IPPP2/443-726/11-10/JO - Możliwość zwolnienia domu pomocy społecznej z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-726/11-10/JO Możliwość zwolnienia domu pomocy społecznej z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 czerwca 2011 r. oraz pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 lipca 2011 r. oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) i pismem z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 czerwca 2011 r. oraz pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8 lipca 2011 r. oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) i pismem z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dom Pomocy Społecznej - jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego (wszystkie odpłatności przekazuje do Starostwa) pobiera odpłatności za pobyt mieszkańców, za korzystanie z oczyszczalni ścieków przez Gminę, za czynsz z tytułu dzierżawy oraz niewielkie opłaty (za pośrednictwem kasy w okresie od 1 stycznia 2011 r.-30 kwietnia 2011 r. była to kwota 308 zł).

Obecnie, tj. od dnia 1 maja 2011 r. opłaty wpływają tylko na rachunek bankowy Domu.

W uzupełnieniu z dnia 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, iż:

* prowadzona jest ewidencja i istnieją dowody dokumentujące transakcje świadczonych usług przez Dom Pomocy Społecznej, za które zapłata następuje na konto bankowe Domu Pomocy Społecznej. Dowodem dokumentującym świadczone usługi, tj. opłaty za pobyt mieszkańców w Domu są noty księgowe wystawiane do dnia 10 każdego miesiąca dla poszczególnych instytucji tj. OPS, GOPS, WCPR zaś za usługi za odprowadzanie ścieków oraz za czynsz wystawiane są faktury VAT.

* Dom Pomocy Społecznej nie dokonywał ewidencji przedmiotowych usług na kasie rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

* określenie "kasa" odnosi się do kasy Domu Pomocy Społecznej.

W uzupełnieniu z dnia 18 lipca 2011 r., 19 sierpnia 2011 r. oraz 1 września 2011 r. Wnioskodawca przekazał następujące informacje:

* w 2010 r. obroty z tytułu odpłatności za pobyt mieszkańców w DPS z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Wojskowego Biura Emerytalnego oraz Ośrodków Pomocy Społecznej (70% zasiłków stałych i pielęgnacyjnych) stanowiły kwotę 1 722 303,17 zł (słownie: jeden milion siedemset dwadzieścia dwa tysiące trzysta trzy złote 17/100) a kwota 7 873,56 zł (słownie: siedem tysięcy osiemset siedemdziesiąt trzy złote 56/100) to opłaty indywidualne świadczone przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej za usługi pomocy społecznej świadczone przez DPS. Razem obroty te za 2010 rok stanowiły kwotę 1 730 176,73 zł. (słownie: jeden milion siedemset trzydzieści tysięcy sto siedemdziesiąt sześć złotych 73/100). Opłaty za ww. usługi są dokonywane bezpośrednio na rachunek bankowy DPS.

* określenie "kasa" nie odnosi się do kasy fiskalnej. DPS nie posiada kasy fiskalnej. Kasa w Dom Pomocy Społecznej to wydzielone pomieszczenie okratowane, wyposażone w kasę pancerną oraz zatrudniona księgowa-kasjer, która prowadzi obsługę kasową wydatków, depozytów mieszkańców oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (np. wypłata wynagrodzeń uczniów, wypłata zaliczek, delegacji, wypłata dla mieszkańców na ich własne potrzeby). Wszystkie wpływy i rozchody gotówki w kasie ujmowane są codziennie w prowadzonej na bieżąco ewidencji, zwanej raportem kasowym. Raporty kasowe są prowadzone osobno dla:

o wydatków

o depozytów

o ZFŚS

Ewidencja gotówki prowadzona jest na koncie 101 "Kasa".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca musi prowadzić ewidencję za pomocą kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma potrzeby zakupu kasy fiskalnej, gdyż usługi pomocy społecznej są zwolnione z podatku VAT a usługi za odprowadzanie ścieków oraz czynsz z tytułu dzierżawy i inne sporadycznie występujące przypadki np. sprzedaż złomu po zlikwidowanych środkach trwałych są opodatkowane, ale jest to sprzedaż nie na rzecz osób fizycznych. Wszystkie odpłatności wpływają tylko na rachunek bankowy Domu i są przekazywane do Starostwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Zwolnienia te można podzielić na dwie grupy:

1.

zwolnienie podmiotowe - zwalniające z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności podatnika,

2.

zwolnienie przedmiotowe - zwalniające z obowiązku ewidencjonowania tylko określone czynności wykonywane przez podatnika.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Jednocześnie w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano świadczenia usług,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), nie wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionego wniosku wynika, iż Dom Opieki Społecznej jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatowego. Wnioskodawca pobiera odpłatności m.in. za pobyt mieszkańców, które w 2010 r. wynosiły 1 730 176,73 zł i dotyczyły świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomocy społecznej na rzecz mieszkańców DPS. Należy zatem stwierdzić, iż do dnia 30 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca był objęty zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 2 w związku z poz. 26 załącznika "Usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej".

Ponadto, jak wskazał w uzupełnieniu Wnioskodawca opłaty za pobyt w Domu Opieki Społecznej dokonywane są bezpośrednio na rachunek bankowy DPS od dnia 1 maja 2011 r. Wnioskodawca oświadczył, iż prowadzona jest ewidencja i istnieją dowody dokumentujące transakcje świadczonych usług, za które zapłata nastąpiła na konto bankowe Domu Pomocy Społecznej, w postaci wystawianych not księgowych wystawianych dla poszczególnych instytucji, tj. OPS, GOPS, WCPR. Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, iż przed dniem 1 stycznia 2011 r. nie dokonywał ewidencji świadczonych usług przy użyciu kas rejestrujących. Wspomniane określenie "kasa" w opisie stanu faktycznego odnosi się do wydzielonego pomieszczenia okratowanego i wyposażonego w kasę pancerną, w której księgowa-kasjer prowadzi obsługę kasową wydatków, depozytów mieszkańców oraz Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wszystkie wpływy i rozchody gotówki ujmowane są w codziennie prowadzonej na bieżąco ewidencji, zwanej raportem kasowym.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia wszystkie wymienione wyżej warunki i tym samym świadczone przez niego usługi pomocy społecznej na rzecz mieszkańców korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl