nie podlega zwrotowi). Z kolei nabywca losu loterii pieniężnej, zakładu w grze liczbowej działa w charakterze podatnika, od którego Wnioskodawca jako płatnik oblicza, pobiera i wpłaca dopłatę na rachunek właściwej izby celnej. W treści przedmiotowego wniosku Zainteresowany wskazał, iż dopłaty wpłaca terminowo na rachunek właściwej izby celnej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca działając jako płatnik przy obliczaniu, poborze i wpłaceniu dopłaty na rachunek właściwej izby celnej, będzie miał uprawnienie, stosownie do art. 28 ustawy Ordynacji podatkowej w związku z § 1 rozporządzenia, do poboru zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia dopłat na rzecz budżetu państwa na bieżąco oraz za kilka okresów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl