IPPP2/443-725/13-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-725/13-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 12 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 1 października 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-725/13-2/KG z dnia 24 września 2013 r. (skutecznie doręczonym w dniu 26 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 1 października 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.) na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-725/13-2/KG z dnia 24 września 2013 r. (skutecznie doręczonym w dniu 26 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 13 lutego 2013 r. złożył oświadczenie o rozpoczęciu ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy fiskalnej z dniem 1 marca 2013 r. W dniu 14 marca 2013 r. Zainteresowany zakupił kasę rejestrującą, a jej fiskalizacja nastąpiła z dniem 22 marca 2013 r. Pierwsza dokonana sprzedaż zarejestrowana została na kasie w dniu 15 kwietnia 2013 r.

W dniu 1 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił złożony wniosek wskazując, że korzysta ze zwolnienia i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto ze złożonego pisma wynika, że limit 20.000 zł. Zainteresowany przekroczył w dniu 18 września 2012 r., jednak do dnia 31 grudnia 2012 r. nie przekroczył kwoty limitu 40.000 zł. Z uwagi na przekroczenie limitu kwoty 20.000 zł był zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r., jednak kasa została wprowadzona poprzez fiskalizację z dniem 22 marca 2013 r. Ponieważ Wnioskodawca nie uzyskał żadnych zleceń ani nie miał zaplanowanych prac, zdecydował się nie dokonywać zakupu kasy rejestrującej. Niezwłocznie po otrzymaniu zlecenia na wykonanie prac jeszcze przed przystąpieniem do ich wykonywania, Wnioskodawca udał się do punktu sprzedaży przedmiotowych urządzeń i zgłosił zamówienie na jej zakup. Wnioskodawca nigdy wcześniej nie miał obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej ani też nigdy wcześniej nie korzystał z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

W dniu 13 lutego 2013 r. Wnioskodawca złożył do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania. Zakupione urządzenie to POSNET BINGO HS i zgodnie z zapewnieniami sprzedawcy posiada funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy. Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu dokumentu potwierdzającego zakup i zapłatę należności za kasę rejestrującą. Zainteresowany przygotował do złożenia wniosek o zwrot części kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednak nie został on przyjęty przez pracownika urzędu z uzasadnieniem, iż nie zostały dotrzymane terminy wykazane we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej jest mu należny. Zgodnie ze złożonym dokumentem Wnioskodawca oświadczył, że rejestrowanie sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej nastąpi od dnia 1 marca 2013 r. Jednak z powodu braku sprzedaży oraz jakiegokolwiek zainteresowania ze strony potencjalnych klientów, Zainteresowany zdecydował się nie dokonywać zakupu kasy rejestrującej do momentu otrzymania zlecenia usługi. W chwili, gdy Wnioskodawca otrzymał zlecenie - dokonał zakupu urządzenia. Mając na uwadze powyższe, w opinii Zainteresowanego po zgłoszeniu zamiaru ewidencjonowania sprzedaży, dopełnił wszystkich formalności z wprowadzeniem kasy fiskalnej. Ponadto w okresie od momentu powstania obowiązku rejestrowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do momentu zainstalowania kasy w firmie Wnioskodawca nie dokonał żadnych czynności podatkowych wpływających na konieczność posiadania kasy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z powyższego przepisu wynika, że odliczenie (ulga) przysługuje przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Kwestie związane z odliczeniem wydatków na zakup kas rejestrujących reguluje art. 111 ust. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1.

złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;

2.

rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej "potwierdzeniem";

3.

posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W 2012 r. obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40.000 zł, ale przekroczył 20.000 zł i Wnioskodawca utracił prawo do tego zwolnienia, tj. z dniem 1 marca 2013 r. powstał u niego obowiązek ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W dniu 13 lutego 2013 r. Wnioskodawca złożył do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania. Zakupione urządzenie posiada funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy. Wnioskodawca znajduje się w posiadaniu dokumentu potwierdzającego zakup i zapłatę należności za kasę rejestrującą. Kasa została wprowadzona poprzez fiskalizację z dniem 22 marca 2013 r., natomiast pierwsza sprzedaż podlegająca ewidencji została zarejestrowana w dniu 15 kwietnia 2013 r. Ponadto ze złożonego wniosku wynika, że w okresie od dnia 1 marca 2013 r. do dnia instalacji kasy, Wnioskodawca nie dokonał żadnej transakcji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ani rolników ryczałtowych.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy przysługuje mu prawo do otrzymania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Należy w tym miejscu wskazać na § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zgodnie z którym w przypadku podatników, którzy:

1.

nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2.

nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Zatem podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r., jednak na podstawie nowych regulacji nie mają prawa do dalszego korzystania ze zwolnienia na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia obowiązującego od 2013 r., zobligowani są do rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem 1 marca 2013 r. (dotyczy to m.in. podatników, którzy w 2012 r. przekroczyli obrót 20.000 zł, a nie przekroczyli obrotu 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z realizacją powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania, przy czym ulga ta, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy rozpocznie ewidencjowanie w obowiązujących terminach oraz złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy a także będzie posiadał dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jak wynika z opisu sprawy u Wnioskodawcy zobowiązany był do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu po raz pierwszy z dniem 1 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na brak zleceń zakupił kasę rejestrującą w dniu 14 marca 2013 r., następnie w dniu 22 marca 2013 r. dokonał jej fiskalizacji. Pierwsza sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej nastąpiła z dniem 15 kwietnia 2013 r. (do tego dnia Wnioskodawca nie dokonał żadnej czynności, w związku z którą byłby zobowiązany do rejestracji za pomocą kasy fiskalnej). Jak wynika ze złożonego wniosku, Zainteresowany do tej pory korzystał ze zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca do końca 2012 r. korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, natomiast po 1 marca 2013 r. jest zobowiązany zaewidencjonować na kasie rejestrującej każdą sprzedaż dokonaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli nie korzysta on ze zwolnienia na mocy przepisów szczególnych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT. Zainteresowany spełnił wszystkie warunki uprawniające go do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej, tj:

* złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemne zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

* rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach,

* zakupiona kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,

* podatnik posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl